Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:42

Er wordt hier door sommigen gesproken over 'aangeklaagd', maar dat is niet aan de orde: de eigenaar gaat een klacht indienen. Iets heel erg anders en, als er door de politie inderdaad fouten gemaakt zijn, terecht. Bovendien is het altijd goed om af en toe eens de gang van zaken te bekijken.

Als we het over daadwerkelijk aanklagen zouden hebben (dus een rechtszaak aanspannen), zou ik het anders vinden. Maar een klacht indienen omdat je denkt dat er fouten gemaakt zijn waarbij de situatie zonder die fouten heel anders af zou zijn gelopen, lijkt mij vrij logisch en redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:44

Ik heb anders bij de laatste 2 overzettingen van mutatiebewijs gewoon papier ingevuld, opgestuurd en met mijn nieuwe gegevens terug gehad. Gratis :+
Dat het aardig geld kost als je ze vanuit het buitenland haalt klopt wel, omdat je dan de eerste keer zo'n document moet aanvragen, DA erbij voor schetscontrole en de registratie van het chipnummer zelf. Maar gewoon binnen België van ene eigenaar naar de andere? Nop, was 2x gratis hierzo :P

De Belgische politie heeft geen toegang tot de database. Dus ofwel trommelen ze een DA op, die het nummer inleest, en bellen ze met dat nummer naar de confederatie. Ofwel werken ze met een lokale groepering die zich hier wel mee bezig houdt, en die wel de toegang rechtstreeks heeft. Die groepering hebben ze echter niet overal, dus zal ook van de regio afhangen. Hier hebben ze er dus wel eentje, en moet zeggen, was erg blij met hun tussenkomst :)

(In mijn geval heeft de politie de paarden dus het veld in gejaagd toen ze de boefjes wilden pakken, en ik mocht opdraaien voor de kosten van de interventie én de stukgeknipte omheining. Erg mooi.)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:01

Politie in België weet niet altijd waar ze mee bezig zijn hoor. Ik heb hier ook last gehad van vandalen die draden hadden doorgeknipt, en waardoor mijn pony hengst op straat is beland, politie heeft mijn hengst gevangen en op het dichtstbijzijnde weiland gedropt waar nu toevallig een hengstige merrie op stond. Dat weiland was van een boer hier verderop in de straat. Mijn hengst zijn chip is 100% in orde, merrie was gelukkig niet drachtig, ik heb nooit telefoon van de politie of wat dan ook ontvangen maar fietste na mijn werk op weg naar huis langs een wei die niet van mij was en waar mijn hengst probeerde op een merrie te komen (hengst 1m20, merrie grote volbloed). Toen ook een klacht bij de politie ingediend. De vandalen zijn een paar weken later betrapt, maar met die boer zal er een eeuwige ruzie zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:43

upendo schreef:
Wat als die jongen de politie NIET had gebeld?

Dan had dat beest dood in de gracht gelegen. Wie had de eigenaar dan aangeklaagd?
De gemeente omdat er geen afrastering om de gracht heen gezet was?

Dat is het geval nu niet

De politie was op de hoogte, en laat een dier wat niet in orde is zomaar lopen in onbekend weiland, omdat ze niet weten wie de eigenaar is? WTF? Dus een dier als eigenaar onbekend is mag lijden en doodgaan?

Dat de eigenaar voor betere omheining moet zorgen is natuurlijk je reinste onzin, misschien was de omheining wel kapot gemaakt of express door iemand open gezet? Sluit de niet te vertrouwen medemens nooit uit! We weten niet hoe dit paard ontsnapt is dus kunnen ook absoluut NIET zeggen dat de omheining ondeugdelijk was!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:35

Toevallig heb ik de eigenaar de dag daarna gesproken en hij vertelde dat de omheining nog helemaal heel was. Ook was het paard gewoon gechipt. Ontzettend jammer dat het paard het niet gehaald heeft :(

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:30

Bedankt dat je het even hebt opgehelderd. Inderdaad ontzettend jammer je paard zo te moeten verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:01

Inderdaad. Alleen al hierom ben ik erg blij dat ik in een goede buurt zit met mijn weiland en 1 erg ontsnapgrage shet. Zijn allemaal boeren en die storen er zich niet aan als knullie er weer eens tussenuit is gemuist. Ze vinden het net grappig hoe hij het elke keer voor elkaar krijgt, en zetten hem graag op hun eigen grasland tot ik 'm kan komen ophalen :') Gelukkig weten ze ook dat hij echt extreem is met uitbreken en dat ik écht moeite doe om 'm binnen de draden te houden, maar dat lukt dus niet altijd. Ik zit in een erg rustig wegje en hij gaat nooit ver.

