Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:16

rapido schreef:
Oh dus als jullie een paard kopen van ik noem maar even 25.000 euro of meer en daar sport mee bedrijven op aardig niveau en daar vreselijk veel energie in steken dmv training e.d flikkeren jullie die ook zo even in een groep?

Je hoeft hem niet een groep in te flikkeren, je kunt hem ook in een kleine stabiele kudde of een maatje houden. Ook dat paard van 25.000 heeft paardenbehoeftes, net zo goed als de eerste de beste boerenknol.

Popstra

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:17

ben ik helemaal met je eens maar er word door sommige zo makkelijk over gedacht.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:17

c_alsemgeest schreef:
@rapido Jup :j

toen ik vanmiddag door de geluidsbarriere schoot door het vuurwerk en kledder nat werd door de ijzige regen dacht ik heel kort met weemoed terug aan mijn lekkere binnenbak en bakkie koffie in de mooie kantine... maarja hier kan die wel lekker elke dag naar buiten met z'n mattie :)

respect! +:)+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:19

Wat zou er op tegen zijn dat het paard in een groep staat? En er in flikkeren vind ik toch wel even wat te ver gaan. Eerst aan zijn soortgenootjes laten wennen. Ik ben sowieso geen voorstander van paarden zomaar bij elkaar zetten en ze het maar ' uit laten vechten'
Als een paard in een kudde staat die in balans is, gebeurt er niet zoveel hoor. Kans op blessures is dan echt niet groter dan dat zo'n duur paard in een box staat...

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:20

Dit is toch geen nieuws???! Pffff

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:22

Ik ben het VOLLEDIG met hem eens! Sportpaard of niet, ik zie mijn paard liever de hele dag in de weide dan dat die de hele dag op stal als een bezetene staat te weven, en voel mij dan ook echt schuldig wanneer ik mijn paard niet kan uitlaten door weersomstandigheden of dergelijke, maar dan probeer ik hem wel extra veel aandacht te geven :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:25

Ook een paard van €25000 blijft gewoon een paard en moet vrij kunnen bewegen.
Er staat ook nog eens in het artikel dat paarden met weidemaatjes helemaal niet meer blessures hebben dan stalpaarden, dus dat argument gaat ook al niet op.

Mocht ik ooit een wedstrijdpaard hebben, dan mag die ook gewoon paard zijn bij mij :)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:33

Manege de burght in barneveel heeft bijna alle paarden in groepshuisvesting staan zowel pension als manegepaarden. Ik vind het een erg goed initiatief en ben er een voorstander van dat meer manege's dit initiatief volgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:53

rapido schreef:
Oh dus als jullie een paard kopen van ik noem maar even 25.000 euro of meer en daar sport mee bedrijven op aardig niveau en daar vreselijk veel energie in steken dmv training e.d flikkeren jullie die ook zo even in een groep?

Hier kan ik volmondig JA tegen zeggen.
Ik heb met genoeg dure paarden gewerkt en dan heb ik het eigenlijk ook over wat meer als het bedrag wat jij nu noemt en die kwamen gewoon met zijn vieren tegelijk in een gigantisch modderige weide (want ja winter) en een aantal uur spelen maar.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:55

Fijn dat er nu onderzoek naar is gedaan, hoewel ik dit wel had verwacht :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:59

Het paard van mijn dochter heeft de laatste jaren afwisselend thuis 24/7 buiten in een stabiele groep gestaan en tijdens school/stages op stal. Tot nu toe is hij thuis altijd heel gebleven (en happy :D ), in de box heeft hij al een aantal keren kleine wondjes aan zijn benen opgelopen die resulteerden in een dik been :(

Een sportpaard kan prima buiten staan hoor :j

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:03

Af en toe wordt gekeken naar de rangorde, het zijn schijngevechten waarbij de verliezer nooit afgemaakt wordt. Zoals bij mensen zeg maar. De discussie kan gewoon stoppen want kleine hokken is commercie. Soort van plofkip zeg maar. Om dezelfde stijlvorm aan te houden.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:05

Verbazingwekkend dat mensen nog niet willen zien wat goed is voor hun paard en wat niet..

Ik hoop dat mensen eens verder gaan kijken naar de behoeftes van hun paard in plaats van de behoeftes van hun zelf :j

Kunnen wij dit onderzoek niet massaal naar de BIT sturen oid?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:08

knetterhard schreef:
Verbazingwekkend dat mensen nog niet willen zien wat goed is voor hun paard en wat niet..

Ik hoop dat mensen eens verder gaan kijken naar de behoeftes van hun paard in plaats van de behoeftes van hun zelf :j

Liever aan alle pensionhouders....
Of nog liever, wet maken van de richtlijnen die al bestaan voor paarden en beboeten als men er niet aan voldoet.....

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:13

Nens77 schreef:
knetterhard schreef:

Of nog liever, wet maken van de richtlijnen die al bestaan voor paarden en beboeten als men er niet aan voldoet.....

