KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:32

Hier in het bos mag je niet komen met een paard.
Zou er graag voor betalen als ik er dan wel mocht rijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:11

mrie schreef:
Goed opletten. In het stukkie lees je dat het een plan is van staatsbosbeheer. Die kunnen natuurlijk alleen zo'n pas invoeren op plaatsen waar het land van hen is. Geen ruiterpaden in de buurt.... Dan is het gebied vast niet van hen.
Waar maken we ons nou toch druk om. Natuurmonumenten voert al jaren en jaren een vergunningen systeem. 15 euro per jaar en ik mag elke dag in de Drunense Duinen en enkele andere gebieden rijden. Je koopt dan éénmalig een label wat je bij je hoort te hebben.

Dan het argument dat ruiters niet op zouden mogen draaien voor de bezuinigingen. Ook vette onzin. Hallo er moet wel bezuinigd worden en als we dan toch een aantal voorzieningen willen behouden ja dan komt het er op aan dat we daar gezamenlijk wat aan bijdragen. Wij zijn in dit land zulke verwende stinkerts geworden dat we van alles als een recht zien en bij elke bezuiniging roepen we dat WIJ dat niet willen. Maar het geld is op en als het linksom kan dan zal het rechtsom moeten. Jammer de Bammer

_/-\o_

Zo gek is het toch niet dat als je op pad gaat je bijdraagt aan het onderhoud van de natuur en de paden? En zo raar is het toch niet als je een ruiterbewijs moet hebben? Je stapt toch ook niet zonder rijbewijs achter het stuur van een auto?

Ik zie dat er hier al een hoop vergelijkbare situaties genoemd worden. Hou het betaalbaar zou ik zeggen, en houd de mogelijkheid open voor dagkaarten en manegeritten (bijv deze mogen uitsluitend in een bepaald gebied zijn, instructeur heeft speciale pas bij zich, betaling geschiedt via de manege door de kosten van de lessen. 25 cent op elke les erbij en je bent er al :j ).
Ik zie het probleem niet, topidee om de natuur mooi te houden.

Oh en wbt het gewijs naar mountainbikers en wandelaars: geef het goede voorbeeld zou ik zeggen, in plaats van te roepen "zij moeten ook betalen anders is het niet eerlijk!"

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:17

Magrathea schreef:
En zo raar is het toch niet als je een ruiterbewijs moet hebben? Je stapt toch ook niet zonder rijbewijs achter het stuur van een auto?

Jij wilt dat belachelijke ruiterbewijs vergelijken met een rijbewijs? := Of begrijp ik dat nu verkeerd? Wanneer het ruiterbewijs ooit een keer niet alleen maar centenklopperij is ben ik best bereid om een ruiterbewijs te halen, maar de opzet zoals het er nu uitziet vertik ik dat vierkant.

Voor de rest helemaal met je eens trouwens hoor, helemaal niet raar dat je als ruiter bijdraagt aan onderhoud van de ruiterpaden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:49

Vientje schreef:
Magrathea schreef:
En zo raar is het toch niet als je een ruiterbewijs moet hebben? Je stapt toch ook niet zonder rijbewijs achter het stuur van een auto?

Jij wilt dat belachelijke ruiterbewijs vergelijken met een rijbewijs? := Of begrijp ik dat nu verkeerd? Wanneer het ruiterbewijs ooit een keer niet alleen maar centenklopperij is ben ik best bereid om een ruiterbewijs te halen, maar de opzet zoals het er nu uitziet vertik ik dat vierkant.

Voor de rest helemaal met je eens trouwens hoor, helemaal niet raar dat je als ruiter bijdraagt aan onderhoud van de ruiterpaden.

