Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:09

Sok schreef:
Wow! :D Knap zeg! :D

Dat meppen met een zweep valt wel mee, vaak is het gewoon langs het paard slaan, het is meer gewoon de zweep laten zien en doen alsof je slaat. Het is niet dat die beesten kapotgeslagen worden, op zweepgebruik word streng gecontroleerd en je wordt flink beboet of zelfs gediskwalificeerd als je je zweep buitensporig gebruikt! :)

Misschien goed om eens op groot beeld naar de laatste meters te kijken...op de schimmel kun je heel goed zien wat de impact van de klappen is: de huid rimpelt ervan en deukt in...Is deze man dan gediskwalificeerd of is dit acceptabel bevonden door de jury? Hoeveel slagen is de max tijdens een race? Wat is overmatig zweepgebruik? 10 klappen, 50, 100?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:13

Ik vind het knap dat je dat kunt zien. Ik durf er wat om te verwedden dat de schimmel geen één klap heeft gehad en de jockey alleen maar op z'n eigen laars heeft geslagen (voor het geluid).
Het maximum is trouwens 2 of 3 klappen op het paard.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:15

@ ibbel: zet het filmpje op grootbeeld en kijk naar de laatste meters, is heeeel goed te zien...

Ibbel

Re: Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:16

Heb ik gedaan. Daar zie ík de jockey op de laars meppen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:16

zimbabwe schreef:
Sok schreef:

Dat meppen met een zweep valt wel mee, vaak is het gewoon langs het paard slaan, het is meer gewoon de zweep laten zien en doen alsof je slaat. Het is niet dat die beesten kapotgeslagen worden, op zweepgebruik word streng gecontroleerd en je wordt flink beboet of zelfs gediskwalificeerd als je je zweep buitensporig gebruikt! :)

Misschien goed om eens op groot beeld naar de laatste meters te kijken...op de schimmel kun je heel goed zien wat de impact van de klappen is: de huid rimpelt ervan en deukt in...Is deze man dan gediskwalificeerd of is dit acceptabel bevonden door de jury? Hoeveel slagen is de max tijdens een race? Wat is overmatig zweepgebruik? 10 klappen, 50, 100?

Niet geremd door enige kennis van zaken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:17

zimbabwe schreef:
@ ibbel: zet het filmpje op grootbeeld en kijk naar de laatste meters, is heeeel goed te zien...

Misschien jezelf eens op groot beeld bekijken. Dan zul je ook dingen zien waar je van schrikt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:20

Ik doe het hem zeker niet na maar ik wil jullie er wel op wijzen dat er in bepaalde landen racepaarden worden getrained zonder zadel. Heel simpel in jeans gaan ze de paarden trainen. Dus die zijn het natuurlijk wel gewoon (zowel paard als jockey) :)

Wat Sok zegt is ook waar, afhankelijk van het land wat wetgeving is en hoe streng ze controleren op zweepgebruik. Zo is Zweden daar heel streng in. Er zijn zeker al jockeys geschorst geweesd wegens teveel zweepslagen. Goede jockeys zullen ook niet zo snel slaan, die weten heel goed waar de eindstreep is en die berekenen het energieverbruik van hun paard tot 1m na de eindstreep. Die ebseffen ook heel goed dat wanneer het paard zijn energie op is, het absoluut geen zin heeft om te pushen, nee energie is op en dus daar zweep je geen energie meer uit.

Daarbij wil ik ook graag melden dat America absoluut niet te vergelijken is met Frankrijk/Zweden/Nederlands etc. Hier in het Westen wordt heel tactisch gereden terwijl in amerika is er absoluut geen tactiek, nee gewoon héél snel gaan van begin tot einde en de snelste (met meeste conditie) wint.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:20

Ibbel, ik zie in de laatste meters 6 x een rake klap...hebben we het over hetzelfde filmpje?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:29

Ibbel schreef:
Per ren mag er 2 of 3 keer raak geslagen worden, niet meer dan dat. De rest is echt zwiepen, of op de eigen laars slaan. Dat is te vergelijken met een longeerzweep qua geluid (zowel het zwiepen als het 'knallen' op de laars). Iedereen die hier longeert met een zweep, foei! dus... :+

(Overigens duurt een ren iets meer dan 1 minuut, maar trainen natuurlijk ook wel langer dan 5 minuten...)

ja begrijp ik ook wel maar ik neem aan dat er niet constant voluit gereden gaat worden, en dat dan niet steeds gejaagd wordt om harder te gaan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:33

zimbabwe schreef:
Sok schreef:

