Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:23

Laten we het zo zeggen Millenium; Ik heb net wat te veel stagiaires van Deurne mee mogen maken...
Natuurlijk zijn er ook goeie mensen van Deurne gekomen, maar ik ben er van overtuigd dat die er ook zonder Deurne wel waren gekomen. Ik begrijp best dat je het als kwetsend ervaart, maar het imago is al jaren niet meer zo best; geen idee wanneer jij afgestudeerd bent, maar van de huidige leerlingen en de leerlingen die de afgelopen jaren afgestudeerd zijn is het imo een keuze geweest om naar een opleiding te gaan die een twijfelachtig imago heeft in de paardenbranche en teert op vergane glorie en roem van weleer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:59

Sammyoo schreef:
Pretopleiding??
Bij welke andere MBO
- moet je als zestienjarige- buitenshuis gaan wonen, vaak op uren reisafstand van het ouderlijk huis
- Zit je iedere ochtend om 6 uur op de fiets naar school
- Word je tijdens je stages misbruikt omdat het stagebedrijf onvoldoende inkomsten heeft om vast personeel aan te nemen
- Is er zoveel onderlinge competitie tussen de leerlingen
- Krijg je vier jaar lang ongezonde warme maaltijden van een waardeloze cateraar
- Wordt zoveel commitment gevraagd van de ouders
- Word je opleiding afgezeken op Bokt

Ben benieuwd..

ben blij dat er ook nog mensen zijn die er zo over denken :) ik hoop van harte op een nieuwe start van Deurne!

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:36

millennium schreef:
Ik hoop van harte dat Deurne een doorstart kan gaan maken.

Zelf de 5jarige HBO opleiding gedaan en als eerste van mijn leerjaar afgestudeerd, netjes binnen die 5 jaar. Vind het vrij 'kwetsend' over komen dat er zo denigrerend wordt gedaan over de paardensportopleidingen in Deurne. Dan hebben jullie geen idee hoe het er echt aan toe gaat binnen de schoolmuren. Allemaal zo makkelijk, lekker oordelen terwijl je er zelf eigenlijk geen zak van weet. Bah bah bah.

Dat er qua toekomstperspectief weinig in zit; ja, dat weten de meesten. Wanneer je echter op je stagebedrijven gewoon keihard werkt en serieus bent, is de kans groot dat je vanuit een stagebedrijf werk krijgt aangeboden.

Ben het helemaal met je eens mensen die eigenlijk nergens van af weten, ja van nieuws berichten etc. ergens over oordelen.. Erg jammer

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:49

x_joyce_x schreef:
millennium schreef:

Zelf de 5jarige HBO opleiding gedaan en als eerste van mijn leerjaar afgestudeerd, netjes binnen die 5 jaar. Vind het vrij 'kwetsend' over komen dat er zo denigrerend wordt gedaan over de paardensportopleidingen in Deurne. Dan hebben jullie geen idee hoe het er echt aan toe gaat binnen de schoolmuren. Allemaal zo makkelijk, lekker oordelen terwijl je er zelf eigenlijk geen zak van weet. Bah bah bah.

Dat er qua toekomstperspectief weinig in zit; ja, dat weten de meesten. Wanneer je echter op je stagebedrijven gewoon keihard werkt en serieus bent, is de kans groot dat je vanuit een stagebedrijf werk krijgt aangeboden.

Ben het helemaal met je eens mensen die eigenlijk nergens van af weten, ja van nieuws berichten etc. ergens over oordelen.. Erg jammer

Ik denk dat de meeste mensen die een negatief oordeel over Deurne hebben juist de mensen zijn die er behoorlijk veel vanaf weten en nog weten hoe het vroeger was, dus al heel, heel wat jaren meelopen in de sport.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:05

x_joyce_x schreef:
millennium schreef:

Maar heeft Millennium ook een baan gekregen daarna?? En wat voor soort baan?? HBO opleidingen zijn toch 4 jaar over het algemeen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:01

de HBO sportopleiding (educatie en kennismanagement groene sector, tweedegraads onderwijsbevoegdheid in het groen onderwijs) had bij mij een duur van 5 jaar; 3 jaar mbo en hbo tegelijk, daarna nog 2 jaar enkel hbo. Mijn eigen ambities lagen en liggen absoluut niet in de sport, maar wel bij het lesgeven. Heb op 2 stagebedrijven een baan als instructrice aangeboden gekregen en bij 1 stagebedrijf geef ik nu alweer 3,5 jaar les. Verder heb ik mijn tweedegraads onderwijs bevoegdheid behaald, echter liggen er in deze sector de banen niet voor het oprapen. Ik werk nu met heel veel plezier in een ruitersportzaak. Mijn ambities blijven wel bij het onderwijzen liggen, en bij alle groen-onderwijsinstellingen hier in het noorden ligt mijn (open)sollicitatie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:13

Kortom; je hebt twee baantjes die ik al als bijbaan had toen ik studeerde... Echt jammer.
Kan je niet verkort een HBO studie doen in een andere richting zodat je bijvoorbeeld ook biologie kunt doceren o.i.d. Dan heb je misschien meer kans op een baan in het onderwijs, omdat je breder bevoegd bent? Of op een andere school voor voortgezet onderwijs en dan zelfstandig met de paarden verder?

