Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:12

Oh je mag niet galoperen over straat dat is slecht voor je paard.

Nee dat was even een grapje,

Ik vind dit nogal onnodig. Zie het nut er niet van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

Ik vind de tendens dat alles wat voor ons vreemd lijkt maar verboden moet worden best wel zorgwekkend. Is dit nu echt iets wat jullie op de politieke agenda willen zien staan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:56

Overdrijven is ook een vak zeg. Ik zie niemand zeggen dat het verboden moet worden (ja ik heb het topic nog eens vluchtig door gelezen.) Enkel een paar die zeggen dat het van hen afgeschaft mag worden. Tsja, voetbal mag van mij ook af geschaft worden, regen ook... :+ Dat dat van mij MAG betekent nog niet dat dat moet, enkel dat het me niet zou boeien als het zou stoppen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:18

Ik denk dat er meer wordt gedoeld op het feit dat er de laatste jaren protestgroepen komen die het willen verbieden.

Lusitana schreef:
Overigens komen er de laatste jaren wel protest groepen op af, maar die hebben het nog niet tegen kunnen houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:39

waar heb je tegenwoordig geen protestgroepen voor. Dat maakt nu eenmaal deel uit van onze vrijheid van meningsuiting en ja, het behoud daar van zou ik wel graag terug zien in de politieke agenda's ja.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:44

Men kan het toch niet verbieden. Er is een regel over tradities die meer dan honderd jaar oud zijn.
Daarbij is er geen aantoonbaar dierenleed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:47

Dat hoeft ook niet, maar ik zie niet in waarom men er niet tegen zou mogen protesteren. Zie oprecht het probleem daar niet van. Als er voorstanders mogen zijn, waarom dan geen tegenstanders?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:56

Ayasha schreef:
Overdrijven is ook een vak zeg. Ik zie niemand zeggen dat het verboden moet worden (ja ik heb het topic nog eens vluchtig door gelezen.) Enkel een paar die zeggen dat het van hen afgeschaft mag worden. Tsja, voetbal mag van mij ook af geschaft worden, regen ook... :+ Dat dat van mij MAG betekent nog niet dat dat moet, enkel dat het me niet zou boeien als het zou stoppen.

Ach ja, de woorden verbieden en afschaffen hebben ook zoveel connotatief verschil, zijn praktisch geen synoniemen. :+
Gek genoeg vind ik niet dat ik overdrijf. Wat ik overdreven vind is dit: niemand had ooit van dit ritueel gehoord, niemand weet wat het precies is, wat er gebeurt, wat de achtergrond is en dergelijke. Het enige wat men weet is dat er nu een ongeval is gebeurd en meteen wordt ervoor gepleit om dit evenement af te schaffen (zal het woord verbieden niet meer gebruiken). Dat vind ik overdreven. Dat men zonder meer te weten gewoon schreeuwt 'afschaffen die handel'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:02

Nee men roept "het mag afgeschaft worden".
Moeten en mogen is wel degelijk een groot verschil.
Maar bon, als jij je hier druk in wil maken, ga je goddelijke gang. Beter in dit dan in echt zware zaken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:10

Ingrid_92 schreef:
Ik zou niet spreken van een christelijk feest, maar inderdaad van een ritueel feest, of een katholiek feest wellicht. Binnen het christendom wordt St. Anthonius namelijk niet gevierd/herdacht of wat dan ook, dus wat dat betreft gaat dit nieuwsbericht een beetje mank in deze zin.

En wat is er niet christelijk aan het katholieke geloof dan volgens jou? Het Rooms Katholieke geloof gewoon een christelijk geloof :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:13

Ayasha schreef:
Dat hoeft ook niet, maar ik zie niet in waarom men er niet tegen zou mogen protesteren. Zie oprecht het probleem daar niet van. Als er voorstanders mogen zijn, waarom dan geen tegenstanders?

Er is niemand die zegt dat er niet tegen geprotesteerd mag worden. Er is alleen gemeld dat er de laatste jaren protestgroepen op af komen.
En die moeten ook wat te doen hebben, die uitkeringstrekkers en alcoholisten.

Ken ook zo iemand, protesteren voor de bom en tegen de bom en voor abortus en tegen abortus, als ze maar een dagje uit had en d´r bek open kon trekken...
En mensen die hier de oogst van een boer vernietigen omdat het genetisch gemanipuleerd was. Boer failliet en met zelfmoordneigingen door zulke hufters, 80% engelse hippies ook nog.
of "dieren bevrijden" die vervolgens omkomen van de honger omdat niemand zich om ze bekommerd.
Ik heb niet zoveel respect meer voor protestgroepen sindsdien.

Daarbij ben ik van mening dat je dergelijke dingen op politiek niveau moet uitvechten en niet op straat met oproer.

Breek me de bek niet open over DAT punt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-01-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:15

Ayasha schreef:
Nee men roept "het mag afgeschaft worden".
Moeten en mogen is wel degelijk een groot verschil.
Maar bon, als jij je hier druk in wil maken, ga je goddelijke gang. Beter in dit dan in echt zware zaken.

