Aukelizzy schreef:Ik heb momenteel een ontzettend goede 5 jarige ruin staan. ( Waarop ik een behoorlijk hoger bod gehad hb dan 25.000 euro ). Dit is echt een paard voor de toekomst maar ook dit paard is gewoon een paard. Hij staat iedere dag de hele dag buiten in een groepje. Weer of geen weer, hij komt iedere dag naar buiten. Maar waarschijnlijk ben ik een uitzondering, want ik train ook niet veel. Hooguit 3 x per week, de rest vande week speelt hij buiten met zijn vriendjes. Hij is nu 5 en gaat vanaf januari het z in. Ik denk juist dat hij zo goed presteert omdat hij lekker paard mag zijn.
En gelukkig zijn de meeste toppaarden of toppers in de dop, gewoon 3 jaar in de opfok geweest. En toen maakte niemand zich er druk over of ze risico liepen, want met soortgenoten op een ruim oppervlak opgroeien is gewoon een voorwaarde om later in de sport te kunnen (blijven) functioneren.
De meeste sportpaarden kunnen dus prima met een maatje en zijn gewend zich buiten te redden. En ik kan er best inkomen dat je een knol van een ton niet zomaar in een willekeurige groep dondert want in een kudde kan er best heel veel misgaan, we moeten niet doen of paarden elkaar nooit compleet slopen in rangordegevechten, of gewoon door ongelukjes tijdens het spelen.
Maar zon duur sportpaard kan best bij een pony of vast, rustig stalgenootje/groepje lopen zonder erg grote kans op blessures.
De meeste problemen in groepen zie je volgens mij ook op pensionstallen/maneges met vaak wisselende paardenbestanden. Zeker als er niet voldoende ruimte voorhanden is....