Reining: Jimmy van der Hoeven L3 Open Futurity Champion

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:24

Cer schreef:
Ik vind de houding op de hesitate ook niet onstpannen, eerder getruukt.. Maar ik ken het dier niet en ik heb er meer gezien (100 jaar geleden) die van nature een beaten-look toonde.. En dan doe je er verder weinig aan.. :D

Ben ik ook geen fan van, maar de judges zien het kennelijk graag. Ziet er wel erg volgzaam en 'broke' uit, natuurlijk :(:)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:55

VivaLaVida schreef:
Sommige mensen hier hebben sowieso niks vande westernsport begrepen, waarschijnlijk zich er niet eens in verdiept.
Dat kun je uit hun posts hier al opmaken.
Al ben ik eens dat sommige ruiters te hard handig zijn.

of sommige mensen kijken verder dan hun eigen plezier,
ook ik vind het er niet zo leuk uitzien voor het paard. En altijd van die joekels van een sporen, en die bitten, bah!
en dat sliding gedoe, is dat nou wel zo goed voor de spieren?
Ik las net dat er een paard van jou altijd zuur kijkt, is dat wel concentratie, dat is wat jij er van maakt, maar misschien is het paard wel er niet mee eens wat er van hem gevraagd wordt.

Verder las ik dat de oren plat gaan van de snelheid?
Nou ik leg met mn haf ook wel eens flinke snelheden af in het bos, maar die oren staan toch echt naar voren! Net als bij andere paarden die ik gereden heb!
Als ik iets doe waar de paarden het niet mee eens zijn gaan de oren plat!

Maar altijd zullen western ruiters hun sport verdedigen. Ik vind het gewoon allemaal veels te ruig en wild.

Cer

Re: Reining: Jimmy van der Hoeven L3 Open Futurity Champion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:05

En dat mag je vinden, voordeeltje van Nederland :j

Alles over 1 kam scheren is echter niet terecht ..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:48

Oenka schreef:
Maar altijd zullen western ruiters hun sport verdedigen. Ik vind het gewoon allemaal veels te ruig en wild.

Dit is niet DE westernsport. Dit is reining, 1 van de vele verschillende onderdelen binnen de westernsport.
Zo heb je ook Pleasure, Horsemanship, Trail, Showmanship, Hunter, Hunter Hack (springen), koeienonderdelen, et cetera et cetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:37

Oenka schreef:
VivaLaVida schreef:
Sommige mensen hier hebben sowieso niks vande westernsport begrepen, waarschijnlijk zich er niet eens in verdiept.
Dat kun je uit hun posts hier al opmaken.
Al ben ik eens dat sommige ruiters te hard handig zijn.

of sommige mensen kijken verder dan hun eigen plezier,
ook ik vind het er niet zo leuk uitzien voor het paard. En altijd van die joekels van een sporen, en die bitten, bah!
en dat sliding gedoe, is dat nou wel zo goed voor de spieren?
Ik las net dat er een paard van jou altijd zuur kijkt, is dat wel concentratie, dat is wat jij er van maakt, maar misschien is het paard wel er niet mee eens wat er van hem gevraagd wordt.

Verder las ik dat de oren plat gaan van de snelheid?
Nou ik leg met mn haf ook wel eens flinke snelheden af in het bos, maar die oren staan toch echt naar voren! Net als bij andere paarden die ik gereden heb!
Als ik iets doe waar de paarden het niet mee eens zijn gaan de oren plat!

Jij leest ook wat je wil lezen he. Mijn paard draait haar oren als ze geconcentreerd is.
Ik kijk juist wel verder trouwens, maar ik vind dat je jezelf wel een beetje kan verdiepen in de sport voor je dingen gaat roepen. Zo raar is dat niet. En bepaalde dingen ben ik het ook niet mee eens hoor ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:04

Rechtopstaande oren tijdens een reiningproef is eerder een no-no. Een paard wat echt willingly guided is wacht de orders van zijn ruiter af, en is daarop geconcentreerd, niet op wat er in zijn omgeving gebeurt. Bovendien vraagt die ruiter met zijn zogenaamde rukjes dat het paard attent is en het hoofd laag houdt. Niet zoals ik eerder las 'om het hoofd omhoog tebrengen'. Huidigejudges zien nu eenmaal graag die extra lage hoofdhouding, omdat dit een extreem broke paard suggereert. Vroeger was de hoofdhouding in de reining veel hoger. De paarden stopten toen ook veel minder over de rug, dus zo slecht is het allemaal niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:11

Uiteindelijk blijft het dus een jurysport (net als alles), dus de ruiter is verplicht te rijden naar de grillen van de jury en kan daarbij zelf verder niet heel erg eigen ideeen inbrengen. Sneu eigenlijk..

Overigens, een paard wat er extreem broke bijstaat heeft daar geen voordeel bij in een stop..

Die extra rukjes (om het paard attent te maken) zouden niet meer nodig moeten zijn in een show, althans, niet een show op niveau en niet volgens de filosofie van de westernsport.

Maar deze discussie zou niet plaatst moeten hebben in een topic over een sportprestatie :) Dat zou af kunnen doen aan de prestatie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:03

rien10 schreef:
Wat wordt er eigenlijk beoordeeld? (Vroeg de leek). Ik kan me zo voorstellen; handgalop, snelle galop, galopwissel, sliding stop. En verder?

Maar........... wat wordt er nou beoordeeld?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:12

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:28

Dan hier even het artistieke gedeelte wegdenken :D

Er zijn topics ook over meen ik, maar ik kan ze zo snel niet vinden -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:41

OK, dus wat ik al dacht. Galop, changement, andere galop, ander changement, sliding stop.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:41

Het is iets gecompliceerder: de manoeuvre 'sliding stop' omvat bv. ook de rundown en rollback :)
En 2x 4 spins 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:48

sevke schreef:
. Huidigejudges zien nu eenmaal graag die extra lage hoofdhouding, omdat dit een extreem broke paard suggereert. .

Ik wil daar graag even op inhaken. De rest van de discussie boeit mij niet zo, geen zin om weer mijn ongelukkige pony op te hemelen :)

Wat betreft ''low-level'', dit staat nadrukkelijk niet in het rulebook. Het wordt zeker als mooi bevonden door zowel ruiter, trainer, judge als toeschouwer, maar het mag niet leiden tot hogere punten. Het belangrijkste is, zoals je zelf al zegt, het willingly guided zijn.

Een paard wat op een cirkel een hogere hoofdhouding heeft, kan nog steeds die +1 1/2 krijgen (!!!).
Idem voor de stops. En ik heb de levende bewijzen daarvan gezien, waarbij we het dan niet over de kleine shows hebben :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:32

Uiteraard mag het niet leiden tot hogere scores omdat het toch de uitvoering van het manoeuvre is wat telt, en niet de houding van het paard, maar ik ondervind toch dat er een voorkeur is voor de lage hoofdhouding. Het blijft een jurysport, he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:44

Het blijft een jurysport, maar ik zie dat niet terug in de scores. Zeker niet de shows waar er 5 judges plaatsnemen. Geen enkele judge zal (of op zijn minste behoort) dit ''extra'' te waarderen ten opzichte van een andere hoofdhouding.

Iets moet pleasing to watch zijn, maar een andere hoofdhouding dan het lage kan even goed pleasing to watch zijn.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:08

Valt het nou echt niemand op dat dit paard echt vreselijk onregelmatig stapt aan het einde van de proef..? Dat zn linkerachterbeen maar de helft zo ver naar voren grijpt als zijn rechter achterbeen en ook nog eens halverwege al in het zand terechtkomt..??