"Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:38

Als ik een rijbroek nodig heb, kan ik me de moeite besparen om naar de winkel te rijden. De maat zullen ze toch moeten bestellen. Dus heb de maten en bestel online.
Qua kleuren blijf ik neutraal (donkerblauw, bruin, beige en voor concours wit) en combineer dat dan met gewone kledij. Rijjasjes zijn gewoon maatwerk hier, anders heb ik meer een vuilzak om dan iets anders.
Ik heb wat jassen van Kingland en enkele polo's. Andere merken zoals pikeur hebben nooit mijn ding. Een jas met een riem? of een strakke bodywarmer? nee dan draag ik wel gewoon een superdry of A&F of welk merk dan ook. Maar ik begrijp dat jongens/mannen een beperkter publiek vormen voor confectie en ds de groothandel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:49

Ik heb dan wel een dochter en geen zoon maar mijn dochter is ook wars van bling bling en roze. Niet alle meisjes zijn stereotiep, gelukkig niet. Toch tot nu toe geen enkel probleem gehad om te slagen. Ze heeft ook nog eens alleen maar ruinen en dan is roze natuurlijk helemaal "not done" :D Hier in België vind ik toch al minder roze en bling bling dan in Nederland.

Ik schrok enorm van die link die hier genoemd werd, wist ook niet dat het zo erg was. Mijn dochter speelde als klein meisje met auto's en draken en had niets met poppen.

Ik zie eigenlijk zat mannen rijbroeken in de winkels. Mijn man heeft ook een wel echt mannelijke rijbroek. Op de school van mijn dochter lopen best wel een flink aantal jongens die er allemaal bepaald niet verwijfd bij lopen in hun rijbroek. Daar lopen ze overigens allemaal in hetzelfde uniform, zowel de jongens als de meisjes.

Bij de wedstrijden zie ik mannen nooit met een plastron maar met een stropdas (die hier trouwens weer plastron heet). Zowel in Nederland als in België hoeft de plastron niet eens dus dan is het probleem helemaal opgelost.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:51

Cowgirl schreef:
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Ook zit er tegenwoordig overal een blingetje op.
Snap heel goed dat jongens dat niet leuk vinden.

Ik kan mij er ook wel in vinden en ik geloof dat echt vele jongens zich er door af laten schrikken.
Ze worden al snel gepest doordat ze paardrijden, en als die kleding dan ook nog zo is.
Ja ik kan mij er echt wel in vinden.

bulck

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:06

Maar iemand dat echt wil rijden doet dat toch hoor. Enkel, ja het is niet echt de meeste coole hobby als kind. Hoewel ik het altijd graag gedaan heb, toch was ik op school(vooral de lagere dus) redelijk stil omtrent eigenlijk mijn grootste passie. Nu nog zal je me nooit op straat zien met rijkledij :-); Toch iedereen die me kent weet dat ik niet kan zwijgen over paarden :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:39

troi schreef:
Paardrijden is toch niet alleen maar engels?? Western is er ook nog, daar speelt dit probleem totaal niet! Stoer zat, niet toevallig zie je daar ook veel meer mannen.

Dat heeft ook geen ballet opdruk.
Dressuur voor jongens/mannen en ballet hebben voor het over grote deel van de bevolking de zelfde "stoerheid". :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:44

ceasario schreef:
Dressuur voor mannen en ballet hebben voor het over grote deel van de bevolking de zelfde "stoerheid". :D

Hm, dat valt nog wel mee... Misschien geldt dat voor dressuur op iets hoger niveau (zeker als er op wedstrijden allemaal vlechtjes aan te pas komen), maar rondjes rijden op de manege wordt door leken niet als dressuur herkend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:16

Ik merk het wel met speelgoed inderdaad.

Een meisje van 6 dat ik ken (soort van nichtje) wordt alleen door haar moeder opgevoed en heeft alleen typisch meisjesspeelgoed. Ook omdat het op school niet bepaald goed gaat wil ik graag, als ik haar een cadeautje geef, wat educatiefs geven, en dan op een gebied waar ze verder niet zo mee in aanraking komt, dus iets technisch, iets wat je moet bouwen, etc.

Laatst heb ik haar een doosje lego gegeven. Ze was er helemaal gek mee. Het was wel echt meisjes-lego, maar dat was wel geschikt als introductie dacht ik. :)
Nu wil ik haar graag vaker lego geven, zodat ze een soort collectie kan opbouwen en er hopelijk regelmatig mee speelt. Maar het is echt óf jongenslego, waar ik bij haar echt niet aan hoef te komen want dat is stom (kan haar geen ongelijk geven), of meisjeslego, maar dat lijkt weer heel erg op al het speelgoed dat ze al heeft: zoet en roze, weinig te 'bouwen', weinig creativiteit, weinig inzicht.

