Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:15

Ik heb hem nu al 2 keer op mijn tijdlijn geplaatst...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:24

Hier ook getekend en gedeeld

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:30

Ook ik heb petitie op FB geplaatst en getekend. Maar de propaganda machine van de film werkt, mensen denken dat het er prachtig is en echte natuur. :+

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:42

Die mensen hebben dan wel een enorm bord voor hun kop, wat zeg ik... plaatstaal :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:24

eva1969 schreef:
Die mensen hebben dan wel een enorm bord voor hun kop, wat zeg ik... plaatstaal :(

Net ruiters over dierenwelzijn.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:53

Ik heb de petitie op de pagina van de nieuwe wildernis op facebook geplaatst.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:20

Gisteren heb ik met mijn biologiedocente over de Oostvaardersplassen gepraat. Wat je daar ziet, is puur natuur!

De natuur is een kwestie van vraag en aanbod. Is het voedselaanbod groot, dan zullen er meer dieren geboren worden. Deze geboren dieren zullen zich na verloop van tijd ook weer gaan voortplanten. Door deze toename aan dieren zal de vraag naar voedsel ook groter worden. Het is logisch dat de vraag naar voedsel na verloop van tijd groter is dan het aanbod van voedsel. Alleen de sterkste en fitste dieren zullen voedsel vinden en overleven, dit noemen we natuurlijke selectie (op dit principe berust ook evolutie, maar dat is een ander verhaal). De overige zwakke dieren zullen doodgegaan (NB: dode dieren betekent voedsel!) Na verloop van tijd zullen er weer minder dieren zijn dan dat er voedsel is, en zal de populatie weer gaan groeien. De rest kun je zelf invullen.

Dit verschijnsel is volkomen natuurlijk. Als wij de dieren bij gaan voeren, verstoor je dit proces en zullen er juist steeds meer dieren geboren worden, wat we dus niet willen. Het is voor mensen lastig te begrijpen dat de dieren dood móeten gaan om het natuurlijk evenwicht in stand te houden, maar zo is het wel. Ik onderteken de petitie dus niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:30

hafjelinger schreef:
Gisteren heb ik met mijn biologiedocente over de Oostvaardersplassen gepraat. Wat je daar ziet, is puur natuur!

De natuur is een kwestie van vraag en aanbod. Is het voedselaanbod groot, dan zullen er meer dieren geboren worden. Deze geboren dieren zullen zich na verloop van tijd ook weer gaan voortplanten. Door deze toename aan dieren zal de vraag naar voedsel ook groter worden. Het is logisch dat de vraag naar voedsel na verloop van tijd groter is dan het aanbod van voedsel. Alleen de sterkste en fitste dieren zullen voedsel vinden en overleven, dit noemen we natuurlijke selectie (op dit principe berust ook evolutie, maar dat is een ander verhaal). De overige zwakke dieren zullen doodgegaan (NB: dode dieren betekent voedsel!) Na verloop van tijd zullen er weer minder dieren zijn dan dat er voedsel is, en zal de populatie weer gaan groeien. De rest kun je zelf invullen.

Dit verschijnsel is volkomen natuurlijk. Als wij de dieren bij gaan voeren, verstoor je dit proces en zullen er juist steeds meer dieren geboren worden, wat we dus niet willen. Het is voor mensen lastig te begrijpen dat de dieren dood móeten gaan om het natuurlijk evenwicht in stand te houden, maar zo is het wel. Ik onderteken de petitie dus niet.

Die hekken erom heen zijn ook vreselijk natuurlijk? Als er ergens geen voedsel meer is trekken kuddes verder, die blijven niet op dezelfde plek waar geen eten is. In de natuur worden zwakke dieren opgegeten, die sterven niet allemaal langzaam een hongerdood. Er zijn totaal geen natuurlijke vijanden in dat gebied.
Hier is NIETS natuurlijks aan, het is pure dierenmishandeling.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:32

Natuur is als dieren verder kunnen trekken...
En wie eten eigenlijk de verhongerde paarden en andere dieren op dit jaar?
Ja lekker natuur een hek er omheen en dieren laten verhongeren....En dit elk jaar weer....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:36

Esmeej333 schreef:
hafjelinger schreef:

Die hekken erom heen zijn ook vreselijk natuurlijk? Als er ergens geen voedsel meer is trekken kuddes verder, die blijven niet op dezelfde plek waar geen eten is. In de natuur worden zwakke dieren opgegeten, die sterven niet allemaal langzaam een hongerdood. Er zijn totaal geen natuurlijke vijanden in dat gebied.

