Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:57

Volgens mij is er nog altijd de GCT van Longines die in Lausanne komt. Ik vind het juist goed dat Zwitserland het voortouw neemt in het welzijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:57

Lusitana schreef:
...

De praktijk zal het uitwijzen, maar ik denk dat er een scheef beeld bestaat van de dressuur(top) als je alleen naar wedstrijden kijkt waar nederlanders aan meedoen....

Dat zijn wel de wedstrijden van niveau.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:03

Gelukkig maar dat de wereldtop van de dressuur niet alleen maar draait om de Nederlanders. En dat er nog een hoop andere ruiters uit andere landen zijn die zich dan wél aan de door Zwitserland toegepaste regels kunnen houden op wedstrijden. Een groot verlies zal het niet zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:13

Deelnemers kiezen om diverse redenen. De sponsors beslissen ook heel veel.
De reisafstand, hoe het seizoen is ingedeeld, klimaat...Ze kienen dingen uit zodat het naar de OS of WK leidt.

En daarmee laten ze plenty wedstrijden liggen met dezelfde juryleden en dezelfde tegenstanders die ze elders wel weer treffen, dus wat nou ander niveau????????????

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:23

Goed Bezig Zwitserland!

En als mensen de verboden niet snappen dan is mijn conclusie; diegene heeft zich onvoldoende verdiept in de gevolgen van alle acties die nu verboden worden door Zwitserland!

Zwitserland TOP!

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:25

Aser schreef:
Goed Bezig Zwitserland!

En als mensen de verboden niet snappen dan is mijn conclusie; diegene heeft zich onvoldoende verdiept in de gevolgen van alle acties die nu verboden worden door Zwitserland!

Zwitserland TOP!

Vind ik ook ! +:)+ :j

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:28

LiannePuthzy schreef:
YellowGray schreef:

Hopelijk juist wel :j Dan kan het mooi meteen worden afgestraft.

mwhaahahah idd, beter ook. Zien we geen blauwe tongen ect emer tijdens wedstrijden

Eh... Blauwe tongen met rollkur? Dat vat ik niet helemaal, vind ik eigenlijk echt een "penny-opmerking" rollkur is geen hoofdstel of bit, het is hoe een paard zijn nek/kur houd.

*meer

Esmee_RS

Re: Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:59

Komt een paard wel door de controle na de wedstrijd als hij een blauwe tong heeft? Of word je dan gediskwalificeerd?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:00

Hopelijk juist wel :j Dan kan het mooi meteen worden afgestraft.
[/quote]

mwhaahahah idd, beter ook. Zien we geen blauwe tongen ect emer tijdens wedstrijden[/quote]

Eh... Blauwe tongen met rollkur? Dat vat ik niet helemaal, vind ik eigenlijk echt een "penny-opmerking" rollkur is geen hoofdstel of bit, het is hoe een paard zijn nek/kur houd.

*meer[/quote]

dat wee ik ook, maar bij veel plaatjes zie je een blauwe tong als je rollkurintypt

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:59

LiannePuthzy schreef:

*meer

Volgens mij snap je het zelf niet helemaal (;
Het hoofd van het paard wordt door het bit naar achter getrokken. Vaak genoeg wordt daarmee de tong geplet. Een tong wordt blauw als er geen bloed doorheen kan. Dus het bit drukt de bloedvaten dicht.
Moet je nagaan wat voor kracht er op het bit wordt uitgeoefend ...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:27

Claudxx: ik denk dat er met je quote wat mis is gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:48

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:52

Wel apart dat individuele mensen voor veel geld hun omheining wel moeten veranderen maar dat de overheid beslist dat voor hun eigen grote weien prikkeldraad wel is toegestaan.... Meten met twee maten!

Rollkur vind ik niet zo ophefmakend, het is bij de FEI immers ook verboden? LDR is nog gewoon toegestaan, dus als de definitie van de FEI wordt aangehouden vind ik het begrijpelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:16

