Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bernoe

Re: Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:27

Goh wat fijn kan ik buitenrijden dan, realiseer ik me nu... kom amper mensen tegen waar ik rij... kan overal langs slootpaden, zandwegen, langs de beek. En in het bos zijn de paden waar ik rij ook niet gigantisch druk. Af en toe idd een mountainbiker maar die schrikken vaak meer van mij haha. En de peletons wielrenners roepen allemaal hoi (wel komisch, in zon sliert, hoi hoi hoi hoi hoi hoi). Nooit geen problemen.... *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:42

benzie22 schreef:
en daarnaast denk ik dat er inderdaad genoeg ruiters zijn die moeilijk doen om het feit dat er ineens een mountainbiker uit de bosjes verschijnt. Omdat dit gewoonweg gevaarlijk is, paarden rennen weg, maken ongecontroleerde bewegingen of er komt een botsing met fiets en paard. ik denk dat geen enkel paardeneigenaar hierop zit te wachten, de mountainbikers zelf kunnen hier ook niks aandoen (behalve beter uit hun doppen kijken) maar het lijkt erop dat de gemeente de mountainbike paden klakkeloos hebben aangelegd zonder rekening met de ruiterpaden te houden (de ruiterpaden lagen er al eerder). tevens is het enige pad die ruimte bied voor een sprintje zo'n 4 x onderbroken waardoor een sprintje treken nu dus nergens meer mogelijk is. Uit de ruimte die beschikbaar is gesteld voor de moutainbikers blijkt ook wel dat de gemeente een lichte (lees zware) voorkeur heeft voor deze sport.

Dat is in Soest beter geregeld. De mountainbike paden zijn onverhard en de paarden hebben ten alle tijden voorrang.

Tja het werkt twee kanten op. Wij moeten zorgen dat de poep opgeruimd is en rijden bij voorkeur op de ruiterpaden.

Tis echter wel handig als de gemeente het wel laagdrempelig houd om op het ruiterpad te gaan rijden.

Bredere doorgangen en hekken die eenvoudig te paard te openen zijn zijn dan gewoon handiger.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:47

Lusitana schreef:
Nogmaals HET IS EEN GUNST als je als ruiter toegelaten wordt.

Het is evengoed een GUNST dat je als mountainbiker toegelaten wordt. En waarom worden voor de één de paden wel goed onderhouden, en voor de ander niet? Dat slaat imo nergens op!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:53

Ja, het is ook een gunst dat mountainbikers er in kunnen. Iedereen is een gast.
De andere vraag zul je daar neer moeten leggen, daar kan ik geen antwoord opgeven, behalve dat mountainbikers gewoonlijk geen eisen stellen aan de paden, anders is het geen terreinrijden meer, dus op zich bind ik het vreemd als die "mooie" paden hebben.

Maar ik vraag me dus ook af waarom een ruiterpad er "mooi" bij zou moeten liggen? Kwestie van je gang aanpassen aan de ondergrond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:07

Lusitana schreef:
J

Maar ik vraag me dus ook af waarom een ruiterpad er "mooi" bij zou moeten liggen? Kwestie van je gang aanpassen aan de ondergrond.

Ook hier is het geven en nemen.

De gemeente wil dat de ruiters op het ruiterpad blijven, zorg dan ook dat het aantrekkelijker is om daar te rijden. En ik krijg de indruk dat het bij de ondergrond in deze erg slecht gesteld is...want als je liever het fietspad neemt als het ruiterpad moet het ruiterpad wel heel slecht zijn.

Ik vind een fietspad namelijk niet erg aantrekkelijk klinken. Daar ga je alleen rijden als het niet anders kan.( ik heb overigens geen idee hoe het daar ter plaatse er uit zien.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:25

Als het gebied echt veengrond is, dan is dat gewoon jammer voor de ruiters maar daar kan je niks aan doen, dat is en blijft een rotbodem die snel nat en blubberig is. Ze kunnen toch moeilijk de hele boel gaan draineren? Is het natuurgebied, dan mogen ze ook niet zomaar zand of iets dergelijks gaan bijgooien.

