Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NatasjavE schreef:En wedden dat minstens de helft die nu roept dat ze stoppen met fokken als gecoupeerde paarden niet meer ter keuring mogen komen...gewoooooon door gaat met fokken als zo'n verbod er toch komt.
pillow schreef:Is het niet een goed idee voor de mensen die een paard met staart hebben, om een eigen stamboek op te richten, Een afsplitsing van het huidige. Dan kunnen de vasthoudende coupeerders tegen elkaar strijden op de keuring. En hebben de staarten op hun eigen keuring ook alle kansen. Op den duur zullen de gecoupeerde paarden uitsterven (en hun veelal oude eigenaren) en houd je weer 1 stamboek over
Citaat:Paarden zonder staart niet meer toestaan op keuringen.
Zo vaak komt het niet voor dat een paard zijn staart verliest, hoe vaak zie jij die rondlopen? Voor dat ene noodlottige ongeval is het dan jammer...
Verder gaan er maar weinig paarden echt 'naar Frankrijk', aangezien de stempels van Franse dierenartsen al jarenlang door Nederland rouleren....
Het probleem zit natuurlijk in de mentaliteit van fokkers en stamboekleiding...

. Vraag me af of het wel verantwoord is om nog verder te fokken met een ras dat zo dom is
.
ashley1 schreef:Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen![]()
![]()
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen
boyca schreef:Vol verbazing zitten lezen hier.
Waarom kan het bij paarden niet en bij honden wel.
Ik had hiervoor een rottje zonder staart. Toen coupeerverbod ingesteld en voila heb nu een rottie met staart.
Alle fokkers in Nederland houden zich hier aan, wat is het verschil aan overkoepelend orgaan dat het bij de honden wel lukt om te handhaven maar bij de paarden niet.
En geloof me bij de honden zal er ook flink geprotesteerd zijn (kijk naar de Doberman, van stoer / macho naar een look van een labrador).
Heel apart, hoop dat alle trekpaardjes en aanverwanten gauw hun staartjes mogen houden.
pillow schreef:Is het niet een goed idee voor de mensen die een paard met staart hebben, om een eigen stamboek op te richten, Een afsplitsing van het huidige. Dan kunnen de vasthoudende coupeerders tegen elkaar strijden op de keuring. En hebben de staarten op hun eigen keuring ook alle kansen. Op den duur zullen de gecoupeerde paarden uitsterven (en hun veelal oude eigenaren) en houd je weer 1 stamboek over
boyca schreef:Vol verbazing zitten lezen hier.
Waarom kan het bij paarden niet en bij honden wel.
Ik had hiervoor een rottje zonder staart. Toen coupeerverbod ingesteld en voila heb nu een rottie met staart.
Alle fokkers in Nederland houden zich hier aan, wat is het verschil aan overkoepelend orgaan dat het bij de honden wel lukt om te handhaven maar bij de paarden niet.
En geloof me bij de honden zal er ook flink geprotesteerd zijn (kijk naar de Doberman, van stoer / macho naar een look van een labrador).
Heel apart, hoop dat alle trekpaardjes en aanverwanten gauw hun staartjes mogen houden.
Isegrim schreef:pillow schreef:Is het niet een goed idee voor de mensen die een paard met staart hebben, om een eigen stamboek op te richten, Een afsplitsing van het huidige. Dan kunnen de vasthoudende coupeerders tegen elkaar strijden op de keuring. En hebben de staarten op hun eigen keuring ook alle kansen. Op den duur zullen de gecoupeerde paarden uitsterven (en hun veelal oude eigenaren) en houd je weer 1 stamboek over
Je hebt het document niet gelezen?
Dat kan niet onder de bestaande regelgeving.
Zoolgangster schreef:ashley1 schreef:Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen![]()
![]()
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen
Blokstaart betekent in het Belgenwereldje juist de bekende afwezige staart.. Wat je dus op keuringen ziet. En wat niet meer mag. En wat dus geen goed compromis oplevert.