Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:56

Ik zit een beetje te prakkeseren over dat te weinig aan prikkels dat een introvert paard (veulen, jaarling etc) kan leiden tot stalgebreken.

Hoe moet ik dat te weinig aan prikkels zien?
Hoe kun je bij een veulen al meer prikkels geven als deze al samen met de mama bij meerdere merries en veulens staan?
Er is ergens iets wat fout gaat schijnbaar want volgens mij komt luchtzuigen niet voor bij paarden die als wild gehouden worden (koniks)

poesjes123

Re: Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:46

OsMo... Ik heb laatst gelezen dat de wilde paarden het ook doen.
ik weet niet of dit waar is, heb het zelf nog nooit gezien... en ben er veel te fotograferen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:04

poesjes123 schreef:
OsMo... Ik heb laatst gelezen dat de wilde paarden het ook doen.
ik weet niet of dit waar is, heb het zelf nog nooit gezien... en ben er veel te fotograferen.

Omdat het niet alleen van prikkels afkomt maar ook door het eten wat ze binnen kregen. Bij verkeerd eten (verkeerde verhoudingen enz) kan een paard een maagzweer ontwikkelen. Door te zuigen wordt er behalve de overbekende hormonen ook vaak speeksel aangemaakt want die maagzweer doet afzakken. Vandaar dat ook wilde paarden dit gedrag kunnen vertonen (al niet te vaak want ze weten wat ze wel en wat ze niet kunnen eten)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:32

Op zich als ze het gedrag net voor het eerst beginnen te vertonen is het nog te stoppen en kun je beter kijken naar hoe je je dieren houdt, als je dat wilt.

Als ze het al zo lang doen dat je het niet meer kunt onderbreken zou ik het ook niet meer gaan proberen, want dan schaad je hun welzijn juist als ze het niet meer kunnen doen (krijgen ze stress). Hun hersens passen zich namelijk na die lange tijd aan op die gewoonte en zonder bereiken ze de rust en kalmte niet meer die ze met wel kunnen voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:56

Dan hebben jullie het over paarden die al volwassen zijn? maar een jaarling in de opfok dan? wat zou daar de trigger zijn?
Ik bedoel als het jonge dier 24/7 in de wei staat dan lijkt mij dat je niet veel meer beter kan doen toch?

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:00

Voor een jong paard/jaarling in de opfok zou ik als trigger stress aanwijzen, ondanks dat je het paard op zo natuurlijk mogelijke manier houdt kan het al van een kleine verandering in zijn omgeving ( verandering van weiland bijvoorbeeld) stress ervaren, denk dan vooral aan een zeer (stress) gevoelig paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:48

OsMo schreef:
Dan hebben jullie het over paarden die al volwassen zijn? maar een jaarling in de opfok dan? wat zou daar de trigger zijn?
Ik bedoel als het jonge dier 24/7 in de wei staat dan lijkt mij dat je niet veel meer beter kan doen toch?

Het feit dat er géén duidelijke wijze leider is (ze zijn allemaal jong) en het ontbreken van mams én nieuwe andere omgeving dan bij mams kan voor een aantal dieren heel veel onzekerheid en onduidelijkheid dus stress opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:02

Dus dan zou je dus het beste voor dat soort jonge dieren waarvan je weet dat de bloedlijn bekend staat om het leveren van stress gevoeligheid een andere vorm van opfokken kiezen.

Dus niet het veulen plotseling bij moeder weg en hem in een voor hem onbekende groep plaatsen.
Maar veulen geleidelijk afspenen en met maatjes plaatsen die het al kent.

Ik heb overigens ook gelezen dat jonge dieren (of volwassen paarden) die introvert zijn dus ook niet om kunnen gaan met druk die er op hun gelegd wordt.
Te veel druk kan dan weer leiden tot ongenoegen en ongenoegen kan leiden tot een stalgebrek.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:52

Trigger kan zeker stress zijn; opfok is voor heel veel jaarlingen absoluut niet leuk!
Dus als jouw jaarling stress toont (ofwel door te gaan luchtzuigen of door duidelijk niet lekker in zijn vel te zitten) dan zul je een andere manier van opgroeien voor hem moeten verzinnen.

Een introvert dier hoeft niet per se meteen stressgevoelig te zijn. Sommige introverte dieren zijn ook nog eens doodkalm (net als bij mensen). Maar het lastige van een introvert paard is dat het het niet toont als het stress heeft, waar een extraverte stresskip dat meteen laat merken.
Die introverte stresskipjes zullen dus eerder andere manieren vinden om de stress te uiten, wanneer de emmer uiteindelijk overloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:35

Introverte paarden zijn over het algemeen te herkennen aan hun lage energie, weinig voorwaarts, traag en de neiging tot stoppen.
Vaak zijn het de type paarden waarvan wordt gezegd dat ze onwillig zijn terwijl ze juist niet op de juiste manier worden gemotiveerd.

Bovenstaande heb ik weg van horenality schema die maakt echter ook nog een indeling of ze rigthbrain zijn of leftbrain denken.

Volgens mijn gevoel zou dan als ik kijk naar het horsenalty schema het introverte rightbrain type (onzeker, zenuwachtig en onderdanig) een stal gebrek als luchtzuigen kunnen ontwikkelen.

Alleen volgens die horenality schema is een paard nooit alleen maar introvert of extravert.

Hier is het schema wat ik bedoel.
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:50

Nee maar dat is gelijk aan mensen...wat is je voorkeurstijl.

Iedere meeverende introverte persoonlijkheid komt zo nu en dan wel eens dominant extrovert uit de hoek.

Wat blijft is dat je overheersend voorkeurstijl aangeboren is. Je ziet dat in gezinnen en hele families terug.