Mountainbikepaden zijn ook makkelijker te onderhouden, die zijn niet zo breed en die houden van modder :P

Waarom staan er dan zoveel hekjes? Daar moet toch een reden voor zijn? En in een rustige handgalop kan je paard toch ook energie kwijt? Hetzij wat meer gedoseerd maar goed. Je krijgt zo'n gebied ter beschikking, wees blij verdorie! OK, het is niet 100% naar wens maar verdomd zeg, ik moet maar tevreden zijn met alleen straat en een veldweg van 500m lang wil ik eens een sprintje kunnen trekken met paardlief en dan moet ik die weg nog delen met fietsers, wandelaars, loslopende honden en spelende kinderen. Het enige andere alternatieve stukje galopbaan ligt 3/4 van het jaar gewoon loodzwaar omgeploegd en beplant met maïs omdat de boer te lui is om dat baantje te respecteren en je letterlijk van je knol schiet of ramt wanneer hij je betrapt als je er toch gewoon doorheen wil, en da's dan nog een officieel padje. Wees een keer blij met wat je hebt, het kost je helemaal geen fluit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:36

Als ik een natuurgebied in ga op een paard, verwacht ik natuurlijke ondergrond en niet dat er perfecte paden álà renbaan of manege-ondergrond ligt. Daar ga je toch niet voor naar buiten?
Paarden kunnen bij uitstek met alle soorten ondergrond omgaan (en dat is waarschijnlijk ook wel de gedachtengang aan het gebrek aan onderhoud).

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:56

Hier zijn ook hekken in de duinen, moet ik ook afstappen om ze open en dicht te doen. Het weerhoud mij er echt niet van om daar te rijden. Als je je paard onder controle hebt kan je dit makkelijk doen. Echt een excuus van niks dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:24

Mijn insziens dat een paard gewoon altijd netjes onder controle moet blijven, of je nou in de bak rijdt of buiten, in open veld op of een ruiterpad. Gaat hij dribbelen van hekjes, dan ga je daar ofwel op oefenen, ofwel stap je af. Blijft hij pittig en raak je er daarom niet meer op, sorry, maar dan hoef je van mij ook het terrein niet op. Da's net zo goed dat je paard hoort te weten, als je ermee naar het weiland stapt, dat ie zich moet gedragen naast je tot jij zegt "nu mag je gaan", en daar hoort ook geen dribbelen bij. Gewoon stilstaan en geduld, klaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:35

Lusitana schreef:
Nogmaals HET IS EEN GUNST als je als ruiter oegelaten wordt.

Juist. maar je hebt het recht op de openbare weg te rijden en daar komen de klachten over. over poep op de verharde wegen. niet op de ruiterpaden. en als paden te nat of tr zacht/glad zijn wordt je automatisch aangewrzen op verharde paden. (fiets en voetpad mag dan weer niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:04

De poep ligt op fiets- en voetpaden in het natuurgebied, en daar moet je als ruiter afblijven.
Als je dan zogenaamd (want ik zie nog steeds geen enkele reden, het is niet alsof een paard niet tegen blubber kan) toevlucht moet zoeken op die paden en dat wordt gedoogd, dan is dat al heel wat.

Als je paard daar poept, stap je af en schuif je het aan de kant. Punt.

Doe je dat niet dan is het gevolg dat alle ruiters in het hele gebied geweerd gaan worden. Volkomen logisch besluit. Laat de ruiters het onderling maar even uitvechten wie daar dan de schuldige van is.

Maar op hoge poten en brief schrijven dat je paard ongeschikt is om een hekje te openen is gewoon lachwekkend. Zeker in combinatie met "de paden liggen er niet goed bij" en "mountainbikers zorgen voor schrikkende paarden". Want dat wil zeggen dat al waren er prima hekken, de ruiters nog niet van de paden gebruik willen maken....

Je komt dan met eisen die gewoon niet uit te voeren zijn. Een hek kan nog veranderd, maar ze gaan echt de hele planning van een gebied niet overhoop halen omdat een paard madammen hoog in het bloed staande paarden hebben die ze blijkbaar niet erg onder controle hebben.

Ze hebben iets geboden. Wil je er geen gebruik van maken, dan niet. Een ander soort hek vragen is redelijk, daar hoef je niet eens smoezen voor op te hangen, maar voor de rest, nuh.