Och, ik weet het niet, ik heb er zelf geen maar wel kennissen die hem hebben gehaald. En het klonk best nuttig iig :j Maar dat was wel echt jaren geleden.
Ik denk dus vanuit het perspectief dat een ruiterbewijs daadwerkelijk nuttig is, ja ;) Want ook als je vind dat je heel goed kan autorijden (omdat je het hebt geleerd met je vader naast je of op eigen terrein) moet je nog steeds je rijbewijs halen om de openbare weg op te mogen. Hetzelfde zou moeten gelden voor een ruiterbewijs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:59

Magrathea schreef:
Och, ik weet het niet, ik heb er zelf geen maar wel kennissen die hem hebben gehaald. En het klonk best nuttig iig :j Maar dat was wel echt jaren geleden.
Ik denk dus vanuit het perspectief dat een ruiterbewijs daadwerkelijk nuttig is, ja ;) Want ook als je vind dat je heel goed kan autorijden (omdat je het hebt geleerd met je vader naast je of op eigen terrein) moet je nog steeds je rijbewijs halen om de openbare weg op te mogen. Hetzelfde zou moeten gelden voor een ruiterbewijs.

Ik heb ook een fietsexamen afgelegd in groep 7 of 8...
Voordat ik dat haalde mocht ik gerust op de openbare weg. En als ik het niet haalde (wat volgens mij gewoon onmogelijk is!) mocht ik ook gerust op de openbare weg.
Ik mag ook gerust lopend op de openbare weg verschijnen, jij ook neem ik aan?
Heb je ook geen examen voor gedaan. En dan ben je net zo goed verkeersdeelnemer als wanneer je in een auto rijdt of op de fiets.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:01

Hahaha laat me niet lachen, de dingen die je moet doen ervoor zijn voor mensen die al jaren buiten rijden echt niet van toegevoegde waarden. Daarnaast zijn er zat mensen met ruiterbewijs die nogsteeds niet normaal kunnen/willen rijden op de openbare weg. Die extra WA verzekering is voor mij ook overbodig, de verzekeraar weet dat ik een paard heb en heeft daar geen probleem van gemaakt betreft dekking.

Nope, pure geldklopperij en totaal niet nuttig voor mensen die al een behoorlijke tijd buitenrijden.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:18

mrie schreef:
Alle leden van de KNHS mogen mee doen aan het onderzoek. Ik vraag mij af of de "pure'' recreatieruiter, en dat zijn er best wel wat überhaubt lid is van de KNHS. Ik denk dat de meeste bosruiters geen lid zijn van een dergelijke organisatie, cijfers heb ik niet hoor...
Persoonlijk vind ik het stom dat de doelgroep voor het onderzoek zo vastgesteld is. Slaat nogal de plank mis denk ik.

Helemaal mee eens. Hier nog een blosklossers zonder lidmaatschap KNHS.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:48

Voorheen reed ik ook in het Duitse bos en betaalde daar eenmalig E50,- en verder E30,- per jaar. Wat wel jammer was, was de het niet ten goede kwam aan het geschikt maken van de paden voor paarden. De laatste jaren is er veel grind e.d. neergegooit, wat ten goede kwam aan de auto's die er reden.

Ik wil in NL best betalen voor een pas, mits het inderdaad ten goede komt aan de (ruiter)paden. Wat wel een voordeel is, is dat je dan ook een aanspreekpunt hebt mocht er iets mis zijn of verbeterbaar zijn. Zoals het in het artikel genoemd wordt 'via de buitenrijpas vraag en aanbod beter op elkaar aan kunnen sluiten.' Wat betreft MTBers (mountainbikers) die betalen ook voor hun paden. Hier in de regio niet direct. Hier in de regio worden aardig wat MTB wedstrijden & toertochten georganiseerd. Het geld dat de deelnemers daarvoor betalen gaat voor een deel naar een fonds om de paden te onderhouden. Zij betalen dus ook, alleen is dat niet overal en niet altijd concreet waar te nemen.

Ik 'stoor' me meer aan de wandelaars, hardlopers en hondeneigenaren die recreëren en mij boos aankijken als ik op hetzelfde pad rijd als waar zij lopen (paden zijn hier voor een deel vrij). Als ik een pas heb kan ik zeggen dat ik wel betaal en zij, zeer waarschijnlijk, niet.

Over het meenemen van spullen, geen probleem. Ik heb een 'polsje' waarin mijn ID, verzekeringspas e.d. zitten. Een buitenrijpas kan daar ook nog wel bij.