Gemeenteweiden zijn er voor iedereen hoor. Onbeslagen paarden en runderen mogen in de zomer, herfst periode gratis of tegen kleine vergoeding op die weiden staan. Óók voor particuliere eigenaren van grote weiden maar met duidelijke grens dmv nog een muurtje of bos (en dat zijn er genoeg), mag de draad tijdelijk of permanent blijven staan als de kantonsdierenarts dat goedkeurt. Afhankelijk van de grootte. (En laat die gemeenteweiden nu net aan bovenstaande criteria voldoen) En ja, de rest moet inderdaad de omheiningen gaan vervangen. Het zijn geen luttele beslissingen, maar genomen om het welzijn van de dieren te verhogen, en terecht. Dieren houden kost geld en is aan regels verbonden, daarop moet je voorbereid zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:12

in hoeverre mag je een blafband of slipketting afschaffen...
hier een hond die al meerdere diploma's heeft gehaald op de honden school vanaf pup af aan maar thuis een enorme blaffer en ook werken we dus met de blafband en dat gaat gewoon goed...
slipketting vind ik handig bij honden die je voort sleuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:51

Magrathea schreef:
Ik vind het nogal eenzijdig geschreven.

Vreemd dat je dat opmerkt, want er staat juist bij wat rollkurvoorstanders zeggen dat het doet...
Dat vind ik al heel netjes.

Hier wordt er heel diep op ingegaan vanuit allerlei hoeken, maar hoe je het ook bekijkt, voor het paard doet het echt niks in zijn voordeel. Het blokkeert juist de rug bv.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

Je kunt het zo zien: Buig je vinger eens extreem naar achteren tot het goed zeer doet. Dan krijg je een beetje het idee wat strekken van pezen en ligamenten doet. Je kunt nog steeds lopen, praten en waarschijnlijk nog ingewikkelde dingen doen, maar het blijft zeer doen en het pijnlijk onder dwang uitrekken doet verder niks goeds voor je vinger of de rest van je lichaam. Je krijgt waarschijnlijker een ontsteking er van.

Aan de ander kant kun je het vergelijken met hoe balletdansers met hun lichamen omgaan. Die doen het ook om dingen beter/mooier te kunnen. Maar zelfs zij zullen niet ontkennen dat het pijnlijk is. (En ze willen zelf aan ballet doen.)

Dressuur is niet opgezet om paarden te pijnigen!
Er zijn zeker door de geschiedenis heen onkieze methodes voorbij gekomen en die zijn niet voor niets bekritiseerd en weer verdwenen. Dat is niet iets om weer vol trots op te gaan pakken onder het mom: "maar dingetje deed het twee eeuwen geleden ook".

Er zijn ook nog steeds mensen die neusriemen aansnoeren om paarden "gehoorzamer" te maken. Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd.
En om te voorkomen dat de mond open gaat is een nog stommere reden. Als je correct de teugels gebruikt wordt de mond niet overmatig gesperd. En de mond mag trouwens best iets geopend worden volgens de reglementen.
Bepaalde bitten harken lekker tegen het gehemelte bij zo´n aangesnoerde neusriem en de paarden kunnen daar niet aan ontsnappen.
Lekker dik onderlegde engelse neusriemen die strak zitten drukken de wangen tussen de kiezen, ook zo lekker. :+
Werkelijk, wie denkt bepaalde methodes of hulpmiddelen nodig te hebben om dressuur te kunnen rijden, heeft de betekenis van dressuur niet begrepen. En zou eens na kunnen gaan of hij/zij wat nou precies de drijfveer is daarvoor. Ik garandeer je dat het antwoord is "maar ik wil winnen". Of in elk geval goed voor de dag komen.
In ergere gevallen is het zelfs "maar anders ben ik hem niet de baas".

Je kunt ook winnen omdat je een en ander gewoon correct uitvoert naar de regels, dat is uiteindelijk de bedoeling, niet waar... :D
En als je je paard niet de baas bent moet je beter leren rijden of een ander paard nemen. Veel veiliger.

Dressuurwedstrijden worden gereden naar regels uit de moderne wereld (ze zijn uit 1920 meen ik) die opgezet zijn naar hoe paarden zich van nature bewegenen er is geen enkele noodzaak tot zogenaamde "verbetering" of verandering die alleen plaats kunnen vinden via pijinging.
De hele reden waarom men paardensport wil schrappen van de OS komt door die nieuwe tendens.
Het paard mag niet opzettelijk vernederd, gepijnigd of beschadigd worden voor de sport.
En rollkur doet, maar het lijkt, alle drie. Zeker in onkundige handen, als men dan vol wil houden dat het in kundige handen wel okee kan zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:10

NathalietjeB schreef:
in hoeverre mag je een blafband of slipketting afschaffen...
hier een hond die al meerdere diploma's heeft gehaald op de honden school vanaf pup af aan maar thuis een enorme blaffer en ook werken we dus met de blafband en dat gaat gewoon goed...
slipketting vind ik handig bij honden die je voort sleuren.