Voedselschaarste komt ook voor in grotere gebieden en ja het dunt zich dan zelf uit. De zwakkere redden het niet en brengen voedsel aan de dieren die in de winter moeite hebben met jagen. Het is geen manege/priveknol we hebben het hier over een wild dier. Zo kunnen we alles wel gaan bijvoeren maar dan loopt de populatie helemaal uit de hand.

Enige optie is dieren verkopen of populatie in stand houden door gecontroleerde jacht.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:37

hafjelinger schreef:

Het verschil met de situatie die jij hierboven beschrijft is dat de runderen/paarden en edelherten geen natuurlijke vijanden hebben die de zwakken er tussenuit pikken. Daarnaast zijn alledrie deze diersoorten van nature trekkers, als er in een gebied te weinig voedsel is trekken ze naar een ander/volgend gebied waar meer voedsel is, dat is in deze situatie niet mogelijk aangezien het gebied omheind is, de ganzen bijv. kunnen wel uitwijken naar een ander gebied waar ze voedsel kunnen vinden, en dat doen ze ook, gezien de grote toename van ganzen is er voldoende voedsel voor ze te vinden (agrarische gronden) en kunnen ze zich ongestoord voortplanten in een beschermd gebied waar maar weinig natuurlijke vijanden zijn (in het zeer moerassige gebied jaagt de vos niet/minder, die houdt van droge pootjes)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:40

De zwakkere worden tenminste opgegeten door roofdieren, hebben we deze in Nederland? Moet je dan bij een grote kudde paarden in de wei waarbij het gras op is dan ook niet meer bijvoeren? Want dat is de natuur? Bij de oostvaardersplassen worden er dieren neergezet en moeten ze kijken hoe ze het overleven, als we het zouden doen bij onze eigen veedieren, dan heb je iedereen op je dak en kan het niet..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:44

tanjaatjuhh schreef:
Esmeej333 schreef:

Voedselschaarste komt ook voor in grotere gebieden en ja het dunt zich dan zelf uit. De zwakkere redden het niet en brengen voedsel aan de dieren die in de winter moeite hebben met jagen. Het is geen manege/priveknol we hebben het hier over een wild dier. Zo kunnen we alles wel gaan bijvoeren maar dan loopt de populatie helemaal uit de hand.

Enige optie is dieren verkopen of populatie in stand houden door gecontroleerde jacht.
`
Wie zegt dat ik voor bijvoeren ben? Ik ben voor het uitdunnen van de populatie, met bijvoeren los je niets op. Wij hebben hier als mensen niet minder verantwoordelijkheid dan over een manegeknol. Wij hebben die dieren daar namelijk geplaatst, wij hebben dat hek geplaatst zodat ze niet verder kunnen trekken en honger lijden.
Maar de zwakkere dieren worden hier helemaal niet opgegeten, er zijn geen natuurlijke vijanden in dit gebied.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:59

Als je daar gaat bijvoeren wordt t pas echt druk... :Y)

Wij hebben daar dieren in een enorm groot weiland gebracht. We hebben dat gebied ingezaaid, hekjes erom gezet, en wat koeien en ponys van Boer Harry gekocht en erin gezet.

En vervolgens, roepen we om het hardst dat het écht wilde beesten zijn, dat we dus ook geen zorgplicht hebben en gewoon leuk mogen gaan zitten kijken wat er allemaal gebeurt...

Wat klopt hier niet?

Die hele OVP is een groot experiment, over de rug van 900 dode Koniks per jaar en een ongeveer even groot aantal herten en koeien.