Juist, bij die schimmel zie je het heel goed bij dat stuk in slow motion. Dat heb ik hier eerder ook al proberen te zeggen. Knap als je dat niet zjet. Of is het een kwestie van niet willen zien? Je ziet idd de zweep op de huid terecht komen en deuken ontstaan tijdens een klap en de huid samen rimpelen. Maak mij niet wijs dat dat een klap op de laars is. Was ook wel benieuwd hoe daar dan door de jury naar gekeken is. Bovendien vraag ik me sowieso af hoe de jury bij kan houden hoeveel klappen ee paard kreeg tijdens een race? Het gaat immers zo snel... dat kun je toch niet bijhouden vanaf zo'n afstand hoeveel rake klappen er worden uitgedeeld en hoeveel niet rake?
Maar goed, ik stop met deze discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:37

Ingrid_92 schreef:
zimbabwe schreef:

Juist, bij die schimmel zie je het heel goed bij dat stuk in slow motion. Dat heb ik hier eerder ook al proberen te zeggen. Knap als je dat niet zjet. Of is het een kwestie van niet willen zien? Je ziet idd de zweep op de huid terecht komen en deuken ontstaan tijdens een klap en de huid samen rimpelen. Maak mij niet wijs dat dat een klap op de laars is. Was ook wel benieuwd hoe daar dan door de jury naar gekeken is. Bovendien vraag ik me sowieso af hoe de jury bij kan houden hoeveel klappen ee paard kreeg tijdens een race? Het gaat immers zo snel... dat kun je toch niet bijhouden vanaf zo'n afstand hoeveel rake klappen er worden uitgedeeld en hoeveel niet rake?
Maar goed, ik stop met deze discussie...

Ik zie idd de spieren aantrekken en loslaten. Maar dat zie je ook wanneer hij niet slaat. Daarbij is het filmpje van zo'n slechte kwaliteit dat je echt geen kleine details kunt zien.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:40

Knap dat hij blijft zitten, lijkt mij dat je ook niet veel steun hebt aan zo'n zadeltje.
Lijkt het trouwens zo of is die schimmel echt enorm vergeleken met de andere paarden?

En ga die hele zweep discussie even ergens anders bespreken, je kan best je vraagtekens erbij zetten, maar om nou een hele lading aannames te gaan maken als leek zijnde vind ik vervuiling van dit topic.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:50

Wel knap maar inderdaad jammer altijd dat slaan met de zweep anders zou het echt wel een leuke sport zijn om naar te kijken.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:56

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

+1

Maar ik blijf het toch een enorm knappe prestatie vinden :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:58

crazygirl1 schreef:
Daarbij wil ik ook graag melden dat America absoluut niet te vergelijken is met Frankrijk/Zweden/Nederlands etc. Hier in het Westen wordt heel tactisch gereden terwijl in amerika is er absoluut geen tactiek, nee gewoon héél snel gaan van begin tot einde en de snelste (met meeste conditie) wint.

Mocht je geen accenten uit elkaar kunnen halen, dit is in Zuid Australië.

En ook in Amerika rijden ze echt wel tactische races.

En voor die denken dat het leuk zou moeten zijn om naar te kijken: Wake up, het is een wedsport, geen show.
Men kijkt er niet naar omdat het "leuk is om naar te kijken". Men wil zien wie er wint en hoeveel geld men daarmee gewonnen of verloren heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:04

zimbabwe schreef:
Ibbel, ik zie in de laatste meters 6 x een rake klap...hebben we het over hetzelfde filmpje?

Ik ben niet helemaal op de hoogte wat het aantal keren is dat je je paard mag raken tijdens een wedstrijd. Maar wat als 6x geoorloofd is? Ook al is het op de laatste meters?

Een paard zal deze tik anders ervaren dan wij als mens dat zouden doen. Die tik is een aanmoediging om dat laatste beetje te geven, en een paard gaat daar geen emotionele waarde aan vasthangen en al helemaal niet achteraf staan piekeren wat hij nu gedaan heeft om dat te verdienen. Paarden leven in het hier en nu.

Dus dat je het geen fijn gezicht vindt, dat kan helemaal. Dat je zelf daarom deze sport verdoemd - mwah, ik zou het op andere dingen gooien dan alleen dat zweepgebruik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:09

Knappe prestatie....maar is er niet met het gestuiter een loodplakje uitgezwiept? Die beugels wegen niets :P

Ibbel...gefeliciteerd *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:15

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-14 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:19

Knap zeg, daar gaat hij toch maar lekker tegenaan!

