"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:11

Is het niet een goed idee voor de mensen die een paard met staart hebben, om een eigen stamboek op te richten, Een afsplitsing van het huidige. Dan kunnen de vasthoudende coupeerders tegen elkaar strijden op de keuring. En hebben de staarten op hun eigen keuring ook alle kansen. Op den duur zullen de gecoupeerde paarden uitsterven (en hun veelal oude eigenaren) en houd je weer 1 stamboek over

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:49

Joaltijd schreef:
Wel als de wet veranderd toch?

Dat paarden geboren na het jaar ... geen geen staart mogen hebben. Hebben ze geen staart? Krijgt de eigenaar een boete..

Volgens de staatssecretaris niet ivm Europese wetgeving: vrij verkeer van producten (paarden dus).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:30

Dan maar minder trekpaarden...als er blijkbaar alleen van verminkte trekpaarden gehouden wordt.

Ik voelde ooit eens een plaatsvervangende schaamte toen een turkse vriend aan me vroeg waarom die trekpaarden geen staart hadden...
Voelde me alsof we in een achterlijk land wonen. In Turkije zijn ze misschien niet altijd even lief en zoetsappig tegen dieren, maar de staart afsnijden gaat daar echt te ver.

Alle smoesjes waarom een trekpaard gecoupeerd zou moeten worden zijn te ontzenuwen... oh ja, by the way: een zware staart kan wel degelijk vliegen wegmeppen, in Duitsland kunnen alle koudbloeds dat wèl tenminste... oeps, weer een smoesje ontzenuwd...
En als lieden gaan liegen dat het een medische oorzaak heeft, nou, dan die "medische gevallen" uitsluiten van wedstrijden en keuringen, als het er meer dan 1 paard is, want een staart door een ongeluk verliezen is wel zó uitzonderlijk... ik kwam er bij warmbloeds op wedstrijden hooguit maar 1 per wedstrijd tegen, meer niet, en dan ook nog uiterst zelden.

Dus zodra het aantal staartlozen met medisch verhaaltje statistisch gezien niet klopt, alles zonder staart diskwalificeren! En uiteraard Franse gecoupeerde import streng verbieden en lukt dat niet, dan deelname aan keuringen onmogelijk maken van zulke paarden.

Verder geloof ik er niets van dat paarden helemaal naar Frankrijk gebracht worden om gecoupeerd te worden, dat gebeurt gewoon in Nederland.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:49

Ik heb ze een korte mail gestuurd waarom al deze goedgekeurde hengsten gecoupeerd zijn. En dat ze weten dat het verboden is . Wie volgt?
via contactformulier

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 06:17

Ik denk dat de stamboeken hun doel voorbij schieten. Waarom gingen die staarten eraf? Dat was handig op het boerenland. Er zullen enkele mensen zijn die dit daadwerkelijk nog doen. Voor de koets kan een staart best, kijk maar naar menwedstrijden.

Oftewel, 1 zooitje en den haag doet wederom geen flikker.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:47

Vol verbazing zitten lezen hier.
Waarom kan het bij paarden niet en bij honden wel.
Ik had hiervoor een rottje zonder staart. Toen coupeerverbod ingesteld en voila heb nu een rottie met staart.
Alle fokkers in Nederland houden zich hier aan, wat is het verschil aan overkoepelend orgaan dat het bij de honden wel lukt om te handhaven maar bij de paarden niet.
En geloof me bij de honden zal er ook flink geprotesteerd zijn (kijk naar de Doberman, van stoer / macho naar een look van een labrador).
Heel apart, hoop dat alle trekpaardjes en aanverwanten gauw hun staartjes mogen houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:38

Paarden zonder staart niet meer toestaan op keuringen.

Zo vaak komt het niet voor dat een paard zijn staart verliest, hoe vaak zie jij die rondlopen? Voor dat ene noodlottige ongeval is het dan jammer...

Verder gaan er maar weinig paarden echt 'naar Frankrijk', aangezien de stempels van Franse dierenartsen al jarenlang door Nederland rouleren....

Het probleem zit natuurlijk in de mentaliteit van fokkers en stamboekleiding...

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:30

NatasjavE schreef:
En wedden dat minstens de helft die nu roept dat ze stoppen met fokken als gecoupeerde paarden niet meer ter keuring mogen komen...gewoooooon door gaat met fokken als zo'n verbod er toch komt.