Ik maak me hier juist niet druk in. Meid is gevallen, verwond, hopelijk niet al te ernstig eeeeen...we leven weer verder.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:17

Lusitana schreef:
Men kan het toch niet verbieden. Er is een regel over tradities die meer dan honderd jaar oud zijn.
Daarbij is er geen aantoonbaar dierenleed.

Wel aantoonbaar menselijk leed :=

Sneu voor de amazone, hopelijk houdt ze er niets aan over.
Maar ik vind dit nog meevallen in vergelijking wat ze in mongolie doen op die hoge berg.
En volgens mij is het niet verplicht maar is het de keus van iedere paardeneigenaar zelf

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:21

Dat menselijk leed hoort niet bij de traditie, maar is een ongeval en ook het eerste in 500 jaar, dus niet iets dat er zo bij hoort.

Ik vind het wel vervelend dat ik verder geen update kan vinden over de amazone. Ik houd het in de gaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:25

Lusitana; daar noem je de extreme gevallen. Imo heb je hoe dan ook niet het recht aan iemands bezittingen te komen (en ik geloof wettelijk ook niet eigenlijk.) wat jij doet is hetzelfde als stellen dat alle Marokkanen dieven zijn. :+

Hoe zwaar was de amazone eigenlijk verbrand? Hoop iig dat ze er niet te veel aan over houdt... :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:27

Er staat trouwens ook helemaal niet in het bericht of het meisje opgenomen is door haar verwondingen door de val of voor brandwonden? Dus misschien had ze wel gewoon verwondingen die iedere ruiter had kunnen oplopen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:30

Was een grapje he lusitana ;)

Idd klinkt misschien erger dan het is. We weten het jammer genoeg niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:24

Ayasha schreef:
Lusitana; daar noem je de extreme gevallen. Imo heb je hoe dan ook niet het recht aan iemands bezittingen te komen (en ik geloof wettelijk ook niet eigenlijk.) wat jij doet is hetzelfde als stellen dat alle Marokkanen dieven zijn. :+

Hoe zwaar was de amazone eigenlijk verbrand? Hoop iig dat ze er niet te veel aan over houdt... :(:)

Tja, ik ben in de 52 jaar dat ik leef nu eenmaal nog nooit echt nuttig protest tegen gekomen van een protestgroep die ter plekke gaat schreeuwen. (Heel enkele uitzondering daargelaten, die halen dan ook meteen een worldpressfoto prijs enzo). Dat is niet hetzelfde als geen nut zien in protesteren.
Er is een nuance.
Dat is dus ook niet zeggen dat alle marokkanen dieven zijn, maar dat marokkaanse dieven een probleem zijn. Bv. ;)

Ik probeer meer te vinden, maar het valt niet mee. In het bronbericht staat letterlijk dat ze het overleefd heeft, maar wel in het ziekenhuis ligt. Meer niet.
In elk geval zit ik er achterheen en als ik wat weet zal ik het direct plaatsen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:32

Jeetje sterkte voor het meisje :(:)

Vind het door het vuur lopen nou niet echt een vreselijk drama... Heb bij een showgroep al eens een training gezien met vuur en het valt allemaal vreselijk mee...

Zijn wel gevaarlijke sporten, cross met vaste hindernissen.... En dat word ook gewoon gedaan want dat is hier algemeen geaccepteerd :Y)
(heb trouwens ook niks tegen cross hoor)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:05

Ik heb een bericht geschreven naar de Facebook pagina van het stadje. Gewoon gevraagd hoe het nu met de amazone is, omdat er mensen ongerust zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:22

Dit is het antwoord:
"Hallo, er is geen probleem geweest, geen enkel paard of persoon is gewond geraakt dit jaar of in de jaren dat ik er bij was. Het nieuws dat u mij liet zien is vals.

Ondanks de spectaculaire foto's is de werkelijkheid is veel eenvoudiger en zijn er gewoonlijk geen ongelukken.

Ik waardeer je bezorgdheid.
Een groet."

Dat klopt weer met het feit dat ik er niets over kon vinden in de spaanse kranten.

Dan vraag ik me af of de redactie van het blad van het bronartikel het nieuws toegespeeld hebben gekregen van een anti groep. Ik ga ze aanschrijuven om te vragen wie hun bron was.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:01

Naja zeg. Commotie om niks dus
Bedankt voor het navragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:22

Netjes dat je het hebt nagevraagd, Lusitana :)
Ik denk dat de paarden hier net zoveel van voelen als wanneer iemand zijn vinger door het vlammetje van een kaars haalt. Ik vind het juist prachtig dat dergelijke tradities nog bestaan en ik hoop dat dat nog heel lang zo mag blijven. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:31

Ik heb van het blad dat de site heeft van de bron ook antwoord, die hebben me alleen de link gegeven van een braziliaanse site die het meld, die had ik ook al gevonden. Maar die hebben dus geen navraag gedaan.
Nu ga ik die site aanschrijven en vragen wie hun bron is dan.

Nou ja, ik vond het apart dat er geen berichten in de spaanse kranten stonden. Het is nogal wat als iemand op een feest met brandwonden wordt afgevoerd. Normaal staan de kranten daar vol van.
En ik wilde gewoon weten hoe het nu met haar was, maar het spoor liep dood...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:23

Dan vraag je je af hoeveel nieuws we te lezen krijgen dat gewoon helemaal niet waar is. :?