Om die reden heb ik ook een papier aan mijn poort met mijn nummer op, en steeds 1 stukje weide dat bereikbaar en los is. Ontsnapt er eens wat (of eentje van mezelf), dan weten ze in de buurt dat ze die daar steeds kwijt kunnen, maar wel liefst toch even een seintje. Een gekke koe hou je niet zomaar achter een stroomdraadje :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 06:48

@Varekaj, mijn paard heeft een vlaams paspoort, heb braaf mutatiedocument ingevuld, nooit meer terug gehad.... Maar dat zal dan wsl door het buitenland gebeuren zijn geweest. Maar ik heb echt nooit meer iets ervan gehoord.

Maar inmiddels woont paardlief al een aantal jaar in nl dus ik ga niet meer een keuring doen, jammer hoor dan niet.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:11

@ Gypsy: Heb je dat mutatiedocument naar een Vlaamse of Nederlandse instantie opgestuurd? Ik vermoed dat je paard sowieso een Nederlands paspoort zal moeten krijgen binnen NL, of niet? (Moet eerlijk zeggen dat ik van dat omzetten geen kaas gegeten heb.)
Ik kan je wel vertellen dat de Belgische instantie die zich hiermee bezighoudt ongelooflijk laks is!! Jaren geleden voor mijn merrie dit paspoort aangevraagd. Paard was gechipt maar paspoort was nooit aangevraagd geweest (peerd kwam uit NL btw dus ik had haar anders moeten overschrijven anyway). Wij waren dat zelf al vrijwel vergeten toen de DA opeens voor de deur stond die de opmeting van de aftekeningen enzo kwam doen (signalement opnemen heet dat geloof ik) en daar vervolgens 80 euro voor vroeg _O- Daarna hebben we nog een dik half jaar of langer moeten wachten op dat onnozele boekje. En thank God dat er geen fouten in stonden want om dat te laten fixen is 't schijnt ook dolle pret! We hebben sindsdien paardlief tweemaal verhuisd maar die verhuizing en verandering van DA etc. hebben we nooit doorgegeven.

Kortom, in theorie klinkt dat allemaal heel schattig, in de praktijk echter is het een gerommel.. Ik ben namelijk écht de enige niet met lange wachttijden oid bij die instantie. Daar liep ooit een topic over op één of ander forum geloof ik, en wat daar allemaal langs kwam :') Paardennamen tot 2 keer toe verkeerd registreren e.d., en telkens natuurlijk een jaar tussen elke 'aflevering' van dat onding. Mensen die meer dan een jaar hebben zitten wachten op dat stomme ding. Zulks.. :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:16

Naar de vlaamse.

Nou als ik dat hoor laat ik het wel lekker zo, daahaag.... :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:42

Ik vind dat je een paard niet zomaar aan zijn lot over kan laten. De politie is geen "leek" (LK) en dient protocollen te hebben hoe om te gaan met een dergelijke situatie. Net zoals ze een weggelopen hond waarschijnlijk naar een asiel brengen moet er ook duidelijk zijn wat er met een paard moet gebeuren dat gered is, als de eigenaar niet direct te traceren is (indien dit het geval was).
In Nederland zou je denk ik de dierenbescherming bellen ofzo, dat weet ik niet precies. Maar iemand moet op dat moment wel de verantwoordelijkheid nemen voor het dier.
Als achteraf blijkt dat het de schuld is van de eigenaar van het paard dat het dier ontsnapt is kunnen de kosten op de eigenaar verhaald worden.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:49

Ik vind dat de politie in dit geval in gebreke is gebleven. Ze hadden een dierenarts kunnen bellen. Of een andere instantie. Maar niet een uitgeput nat paard, droppen in een weide zonder verder actie te ondernemen. De kosten kon men dan achter af verhalen en lukt dat niet, in beslag name. Er zijn in Nederland dierenartsen die samen werken met de politie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:53

