Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:37

Gevaarlijk zeg, er zijn momenten dat je beter wel uit het zadel kan, zo ben je lappenpop....

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:37

Maar ik kan me ook nog wel voorvallen herinneren dat ik blij was dat ik op de grond lag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:42

Juist ik ook, heb mij tegen het schot er af kunnen laten vallen....want als een paard losgaat, dan gaat hij...en dan is meter de lucht in op 4 benen achterelkaar en slalomrennen niet fijn, als je vast zit en in het zadel blijft ploffen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:43

russel schreef:
Gevaarlijk zeg, er zijn momenten dat je beter wel uit het zadel kan, zo ben je lappenpop....

Nou inderdaad, moet er niet aan denken op een gekkenhuis te zitten die maar door blijft ketsen en er dan niet vanaf te kunnen door zo'n 'veiligheidsgordel'. %)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:57

Nou ja laat mij af en toe er dan maar afvallen. Vind het absoluut niet veilig. Zijn toch zeker situaties bij waarbij je er beter naast kan liggen. Persoonlijk vind ik dat idee nogal doorslaan.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:25

Oei ik zie mezelf er al aanhangen...jakkes dat is een eng ding!
Die kraag vind ik wel mooi bedacht, maar heb geen last van mn cap gelukkig ;))

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:29

Ik denk dat het zeker een innovatieve ontwikkeling is en dat het met doorontwikkelen zeker relevant kan zijn.

Ik rij zelf veel buiten en ben dan soms ook erg blij met mijn cap als ik gewoon op mijn paard zit: onder/langs takken rijden en die op je cap krijgen in plaats van direct tegen je hoofd of in je haar is toch wel een fijne bijkomstigheid van een cap. Dat heb je niet met een plofhelm zoals deze.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:37

Vraag me af hoe goed die helm werkt als je een flinke bos haar hebt. Je haar onder ade kraag door doen lijkt me niet lekker zitten.

Ik vertrouw voorlopig nog op mijn cap. Ook omdat bij een bijna val het opblazen van dat ding een flinke schrikreactie kan veroorzaken bij het paard. Voor op de fiets lijkt me dit wel nuttiger. Tegenwoordig zie je toch veel kinderen, ouderen en mensen met epilepsie of slecht evenwicht met een helm op de fiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:45

Zoiets zouden ze eigenlijk moeten integreren in de bestaande airbagvesten :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:21

ik vind mijn cap ook fijn tegen laaghangende takken :o ik zit niet altijd op te letten op de koets en wordt geregeld geraakt door een of andere tak. Altijd lekker als ik dan een cap op heb.
Daar helpt zo'n kraag niet tegen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:31

Hmm ik weet het niet, ik houd niet van dingen om mijn nek :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:39

Wie weet hoe het kan worden als ze t verder ontwikkelen.. Voor fietsers lijkt het me een handig ding, en wellicht kunnen ze nog aanpassingen maken voor ruiters?

Misschien wel iets wat om je cap heen opblaast? oid..

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:47

geef mij maar de gewone cap.

in de winter. kan het wel lkkr warm zijn. zo om je nek.
maar denk dat niemand hem in de lente/zomer draagt.

en het lijkt me een rot werk om hem weer in te pakken.

val je blaast dat ding zich op. moet je eerst het weer opvouwen. voor je verder kunt( je zal maar heel vaak vallen)
nee geef mij maar de gewone cap

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:15

nee, liever een "lelijke" cap dan zo'n opblaas ding.
het zal maar niet uitklappen. en als je paard heftig heen en weer bokt blast hij zichzelf dan ook op?

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:29

Ik weet niet of ik hiermee durf te rijden, helm geeft mij toch soort van veiliger gevoel...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:44

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe weet dat ding dat hij zich op moet blazen?

Het is verder wel een slim idee, maar ik ga mee met de nadelen die genoemd worden. Ben heel benieuwd of dit ooit echt op de markt komt en gaat lopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:01

Wat een vertrouwen in de techniek.. :') Het is duidelijk dat sommigen zich niet hebben verdiept in deze techniek en het gelijk al afschrijven.

Tuurlijk zijn er nog verbeteringen nodig, maar dat is voor alle prototypes zo.
Het doel van een airbag is de val breken. Je kunt alsnog een klap op je hoofd krijgen, maar dit ding dempt het (vermoed ik). Scheelt dus behoorlijk in hoe hard het aankomt.