Ik ben dus naarstig op zoek naar lego zoals we het vroeger hadden en wat ik als meisje leuk vond. Gewoon neutraal: Huizen etc. Maar dat is er bijna niet meer. Heel jammer.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Hm, we gaan een beetje off-topic... Maar inderdaad. Hoe meer de officiële maatschappij de rollenpatronen opheft, hoe meer kinderen ze juist opzoeken, en fabrikanten spelen daarop in. (Die hebben heus geen kwade opzet om jongens en meisjes traditioneel op te voeden, die willen gewoon geld verdienen.) Maar goed, waar het hier om gaat: zo'n vervrouwelijking moeten we bij ruiterspullen voor kinderen al helemaal niet hebben, omdat het ook nog een keer jongens afschrikt.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:30

Ik houd als meid helemaal niet van dat meisjes achtige en ik heb eigenlijk nooit problemen met het zoeken van kleding die ik leuk vind.
En als een jongen echt wil paardrijden laat hij zich niet tegenhouden door de kleding.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:31

Het komt door de vraag. Meisjes en vrouwen houden van setjes, mooie kleding met logo's etc. Mannen, jongens hebben daar vaak veel minder interesse voor.

Ik loop al bijna 45 jaar mee bij de paarden en vroeger hadden de meisjes/vrouwen ook bijna geen keus. De rijbroek was beige, blauw of bruin en de zadeldekjes hadden dezelfde diversiteit in kleuren :D Bovenkleding, jassen van "paardenmerken" was niet verkrijgbaar.
Een slimme ondernemer is toen begonnen met wat hippere paardenkleding voor vrouwen en in no time hadden andere merken dat overgenomen.
Met de komst van Anky's merk heeft het helemaal een vlucht genomen.

In Nederland overigens veel meer dan in België tot nu toe. Het valt mij vooral op bij eventingwedstrijden. In Nederland rijden alle vrouwen in setjes maar lang niet alle mannen. Hier in België zijn er ook veel vrouwen die zonder setje rijden of in elk geval soberder. Hoe het in Engeland zit, daar heb ik niet echt een idee van.

Waar ik me altijd over verbaasd heb is dat die jongens zelden op een manege rijden maar dan vervolgens in de springsport, eventingsport en bij het mennen in grote getale aanwezig zijn. Die kunnen toch niet allemaal bij pa en ma thuis zijn begonnen? Overigens ken ook ik geen enkele man die niet is begonnen met rijden om de kleding of het eventuele commentaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:10

Percy schreef:
Het komt door de vraag. Meisjes en vrouwen houden van setjes, mooie kleding met logo's etc. Mannen, jongens hebben daar vaak veel minder interesse voor.

Generalisatie van hier tot tokio! Er zijn ook zát vrouwen die niets geven om setjes of mooie kleding met logo's (als ik iets dom vind is je blauw betalen om met reclame voor een merk rond te lopen). En ik heb ook genoeg mannen gesproken die het wel belangrijk vinden dat het allemaal bij elkaar past en niet vloekt etc.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:01

Er lopen ook zat jongens en mannen in het dagelijks leven in heel strakke broeken, dus waarom het bij paardrijden vreemd wordt gevonden? Dan heeft het tenminste een functie! Maar even serieus, er heerst toch een meidencultuur in de paardenwereld, zeker op maneges en bij beginners. In de hogere klassen springen bijvoorbeeld zie je veel vaker mannen. Vroeger op de manege waar ik les had zat er één jongen, die had altijd een hele fanclub kan ik me herinneren.. Maar als je als kind daarbuiten wordt gepest/geplaagd kan ik me voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om te blijven rijden.. Een roze broek helpt het imago natuurlijk ook niet..

Als ze wat ouder zijn kunnen ze vaak beter omgaan met kritiek, dus als het echt belangrijk/leuk is blijven ze wel rijden (of ze beginnen weer :p).
Trouwens, ik word zelf ook vreemd aangekeken als ik met mijn paardrijbroek over straat loop en soms vragen ze zelfs wat ik van plan ben. Een cap ziet er ook niet altijd even charmant uit (ik had hem vandaag op de fiets opgezet zonder na te denken 8)7 ). Waar een wil is is een weg!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:03

Ik rijd voornamelijk in mijn witte, mannen/jongens poloshirt, :=
Er is volgensmij wel degelijk paardenspul voor jongens, maar dan moet je wat verder zoeken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:07

Vjestagirl schreef:
Percy schreef:

Generalisatie van hier tot tokio! Er zijn ook zát vrouwen die niets geven om setjes of mooie kleding met logo's (als ik iets dom vind is je blauw betalen om met reclame voor een merk rond te lopen). En ik heb ook genoeg mannen gesproken die het wel belangrijk vinden dat het allemaal bij elkaar past en niet vloekt etc.

