Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:Heel erg naar dat je zelf hebt moeten beslissen om dieren naar de slager te brengen, puur omdat er geen interesse voor is. Je geeft echter zelf aan dat er een 5 jarige groene merrie zonder papieren tussen liep. De vraag is: heb je genoeg connecties om een groen dier zonder papieren aan de man te brengen? Ben je bereid wat te investeren zodat het dier niet "groen" meer is? Ondanks de prijs die het uiteindelijk opbrengt? Duidelijk niet. Je opmerking dat er geen "gebokt" achteraf is omdat je deze beslissing hebt genomen, zegt in mijn ogen genoeg. Ja, als voormalige eigenaar ga je te maken krijgen met nieuwe eigenaren, en andere meningen en inzichten. Dit al dan niet op Bokt gekwakt gaan worden.
Een gesettelde kudde in een buitengebied met een gesteriliseerde hengst rond laten lopen en vervolgens selecte merries door een vruchtbare hengst laten dekken, hoe had je dat dan voorgesteld? De merries moeten hoe dan ook aan de vruchtbare hengst blootgesteld worden, dus dat betekend ingrijpen en uit elkaar halen. Stress voor de hengst, stress voor de merries, niks geen natuurlijk houden van de groep met paarden. En wat ga je doen met die vruchtbare hengst? De rest van het jaar in een box? De uit de kruising resulterende paarden gaan ook geen dieren met papier opleveren. Ook al fok je met een dier met papier.

wolter schreef:Cassidy, dank voor je reactie.
Mi is er maar een beperkte ruimte voor het aantal paarden en pony's, enerzijds door het aantal stallen en of natuurgebieden en anderzijds door de beschikbare financieen, waarbij mi de laatste momenteel de ruimte bepaald [er staat hier en daar nogal wat box/standruimte leeg].
Cassidy schreef:Vraag is of ik echt niet goed heb gelezen, of dingen op mijn manier interpreteer (dus ook aannames doe)
Als jij geen moeite hebt om paarden naar de slager te brengen vraag ik me af waarom je dan reageert op mijn antwoord dat ik een Konik zou redden. En daar dan bij interpreteerd dat dit bij een "normaal paard" niet zo zou zijn. Het is jouw keuze om op korte termijn je dieren naar de slager te brengen, en die keuze respecteer ik. Mijn keuze is het om die Konik aan mijn paardenbestand toe te voegen en een
gangbaar paard niet. Al dan niet kruising, al dan niet met papier. Ik ben van mening dat je op een papier niet kunt rijden. Wat ik bij een gangbaar paard wel zou willen zien, en bij een Konik concessies zou doen, is de graad van africhting. Bij een vijfjarig gangbaar paard wil ik een basis zien. Een eenjarig Konik die niet bekend is met halster en hoefsmid, daar kan ik mee leven. Zou een ander verhaal worden als die Konik 5 jaar zou zijn.
_San87_ schreef:wolter schreef:Cassidy, dank voor je reactie.
Mi is er maar een beperkte ruimte voor het aantal paarden en pony's, enerzijds door het aantal stallen en of natuurgebieden en anderzijds door de beschikbare financieen, waarbij mi de laatste momenteel de ruimte bepaald [er staat hier en daar nogal wat box/standruimte leeg].
Ik denk niet dat een groepje Koniks in Duitsland ook maar enige invloed heeft op het paardenoverschot in Europa. Dat komt m.i. gewoon door niet selectief fokken, vermeerder maar raak voor een knaak-mensen die het 'wel leuk vinden eens een veulentje te 'fokken' bij hun merrie' en fokkers die maar knallen in de hoop de volgende Totilas aan de merrie te hebben staan.
En om een gestelde vraag hier in het topic te beantwoorden, als ik de mogelijkheid zou hebben, dan zou ik inderdaad graag een Konik kopen. Ik vind het prachtige paardjes.
En het is gewoon mijn ras niet, die grote koppen.

wolter schreef:_San87_ schreef:Ik denk niet dat een groepje Koniks in Duitsland ook maar enige invloed heeft op het paardenoverschot in Europa. Dat komt m.i. gewoon door niet selectief fokken, vermeerder maar raak voor een knaak-mensen die het 'wel leuk vinden eens een veulentje te 'fokken' bij hun merrie' en fokkers die maar knallen in de hoop de volgende Totilas aan de merrie te hebben staan.
En om een gestelde vraag hier in het topic te beantwoorden, als ik de mogelijkheid zou hebben, dan zou ik inderdaad graag een Konik kopen. Ik vind het prachtige paardjes.
San87, dat dacht dhr Frans Vera in de ovp ook, en waar heeft dat inconsequente beleid toe geleid?
. Citaat:Het ras op zich is een verademing in deze materialistische blinkende wereld. Het is back to basics, teruggaan naar onze eigen roots, naar échte gevoelens en ik begrijp dat dat voor veel mensen beangstigend is...
randalinpony schreef:Citaat:Het ras op zich is een verademing in deze materialistische blinkende wereld. Het is back to basics, teruggaan naar onze eigen roots, naar échte gevoelens en ik begrijp dat dat voor veel mensen beangstigend is...