Zeker weten. Want, waar gaat het de fokkers nu om? Alleen de staarten? Zonder staart willen ze ineens het paard niet meer? Geloof het nooit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:32

Ik begreep uit een ander topic, dat meneer de voorzitter van het bestuur van het ras gewoon jonge paarden en veulens die gecoupeerd zijn aanbied voor de verkoop. Denk dus niet, dat er zo heel snel iets aan gaat gebeuren.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:37

Vreselijk dat het nog gebeurd. ken ook een geval van dichtbij en het veulen heeft nu dus ook een korte staart. heb de eigenaar eerlijk gezegd hoe ik er over denk. Kon ze geen biet intereseren natuurlijk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:06

pillow schreef:
Is het niet een goed idee voor de mensen die een paard met staart hebben, om een eigen stamboek op te richten, Een afsplitsing van het huidige. Dan kunnen de vasthoudende coupeerders tegen elkaar strijden op de keuring. En hebben de staarten op hun eigen keuring ook alle kansen. Op den duur zullen de gecoupeerde paarden uitsterven (en hun veelal oude eigenaren) en houd je weer 1 stamboek over

Inderdaad!

Zelf bedacht ik dit: was Beatrix niet beschermvrouwe van het stamboek? Dan zou zij de aangewezen persoon zijn er wat van te zeggen. Best kans dat de aarts-conservatieve top naar haar wel luistert...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:20

ik zou gewoon als stamboek zeggen van alles wat gecoupeerd is gewoon niet meer laten deelnemen aan wedstrijden/keuringen van t stamboek.

en al gaan die fokkers op hun hoofd staan gewoon niet meer couperen...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:25

Alles wat gecoupeerd is na het verbod niet meer toelaten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:26

Ik ben benieuwd hoeveel gevallen hier op Bokt bekend zijn van paarden die echt noodgedwongen hun staart kwijt geraakt zijn. Ben er in al die jaren 1 tegengekomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:27

Het is gewoon één groot conservatief probleem. Het heeft helemaal niks meer te maken met korte staarten die zogezegd beter zijn voor een boerenpaard, al die argumenten zijn allemaal makkelijk te weerleggen. Maar het is een eeuwenoude traditie en de enige reden om het nog te doen is "omdat het zo altijd al heeft gehoord". En blijkbaar zit er daar een hele grote hardnekkige kern die daar maar niet over kan geraken dat hun "traditie" verdwijnt. Als dan ook nog eens aan de top van het hele stamboek juist dat soort mensen zit dat traditie boven welzijn plaatst dan is het al helemaal moeilijk om verandering te krijgen. Zolang de gecoupeerde staarten op de keuring nog mooie resultaten halen zal niemand zich geroepen voelen om er iets aan te veranderen.

Citaat:
Paarden zonder staart niet meer toestaan op keuringen.

Zo vaak komt het niet voor dat een paard zijn staart verliest, hoe vaak zie jij die rondlopen? Voor dat ene noodlottige ongeval is het dan jammer...

Verder gaan er maar weinig paarden echt 'naar Frankrijk', aangezien de stempels van Franse dierenartsen al jarenlang door Nederland rouleren....

Het probleem zit natuurlijk in de mentaliteit van fokkers en stamboekleiding...

:j
Het zijn in elk geval echt bijzonder lompe dieren, zo vaak met hun staart tussen de zware deur klemliggen :D . Vraag me af of het wel verantwoord is om nog verder te fokken met een ras dat zo dom is :D .

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:11

Ik vind het echt belachelijk dat dit nog gebeurd...
Vroeger toen mijn opa de paarden op het land liet werken was het natuurlijk handiger om de staart eraf te halen, maar aangezien paarden zijn vervangen door machines is dat niet meer nodig.
Ik ken maar één trekpaardje, en die heeft gelukkig wel een staart :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:48

ashley1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen ;( :n
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen :n

Blokstaart betekent in het Belgenwereldje juist de bekende afwezige staart.. Wat je dus op keuringen ziet. En wat niet meer mag. En wat dus geen goed compromis oplevert.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:04

In België heeft men trouwens hetzelfde probleem: ook daar is er een aartsconservatieve groep die het blokstaarten = volledig couperen (in tegenstelling tot wat sommige mensen denken!) in stand houdt.