Maar zoals ik in een ander topic heb begrepen zijn er geen protocollen die ze volgen.
Ja gevaar verminderen voor verkeer als er paarden op de weg lopen, maar meer niet.
En dat daar verandering in mag komen, natuurlijk.
En je kunt politie geen leken vinden, maar als ze niets met dieren hebben zijn het gewoon leken.
Net als elke ander mens die niets met paarden heeft.
Die oordelen dan naar wat ze er van denken op dat moment, helaas nu niet goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:56

LK de politie hoeft de gezondheidstoestand van het paard ook niet te beoordelen. Maar het zijn wel professionals in die zin dat ze verantwoord moeten omgaan met de situatie waar ze mee te maken krijgen in hun werk. In dit geval een ontsnapt paard. Als ze geen protocollen hebben is dat kwalijk, maar wel hun verantwoordelijkheid. De polite heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid, niet alleen gevaar verminderen voor verkeer, maar ook voor het paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:58

Gevaar was geweken, hij was uit de sloot.
En als hij voor een niet paardenkenner op dat moment fit oogde kan ik me ook voorstellen dat de geen dierenarts gebeld hebben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:00

Nou ik niet. Juist omdat je het niet kan beoordelen schakel je iemand in die dat wel kan. Of dat een dierenarts is of een dierenbeschermingsorganisatie of wie dan ook. Maar het is niet professioneel om het paard gewoon ergens te dumpen en aan zijn lot over te laten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:02

Dan verschillen we daar in mening :)
Dat er een vast protocol mag komen prima, maar als er dat niet is werken deze mensen naar eer en geweten.

Uiteindelijk is de eigenaar aansprakelijk, zijn paard is in de sloot beland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:06

Het kon wel eens niet zo simpel liggen. De politie is er namelijk zelf verantwoordelijk voor zijn protocollen goed op orde te hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:09

Paard was veilig, omgeving was veilig.
Vind dat best wel verantwoord.

Omheining deugde niet voor dat paard, onverantwoord.
Ik ben een beetje allergisch de fout te zoeken bij een ander als de eigenaar als eerst in gebreke was.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:57

little_king schreef:
Citaat:

Ik ben een beetje allergisch de fout te zoeken bij een ander als de eigenaar als eerst in gebreke was.[/quote]

Dat kun jij niet vaststellen op basis van dit artikel.

Op het moment dat de politie het paard in handen heeft gekregen, door welke oorzaak dan ook, is het hun verantwoordelijkheid het weer ergens veilig af te leveren. "veilig" houdt meer in dan zorgen dat het niet kan worden aangereden bijvoorbeeld. Ik zal mijn paard bij toeval op een ander weitje vinden omdat er iets gebeurd is en niemand mij of een instantie verwittigt heeft... ja dan heb je zeker een klacht te pakken!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:03

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:08

little_king schreef:

Ik ben een beetje allergisch de fout te zoeken bij een ander als de eigenaar als eerst in gebreke was.

Wie zegt dat de eigenaar fout is geweest? Het zal je eigen paard maar zijn. De politie is er niet alleen maar om bekeuringen te schrijven en een aangifte op te nemen. Volgens mij zijn ze er ook om mensen te helpen. En als een agent geen verstand van zaken heeft dan overlegt hij met een collega of meldkamer of dierenarts.
Als ik op deze manier mn paard zou verliezen dan zou ik ook een klacht in dienen en zeker excuses willen hebben van de desbetreffende agent. Voor een ander is het misschien een ding maar voor mij is mn paard mn alles.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:11

Omdat je altijd als eigenaar aansprakelijk blijft over je dier.
Voor mij is mijn paard ook mijn alles, maar dat wil niet zeggen dat ik een klacht bij de agent zou neerleggen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:14

Dus als jou paard door onbekende reden. Misschien wel expres door iemand wordt los gelaten en komt op een zelfde manier te overlijden denk jij: eigen schuld ik ben aansprakelijk.

Jij bent misschien aansprakelijk maar de agent is op het moment verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:15

Dus als je je kind kwijtraakt door omstandigheden en de politie vindt het, moet hij het ook maar gewoon voor je deur neerzetten zonder iemand in te lichten "omdat de eigenaar niet te traceren was"? Het komt op hetzelfde neer.