Zweeds kampioenspaard reining blijkt blind te zijn [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Re: Zweeds kampioenspaard reining blijkt blind te zijn [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:42

Jeetje, als ze hiermee de kampioenschappen heeft gewonnen.. Het spijt me zeer, maar ik vind dit echt zo'n slechte proef..
Wel knap natuurlijk dat het paard nog zo vol vertrouwen en zo vrolijk doorrijdt.
Vraag me alleen wel af waarom ze het niet meteen hebben opgemerkt..

Scoxxx het niveau van Nederlandse jeugd: http://www.youtube.com/watch?v=W_8FuOsAWAE doorspoelen naar 3.17

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:02

scoxxx schreef:
Jeetje wat een gezeur en gezever weer. Weinig gegund zeg. Kind is 13, 14 jaar? Ouders wellicht ook weinig ervaring in het paardenwereldje.
Ik vraag me af hoe het niveau van de Nederlandse jeugd reining is?

Keiknap iig van dit Zweedse kind! Jeugdklasse en blind paard. Bijzonder!

Echter wel klein dingetje mijnerzijds... paard blind, niks geen problemen dan in de wei? Of komt het dier überhaupt niet in de wei? Indien zo, vind ik dat wel kwalijk.

Paard komt gewoon in de wei en de meeste van ons hebben het vooral over het feit dat niemand eerder heeft gemerkt dat het dier blind is. Daar is leeftijd geen excuus voor.

Ten tweede maakt een blind paarde en proef niet moeilijker te rijden, maar makkelijker. Een van de redenen waarom sommige mensen zo lekker walgelijk die kin naar de borst trekken is juist om blikveld te verkleinen en paard attenter te zijn op hulpen....
Daarbij kun een paard ook gewoon door voldoende herhaling een volledige proef aanleren (als kunstje, zeg maar)en dan doen ze het op "automatische piloot." Ook niet zoveel knaps aan.
Dus ook geen wonder dat men niet meteen roept "wat knap" alleen om het feit dat het paard blind is.

Ten derde ligt het niveau van reining dus wel degelijk hoger in diverse landen en dus wordt er niet zo opgekeken naar de kampioensproef.
Als ze de beste van het land vertegenwoordig, hoe zit het dan met de rest, vraagt men zich dan terecht af.

Op zich maakt het mij allemaal niet uit, als iemand een manegeproefje wint ben ik daar ook blij voor, maar om de blindheid van het paard te gebruiken als zijnde superknap, dat klopt gewoon niet. Dat maakt het nl echt niet knapper.

(Ik heb een blind paard gehad en een pony die aan een oog blind was...een stuk lastiger trouwens).

Overigens maak ik me niet zo druk over het niveau van een individueel land. Er lol aan hebben op een laag niveau zie ik misschien wel liever dan de enorme prestatiedrang die ten koste gaat van paarden...
Het beste is er natuurlijk gewoon niveau dat uit lol groeit, maar meestal gaat het niet echt samen.
Hoewel er uiteraard ruiters zijn die wel een voorbeeld daar van zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:26

Lusitana schreef:
criollo_yess schreef:
Als hij al langere tijd blind was, is het wel een btje sukkelig dat ze daar nu pas achter zijn gekomen. Heb je dan wel genoeg oog gehad voor je paard kun je je afvragen. Eerdere diagnose had (mits de eigenaar hem daarom niet had laten inslapen...) een veel gelukkiger paard op kunnen leveren. Wel top dat nu het bekend is, hij goed begeleid wordt en schijnbaar beter in zijn vel zit.

Ja, ik kijk er ook enorm van op. Ik heb ooit een blinde merrie gekocht maar had binnen 24 uur door dat ze niet goed kon zien en de DA erbij gehaald.
Niet alleen de huidige eigenaar maar ook de vorige eigenaar mag de ogen wel uit de kop schamen (no pun intended). Ik wil niks zeggen over hoe ze dan met paarden omgaan, maar heel attent zijn ze dan niet geweest.

Inderdaad! Ik heb een paard met macula degeneratie "in de familie" (zus heeft dat paard) en dat constateerden we voordat er iets vervelends gebeurd was...

ch_ntii123

Re: Zweeds kampioenspaard reining blijkt blind te zijn [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 04:25

Voor het paard (en uiteraard de nieuwe ruiter) een beetje sneu dat ze daar nu achter komen.
Wel echt super van het paard, wat een vertrouwen moet dat beest hebben...