De discussie over zweepgebruik, ik denk dat dit toch ook wel erg afhankelijk is per jockey. Je hebt overal rotte appels tussen zitten die erover gaan, niet enkel in de rensport.
Ik heb ook wel eens een paard in zijn stal zien staan na een race dat tot bloedens toe geslagen was en nog niet eens verzorgd, tja dat vind ik absoluut not done, maar het was toch wel een alleenstaand geval.

Om daar heel de rensport als slecht voor af te doen, denk dat veel volbloeden een mooier leven hebben dan menig ander topsportpaard.

Cassidy

Re: Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

Op het moment dat ze volop in training staan en nog een belofte waar te maken hebben wel. Op het moment dat ze niet voldoen vraag ik me af of hun leven er dan nog zo mooi uitziet (of dat ze nog wel een lang leven tegenmoet zien).

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

Het is idd knap wat hij doet maar ben het volledig met je eens.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:24

Cassidy schreef:
Op het moment dat ze volop in training staan en nog een belofte waar te maken hebben wel. Op het moment dat ze niet voldoen vraag ik me af of hun leven er dan nog zo mooi uitziet (of dat ze nog wel een lang leven tegenmoet zien).

Daar heb je inderdaad een punt, maar is dit niet in alle takken van de topsport (helaas) het geval?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:41

Ik denk dat de uitval bij renpaarden (ongeacht of het galoppaarden of dravers zijn) hoger is dan bij een andere tak. Op het moment dat een renpaard een koerstraining achter zich heeft waarin hem geleerd wordt dat hij zo hard mogelijk moet, is het toch moeilijk om, na herscholing, mensen te vinden die daar mee om kunnen en willen gaan. En als er blessures bij komen kijken wordt het helemaal een ander verhaal.

Maar goed, dat wordt weer een heel andere discussie.

En wat die rotte appels bij de jockeys betreft, nu er duidelijke richtlijnen qua aantal keren raken zijn, zijn de regels duidelijker en kunnen jockeys ook aangepakt worden.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:47

PFFF Een hele discussie over hoe zielig het wel niet is, zonder ooit een blik achter de schermen genomen hebben.

Wat ik hier in het filmpje zie is dat dit paard een echte racer is.
Denken jullie nu echt dat renpaarden winnen kunnen omdat ze zo mishandeld worden?
Wat doet een paard in de natuur als er gevaar dreigt?
In de rensport wordt er niet gevraagd (of gedwongen) aan het paard om in onnatuurlijke houdingen te gaan lopen. Met een krul hier en een pasje daar.

Bij jonge paarden in de race wordt niet eens met zweep gereden.
Daarnaast worden de paarden echt heel erg in de watten gelegd wat betreft de verzorging.
(uiteraard zitten er rotte appels tussen maar dit is met alle takken van de paardensport zo)

Na een race wordt door de commissie, of hoe je het ook wil noemen de race opnieuw bekeken.
Dit gebeurt direct nadat het eerste paard over de finisch is.
Er zijn dan een stuk of 4-5 man die zeer geconcentreerd naar de video kijken en alle zweepslagen tellen
en eventuele andere overtredingen bekijken. Als hieruit blijkt dat het winnende (of een ander) paard te veel geslagen is zal deze per direct gediskwalificeerd worden. Ook als er afgesneden wordt in de race word de jockey gediskwalificeerd.

Aan een diskwalificatie zit schorsing met een fikse geld boete!

Als je niet veel weet over deze tak van de sport zou ik als ik jou was eerst research doen op alleen al het internet voordat je hier gaat bleren het is ZIELUGHH..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:12

Ssuuz92 schreef:
Als je niet veel weet over deze tak van de sport zou ik als ik jou was eerst research doen op alleen al het internet voordat je hier gaat bleren het is ZIELUGHH..

Het is niet alleen over deze tak van de paardensport, er zijn altijd wel mensen die - zonder zich ergens in te hebben verdiept - meteen een mening klaar hebben, gevoed door onderbuikgevoel, aannames en selectief geplaatste filmpjes. Neem nu een sport als eventing, of bijv. de rodeo. Alleen al over rodeo kan ik zo meerdere topics opnoemen hier op Bokt waar vooroordelen hoogtij vieren.