Hieronder een link voor de nieuwsgierigen naar het 'polsje':
http://www.rose.nl/artikel/banjees-pols ... aid:371764

Bij google beter bekend als 'polstasje'.

Wat betreft het onderzoek. Ik ben lid van de KNHS via mijn koetsiersbewijs. Maar ik weet dat er veel recreanten zijn die geen lid zijn van de KNHS. Ik verwacht dat er in diverse tijdschriften, social media, nieuws e.d. men ook wel verzocht wordt deel te nemen aan het onderzoek. In het artikel staat dat ze ook ruiters die geen lid zijn van de KNHS willen bereiken.

Link naar het artikel waar ik naar verwijs: http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... iters.aspx

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:17

tjah hier betaal je ook duinkaart maar er is enkel een ruiterpad geen men pad en de ruiterpaden worden niet tot nauwelijks onderhouden...
dus ag ja ... ze moeten mensen toch een oor aan naaien we betalen nog niet genoeg onzin dingen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:20

nou... vind het maar niets... kan hier gewoon nog niet na 3! maanden het bos in omdat niemand de bomen eens gaat kappen. moet het dan dan ineens wel gebeuren? verwacht enkel dat het in de plantjes op het o zo prachtige knhs centrum wordt gestopt...
net als de p&s en al die lidmaatschappen maar dat is een andere discussie :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:30

Ik zou er niets op tegen hebben een kleine bijdrage te betalen, maar als je voor elk apart gebied een andere pas moet kopen is het misschien wat teveel van het goede.

Nou zijn hier in het dichtsbijzijnde bos niet eens ruiterpaden volgens mij dus lijkt me niet dat daarvoor betaald moet worden. Dan mogen ze het ook wel water beter onderhouden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:36

Wat een gedoe allemaal.
Hier zijn niet eens ruiterpaden. Wel een bos waar je NIET in mag met paarden.

Wij moeten het doen met drukke wegen waar je regelmatig voor je sokken gereden wordt.

Ik wil best betalen als ze hier ruiterpaden aan gaan leggen in de bossen.
Kunnen we ook eens relaxed in de mooie natuur rijden.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:44

Laat ze 1 pas/ label maken voor heel NL. Ik betaal nu al bij Natuurmonumenten en ook voor het Ruiterbewijs. Ik rijd veel buiten, maar 3 keer betalen is me teveel.
Er lopen veel wandelaars op de ruiterpaden waar wij voor betalen.. mountainbikers betalen de helft.
Het moet wel eerlijk blijven...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:50

Oja, ik betaal al voor het onderhoud aan de ruiterpaden met mijn ruiterbewijs. Maar we hebben hier niet eens ruiterpaden.
Wat doen ze dan met al dat geld wat bij ze binnen komt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:54

Een deel wordt besteed aan de ruiterbewijs examens en een deel aan de verzekering lijkt me, het derde deel bestemd voor ruiterroutes in de natuur. Maar omdat staatsbosbeheer is gekort, is dit potje onvoldoende.

Tenminste, zo lees ik het...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:08

NatasjavE schreef:
mrie schreef:
Goed opletten. In het stukkie lees je dat het een plan is van staatsbosbeheer. Die kunnen natuurlijk alleen zo'n pas invoeren op plaatsen waar het land van hen is. Geen ruiterpaden in de buurt.... Dan is het gebied vast niet van hen.
Waar maken we ons nou toch druk om. Natuurmonumenten voert al jaren en jaren een vergunningen systeem. 15 euro per jaar en ik mag elke dag in de Drunense Duinen en enkele andere gebieden rijden. Je koopt dan éénmalig een label wat je bij je hoort te hebben.

