Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:00

En daar komen ze nu mee?

Hadden ze even 10 jaar geleden moeten besluiten toen stonden er nog echt mishandelde paarden die er dan ook 100 keer slechter uit zagen als wat er tegenwoordig op de markt staat.

Tuurlijk is niet alles tip en top, maar de organisatie werkt er enorm hard aan en zorgen voor hooi/water. Dit is wel aan de eigenaren om het te geven! Daarnaast zul je deze paarden net zo aantreffen bij de handelaar thuis, dat is echt niet eens anders op de markt!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:04

quote]

Zolang er leden bij de DB zijn die wanneer er joekels van ballen onder een konijn hangen nog niet weten of het een 'vrouwtje' of 'mannetje' is, schat ik het algehele IQ van de DB uberhaupt niet hoog in. :+

Ik ben een paar jaar geleden op de markt geweest, ik heb zeer hoge eisen wat betreft dierenwelzijn, maar ik vond het allemaal echt meevallen.

Het leed is op een gemiddelde wedstrijd groter.[/quote]

En zo denk ik ook over de DB!.. Ze denken overal maar verstand van te hebben..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:25

geerke schreef:
Alleen zijn die bezoekers er vast niet om 5 uur s'ochtends wanneer de boel uitgeladen word.
Sommige paarden en handelaren zijn er al om negen uur de avond ervoor, meestal blijven die dan nog wel even om nog wat paarden te kopen maar die zijn dan rond drie uur ook weer weg.

Heb btw ook genoeg paarden gezien die niet eens hebben vast gestaan, genoeg paarden die werden vastgehouden en de hele tijd werden gerust gesteld. Genoeg paarden die bij het uitladen al verkocht werden en dus niet op de markt hebben gestaan.
Bovendien mogen ze bij de dierenbescherming wel eens wat betere mensen aannemen, want de ene zegt dat paarden niks voelen van zweepslagen en andere vinden deze markt al zielig? :') Ga eens kijken bij bepaalde mensen thuis of op een kleinere markt waar amper toezicht is.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:47

Gaat inderdaad hard soms, vooral met laden enzo,
maar waarom ben je geen paardenliefhebber meer als je de markten bezoekt?
Zou zelf mijn paarden ook niet op de markt zetten, maar heb er ook wel eens een pony gekocht en meteen weer verkocht. Dan zou ik nu dus geen paardenliefhebber meer zijn.
Ik snap wel dat ze niet voetje voor voetje de paarden op de vrachtwagen zetten, maar de gevallen waarbij paarden echt zó lang zonder voer en water staan dat zou ik graag anders zien. (Weet dat dat bijna onmogelijk is maarja)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:36

in schagen heb je met paasvee een veemarkt met koeien, gaat er daar ook niet beter aan toe.

Ik ging met de eigenaar van mijn verzorgshetten ook wel eens mee naar de keuringen,
sommige pony's stonden daar ook zonder water en hooi en kort vastgebonden.

Is niet veel beter dan een paardenmarkt dan.

en dat je er als 'echte paardenliefhebber' niet heen moet gaan vind ik onzin.

Heb al meerdere bokkers gezien hier die een paard/pony van de zuidlarenmarkt af hebben en het paardje weer helemaal oplappen, vind ik alleen maar goed.

Arjen23978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 03:24

Oké, het zal misschien volgens sommige mensen niet gaan zoals het zou moeten. Maar ik kom er al meerdere jaren maar zo slecht als beschreven is mij niet op gevallen!! Soms gaat het er wat harder aan toe wat sommige "Pennymeisjes" gewend zijn maar het blijft wel een handels dier. Edel dier of niet, handel is handel en wat je (er als koper) er daarna zelf mee doet moet je zelf weten!!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:06

En toch komen er elk jaar weer tienduizenden mensen kijken naar paarden die niet op hun gemak zijn en paarden die in sommige ( lees veel) gevallen extreem veel leed hebben.

Van die tienduizenden bezoekers, kopen er maar een paar een paard. De meeste paarden gaan naar de slacht.

Kortom deze markten en veilingen zijn gewoon puur mensenvermaak ten koste van de dieren.

Want hoe voelen die dieren zich in de herrie, in de drukte, soms kleddernat geregend, soms rechtstreeks bij de moeder vandaan getrokken, soms al dagenlang ( vanuit Oostblok/Spanje ) op transport heen en weer? Honger, dorst, pijn, kreupel, ziek, ellendig en toch denken de mensen nog steeds dat het leuk is om daar naar te gaan kijken.....

