Amsterdam serveert kerstdiner met renpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Re: Amsterdam serveert kerstdiner met renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:57

Ik heb geen bezwaar. Beter ons egenvlees dan import,toch?
En ja diegene die niks waard zijn en er genoeg hebben gaan gewoon voor de dood weg.
(ben het er mee eens dat ze als ze nog gezond zijn een best sportpaard kunnen worden,ken d'r eentje die na z'n 5e jaar in de spr sport kwam en binnen 2jr Z sprong en ZZ)...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:20

Woogy schreef:
wat een kak verhaal weer...Ga eens ene keer kijken bij de slachthuizen in Nederland, hoeveel dieren zijn daar volbloeds of harddravers...

Wat een onzin...het eten van paardenvlees vind ik prima, maar ik durf een wedje te maken als je 200 paarden op een rij zet, de helft zijn harddravers en volbloeds en de rest niet, dat deze mensen ze niet NIET!!! kan onderscheiden

Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in wat voor dikke onzin ze te vertellen hebben over de paarden. Om er vervolgens bij te gaan staan met ene uithangbord hoe het werkelijk zit...

Maar het gaat er toch juist om dat 'renpaarden' afgeslacht worden omdat ze niet goed presteren binnen de sport? De gelukkigen vinden een andere eigenaar. Het gaat denk ik niet om de hoeveelheid, maar om de reden voor slacht. En dan denk ik dat er over het algemeen meer gezonde 'renpaarden' voor slacht worden aangeboden, dan gezonde andere paarden (andere rassen, andere takken van sport).

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:25

noviceh schreef:
Maar het gaat er toch juist om dat 'renpaarden' afgeslacht worden omdat ze niet goed presteren binnen de sport? De gelukkigen vinden een andere eigenaar. Het gaat denk ik niet om de hoeveelheid, maar om de reden voor slacht. En dan denk ik dat er over het algemeen meer gezonde 'renpaarden' voor slacht worden aangeboden, dan gezonde andere paarden (andere rassen, andere takken van sport).

Dat is niet waar, wat denk van al die paarden die in de dressuur- of springsport niet goed genoeg zijn voor de topsport. Daarvan zullen er wellicht meer een goed plekje als recreatiepaard, omdat zij dan binnen de basissport nog leuk mee kunnen doen. Maar ook daarvan zullen er paarden bij de slager belanden.

Aangezien er geen basissport bestaat voor dravers en renpaarden, is het voor hen wat moeilijker om een goed plekje te vinden, aangezien hun doel moet worden veranderd, wat overigens voor een heel groot aandeel prima wil lukken, maar voor sommigen niet.

Overigens is het overgrote deel van alle paarden die worden aangeboden bij de slager geen draver of renpaard hoor, maar gewoon pony's, veulens en rijpaarden. Maar goed, ik heb daar geen problemen mee, aangezien de dood welzijnsneutraal is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:33

Het gaat mij er niet eens om dat het verkeerd is om renpaarden en harddravers te slachten maar om de non-sence die in het artikel staat. De achterliggende gedachte begrijp ik maar al te goed, het feit dat we een verspillende cultuur zijn waar we massa's koeien, kippen en varkens slachten en maar een deel ervan opeten, de rest wordt weggegooid einde van de dag. Dat we onderscheid maken om bepaalde dieren niet te willen eten omdat dat dan weer zielig is.

Persoonlijk vind ik dat dikke onzin, ik ben zelf geen vleesfan, maar vind er geen onderscheid in, dier is en dier en alles is eetbaar. Alleen zou het wel tof zijn als dit soort activisten geen onzin zouden uitkramen die het imago van deze mooie sport, en haar paarden weer in een kwaad daglicht plaatst

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:50

Woogy schreef:
Het gaat mij er niet eens om dat het verkeerd is om renpaarden en harddravers te slachten maar om de non-sence die in het artikel staat. De achterliggende gedachte begrijp ik maar al te goed, het feit dat we een verspillende cultuur zijn waar we massa's koeien, kippen en varkens slachten en maar een deel ervan opeten, de rest wordt weggegooid einde van de dag. Dat we onderscheid maken om bepaalde dieren niet te willen eten omdat dat dan weer zielig is.