Nu iets anders: het Nederlands Trekpaard van het Belgische type heeft nogal eens te lijden onder de gevolgen van het streven naar een zo groot en massief mogelijk lichaam: de prijs voor de eerzucht van de fokkers is niet alleen het verboden couperen wat deze dieren moeten ondergaan, maar ook hebben ze vaak moeilijke bevallingen (in feite zijn het de dikbilkoeien onder de paarden) en de eeuwige strijd tegen mijt en mok komt mede door het fokken met de overdreven nadruk op zwaar behang.
Ook zijn de benen vaak op jongere leeftijd al "op" , versleten dus, dan bij lichter gebouwde paarden.
Best iets om over na te denken... paardenwelzijn en fok.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:58

Tja zoolgangster, het Trekpaard behoort dan ook tot de zogenaamde 'poedelrassen': rassen waar feitelijk amper tot geen gebruikersmarkt voor is, maar waar men zich toelegt op het fokken voor 'keuringen' en dus voornamelijk op het uiterlijk....

Gezondheid en welzijn raken snel ondergeschikt in de poedelfokkerij en waardeloze eigenschappen worden er in het gebruik ook niet meer uitgeselecteerd.
Driekwart van de huidige trekpaarden was vroeger binnen een paar jaar in de worst beland.

Dergelijke rassen herkent men in de afwezigheid van een markt voor hengstveulens.

We zitten zelf in zon poedelfokkerij (de minis) en zien ook dat uitwassen maar licht ontstaan...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:44

Bij honden kan het wel omdat de Raad van Beheer er volgens mij op toeziet en de fokkers hun verantwoordelijkheid durven nemen. De Raad van Beheer chipt en registreert rashonden en komt dus van alles tegen. Zij kunnen dus ook misstanden registreren en aanpakken, ze registreren niet als er gecoupeerd is, dus die hondjes worden minder waard. Dit is ook juist waar het mis gaat bij de KVTH: zij registreren wel gecoupeerde dieren en staan toe dat ze op keuringen komen en bovendien keuren zij ze ook goed. Zoals gezegd nemen zij dus de verantwoordelijkheid niet, deels ook uit eigen belang.
Zouden ze dat wel doen dan is het snel afgelopen met coupeerpraktijken.

Het is wel bijzonder dat 1 stamboekorganisatie kennelijk zo machtig is dat ze boven de wet kunnen staan en dat dat gedoogd wordt. Je zou denken dat het stamboek aangepakt kan worden omdat ze dieren registreren die gecoupeerd zijn, wat tegen de wet is. Als het financieel niet meer interessant is om gecoupeerde dieren te fokken, dan is het zo afgelopen denk ik.

boyca schreef:
Ik had hiervoor een rottje zonder staart. Toen coupeerverbod ingesteld en voila heb nu een rottie met staart.
Alle fokkers in Nederland houden zich hier aan, wat is het verschil aan overkoepelend orgaan dat het bij de honden wel lukt om te handhaven maar bij de paarden niet.
En geloof me bij de honden zal er ook flink geprotesteerd zijn (kijk naar de Doberman, van stoer / macho naar een look van een labrador).
Heel apart, hoop dat alle trekpaardjes en aanverwanten gauw hun staartjes mogen houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:59

Wat de honden betreft: ik weet nog dat er op het rottweilerforum iemand een paar jaar na het coupeerverbod, tòch een gecoupeerde hond ging aanschaffen! Ook daar had je toen lieden die moeilijk deden dus...

Daar is de Dierenbescherming op attent gemaakt toen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:01

pillow schreef:

Je hebt het document niet gelezen?

Dat kan niet onder de bestaande regelgeving.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:02

boyca schreef:

Er zijn ook nog steeds idioten die naar een ander land rijden om een pup te halen omdat ze er per se eentje zonder staart willen. |(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:05

Isegrim schreef:
pillow schreef:

Je hebt het document niet gelezen?

Dat kan niet onder de bestaande regelgeving.

Er is nu toch ook een ander Haflinger stamboek?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:30

Zoolgangster schreef:
ashley1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen ;( :n
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen :n

Blokstaart betekent in het Belgenwereldje juist de bekende afwezige staart.. Wat je dus op keuringen ziet. En wat niet meer mag. En wat dus geen goed compromis oplevert.

Nee nee ik bedoel een blokstaart en geen kortstaart. Blokstaart is de staart tot boven de hak afgeknipt dus de staartwortel nog volledig intact en nog iets om mee te zwiepen naar de vliegen. Een halve staart in feite. Edit: hier zie je kortstaarten en een blokstaart http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... rTrL8dMOMg en deze: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... rTrL8dMOMg en: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... rTrL8dMOMg
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 29-01-14 20:43, in het totaal 3 keer bewerkt