Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:16

Ik denk ook niet dat dit de oplossing is, ziet er eng uit. Denk dat het veiliger is om een cursus "vallen" ergens te doen (judoschool ofzo). Dat wanneer je per ongeluk toch van je paard af valt, je dan in ieder geval een beetje kan sturen hoe je terecht komt. Als je in dit tuigje hangt terwijl je valt dan bungel je er maar een beetje naast zoals al meer mensen hebben gezegd. Lijkt dit mij inderdaad juist gevaarlijk.

Of zou het systeem aanspannen wanneer het paard gaat bokken, net zoiets als bij een echte autogordel? Het zou dan wel weer grappig zijn om daar een filmpje van te bekijken, maar zelf ga ik dit echt zeker niet gebruiken op mijn paard ;)

Annemiek80

misschien dat ze er een markt in kunnen vinden onder de rodeo cowbows in amerika?

Anoniem

opisop_shop schreef:
was er een tijdje geleden niet ook al zoiets bedacht trouwens?
maar dat was geloof ik een zelfopblaasbare bodyprotector?
En vervolgens een cap?
Volgens mij weer zo'n gadget waar geen markt voor is omdat er teveel haken en ogen aanzitten.

Opblaasbare cap?! :')

damian23

Id, ik val er liever na een half rondje bokken er af dan dat ik nog tig rondjes naast een in paniek zijn paard moet hangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:17

beert schreef:
Voor buitenritten kan ik me voorstellen dat het gevaarlijk is. Maar als je in andere situaties denkt, zoals jonge kinderen op een rustige manegepony in een binnenbak. Die motorisch dus wat minder stevig zitten. Zou het in zo"'n situatie wel toepasbaar kunnen zijn? De echte beginnertjes heb ik het dan over. En natuurlijk niet voor altijd, maar om te leren wennen aan ponyrijden.

Nee. Die zet je op een goed getrainde pony met een dikke schapenvacht met antirolsingel en een longeur die pony correct over de rug kan laten lopen. Dan kan kind rustig allerlei gymnastiekoefeningen doen en leren pony aan te voelen. Iets simpels als rondje om de wereld kan met dit ding bv al niet.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:17

Als je ernaast valt en je blijft naast je paard hangen breng je wel je paard heel erg uit evenwicht lijkt me.. En inderdaad, wat Molfre al zegt , Ik denk dat het in bepaalde gevallen zeker een traumatische ervaring kan opleveren voor je paard! :(

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:18

zon opblaasbare bodyprotector is wel echt een uitvinding, meer voor de valbreking... voor de rest dat hij aan je zadel zat e nals je er dus half afviel dat hij dan opblies was een iets minder succes

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:18

Ibbel schreef:
Leuk zo'n filmpje, maar laat 'm nu eens op een rodeopaard zien? Ik geloof er geen fluit van dat dit werkt nl...

Precies wat ik dacht.. Maar ook dat je dan "vast" zit en alle kanten op geslingerd word.. Lijkt me ook niet bepaald bevorderlijk voor je rug ofzo...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:20

_MelisS schreef:
Ibbel schreef:
Leuk zo'n filmpje, maar laat 'm nu eens op een rodeopaard zien? Ik geloof er geen fluit van dat dit werkt nl...

Precies wat ik dacht.. Maar ook dat je dan "vast" zit en alle kanten op geslingerd word.. Lijkt me ook niet bepaald bevorderlijk voor je rug ofzo...

Ik ga hier mee eens.
Vind dat dit systeem met te veel geuren en kleuren geïntroduceerd wordt.

DaraBariton

wat....is dit nou weer? :))
dit lijkt me juist gevaarlijker..
echt niet dat ik daar mee ga rijden hoor :evaw:

Sabszz

_MelisS schreef:
Ibbel schreef:

Absoluut niet zelfs..

berdien85

Ja dankje de koekoek! Klinkt heel veilig, vastzitten aan je paard... :')
Het filmpje is ook weinig spectaculair.