Nou ja; het is off topic natuurlijk; het gaat over Deurne, maar helaas bevestig je alleen wat we al wisten; namelijk dat de opleiding duur en tijdrovend is en weinig tot geen extra kansen oplevert in de paardenbranche ten opzichte van mensen die een ORUN cursus hebben gedaan en zelf op verschillende bedrijven in de paardensector ervaring op hebben gedaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:30

Lante schreef:
Nou ja; het is off topic natuurlijk; het gaat over Deurne, maar helaas bevestig je alleen wat we al wisten; namelijk dat de opleiding duur en tijdrovend is en weinig tot geen extra kansen oplevert in de paardenbranche ten opzichte van mensen die een ORUN cursus hebben gedaan en zelf op verschillende bedrijven in de paardensector ervaring op hebben gedaan.

Mijn dochter is na haar Deurne opleiding uit 20! sollicitanten gekozen en heeft nu een hele leuke baan in de paarden (net zoals haar meeste klasgenoten). Daarbij heeft ze een erkend MBO-4 diploma (dat heb je niet met al je ervaring en Orun diploma) en veel doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen, allemaal dankzij de opleiding.

De opleiding kan hier door iedereen nog zo afgezeken worden, ik weet wat mijn dochter er allemaal voor heeft moeten doen en laten om het diploma te halen. Ze is niet in een paardenfamilie geboren waar de dure paarden voor haar klaar stonden en haar bedje gespreid was. Ze heeft heel veel geleerd op Deurne, het rijden is daar maar een klein deel van geweest.
Ik ben vreselijk trots op mijn dochter en heb respect voor alle leerlingen die daar de eindstreep halen +:)+

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:51

Mag ik dan zo brutaal zijn om te vragen wat voor soort baan ze heeft, hoeveel uur per week ze maakt en of het salaris in verhouding is tot andere banen die je met MBO 4 kunt krijgen ??

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:12

Dat ga ik hier niet plaatsen, er zijn grenzen aan de informatie die ik op internet plaats. In ieder geval is ze financieel zelfstandig, bekostigt zelf haar paard, rijd auto, heeft zelfstandige woonruimte.. ik kon dat niet op die leeftijd als (ll) verpleegkundige.

Hoeveel verdien jij Netje? Als ik weet hoe oud je bent en hoeveel uur je maakt en wat je vooropleiding is kan ik het wel voor je vergelijken.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

Lante schreef:
Kortom; je hebt twee baantjes die ik al als bijbaan had toen ik studeerde... Echt jammer.
Kan je niet verkort een HBO studie doen in een andere richting zodat je bijvoorbeeld ook biologie kunt doceren o.i.d. Dan heb je misschien meer kans op een baan in het onderwijs, omdat je breder bevoegd bent? Of op een andere school voor voortgezet onderwijs en dan zelfstandig met de paarden verder?

Kortom: ik ben blij dat ik werk heb, gezien de grote werkloosheid onder jongeren :-) .

De opleiding is inderdaad erg duur en tijdrovend en levert wat dat betreft weinig extra kansen, dat ben ik helemaal met je eens. Waar het mij echter om ging/gaat, is dat er ook studenten (en ik vind dat ik daar één van ben, wellicht omdat ik ook de hbo-opleiding heb gedaan) zijn welke wel echt gemotiveerd zijn, er niet op los wippen en op hun stagebedrijven zich serieus en vol inzetten.

Ook ik heb mij natuurlijk al lang en breed zitten oriënteren op een omscholing als docent. Normaal gesproken betaal je voor een tweede studie, in de richting onderwijs of zorg, geen instellingscollegeld. Echter, omdat ik al een bachelor in het onderwijs heb gevolgd en heb afgerond, zal ik voor een tweede studie in het onderwijs (of zorg), wel instellingscollegeld moeten gaan betalen. Dit zou mij gemiddeld 10.000 euro instellingscollegeld per jaar kosten en dat kan ik mij helaas echt niet veroorloven. Wel ben ik heel blij een normale hbo-docentenopleiding te hebben gevolgd, en in principe van praktijkonderwijs tot mbo niv. 4 voor de klas mag staan, in o.a. richtingen paardensport/paardenhouderij/dierhouderij. De vakken welke verder in mijn tweedegraads gebied liggen zijn Biologie, Natuurkunde, Scheikunde en Mens&Natuur. Echter vind ik mijzelf niet bekwaam genoeg in deze vakken les te kunnen geven. Misschien beperk ik mijzelf daar wel in, maargoed, keuzes moeten gemaakt worden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:23