Weet je wat er niet klopt? In ruil voor domesticatie, heeft het paard de voordelen van beschutting en voedselverstrekking van ons verkregen, alsmede medische verzorging.
Nadelen ervan zijn vaak: geen recht op vrije beweging, vrije interactie met soortgenoten.

Maar in de OVP, is het recht op beschutting en voedsel, medische verzorging, ingewisseld voor recht op vrije beweging en interactie.... De mens gedraagt zich hier wel degelijk als eigenaar, alleen zonder de zorgplicht.

Jammer dat vele mensen dit als 'natuur' willen zien, en dat de SBB spin en propagandamachine miljoenen aan subsidiegeld opslokt om ons dit allemaal te verkopen.

EDIT: er zijn heel wat manieren om het aantal grote grazers binnen de klauwen te houden. Jacht is er een, wegvangen van hengsten een andere... Ook jonge dieren wegvangen in het najaar is een mogelijkheid.
SBB hoeft dat wiel ook helemaal niet zelf uit te vinden, in Europa is namelijk ontzettend veel ervaring met deze vormen van beheer. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:44

Precies. Kijk naar de Dulmener paarden in duitsland. De New Forest, de Welsh etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:46

tanjaatjuhh schreef:

Je gaat volslagen voorbij aan het hek 'en aan het feit dat paarden er helemaal niet horen omdat het een voor hen verkeerd milieu is.
Het zijn verder HUISDIERASSEN!!!! welke de pech hebben op een idee van hoe we denken dat de uitgestorven oeros en tarpan er uit gezien hebben.
Het is een totaal kunstmatige situatie met beheer zoals het de biologen uitkomt. Neem de waterstand: die reguleren ze naar HUN idee van ' behoefte' . Deze diermishandelende hobby wordt door belastinggeld gefinancierd...

Oh en WEER wordt het alternatief van vaccineren tegen dracht volstrekt over het hoofd gezien.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:56

"Dank voor de link, petitie getekend en gedeeld op mijn tijdlijn, hoort zegt het voort wie weet helpt het."
me too !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:57

Oh vaccineren tegen dracht mag ook.

Als ze maar iets aan die overbevolking op de ovp doen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:04

of het nu puur natuur is of niet, ik vind het prachtig
Dat met die herten, die vossen prachtig.
Al die vogels, machtig mooi, mooi stukje Nederland.
Oke, al die afgekloven bomen zijn minder mooi, maar dat hoort er toch ook bij

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:21

En al die dieren die daar liggen te lijden en liggen te rotten is denk ik ook wel prachtig :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:22

Vooral dat lijden van verwilderde pony's....das natuur. Puur natuur.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:46

Welke vogels??
De vogels vluchten het gebied uit, helaas hebben de grote grazers die mogelijkheid niet.
Misschien moet je de link naar het rapport dat ik plaatste eens lezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:44

Knakker schreef:
of het nu puur natuur is of niet, ik vind het prachtig
Dat met die herten, die vossen prachtig.
Al die vogels, machtig mooi, mooi stukje Nederland.
Oke, al die afgekloven bomen zijn minder mooi, maar dat hoort er toch ook bij

Een vermeend overschot aan vossen wordt WEL afgeschoten 8)7
Laten die vossen nu net wel natuur zijn. Dat zijn de koeien en ponies daar bepaald niet.

En nee al die afgekloven bomen horen er NIET bij. Die zijn WEL een bewijs van de tegennatuurlijke situatie van een overschot aan huisdierrasen binnen een omheining.

De film is schandalige manipulatie en misrepresentatie. Zoiets kan ook in een dierentuin van zeg ijsberen of gorillas gemaakt worden. Kwestie van veel draaien, goed knippen, een leuke muziekje en misleidend commentaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:04

Huertecilla schreef:
De film is schandalige manipulatie en misrepresentatie.

Zoals ik al zei,...propaganda :(

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:44

ik vind van niet.
Bij ons op de Nationaal Park de Hoge Veluwe staat ook een hek om, maar echt wel dat dat natuur is!