Persoonlijk vind ik dat dikke onzin, ik ben zelf geen vleesfan, maar vind er geen onderscheid in, dier is en dier en alles is eetbaar. Alleen zou het wel tof zijn als dit soort activisten geen onzin zouden uitkramen die het imago van deze mooie sport, en haar paarden weer in een kwaad daglicht plaatst

maar wat gebeurt er dan met de dravers en renpaarden die niet snel genoeg zijn?Die gaan toch gewoon naar de slager?Wat is daar mis aan?Daar is toch niets aan gelogen?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 05:49

Een heleboel worden gewoon rijpaard en er wordt ook een gedeelte geslacht, maar dat is dus niks anders als in andere takken van de paardensport

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 06:17

Ik denk toch echt dat in de draf en rensport er een heeeeeeeeeel stuk meer in de biefstuk belanden. Zoals gezegt moeten deze omgeschoold worden en in andere takken kunnen ze vaak op lager niveau lopen.

Goed idee, wat fouten in de bewoording van de journalist wil niet zeggen dat dat vanuit het restaurant al mis gaat.
Woody aan deze sport zit een grotere duistere tak dan aan andere takken, niet goed betekend sneller slacht of zelfs transport. Deze kant mag best eens naar voren gebracht worden want er zijn een hoop mensen die de sport zo mooi vinden dus die kant willen verduisteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:02

Dat weet je pas als er cijfers bekend zijn..anders is t speculeren. Wel een interessant onderzoek misschien?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:09

Als je goed zoekt zijn die er vast wel. Ieder geslacht paard is geregistreerd. Echter is transport goedkoper en daarmee helaas een betere manier om van je waardeloze paard af te komen. Deze paarden worden niet geregistreerd..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:21

Ik meen dat dravers/renpaarden wel geregistreerd staan. Welke niet geregristreerde bedoel je?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:31

Zoals gezegd degene die op transport gaan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:19

mensen denken serieus dat het hier in nederland net zo groot is als het buitenland, schei toch uit zeg. er worden 500 dravers geboren in ons land waarvan een stuk of 150 al bestemd zijn voor de buitenlandse banen en als jaarling naar hun trainers daar gaan.
Volbloeds...ik denk 10.

Wat denkt iedereen dat er hier gebeurd met de gigantische hoeveelheid rijpaard hengsten die worden afgekeurd als dekhengst?

Toen ik bij de slager stond met mijn merrie heb ik me verbaasd over hoeveel piekfijn uitziende warmbloeds er geslacht werden. 1 harddraver met dikke peesblessure en mijn volbloed merrie. Dus ja je hebt helemaal gelijk.

In nederland zijn er naar mijn schatting een stuk of 200 renpaarden en wellicht een stuk of 1000-1500 harddravers. Wat doet jou nou serieus denken dat er massa's vrachtwagens op transport gaan met dit soort?

Duistere kant...weet je wat het probleem is, rijpaardenmensen zijn alles redders 'oh hij kan nooit meer gereden worden, laat ik hem weggeven als grasmaaier'. Een volbloed of harddraver krijgt eerder het genade schot zodat hij niet voor jaren achtereen staat te verpieteren in een weitje, met pijn in zijn lijf

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:45

smurffie schreef:
Woody aan deze sport zit een grotere duistere tak dan aan andere takken, niet goed betekend sneller slacht of zelfs transport. Deze kant mag best eens naar voren gebracht worden want er zijn een hoop mensen die de sport zo mooi vinden dus die kant willen verduisteren.

Onbekend maakt onbemind en blijkbaar moeten er dan ook onbenullige opmerkingen van onwetendheid gemaakt worden. Tegen dit soort mensen kun je zeggen wat je wil, maar die nemen toch niets aan van anderen -O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:45

klopt, en helaas wordt een mening als die van dergelijke mensen, ook alleen maar versterkt door berichten als dit. De 'zie nou wel!' mentaliteit is te groot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:48

smurffie schreef:
Ik denk toch echt dat in de draf en rensport er een heeeeeeeeeel stuk meer in de biefstuk belanden. Zoals gezegt moeten deze omgeschoold worden en in andere takken kunnen ze vaak op lager niveau lopen.