Zou willen dat het generalisatie was. Kijk maar eens rond. Natuurlijk zijn er vrouwen die er niets om geven (ben ik er zelf een van) en natuurlijk zijn er mannen die er wel naar kijken maar het gaat zeker niet gelijk op, allesbehalve.
Als er vanuit de mannen veel vraag zou zijn dan zou daar wel op ingesprongen worden.

Kijk maar eens op bokt zelf. Ooit een man zien reageren in een setjestopic? Misschien een uitzondering daargelaten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:24

Tja, setjes... zolang de kleuren niet vloeken toch niks mis mee? Maar hou het aub sober, al dat fluo gedoe is gewoon te gek voor woorden...
Ik heb ook bordeaux bandages die ik alleen op training gebruik, met een bordeaux onderlegger (dekje)...

Maar ik heb zelfs vroeger nooit problemen gehad met kleren vinden, en als man nu ook niet...

En bulck, als je niet de juiste maten vindt, dan ga je niet naar de juiste winkels. Ik ben zelf 1m90, boom van een vent (genre denneboom), heb altijd lengtematen nodig dus, en altijd zijn die er in mijn maat, zowel grijs (wat ik altijd koop) of wit...

Qua bovenkledij heb ik trouwens niks van paardenmerken, heb andere kledij genoeg...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:36

Dan toch maar overschakelen naar western rijden! :D _O-

Daar horen gewoon stoere outfits voor jongens bij, zoals rijden in spijkerbroek, cowboylaarzen, stoere ruitshirts en hoodies! ;)

Afbeelding

Het merk Mike & Charlie verkoopt leuke rijkleding (dressuur) ook voor jongens!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:53

s0173957 schreef:
Tja, setjes... zolang de kleuren niet vloeken toch niks mis mee? Maar hou het aub sober, al dat fluo gedoe is gewoon te gek voor woorden...
Ik heb ook bordeaux bandages die ik alleen op training gebruik, met een bordeaux onderlegger (dekje)...

Maar ik heb zelfs vroeger nooit problemen gehad met kleren vinden, en als man nu ook niet...

En bulck, als je niet de juiste maten vindt, dan ga je niet naar de juiste winkels. Ik ben zelf 1m90, boom van een vent (genre denneboom), heb altijd lengtematen nodig dus, en altijd zijn die er in mijn maat, zowel grijs (wat ik altijd koop) of wit...

Qua bovenkledij heb ik trouwens niks van paardenmerken, heb andere kledij genoeg...

Ik reed rustig met blauwe bandages, een beige rijbroek en een bruine onderlegger :D

Western spreekt sommige mannetjes inderdaad wel aan en die beginnen op een westernmanege met rijden maar wat ze daarna doen, geen idee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:57

Percy schreef:
Ik reed rustig met blauwe bandages, een beige rijbroek en een bruine onderlegger :D

Western spreekt sommige mannetjes inderdaad wel aan en die beginnen op een westernmanege met rijden maar wat ze daarna doen, geen idee.

Ik rij in een groenige rijbroek met zwart zitvlak, een donkerblauw of knalgroen of bruin of blauw dekje en knalgroene beenbeschermers... Boeiend! :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:20

Mijn lego-post was inderdaad een beetje off-topic, maar toch vind ik het zó hetzelfde...
Door aan het uiterlijk van een activiteit (paardrijden, met bepaalde lego spelen) zo'n sterke sekse-voorkeur te hangen, haakt de andere sekse af. En dat is heel jammer. Zo zal het talent van een hoop technische meisjes en paardrijdende jongens nooit boven komen drijven, en daarmee gaat er dus talent verloren.