Het wordt tijd dat de overheid hier in gaat grijpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:57

Bix schreef:
Lekker kort door de bocht dat je geen paardenliefhebber bent als je naar een paardenmarkt gaat. Bekijk het eerst eens met eigen ogen, voordat je je oordeel velt. Want waar baseer JIJ je eigenlijk op?

Ik ben daar meermaals geweest.... ik ga natuurlijk niet zomaar iets roepen.... :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:09

lennie schreef:
En toch komen er elk jaar weer tienduizenden mensen kijken naar paarden die niet op hun gemak zijn en paarden die in sommige ( lees veel) gevallen extreem veel leed hebben.

Van die tienduizenden bezoekers, kopen er maar een paar een paard. De meeste paarden gaan naar de slacht.

Kortom deze markten en veilingen zijn gewoon puur mensenvermaak ten koste van de dieren.

Want hoe voelen die dieren zich in de herrie, in de drukte, soms kleddernat geregend, soms rechtstreeks bij de moeder vandaan getrokken, soms al dagenlang ( vanuit Oostblok/Spanje ) op transport heen en weer? Honger, dorst, pijn, kreupel, ziek, ellendig en toch denken de mensen nog steeds dat het leuk is om daar naar te gaan kijken.....

Het wordt tijd dat de overheid hier in gaat grijpen.
Vraag me af hoe vaak jij er bent geweest...
>;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:16

Wat is er nou toch mis met onverkoopbare paarden naar de slacht brengen? Er is nu eenmaal een overschot en ze verdampen nou eenmaal niet spontaan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:45

Dat bedoel ik dus ook Nies_ lang leve de slager die ook weleens bij ons komt.
Kan je wel een aantal voorbeelden geven van een paar ponys die nog zouden "moeten" gaan maar zal het topic er niet mee vervuilen.
Daarvoor wil ik prive hartelijk een discussie aangaan met degene die het daar niet mee eens zijn.

Ik vind net als meerdere hier dat er juist steeds beter gecontroleerd word op markten en dar word jaarlijks alleen maar "erger".
Handelaren zelf zeggen het ook, in hedel hadden wij een 3 jarige haf merrie mee willen nemen.
Had een winkelhaak van 5 cm aan haar voorbeen na een trap van onze ruin en er kwam wat pus uit.
Daarom namen we haar niet mee puur en alleen omdat je er gezeik mee krijgt ook al loopt ze niet kreupel.
En terecht ook.
Betreffende merrie geneest trouwens mooi en huppelt vrolijk rond.
Baal op markten alleen tegenwoordig dat sommige handelaren de voorzieningen niet gebruiken die er zijn voor de ponys.
Maar dat word ook ieder jaar beter.
Paarden staan er vaak rustig en "zielig" bij maar toen ik vorige week een deel mee terug naar huis haalde wat niet verkocht was vlogen ze de wei op en hebben er een paar een half uur lang rond gerent en gevlogen en gespeelt en niets aan het handje :+
Ze weten het zelf vaak ook wel en schikken zich naar de mens en blijven netjes wachten (de meeste dan).
Zo zie ik het.
De ruin die onze merrie dus een mep verkocht had, hadden we wel bij en thuis stond hij geen moment stil en kon je hem soms nauwelijks zadelen zo druk dat hij was.
Op de markt kwam hij kei rustig aan en stond de tijd dat hij er stond op zijn gemakje te wachten.
Om vervolgens in de trailer van de nieuwe eigenaar op zijn achterbenen te staan :')

Overigens met de DB heb ik ook niks... bestaat wel (op papier) en komt alleen in actie als ze vaak onterecht geld kunnen vangen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:39

Als ze er gewoon een must van maken dat ze de paarden/pony's water en hooi voor moeten zetten en elke vent die ze een pony zien trappen zelf een harde trap in zn hol terug kreeg is er al een hoop overlast minder.

Ik ken iemand die dit jaar heen ging met de trailer maar niks gekocht had. Maar er lag wel een verassing in zijn trailer! 1 of ander mens had in zn trailer gescheten.

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:45

Caro27 schreef:
Wauw, sommige reacties hier zijn echt verbazingwekkend. Zo zie je maar weer dat het belang van mnsen zwaarder weegt davanpardan(bij mmige mensen hier dan). Ach jpt en ze krijgen weinig water, het is maar voor 1 dag

Hier ben Iik het mee eens, schrik echt van sommige reacties! Ik zou zelf nooit naar zón markt kunnen gaan, zou het niet aan kunnen zien.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:44

Misschien is het handig om je in het wezen van een paard te verdiepen, dan kun je misschien de stress en het leed voorstellen.