Sammyoo schreef:
Dat ga ik hier niet plaatsen, er zijn grenzen aan de informatie die ik op internet plaats. In ieder geval is ze financieel zelfstandig, bekostigt zelf haar paard, rijd auto, heeft zelfstandige woonruimte.. ik kon dat niet op die leeftijd als (ll) verpleegkundige.

Hoeveel verdien jij Netje? Als ik weet hoe oud je bent en hoeveel uur je maakt en wat je vooropleiding is kan ik het wel voor je vergelijken.

Ben 57 en werk 36 uur :D

Ik vraag helemaal geen details: ik vroeg alleen of ze er een fulltime baan mee heeft gevonden op haar vakgebied en of dit in verhouding stond tot banen met vergelijkbare opleidingen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:28

Er zou toch vast wel een reden zijn dat zo'n opleiding word afgezeken. Het feit dat bedrijven hier mensen niet aannemen wanneer er juist Deurne op hun cv staat zegt mij nogal wat over wat de bedrijven dus van het merendeel van deze mensen vind.
Daarnaast blijf ik er ook bij dat ik verschillende kennissen dit soort opleiding heb zien doen, en wat zijn ze geworden? Stalknecht met papier.
Nee ik zou er absoluut niet blij zijn als mijn toekomstig kind zo'n soort pretstudie zou doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:31

Daar ben ik ook benieuwd naar hoor Netje. Meestal werk je 80 uur in de week, 7 dagen in de week en heb je nog geen 1500 euro netto....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:38

miss_lizje schreef:
Er zou toch vast wel een reden zijn dat zo'n opleiding word afgezeken.

Ja, die reden is er ook: dat noemen we vooroordelen :D
Dat blijkt ook uit het negeren of ontkennen van mijn persoonlijke ervaringen (en ik heb er met mijn neus vier jaar bovenop gezeten)!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:54

Je wordt niet genegeerd, je beantwoord de vragen niet.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:52

Voor mij komt dit bericht echt als donderslag bij heldere hemel. Want vanuit de school kreeg ik alleen maar te horen dat een doorstart er niet in leek te zitten. Zelfs de directeur had er geen vertrouwen meer in....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:53

Lante schreef:
Je wordt niet genegeerd, je beantwoord de vragen niet.

Ik word niet genegeerd, mijn ervaringen worden genegeerd. Alle vragen die ik gelezen heb, heb ik beantwoord.

Jammer dat ieder topic over de school al snel in deze discussie uitloopt. Het gaat allang niet meer over een mogelijke doorstart. Hetzelfde zie je als er een nieuwsbericht over Totilas wordt geplaatst. Dan gaat het al snel niet meer over het oorspronkelijke bericht maar ontstaat er een discussie over voor en tegenstanders van Rath en Gal :O
Ik heb niets meer toe te voegen aan de ontstane (en offtopic) discussie..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:05

Citaat:
Ik vraag helemaal geen details: ik vroeg alleen of ze er een fulltime baan mee heeft gevonden op haar vakgebied en of dit in verhouding stond tot banen met vergelijkbare opleidingen.
Deze vraag.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:12

De naam van Deurne is ook al zo ver gedaald dat ik mij alleen daarom al afvraag of dit nog wel goed komt..

Als je echt iets wilt leren en ook serieus er alles voor wilt doen zou ik sowieso veel eerder aan Warendorf denken! Dat staat er toch wel iets beter voor en daar is de boel wel strikt op orde.

Wat mij betreft bye bye Deurne..

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:27

Lante schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar hoor Netje. Meestal werk je 80 uur in de week, 7 dagen in de week en heb je nog geen 1500 euro netto....

Nee, maar vaak wel een gratis woning en paard gratis. Kost in de randstad toch al snel bij elkaar zo 12 a 1300 euro...............maar dat wordt vergeten bij het salaris.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 06:19

Sammyoo schreef:
miss_lizje schreef:
Er zou toch vast wel een reden zijn dat zo'n opleiding word afgezeken.

Ja, die reden is er ook: dat noemen we vooroordelen :D
Dat blijkt ook uit het negeren of ontkennen van mijn persoonlijke ervaringen (en ik heb er met mijn neus vier jaar bovenop gezeten)!