Goed idee, wat fouten in de bewoording van de journalist wil niet zeggen dat dat vanuit het restaurant al mis gaat.

Gezien het aantal dravers als recreatiepaard (alleen al hier op bokt) en dan uitgezet tegen het jaarlijks aantal geboren dravers gaan er misschien nog relatief weinig naar de slacht.

Wat bedoel je met transport? :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:52

ik vind het wel een mooie actie.
deze dieren worden afgedankt en juist door dit soort actie maak je duidelijk naar de mensen.
je communiceert met de buitenwereld omdat zij er niks vanaf weten.
deze dieren moesten al dood, omdat ze 'in de weg liepen'.
maak maar duidelijk dat we niet zo met dieren horen om te gaan en ze af te danken..!!!

en al helemaal zo dat als iets dood moet, je dan beter maar ook alles kan gebruiken! ;)

neem de vegetariër die wel leer draagt, om van te walgen, gebruik dan gewoon alles.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:58

Een renpaard lijkt me niet te vreten. Allemaal spier en gestressed vlees.
Een stukje biefstuk dat lekker rond heeft gelopen smaakt ook veel lekkerder.
Als ze die paarden eerst een jaartje de wei op gooien zal het wel smaken :P

En ach, er is nu eenmaal een beesten overschot. Dat hebben we zelf veroorzaakt. Dat die beesten daardoor zo aan hun eind moeten komen is sneu maargoed, dood zijn ze toch al dus dan kan je het maar net zo goed opeten :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:00

smurffie schreef:

Verhoudingsgewijs misschien ja.
Maar er zijn nu eenmaal veel meer 'allround' paarden. Die komen meer voor, en belanden er meer van op je bord :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:28

Judith_W schreef:
smurffie schreef:

Onbekend maakt onbemind en blijkbaar moeten er dan ook onbenullige opmerkingen van onwetendheid gemaakt worden. Tegen dit soort mensen kun je zeggen wat je wil, maar die nemen toch niets aan van anderen -O-

ik weet dat hier in Frankrijk er een groot aantal gefokte dravers die niet snel genoeg zijn of de pezen konden de vuurdoop niet aan...gewoon bij de slacht belanden.Of inderdaad op een manege of zoiets.
Als ik de advertentie site bekijk kun je een jonge draver kopen van twee jaar,ingereden voor 600 euro of minder.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:30

In Frankrijk worden er jaarlijks 15000 veulens geboren, waarvan gemiddeld 15% de baan haalt. in Nederland worden er de afgelopen jaren net 200 veulens geboren en is er een starterspercentage van 58%. Oftewel in Frankrijk vallen er veel meer paarden af

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:32

o.k...ik wist de cijfers niet.Een groot verschil met Nederland dus.Vandaar dat ik hier struikel over de dravers...

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:44

Ik vind het een goed idee, maar omdat dat nou als Kerstdiner te doen....?
Geef die Schipholgans dan aan de voedselbank ofzo, die hebben het harder nodig...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:46

Ik vind het een prachtig initiatief. Tuurlijk is het jammer dat er dieren worden afgemaakt, maar nu zorgen ze ervoor dat je lekker eet. Als je geen vegetariër bent, moet je imo niet niet zeuren. En ik ben geen vegetariër. Heb wel veel bewondering voor vegetariërs uit overtuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:00

NikkiEnJij schreef:
Ik vind het een goed idee, maar omdat dat nou als Kerstdiner te doen....?
Geef die Schipholgans dan aan de voedselbank ofzo, die hebben het harder nodig...

Waarom moeten die mensen de ganzen te eten krijgen van een klein initiatief?
Supermarkten kunnen het makkelijker missen als die zouden doneren en dit is om aan te tonen dat je die dieren ook gewoon kunt eten, het aan de voedselbank doneren levert minder reclame op en je bereikt er minder mensen mee.