Enige verdieping en bewustwording is inderdaad wel nodig om te bedenken dat het voor een paard niet leuk is om op een markt of veiling te staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:48

lennie schreef:
Misschien is het handig om je in het wezen van een paard te verdiepen, dan kun je misschien de stress en het leed voorstellen.

Enige verdieping en bewustwording is inderdaad wel nodig om te bedenken dat het voor een paard niet leuk is om op een markt of veiling te staan.

maar dat valt niet mee voor veel mensen....als zij maar een uitje hebben.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:54

Bonitolover schreef:
Caro27 schreef:
Wauw, sommige reacties hier zijn echt verbazingwekkend. Zo zie je maar weer dat het belang van mnsen zwaarder weegt davanpardan(bij mmige mensen hier dan). Ach jpt en ze krijgen weinig water, het is maar voor 1 dag

Hier ben Iik het mee eens, schrik echt van sommige reacties! Ik zou zelf nooit naar zón markt kunnen gaan, zou het niet aan kunnen zien.

Dan raad ik je aan om er wel heen te gaan, dan zie je hoe overdreven dit artikel is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:57

lennie schreef:

Op een manege lopen ook genoeg kleine kinderen rond te rennen en te schreeuwen, op een wedstrijd is er muziek, enge vlaggetjes, mensen die klappen etc. Als je het zo gaat bekijken is een paard houden uberhaupt zielig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:59

Toch maar even opmerken dat bij de nieuwsbrief van Levende Have wel hele andere foto's geplaatst zijn dan het beeld van een gezellig zomerdagje,blije kindertjes, bloeiende geraniums en paarden die tevreden soezelen in de zon..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:01

lennie schreef:

Nee, op wedstrijd gaan is leuk voor een paard?!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:05

geerke schreef:
lennie schreef:

maar dat valt niet mee voor veel mensen....als zij maar een uitje hebben.

Het valt niet mee voor sommige mensen om voor te stellen dat een paardenmarkt niet alleen maar zielig en sneu is, wel knap oordelen als je in Frankrijk woont. :+

Lennie: Spreek jij uit ervaring? Ben je op de Zuidlaardermarkt geweest? Zo klinkt het namelijk niet.

Ik vind mensen die roepen "het moet verboden worden" ook behoorlijk naief, want blijkbaar is wat ze niet zien er niet, dus als en paard bij de verkoop thuis of bij de handelaar slechter behandelt wordt dan op de markt dan maakt dat niet uit want dat zien ze tenminste niet.. Misschien iets om over na te denken voordat je roept dat echte paardenliefhebbers niet naar paardenmarkten gaan :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:06

hier in frankrijk kennen ze het fenomeen ''paardenmarkt'' ook.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:07

Brainless schreef:
lennie schreef:

Nee, op wedstrijd gaan is leuk voor een paard?!

Dat heet geen paardenmarkt, en DUS is het niet slecht. :+
Ik denk dat er inderdaad paarden zijn waarbij het leed veel groter is omdat ze iedere week op wedstrijd gaan en iedere week de trailer opgeslagen worden en dan ook niet zo fijn bereden worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:10

geerke schreef:
hier in frankrijk kennen ze het fenomeen ''paardenmarkt'' ook.

Snap je toevallig ook de zin: eerst zien, dan geloven?
Nooit geweten dat de zuidlaardermarkt ook in Frankrijk plaats vind, dat klinkt toch wel heel erg spaceachtig :+ Tegelijkertijd met dezelfde paarden, wauw.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:14

Ik kan me voorstellen dat er tussen een markt in Nederland en Frankrijk verschil zit.

Ik ben zelf een paar jaar terug op Hedel geweest.
Voor mij hoeft het niet meer, maar om te zeggen dat ik daar zulke (geestelijke) mishandelde, dieren zag?
Dat viel me erg mee.

Ik zag wel paarden, shet veulens als voorbeeld met kromme benen, waarvan ik denk, doe die meteen naar de slacht. dadelijk koopt iemand die en mag het paard nog 8 jaar pijn lijden voordat het te erg is en het uit zijn lijden wordt verlost.

Toch ga ik er niet meer komen, ik zie ze liever thuis in eigen omgeving om te beoordelen op hun karakter en beweging.
En met tegenwoordig internet hebben we geen markt meer nodig om dieren aan de man te brengen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:01

En met tegenwoordig internet hebben we geen markt meer nodig om dieren aan de man te brengen.

Ja want al die oude boeren en handelaren enzo hebben natuurlijk een hypermoderne computer en zijn de wizzkids onder de mensen :')