Nou volledig dus, ze halen de producten uit de schappen en het gebruik word simpelweg verboden. Je kunt je beter afvragen in hoeverre het controleerbaar is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:44

Nogmaals, bij dergelijke wetten gaat het niet om controleren, maar als het wel evident aanwezig is (en met name wanneer er een klacht over binnenkomt bv) hebben ze een wet die het in elk geval strafbaar maakt.

Men controleert ook niet echt actief of jij zit te telefoneren in de auto, maar als het gespot wordt door politie ben je wel de pineut en MEN WEET DAT, en dat op zich ontmoedigt al een groot aantal.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:16

Precies! Nou moet ik zeggen dat ik hier nog nooit last heb gehad van sociale controle, maar bij de politie is het wel meteen raak als ze je betrappen. Ze zien maar zelden even iets door de vingers.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:57

De blafband en het prikkeldraad zijn in Duitsland al lang verboden dus is Zwitserland niet als eerste :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:07

Dat claimen ze ook niet. Ze zijn de eerste met een rollkur verbod.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:20

Maar toch vraag ik mij af: als die Rollkur nou echt zo slecht is... Hoe komt het dan dat paarden zoals Salinero en Bonfire zo oud worden en er zo gezond en goed uitzien?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:31

Caatje87 schreef:
Maar toch vraag ik mij af: als die Rollkur nou echt zo slecht is... Hoe komt het dan dat paarden zoals Salinero en Bonfire zo oud worden en er zo gezond en goed uitzien?

Dat heb ik al een pagina terug beantwoord:

Lusitana schreef:
Magrathea schreef:
Rollkur is volgens mij zo erg nog niet hoor... Ben benieuwd hoe die zielige Bonfire anders op zijn 20e nog een OS kon winnen ;)

Het niet zo dat ze met schade meteen niet meer presteren. Paarden zetten zich enorm in, ze lopen nog met een gebroken been door als het gevraagd wordt, dus dat is geen meetpunt.
Ze kunnen ook met een kapotte nek gewoon oud worden. ;)

Omdat je niet ziet dat er schade is, is het niet erg?
Het doel heiligt de middelen? Als we maar winnen?

Of omdat sommigen er goed vanaf zijn gekomen is het een volkomen veilig middel??????????

Oftwel, wat er van binnen zit of wat ze voelen, is niet altijd te zien (hoewel hun blik soms wel wat zegt) en ze gaan er ook niet dood aan.
In sommige landen lopen de magerste scharminkels met grote wonden voor zware karren en die worden vaak (helaas) ook gewoon oud...en presteren. Wil dat zeggen dat het een goed leven voor ze is?

Dat is geen meetpunt, echt niet.
En het is verder niet verstandig om de focus te leggen op 2 paarden van 1 amazone.
Het betreft nl een heel grote groep paarden in meerdere landen onder heel veel ruiters en amazones.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:00

Ja oke, maar die paarden ogen helemaal niet triest, zielig of iets anders.
Ze stralen juist temperament uit en levenslust. Daarnaast kun je vaak aan de manier van lopen wel pijn detecteren, niet altijd in kreupelheid, maar wel moeite met buigen, of andere ellende. Dat heb ik bij die paarden toch echt niet gezien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:12

Maar vergelijk het eens met de rest van de paardensport (en ja, ik ben me er van bewust dat Anky niet zo'n grote steekproef oplevert, maar toch). De meeste dressuurpaarden zijn met 15 al lang en breed afgetaaid, dat valt niet te zeggen van Anky's paardjes. Bovendien win je echt geen OS met een stijf paard dat pijn heeft.

Verder is het ook weer niet zo dat die paarden op dag 1 van de training hoppa in die houding getrokken worden... Ik heb nooit bij Anky een training bekeken maar mag aannemen dat dat met beleid gaat, steeds meer vragen om zo de spieren te versterken.

Ik vind het artikel trouwens eenzijdig geschreven omdat er veel dieper ingegaan wordt op klassieke dressuur, daarbij worden ook steeds de rollkur-argumenten weerlegd, omgekeerd is dit niet het geval. En dat het paardenlichaam zelf al voldoende activering is voor het trainen van de buikspieren? Dus die buikspieren zitten er automatisch al op? Verdorie, had ik dat nou eerder geweten :+