En daaraan hangt ook de manier waarop je met stress omgaat.

Mensen die dat niet uiten, door blijven lopen ontwikkelen eerder hart en maagproblemen dan mensen die zich er extrovert er over uiten of een manier hebben ontwikkeld om die spanning te laten afvloeien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:03

Bij ons op stal staan ook twee luchtzuigers, beide dragen ze een band om het luchtzuigen zoveel mogelijk tegen te gaan.
De ene doet het op de wei niet, de andere wel en die hoeft ook niks beet te pakken want die knikt gewoon even vreemd met het hoofd en hoppa lucht naar binnen.
Met de band lukt dat dus niet.

Toch krijg ik bij die paarden niet echt een goed beeld bij ze of ze nu wel of niet hoofdzakelijk introvert zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:05

OsMo ik herken daar mijn luchtzuiger wel in, hoewel ook punten van het extraverte, maar steeds RB.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:06

Moet je die paarden ook beter voor kennen denk ik.

Zo'n band zou ik niet aan beginnen overigens...geeft nog meer stress.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:12

Schema klopt ok niet helemaal.

Als ik naar de punten van dat schema kijk zou mijn paard RB dominant extrovert zijn....maar daarnaast staan de punten onderdanig, angstig en onzeker. Nou das bij Bella allerminst van toepassing.

Nou...heeft ook veel punten van linksboven.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-02-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:15

Ja dat is waar ik ken die paarden natuurlijk niet zo goed, ik werk er ook niet mee dus kan ik er eigenlijk ook geen goed beeld van hebben.

Tja die band, ik weet niet. Daar durf ik niet over te oordelen, het zijn mijn paarden niet. Ik weet wel dat het ene paard een enorme onder hals kreeg van het lucht zuigen.
Nu hij het niet kan doen door die band is zijn onder hals een stuk minder, waardoor hij ook veel beter in de aanleuning loopt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:22

Voor dat zo'n schema ergens op slaat wil ik eerst het onderzoek erachter zien...
Dus ik trek me terug. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:25

OsMo schreef:
Bij ons op stal staan ook twee luchtzuigers, beide dragen ze een band om het luchtzuigen zoveel mogelijk tegen te gaan.
De ene doet het op de wei niet, de andere wel en die hoeft ook niks beet te pakken want die knikt gewoon even vreemd met het hoofd en hoppa lucht naar binnen.
Met de band lukt dat dus niet.

Toch krijg ik bij die paarden niet echt een goed beeld bij ze of ze nu wel of niet hoofdzakelijk introvert zijn.

Zo'n band is het ergste wat er is, neemt de oorzaak van het gedrag niet weg en moet vaak door de tijd heen strakker en strakker worden gezet. Schade aan nek, de atlas, zenuwen die daar lopen en ook aan de huid kunnen het gevolg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:46

Nemurin ik begrijp je reactie niet helemaal :o dat ik met dat schema aan kom wil natuurlijk niet zeggen dat het zo is.
Ik denk gewoon mee omdat ik het probeer te begrijpen niet om te vertellen dat iedereen maar volgens zo'n schema zou moeten gaan indelen.
Ik weet ook niet of dat schema wetenschappelijk is onderbouwt, is geloof ik gewoon een conclusie van meneer parelli.
Des ondanks vind ik het wel een interessant schema.

Fargo dat heb ik idd wel vaker gehoord maar de meningen er over zijn volgens mij verdeeld.
Zo las ik in het topic van koliek op de voorpagina dat er iemand een luchtzuiger heeft die bij het afdoen van de band haar paard met koliek heeft staan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:06

Ja dat schijnt bij enkele paarden zo te zijn dat ze zonder band koliek krijgen.. maar ik heb het gebruik ervan ooit voorgelegd aan veelzijdige DA en die raadde het ten strengste af om de redenen die ik noem. En ik kende zelf paarden met zo'n band, waarbij band dus steeds strakker en strakker moest met nare wonden bij de keel en op het hoofd tot gevolg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:15

Hmmm ik gooi er nog een boeiende stelling in. Ik heb nog nooit in mijn leven een draver zien luchtzuigen. Terwijl dat zeer hoog in het bloed staande paarden zijn waar veel van verwacht word.

Is het ook zo dat er bij rijpaarden weinig 'selectie' is:

Drafsport: paard kan niet tegen stress, presteerd slechter/niet, word niet mee gefokt.

Terwijl ik op marktplaats vaak rijpaarden met goede lijnen zie die vanwege hun gedrag als fokmerrie worden aangeboden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:21

In de VS zijn juist bij draverijen/racepaarden veel paarden gevonden met maagproblemen, dus dat is niet helemaal correct.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:24

Maagproblemen is niet hetzelfde als luchtzuigen... ik heb zelf ook meerdere paarden met maagproblemen gehad, deze hebben echter nooit lucht gezogen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:29

ruitje schreef:
Maagproblemen is niet hetzelfde als luchtzuigen... ik heb zelf ook meerdere paarden met maagproblemen gehad, deze hebben echter nooit lucht gezogen :)

Nee maar luchtzuigen is wel degelijk gerelateerd aan maagproblemen en maagzweren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:34

ruitje schreef:
Hmmm ik gooi er nog een boeiende stelling in. Ik heb nog nooit in mijn leven een draver zien luchtzuigen. Terwijl dat zeer hoog in het bloed staande paarden zijn waar veel van verwacht word.

.

Ik wel...op mijn vorige stal stond een ex koersdraver die echt behoorlijk luchtzuiger was en de eigenaar is een redelijk bekende fokker/eigenaar/trainer en melde dat luchtbuizen een enorm groot probleem is bij de dravers.