Hier ga ik helemaal in mee..
Misschien goed om een petitie te starten zodat paarden sowieso al een dagdeel naar buiten kunnen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:18

Nens77 schreef:
knetterhard schreef:

Hier ga ik helemaal in mee..
Misschien goed om een petitie te starten zodat paarden sowieso al een dagdeel naar buiten kunnen?[/quote]

Helaas heb ik mijn paard nu niet zo staan zoals ik zou willen, mede omdat het moeilijk te vinden is, het aanbod in deze regio is schaars......
Als pensionhouders MOETEN heb je meer mogelijkheden om een goede huisvesting te vinden....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:19

rapido schreef:

Euh...JA! En waarom? Omdat ook dat maar een paard is en ook dat paard het recht heeft om lekker te mogen ontspannen. Als jij klaar bent met je training ga je toch ook niet de hele dag op je kamer zitten, in je eentje, met niks?
En ja...ook zo'n paard past gewoon in een groep. Rustig opbouwen. Je gooit nu hoop ik ook niet zomaar je paard midden in de groep.

Ik vind het gewoon dierenmishandeling als een paard naast zijn training niet mag en kan ontspannen met zijn soortgenoten. En dat jij (wie dan ook) zo belachelijk veel geld betaald voor dat paard, daar kan dat paard niks aan doen! Dat paard gaat niet ineens zuiniger zijn op zichzelf omdat er zoveel geld voor is neergelegd...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:22

Hoe voor de hand liggend het onderzoek en de uitkomst ook is: fijn om WEER te horen dat een paard niet alleen op stal hoort. Nu niet, nooit niet, ook "voor een paar maanden" niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:23

Ik heb momenteel een ontzettend goede 5 jarige ruin staan. ( Waarop ik een behoorlijk hoger bod gehad hb dan 25.000 euro ). Dit is echt een paard voor de toekomst maar ook dit paard is gewoon een paard. Hij staat iedere dag de hele dag buiten in een groepje. Weer of geen weer, hij komt iedere dag naar buiten. Maar waarschijnlijk ben ik een uitzondering, want ik train ook niet veel. Hooguit 3 x per week, de rest vande week speelt hij buiten met zijn vriendjes. Hij is nu 5 en gaat vanaf januari het z in. Ik denk juist dat hij zo goed presteert omdat hij lekker paard mag zijn.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:23

pipo schreef:
Als er genoeg mensen blijven hameren op groepshuisvesting zal er heus wel een paardeman/vrouw zich willen wagen aan zo'n project. Kijk naar van die paddockparadise stallen..

Als er één in m'n buurt zit zou ik haar er best neer willen zetten.
Maar voordat iemand er überhaupt aan wil beginnen, zal het er ook niet binnen enkele dagen staan

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:25

Angela schreef:
Hoe voor de hand liggend het onderzoek en de uitkomst ook is: fijn om WEER te horen dat een paard niet alleen op stal hoort. Nu niet, nooit niet, ook "voor een paar maanden" niet.

Jammer dat er haast niks aan word gedaan he..
Ik hoop echt dat er in de toekomst wat regels voor op papier komen :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:28

Ik zeg altijd... beter een vies paard in de modder dan een poepieschone op stal...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:29

Op de manege waar mijn pony staat staan alle manegepaarden in een grote groepsstal. Verder staan de jonge dieren bij elkaar verdeelt in hengsten en merries en de Shetlanders. De dieren die echt niet in de groepsstal kunnen staan wel gewoon apart. Ook de pensionpaarden staan apart in stal, maar ze hebben in de zomer weidegang in een groep en in de winter komen ze in kleinere groepjes op de paddocks. Gaat prima zo! En het scheelt wel. De paarden zijn veel socialer naar elkaar toe.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:34

dancer_ schreef:
Fijn dat er nu onderzoek naar is gedaan, hoewel ik dit wel had verwacht :)

Ik lees helemaal niet dat er iets onderzocht is ... de prof citeert alleen uit bestaand onderzoek.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:35

Aukelizzy schreef:
Ik heb momenteel een ontzettend goede 5 jarige ruin staan. ( Waarop ik een behoorlijk hoger bod gehad hb dan 25.000 euro ). Dit is echt een paard voor de toekomst maar ook dit paard is gewoon een paard. Hij staat iedere dag de hele dag buiten in een groepje. Weer of geen weer, hij komt iedere dag naar buiten. Maar waarschijnlijk ben ik een uitzondering, want ik train ook niet veel. Hooguit 3 x per week, de rest vande week speelt hij buiten met zijn vriendjes. Hij is nu 5 en gaat vanaf januari het z in. Ik denk juist dat hij zo goed presteert omdat hij lekker paard mag zijn.

*\o/*

En gelukkig zijn de meeste toppaarden of toppers in de dop, gewoon 3 jaar in de opfok geweest. En toen maakte niemand zich er druk over of ze risico liepen, want met soortgenoten op een ruim oppervlak opgroeien is gewoon een voorwaarde om later in de sport te kunnen (blijven) functioneren.

De meeste sportpaarden kunnen dus prima met een maatje en zijn gewend zich buiten te redden. En ik kan er best inkomen dat je een knol van een ton niet zomaar in een willekeurige groep dondert want in een kudde kan er best heel veel misgaan, we moeten niet doen of paarden elkaar nooit compleet slopen in rangordegevechten, of gewoon door ongelukjes tijdens het spelen.

Maar zon duur sportpaard kan best bij een pony of vast, rustig stalgenootje/groepje lopen zonder erg grote kans op blessures.

De meeste problemen in groepen zie je volgens mij ook op pensionstallen/maneges met vaak wisselende paardenbestanden. Zeker als er niet voldoende ruimte voorhanden is....