Dat kan dan wel zo zijn, maar leg mij dan eens uit waarom sommige bedrijven bij sollicitaties brieven met deurne in de CV gelijk in de prullenbak gooien? Kennelijk hebben deze A) vervelende ervaringen gehad met mensen van deze opleiding of B) staan niet achter hetgene wat de mensen daar geleerd word.
Hoe je het ook went of keert, Deurne is zijn glans van vroeger echt verloren en heeft tegenwoordig weinig toegevoegde waarde aan het "leven als stalknecht". Dat je een beetje les mag/kan geven is leuk mee genomen maar met ene ORUN curcus en wat jaartjes ervaring bij verschillende stallen doe je tegenwoordig echt niet onder voor iemand die een Deurne papiertje heeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:48

chikohaa schreef:
Lante schreef:

Nee, maar vaak wel een gratis woning en paard gratis. Kost in de randstad toch al snel bij elkaar zo 12 a 1300 euro...............maar dat wordt vergeten bij het salaris.

Dat wordt meestal aangeboden bij minimum salaris of nog minder (dus het wordt van het salaris ingehouden eigenlijk) en de meeste paardenbedrijven zitten niet in de randstad. Kost en inwoning betekent dat het nooit je eigen huis wordt, je niks opbouwt en je nooit echt vrij bent en vaak is het ook niet een heerlijk huis om te verblijven en soms moet je het zelfs delen met collega's en interne stagiaires.

Niet verkeerd bedoelt; jouw dochter heeft het vast leuk hoor, maar wat als ze straks een vriend krijgt die geen paardenman is, wat als ze een gezin wenst? Werken in de paarden heeft echt heel veel nadelen en tenzij je ouders hebt met bakken geld is de kans erg klein dat je ooit meer bereikt dan sloofje worden voor de rijkeren, zelfs al zou je meer talent hebben dan zij...

Daar heb je imo geen opleiding als Deurne voor nodig; dat kan je zelf ook wel bereiken door te werken op stallen, dan krijg je ook woonruimte, mag je ook een paard mee nemen en krijg je nog wat zakgeld toe.
Dat is waar het in dit topic om draait en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:03

Ik ben vroeger gevraagd bij meerdere redelijk bekende stallen om te komen werken en rijden daar.
Maar ik heb het altijd als zeer fanatieke hobby gehouden toen ik jonger was. Dus er nooit op in gegaan.
Maar zonder opleiding kon ik dus zo aan de gang bij stallen in de buurt. Waarom, omdat ze wisten van waar ik hobbymatig reed ik altijd open stond om te leren, nooit een dagje oversloeg. 7 dagen in de week mijn hobby uitvoerde. De paarden zadelmak maakte en doorreed en ze uitbracht op onderlinge oefen wedstrijden en de paarden het eigenlijk allemaal lekker simpel oppakte. En bij verkoop de meeste ruiters er fijn me weg konden rijden.

Ook ik heb in die tijd, was nog wel Veldstra tijd overwogen er heen te gaan.
Ik heb zelfs de week die je daar toen zat om te kijken of je aangenomen wordt daar gezeten.
Ik werd aangenomen en dat was toen geen vanzelfsprekendheid. Maar ik ben na die week zelf afgehaakt.
Niet omdat het een zware week was, peulenschilletje. Ik was al gewend vroeg uit de veren te komen en aan te pakken.
Maar omdat ik het idee had dat die dure school mij geen extra waarde gaf.
En tot de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van.

Dus ja net als andere hier weet ik gewoon dat als je de inzet hebt en een beetje kunt rijden dat je zo overal aan de slag kunt, daar heb je die school niet voor nodig.
En wil je management leren, pak dan een algemene studie waar andere bedrijven naast de paardensport ook wat in zien.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:32

miss_lizje schreef:
Dat kan dan wel zo zijn, maar leg mij dan eens uit waarom sommige bedrijven bij sollicitaties brieven met deurne in de CV gelijk in de prullenbak gooien? Kennelijk hebben deze A) vervelende ervaringen gehad met mensen van deze opleiding of B) staan niet achter hetgene wat de mensen daar geleerd word.
Hoe je het ook went of keert, Deurne is zijn glans van vroeger echt verloren en heeft tegenwoordig weinig toegevoegde waarde aan het "leven als stalknecht". Dat je een beetje les mag/kan geven is leuk mee genomen maar met ene ORUN curcus en wat jaartjes ervaring bij verschillende stallen doe je tegenwoordig echt niet onder voor iemand die een Deurne papiertje heeft.

Maaaar ... er zijn meeeer dan genoeg 'instructeurs' welke niet de ervaring hebben bij verschillende stallen, maar enkel en alleen hun orun-papiertje hebben. Dat is in feite toch nog net zo kansloos, als het niet nog kanslozer is?