Dan het argument dat ruiters niet op zouden mogen draaien voor de bezuinigingen. Ook vette onzin. Hallo er moet wel bezuinigd worden en als we dan toch een aantal voorzieningen willen behouden ja dan komt het er op aan dat we daar gezamenlijk wat aan bijdragen. Wij zijn in dit land zulke verwende stinkerts geworden dat we van alles als een recht zien en bij elke bezuiniging roepen we dat WIJ dat niet willen. Maar het geld is op en als het linksom kan dan zal het rechtsom moeten. Jammer de Bammer

Ik had goed gelezen. Een deel van het bos in Soest valt onder SBB. Dan kan het dus gebeuren bij ons dat je 4(!) verschillende penningen nodig hebt om bij ons een tocht te maken.
Voor Pijnenburg,(30 euro) Gooi's Natuurreservaart(geen idee wat het kost) de Soesterduinen(70 euro) en dan nu ook nog Staats Bosbosbeheer. Bedenk dat je voor een deel ook nog eens een Ruiterrijbewijs nodig hebt.

Nogmaals ik vind het geen probleem om een bedrag betalen voor onderhoud aan de paden.....maar daar schiet mij het al snel in het verkeerde keelgat daar stal Lasseur hier de paden van SBB beheert en alleen de ruiters kunnen gaan betalen.

Dus als het een niet te idioot bedrag is, de MTBers ook gaan betalen en SBB het onderhoudt gaat doen(of stal Lasseur daar voor gaat betalen) dan vind ik het prima. Graag dan samenwerken hier want 4 hoofdstelnummers vind ik wat veel.

Edit...Gooi's Natuurreservaat 48 euro dus.....

Vul dat maar aan met nu nog 2 vrije gebieden, het Utrechts Landschap en Eikensteijn. Die hebben we ook nog in de buurt. Als die ook geld gaan vragen dan wordt het helemaal leuk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:11

nou, jullie zijn maar verwend met de mogelijkerheden om daar te rijden :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:13

Ik ben niet tegen een pas, maar dan wel 1 die voor alle gebieden geld. Inclusief zichtbaar onderhoud, dat ontbreekt nu vaak. De paden hierin de buurt, Eikensteijn, Ridderoordsebossen, nu GNR bij Holl. Rading en Peijnenburg hebben veel slechte paden. Die van SBB bij de Hoge en Lage Vuurse zijn ook niet echt goed.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:13

unihorses schreef:

Dat klopt :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:16

Mogen we gewoon niet met ze alle stemmen?
Want hier in de omgeving is geen bos of strand en dan moet je toch zo iets halen...

Ik ben hier eigenlijk niet mee eens! We betalen al genoeg voor onze paarden...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:16

Ja, als je een beetje verwend bent met gebieden en voor elk gebied apart wordt iets gevraagd ben je de klos..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:17

trysteffy schreef:
Want hier in de omgeving is geen bos of strand en dan moet je toch zo iets halen...

whut????
dat is geen vrije keuze???
:x dus de dresuurpikkers moeten dan bij wijze van betalen om in het bos te mogen? of ik, als voltigeur moet lid zijn van de knhs... wat moet je nu als voltigeru in het bos? :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:33

trysteffy schreef:

Waar leest iedereen toch dat het verplicht wordt voor iedereen om zoiets te hebben? :+
Volgens mij hoef je ook geen kaartje voor de bioscoop te kopen als je er nooit heen gaat...

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:38

Hier in Kreis Kleve (Duitsland) ben je verplicht om te betalen als je met je paard op de openbare weg en in het bos loopt/ rijdt. Het kost € 25 per jaar. Onder het mom van: voor het onderhoud van de ruiterpaden Heb ik jaren gedaan en vond ik ook helemaal niet erg. Als je bedenkt dat er toch steeds zand op gegooid moet worden om de ruiterpaden goed te houden. Tot dat de ruiterpaden elk jaar slechter werden. Er wordt geen zand meer gestort, maar stenen of keien.

Sinds vorig jaar betaal ik niet meer, ik rijd ook bijna niet meer in het bos. Ik baal er wel van, want ik rijd wel heel graag in het bos. Maar zonder hoefijzers is het geen doen. Resumerend, ik wil heel graag betalen als de ruiterpaden er wel in ieder geval goed van onderhouden worden.

Ik heb vorige week mijn dochter en een vriendin naar de Maasduinen gebracht voor een buitenrit. Daar zijn de ruiterpaden zeer goed onderhouden en zeer goed te rijden en daar hoef je (nog) niet voor te betalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:51

unihorses schreef:

Het is inderdaad geweldig paardrijden hier.