En daarbij stel paard schrikt op buitenrit, gaat er vandoor, zo een drukke weg over, of onder laag hangende takken door.. En dan?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:21

Het is natuurlijk een goed idee om te kijken waarmee het paardrijden veiliger kan.
Maar ik ben ook van mening dat je je niet moet willen vastmaken aan je paard. Om letsel te voorkomen, is het een eerste vereiste om de basis van het paardrijden te beheersen. Daarnaast is een goede communicatie tussen ruiter en paard een vereiste.
Omdat je ten alle tijden met een dier met een eigen wil te maken hebt en een vluchtdier, is vertrouwen erg belangrijk en het besef dat ze onverwacht kunnen schrikken en raar kunnen doen, belangrijk. Dat houd je als ruiter alert.
Daarmee voorkom je niet, dat je als ruiter een keer zand gaat happen. Dus dan zijn er artikelen die je lichaam kunnen beschermen tegen letsel, als eerste een goede cap en daarnaast een bodyprotector. Maar ook je laarzen of jodphurs met chaps.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:22

Die opblaasbare bodyprotectors vind ik ook eng. Val je er af krijg je ppppppsssssssss als dat ding opgeblazen wordt. Menig paard lelt dan uit van de schrik. Ik heb wel eens gehad dat iemand vergat zijn verbindingskoortje los te maken. Dus die stapte van zijn paard en dat ding blies op. Paard over de zeik en een paar paardej aan de haal en toen lag er echt iemand naast.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:24

Inderdaad, dat ze paardrijden veiliger willen maken is natuurlijk goed, maar niet echt op deze manier :=
Kan voor zowel paard als ruiter heel vervelend worden denk ik..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:31

tamary schreef:
beert schreef:
Voor buitenritten kan ik me voorstellen dat het gevaarlijk is. Maar als je in andere situaties denkt, zoals jonge kinderen op een rustige manegepony in een binnenbak. Die motorisch dus wat minder stevig zitten. Zou het in zo"'n situatie wel toepasbaar kunnen zijn? De echte beginnertjes heb ik het dan over. En natuurlijk niet voor altijd, maar om te leren wennen aan ponyrijden.

Nee. Die zet je op een goed getrainde pony met een dikke schapenvacht met antirolsingel en een longeur die pony correct over de rug kan laten lopen. Dan kan kind rustig allerlei gymnastiekoefeningen doen en leren pony aan te voelen. Iets simpels als rondje om de wereld kan met dit ding bv al niet.

Ik weet niet precies wat een rondje om de wereld is, maar ik kan me er iets bij voorstellen :-). Je hebt wel gelijk inderdaad, het geeft ook een schijnveiligheid en kinderen zijn inderdaad veel meer bezig met oefeningen enzo. Daar had ik niet bij stilgestaan.

vencedor

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:33

Als je niet wil vallen moet je niet op een paard stappen. Knettergek dit...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:34

Met iets aanpassing kun je hier wel iets van maken. De steun tijdens het rechtzitten is niet nodig, juist bij de bochten en rompbalans verliezen zou zoiets je net kunnen voorkomen dat je doorglijdt ervanaf. En door de zekerheid dat je er niet vanaf kiept kan dat net het extra zijn dat je nodig hebt. Waardoor je daar in ieder geval geen kostbare energie aan verliest.

En ik neem aan dat er een soort panieksysteem inzit omdat je niet vast blijft zitten als je paard valt. Beugels heb je toch ook om je voeten zitten. Daarmee zit je in weze ook aan je paard vast.

En ja als je zelf niet fit bent is een braaf paard daarin zowiezo een noodzakelijk iets.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:35

Eerste wat ik las was 'jippie dan kan ik misschien ooit weer gaan rijden' maar vooralsnog zeg ik 'laat maar' haha.

Eerst eens een video van zo'n geval met een knol die de bak rond bokt en springt en doet :-)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:35

Ibbel schreef:

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

En wat als je zadel verschuift? Hang je als een lappenpop ernaast?

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:36

wahahaha serieus?
ik zie het al voor me :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:38

Aan mijn paard vastzitten?
.. never :n

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:49

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje waar ze een val simuleren o.i.d. of inderdaad een rodeo-paard.. Je ziet nu helemaal niet wat het met je doet als je paard gaat bokken of wanneer dat ding nou daadwerkelijk losschiet.. En ik denk dat je paard ook wel zo kan vallen dat er niet voldoende versnelling is zodat dat ding losschiet..
Mij dus ook niet gezien, lijkt me een erg onveilig gevoel geven.. :=

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:50

Ik moet er niet aan denken om op een paard vast te zitten. Soms laat ik me er liever gecontroleerd afvallen eerlijk gezegd. Ben erg benieuwd hoe die testruiter blijft zitten op een flink bokkend of steigerend paard met die gordel om..

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:52

_MelisS schreef:
Ibbel schreef:

Inderdaad...

Waar ik ook meteen aan dacht; stel dat een paard steigert en achterover klapt. Zit je er dan even lekker tussen.

Nee hoor, gewoon leren rijden! Volgens mij zijn er ook al heel veel mooie systemen en zadels om minder validen te kunnen laten rijden. Levensgevaarlijk dit.

edit: typefout