PRE voor Emmelie Scholtens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EJV

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:47

Ik heb juist een PRE genomen omdat die minder sensibel zijn. :')
Maar ik snap jouw omschrijving wel Kelly_Taco. De term sensibel word door de een anders gezien dan de andere. En inderdaad een PRE doet alles voor je als je hem voor je gewonnen heb. :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:49

Josieee schreef:
Maar ik snap jouw omschrijving wel Kelly_Taco. De term sensibel word door de een anders gezien dan de andere. En inderdaad een PRE doet alles voor je als je hem voor je gewonnen heb. :j

Ze zijn minder kijkerig en zeikerig :j
Maar als ik mijn zit 1cm verschuif merk ik dat meteen.
Hou ik mijn adem in, merk ik dat aan mijn paard.
Dat bedoel ik met sensibel. Dat ze de allerkleinste signaaltjes oppakken.
Niet dat ze ergens niet langs willen of afgaan als iemand boe roept :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:49

Kelly_Taco schreef:
Anders sensibel.
Een PRE doet alles voor zijn baas als je hem gewonnen hebt.
Charmeur heb ik zich met regelmaat al tegen zijn baas zien keren.
Dat vind ik iets anders dan sensibel. Ik vind dat een slecht iets in het karakter.
Waarmee ik weer niet suggereer dat het paard een rotkarakter heeft overigens.

Dressuurpaarden worden heet gefokt, dan vind ik niet sensibel.

Sensibel is dat ze op de minste hulp heel snel reageren. Dat doet Charmeur.
Dat Charmeur ook nog eens heel spooky kan zijn is weer wat anders.
Maar werkwillig en sensibel is ie.

Maar als het sensibele van Charmeur je niet bevalt...wellicht Apache dan.

Emmelie scholtes heeft gewoon heel veel ervaring met gevoelige paarden. Dat komt met deze ook helemaal goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:50

Kelly_Taco schreef:
[

Dat is gewoon kijkerig. Dat is niet sensibel.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:50

Dat laatste beetje krijg je ook niet van een KWPN-er ( of welk paard dan ook) als hij het niet voor je wil doen. Dat maakt hem niet anders dan een PRE.
Dat sensibele karakter vind je ook terug in de KWPN-er. Ik ben het met je eens dat het 'hete' een ander soort sensibel is, maar er zijn ook PRE's met deze karakter eigenschap. Net als dat er ook KWPN-ers voor je door het vuur gaan.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:54

@Kelly_Taco Dat bedoel ik ja, ze zijn minder zeikerig en kijkerig. :) En inderdaad voor de kleinste signalen veel gevoeliger weer.
Ik denk dat Emmelie zeker een groot voordeel heeft dat ze gevoelige paarden is gewend.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:57

Laten we er maar geen KWPN versus PRE topic van maken..
Dat gevoel is toch niet uit te leggen op papier.
Zoiets moet je ervaren.

Emmelie is idd in haar voordeel dat ze heel veel verschillende paarden rijdt!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:59

Ik vind het paard op het filmpje er goed uit zien!! Als ie met zo'n ruiter erop al zo kan bewegen, dan moet dat met Emmelie toch nog meer verbeteren!! :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:02

Als ik wel eens zie hoe lomp en afschuwelijk veel spanjaarden rijden, en dat die paarden dan toch gewoon hun best blijven doen.... Dan denk ik dat de PRE wel een extreemvergevingsgezind karakter hebben. Menig KWPN had er dan allang de brui aan gegeven. Zeker de hoger in het bloed staande KWPN kunnen behoorlijk kwalijk nemend en snel beledigd zijn.

Ik denk dat het helemaal goed komt bij een amazone als emmelie en ik vind het leuk en interessant dat ze voor zo'n paard kiest. Het is ook wel een hele goede, tenminste eentje die wel met takt en zonder maaien beweegt. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:03

Kelly_Taco schreef:
Josieee schreef:

Ze zijn minder kijkerig en zeikerig :j
Maar als ik mijn zit 1cm verschuif merk ik dat meteen.
Hou ik mijn adem in, merk ik dat aan mijn paard.
Dat bedoel ik met sensibel. Dat ze de allerkleinste signaaltjes oppakken.

Dit voelt elk paard, elk paard kan sensibel zijn, elk paard voelt de stemming van de baas , een vlieg en gewichtsverplaatsing- dat is in mijn idee niet ras of soortafhankelijk hoor.
Het hangt er denk ik ook aan of een paard de kans krijgt sensibel te zijn of blijven .

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:22

Kelly_Taco schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik kan me er echt niets bij voorstellen. Ben benieuwd...

Ik ook niet... hoop dat ze haar rijstijl wat aanpast voor de PRE.

>;) zou wel zo willen sturen als Emmelie hoor, als er iemand kennis van zaken heeft is zij het wel denk ik zou het niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:23

Ja zijn inderdaad erg vergevingsgezind, willen heel graag je vriend blijven. Ze zijn heel gevoelig van aard en makkelijk stuk te maken.