Wat ze bij ons op de manege trouwens vaak doen is meerdere jongens bij elkaar in de groep zetten. Dan zijn ze niet zo alleen en is hun sport ook niet zo meisjesachtig. Ze kunnen dan bij commentaar altijd zeggen: "Er zitten nog 2 jongens bij mij in de groep dus het is helemaal niet alleen voor meisjes." Dat de meeste andere groepen alleen maar uit meisjes bestaan, daar hebben we het even niet over. :D
Ik denk dat dit een goede maatregel is die meer maneges zouden moeten toepassen, om de jongens te behouden in de moeilijke leeftijd. Als ze ouder worden en hun troef wat betreft de meisjes in de gaten krijgen, dan is het niet meer nodig. ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:06

Wat dat betreft ben ik blij dat ik western rij. Het roze tijdperk ben ik inmiddels ook wel voorbij. Maar overal zie je het. Laatst probeerde ik voor mijn tweejarige dochter een shirtje met lange mouwen te vinden in het legergroen.. Of donkerpaars.. Tot op heden niet gezien nog.. Wel roze, roze, lila, met strikjes, met hartjes en roze en roze en roze... Bah.. Over rolmodellen.. Ze heeft 2 poppen, die liggen bijna altijd in de wieg, maar voor Takel en McQueen moet ik uitkijken niet erover te struikelen, want die gaan overal mee naar toe. Laatst een nieuw bed gekocht, dacht er leuk Disney Tinkerbel stickers op te plakken, ze heeft ze er bijna allemaal afgetrokken al, onder het mom van "ik vind het stom mama!" "ik wil McQueen op mijn bed plakken". Dus ja.. Mijn meisje is bijna 3. Zij zal geen stofzuiger of schoonmaak trolly van de Sint krijgen, maar vast weer een auto, iets met muziek of paarden of duplo of iets om te bouwen. Ze is absoluut geen meisje-meisje.
De broeken voor jongetjes te vinden gaat op zich nog wel, maar de accessoires.... Foeiiiii, dat is pas lastig

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:28

s0173957 schreef:

Tja ik heb al veel winkels afgelopen en maat 29/34 (maat 44 is in heup wel goed, maar te kort) in rijbroeken mag je me onmiddellijk een adres voor doorgeven.
Soit discussie is idd dat heel het paardengebeuren vnl gericht is op meisjes en dat kan ik enkel beamen.
Tuurlijk overleef ik dat ook al jaren op die manier. En mss zit er ook wel wat in dat wij mannen minder voor de setjes etc zijn. Dus commercieel minder interessant om op in te spelen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:43

Het is inmiddels 37 jaar geleden dat ik als guppy van 8 door mijn ouders "op ponyrijden" werd geschopt, maar ik kan me niet heugen ooit problemen te hebben gehad met het vinden van rijkleding, en dan met name rijbroeken. Ik heb altijd wel zowel zwarte, grijze of donkerblauwe kunnen vinden voor normaal "dagelijks" gebruik, evenals witte voor op wedstrijd. Door mijn lichaamsbouw (slanke taille en lange, gespierde benen, wegens overmatig schaatsen en wielrennen :o ) bleek op een gegeven moment dat lengtemodel damesrijbroeken qua pasvorm meer geschikt voor mij waren dan de echte herenrijbroeken, maar ook die zijn prima te vinden in kleuren, waarmee je als man niet voor gek loopt/rijdt. So what, dat de sluiting andersom zit, lekker boeiend.

Bovenkleding lijkt me al helemaal geen issue, waarom zou dat persé speciale paardrijkleding moeten zijn? Er zijn prima jacks verkrijgbaar (bijv. van Gaastra), die in kwaliteit qua waterdichtheid en slijtvastheid echt niet onderdoen voor kleding van de bekende "hippische" merken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:03

Citaat:
So what, dat de sluiting andersom zit, lekker boeiend

Oh? Weer wat geleerd dat wist ik niet eens. Maar ik reed vroegah al vaak in een spijkerbroek en met een ouwe deken onder het zadel, en rijdt tegenwoordig op de herenfiets van mijn man rond.

Who cares anyway?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:11

Gho boeiend of niet. Feit is dat de maten er dus niet waren en je jezelf maar een oplossing hebt aangemeten. Dat jij je daar goed bij voelt, dat is jouw manier en recht. Ik ga echt geen vrouwenbroek aandoen omdat de herenmaat niet voorradig is. Net zoals ik ook regulier geen dameswinkel instap voor een broek voor mezelf.

Dus jij geeft eigenlijk mooi weer waar de discussie omgaat. Je moet dus al creatief, heel sterk in je schoenen staan en het eigenlijk maar ondergaan om een damesbroek te dragen. Jonge kinderen worden dus op deze manier in een vakje geschoven. Dus dogma's worden bevestigd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:19

bulck schreef:
Gho boeiend of niet. Feit is dat de maten er dus niet waren en je jezelf maar een oplossing hebt aangemeten.
Maat en pasvorm zijn twee verschillende dingen.