Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce B schreef:Super helder filmpje! De informatie ken je in theorie vaak wel, maar nu kon je echt even zien hoe hij het in de praktijk uit voert. Dus niet alleen een compliment aan Tristan Tucker, maar ook aan de mensen die het filmpje ge"edit hebben!
Suzanne F. schreef:Raar want ik kan me herinneren dat hij zelf de term gebruikt heeft. Maar het komt er meer op neer dat het paard moet leren hoe te reageren. Dus niet afstompen maar leren welke reactie het moet geven.
Snoekiej schreef:Heeft iemand hier een idee waar hij zit? heeft hij een eigen locatie waar je bijvoorbeeld langs zou kunnen komen voor een les of clinic ofzo? lijkt me super interessant!
Cer schreef:Ninx schreef:Volstrekt logisch....
Ook het 'leiden' van een paard naar een enge situatie. Maar 9 uit 10 mensen op Bokt roepen toch altijd heel hard dat "je er niet af moet gaan want dan heeft het paard gewonnen, of heb je niets te vertellen".
Het zal nog wel even duren voordat iedereen de logica van deze man begrijpt.
Precies, want dat is niet wat hij zegt..dat je eraf moet gaan![]()
je moet m leiden en niet dwingen, maar leiden is niet hetzelfde als afstappen..
AmoorM schreef:Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/
Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?
Suzanne F. schreef:AmoorM schreef:Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/
Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?
Jij bent de stabiele factor. Degene die hem leidt en rustig blijft, als een leider.![]()
De druk (het enge ding) gaat weg als het paard de gewenste reactie vertoont.
AmoorM schreef:Dus: Jij als rustige leider blijft bij het enge object om te laten zien dat het enge niet eng is? Dus als paard uiteindelijk toegeeft ziet het in dat het niet eng is omdat jij het ook niet eng vind? En daardoor krijgt het paard meer zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter?
En, door zelf rustig te blijven het paard te laten weg rennen en enkel mee te lopen geef je je paard de keuze om zich te laten overgeven? Waardoor het geen dwang is?
Sammie schreef:Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen( iig niet gevonden )
Sammie schreef:Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen( iig niet gevonden )
AmoorM schreef:Ik zou zeggen blijf rustig en probeer het gewoon opnieuw ipv het enge weg te halen. Maar ik weet ook niet of dat juist is..
Sammie schreef:In dit zin heb ik er geen hulp bij nodig. Ik was alleen benieuwd hoe hij dát aanpakt.AmoorM schreef:Ik zou zeggen blijf rustig en probeer het gewoon opnieuw ipv het enge weg te halen. Maar ik weet ook niet of dat juist is..
Rustig blijven is een must, anders raakt ie nog meer over de zeur.Heel simpel voorbeeld. Golfkarretjes kleur groen doodeng.. Daar is ie nu aan gewend.. Nu rijdt er een rode rond.. Ja vergeet het maar
Het is een kwestie van herhalen en herhalen en kleine stappen nemen. In het algemeen. Maar in skihouding erachteraan hangen is niet fijn zeg maar