Ik denk dat je dat alleen snapt als je zelf een PRE hebt en ook de kwpners kent, dan heb je vergelijk..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:34

jasmijn78 schreef:
Als ik wel eens zie hoe lomp en afschuwelijk veel spanjaarden rijden, en dat die paarden dan toch gewoon hun best blijven doen.... Dan denk ik dat de PRE wel een extreemvergevingsgezind karakter hebben. Menig KWPN had er dan allang de brui aan gegeven. Zeker de hoger in het bloed staande KWPN kunnen behoorlijk kwalijk nemend en snel beledigd zijn.

Ik denk dat het helemaal goed komt bij een amazone als emmelie en ik vind het leuk en interessant dat ze voor zo'n paard kiest. Het is ook wel een hele goede, tenminste eentje die wel met takt en zonder maaien beweegt. :)

Ik denk dat Jasmijn het enige verschil goed omschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:37

Het is een pracht paard, maar ook niet eentje uit de basisselectie zoals wij hoor ;) dat portemonixje is van een ander formaat....helaas :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:38

Ik vind het prachtig dat een ruiter van dit formaat het prachtige ras op hoog dressuurnivo gaat presenteren! Kijk er naar uit!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:52

louw01 schreef:
Dit is mijlpaal voor de PRE's in Nederland! De bloedlijnen van deze hengst, Genciano X, zijn zeer interessant voor de Nederlandse fokkers van PRE's.
De moederlijn is van Ventura Camacho Benitez of Hermanos Camacho Benitez, een van de beste fokkers in Spanje op dressuurgebied op dit moment. Op de website van TopIberians staat een hengst van deze fokker, Impaciente.
Het is de hoop dat hij niet snel verkocht zal worden naar het buitenland waardoor hij voor de Nederlandse PRE fokkers minder bereikbaar wordt.
Ik zal met veel plezier deze hengst en zijn berijdster volgen en de vele prijzen die zij ongetwijfeld in de wacht zullen gaan slepen!

Rafika heeft een Ventura Camacho zoon van Danica (te koop) :) is momenteel meest populaire fokker in Spanje

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:01

Ik ben erg heel erg blij mee omdat we zo een mooi podium krijgen voor onze toppaarden.
De PRE in de dressuur staat nog zo in de kinderschoenen in NL dat Emmelie hier hopelijk wat verandering in gaat brengen.
Ik wens haar dan ook veel succes toe !

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:08

volgende week eens gaan kijken bij emmelie als we op les zijn, kan alleen maar beter gaan met het paard de ruiter die er nu op zit is echt lachwekkend (rijd notabene op het verkeende been licht)

Emmelie is echt super met jonge paarden heb er wel bewondering voor hoe ze onze pony steeds weer binnen 1 les gecorrigeerd krijgt in de nogal stugge aanleuning, is echt een gave hoe zij jonge paarden aanvoelt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:13

Ken het paard goed en de ruiter die hem ingereden heeft (niet die van de foto) heeft ook kwpn dus denk niet dat veel verschil maakt :D Dit is een (halfbroertje) van hem van Dátil zelfde fokker

Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:23

Ik hoop dat Emmelie het heel goed gaat doen met deze jonge PRE. Het zou een mooie reclame zijn voor dit fantastische ras!

Het zal vast even wennen zijn, er wordt hier al een en ander over karakter gezegd, maar ook de bouw is natuurlijk anders wat soms andere dingen vereist in de training, maar ik ga er vanuit dat zo'n ervaren ruiter dat aan gaat voelen.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:56

spekenham schreef:
volgende week eens gaan kijken bij emmelie als we op les zijn, kan alleen maar beter gaan met het paard de ruiter die er nu op zit is echt lachwekkend (rijd notabene op het verkeende been licht)

hihi, ik zal Juan de boodschap doorgeven als ik hem volgende week zie... }> Ik heb hem zelf diverse keren op concoursen zien rijden en ben zelf niet weg van zijn rijden. Hij bonkt op de paardenruggen. Onbegrijpelijk dat die paarden nog zo goed lopen. Ben erg benieuwd naar de nieuwe combi met Emmelie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:41

Oh, jij kent de ruiter, hihi, toen ik dat zat dacht ik, ach....sjee dan val ik wel mee :+ hij zit zelfs vaak ook nog scheef...wat een magnifiek paard dat dan zo goed blijft lopen, kan alleen maar nog beter aan worden.. +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:49

Hm ik vindt de PRE op het filmpje eigenlijk niet zo aansprekend...maar ben heel benieuwd hoe hij onder Emmelie gaat zijn.

Ben verder wel een PRE fan hoor..en het er ook mee eens dat ze op een andere manier sensibel zijn dan de meeste kwpn"ers.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:38

@russel Ik heb een tijd gegroomed voor een Grand Prix ruiter op wedstrijden en zodoende ben ik aardig bekend geworden met de spaanse GP ruiters en het wereldje er omheen. Het is inderdaad een magnifiek paard. Ongelooflijk wat een takt en een gedragenheid hij heeft!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:24

Leuk om er een filmpje van te zien!
Alleen zijn stap valt me wel tegen maar hij wordt wel erg kort in de hals gereden (halsstrekken wat hij moet laten zien op het einde van de proef lukt dan ook niet) dus als die lengte er in wordt gereden zal de stap ook wel beteren denk ik.
Ik ben benieuwd wat hij in NL gaat presteren!