Ik weet dat het plofvest werkt met een soort busje gecomprimeerde lucht, waarvan het dopje vastzit aan een draad die weer aan het zadel bevestigd is. Als je valt trek je het dopje los waardoor de lucht vrijkomt en het vest opblaast. Het kan niet 'per ongeluk' losgaan (zit bij de onderkant, dus dan ben je echt flink onhandig als je die los weet te krijgen tijdens normaal rijden), gezien dat het draadje zo lang is dat als het zo lang is dat als er zoveel spanning op staat je onmogelijk nog in je zadel zit :')
Niks met een elektrische sensor dus, gewoon een busje met lucht onder druk (zoals een deobus) die snel kan expanderen.

Verder... ja als je tegen iets scherps aankomt werkt het niet, nee als je blote nek tegen iets scherps aankomt heb je ook weinig aan je cap kan ik je vertellen :')

Bij het plofvest is het overigens ook zo dat je het busje kunt vervangen nadat het af is gegaan (40 euro ofzo). Tenzij het vest beschadigd is, maar dat is logisch.

Ik zou er zeker interesse in hebben als ik bijv cross deed :j dat soort dingen worden in het algemeen goedkoper als het vaker verkocht wordt...

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:46

Ik hou het bij mijn helm. In de zomer geen zon in je ogen en in de winter lekker warm. En meppen van paard worden vast beteropgevangen en als het idee airbag is, betekend het ook dat ie daarna ook meteen weer leeg loopt, dus je valt. Ding gaat uit. Lucht er uit en je krijgt een tik van een hoef op je hoofd..

Ben op 't asfalt al eens achterover geklapt, toen ik lag dreunde ze nog even met haar been op mijn hoofd. Zeker weten dat de helm me heeft gered!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:53

een vriendin heeft zo'n vast.
maar als je valt schrikt je paard nog eens extra door de klap.
dat vind idk een groot nadeel.
doen die vriendin van mijn paad viel stond paardlief aan de andere kant van het weiland :=
dat zal je maar gebeuren in een manegeles :=

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:55

Wel een beetje jammer dat wanneer je een beetje valt en je weer wil opstappen al twee moet hebben.. 9 van de 10 keer stap je weer op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:56

Magrathea schreef:
Ik weet dat het plofvest werkt met een soort busje gecomprimeerde lucht, waarvan het dopje vastzit aan een draad die weer aan het zadel bevestigd is. Als je valt trek je het dopje los waardoor de lucht vrijkomt en het vest opblaast. Het kan niet 'per ongeluk' losgaan (zit bij de onderkant, dus dan ben je echt flink onhandig als je die los weet te krijgen tijdens normaal rijden), gezien dat het draadje zo lang is dat als het zo lang is dat als er zoveel spanning op staat je onmogelijk nog in je zadel zit :')
Niks met een elektrische sensor dus, gewoon een busje met lucht onder druk (zoals een deobus) die snel kan expanderen.
.

Waarom staat er dan
Citaat:
Een sensor bepaalt aan de hand van beweging of de fietser in een val terecht komt en blaast zich dan vervolgens in een tiende van een seconde op.

Want wij moeten af gaan op wat er over geschreven wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 06:59

zoiets om de hals is erg warm met rijden, belemmert ook, dus niets voor mij.
En bovendien, een goede cap heb je voor onder de 50 euro (heb al 2 jaar eentje van 15 euro, aanbieding). Dus dan is dit veel te duur.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:58

Maar zou hij ook moeten opladen dan? ivm de sensor die erin zit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:02

Hilli schreef:
Ik denk dat het zeker een innovatieve ontwikkeling is en dat het met doorontwikkelen zeker relevant kan zijn.

Ik rij zelf veel buiten en ben dan soms ook erg blij met mijn cap als ik gewoon op mijn paard zit: onder/langs takken rijden en die op je cap krijgen in plaats van direct tegen je hoofd of in je haar is toch wel een fijne bijkomstigheid van een cap. Dat heb je niet met een plofhelm zoals deze.

Precies dit.

Ik denk ook niet dat je paard er erg rustig van wordt als er boven 'm ineens met een gek geluid zo'n ding zichzelf opblaast.

Ik heb vanochtend een nieuwe cap gekocht, die ga ik gewoon dragen. Ik voel me zo bloot zonder cap :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:08

wellicht kunnen ze ooit een combinatie maken tussen en een echte cap op en daarop/daarnaast nog een soort van airbag.

Er gebeuren helaas zelfs met cap nog voortdurend ongelukken met hersenletsel als gevolg. Kortom uitstekend dat er nog verder word gekeken om letsel te voorkomen