Vrouw kritiek na ongeval met auto en aanspanning *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:25

Ik denk dat geen van de betrokkene dit gewilt heeft. Ik wil alleen maar voorkomen dat er weer volop naar de bestuurder gewezen heeft die zich vermoedelijk al schuldig genoeg voelt!
dit soort dingen doe je normaal gezien niet expres.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:29

Jezus wat erg :oo
Hopelijk komt iedereen er weer goed bovenop en hopelijk was het paard in 1 klap dood/ heeft zo min mogelijk geleden...

Ewona

Re: Vrouw kritiek na ongeval met personenwagen en aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:47

De bestuurder van de auto zal dit voorval ook nooit meer vergeten, zoiets blijft je levenslang achtervolgen.
Maakt niet uit hoe het gebeurd is, zoiets vergeet je nooit.

Wij hebben vroeger trouwens een ongeval gehad op de snelweg, natuurlijk niet met koets, maar met auto.
De persoon die ons aanreed was zo erg in paniek dat ze meerdere keren op haar gaspedaal ramde ipv op de rem.
Kan dus ook gebeuren.
Ze was zelf heel verbaasd dat ze zo gereageerd had, maar het gebeurde vanzelf op dat moment zei ze.
Je weet het maar nooit.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:52

Wat verschrikkelijk zeg!
Heel veel sterkte voor de betrokkenen
Vreselijk...ben er stil van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:59

Toen ik de foto in de krant zag (is uit een andere hoek genomen) vroeg ik me af of ik die mensen niet al eens heb zien passeren in de bossen hier. Ben vorig weekend 2 koetsen tegengekomen, waarvan eentje met een haflinger en een man & een vrouw rond die leeftijd, en volgens mij was het diezelfde koets. Heel vriendelijke mensen met passeren, je zag hen gewoon genieten ... Hopelijk gaan ze dat in de toekomst toch nog kunnen doen ... (langs de andere kant twijfel ik ergens ook weer, want er lopen natuurlijk meerdere haflingers met een koets met oudere mensen rond .. en het is toch wel op een hele afstand van het gebeuren nu geweest .. Kan natuurlijk dat ze grote tochten maken, of dat ze vorige week toevallig met de trailer ofzo onze kant uit waren gereden .. ).

Moeder haalde vanmorgen de krant uit de bus (had nog niks gezegd) en kreeg meteen te horen dat ik mijn koets maar weer moest verkopen .. zou toch maar niks zijn om mee te gaan beginnen .. :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:43

Ze maken best wel lange ritten ook, passeren hier ook vaker omdat ze ook de men routes volgen.
Maar je zag hun ook wel eens gewoon door het dorp trekken.
Meestal reden ze van thuis weg met de koets, ik weet niet of ze ook met trailer weggingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:52

Ewona,weet jij toevallig hoe het met die vrouw gaat?Mischiens dat je er in het plaatselijke nieuws meer van hoort?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:54

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik hoop zo dat ze er goed bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:58

Maakt verder ook niet uit natuurlijk of het die mensen zijn die ik toen ben tegengekomen of niet .. het is voor iedereen even erg uiteraard. Voorlopig heb ik hier niks meer gehoord of gelezen .. wilde vandaag eens op stal vragen maar daar was niemand ..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:01

Ayasha schreef:
Maisie schreef:
Wow dat moet een klap geweest zijn? Hoe zou dit kunnen gebeuren?

Sterkte voor de man en vrouw!

Kan ik me wel voorstellen, ik reed laatst ook haast achterop een menner, die stond stil op een 70 baan, een reflectortje aanbrengen op koetsen of iets anders goed zichtbaar dat aangeeft dat het om een wagen gaat zou geen overbodige luxe zijn. :n

In principe dient een aanspanning toch ook een afgestompte driehoek achterop te hebben, daaraan kan je langzaam verkeer herkennen. Hoewel ik niet weet of dat in België ook zo geregeld is.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 04-11-13 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:05

Wij hadden vroeger twee van die grote rode driehoeken achter op de wagen, maar ik weet niet of dat verplicht is.
Ga ik toch ook eens opzoeken.

Vandaag verder nog niets gehoord, enkel het nieuws dat iedereen weet via krant of tv.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:47

heel erg dat dit heeft moeten plaatsvinden!! En voor mij ook heel dicht bij huis.
Sterkte aan alle betrokkenen!

Aangezien dat er hier vragen worden gesteld over de rode driehoeken en eventuele verlichting, heb ik de wetgeving even nagekeken.
Hieronder vindt je de artikels terug waarin de wegcode het specifiek heeft over paarden of aangespannen.
Let op, dit is de Belgische Wegcode.

Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
gespannen, handkarren, niet-ingespannen trekdieren, last- of rijdieren en vee :
• vooraan, een wit of geel licht;
• achteraan, een rood licht.
Die lichten mogen in één enkel toestel verenigd zijn, dat links geplaatst of gedragen wordt, behalve in de volgende gevallen:
a) indien het gespan een ander voertuig trekt;
b) indien het vee een kudde van zes stuks of meer vormt;

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel 53. Gespannen

53.1. In een gespan mogen niet meer dan vier dieren achter elkander en niet meer dan drie nevens elkander lopen.

53.2. Het leidsel of het tuig moet zodanig ingericht zijn dat de bestuurder het gespan steeds goed in de hand kan hebben en zijn voertuig
veilig kan mennen.

53.3. Gespannen moeten vergezeld zijn van zoveel begeleiders als voor de veiligheid van het verkeer vereist is. Aan de bestuurder van
het voertuig dient in ieder geval een begeleider te worden toegevoegd, zodra er meer dan vijf dieren ingespannen zijn.

53.4. Wanneer een gespan een ander voertuig voortbeweegt en de sleep, zonder inbegrip van de dissel van het eerste voertuig, langer
dan 16 meter is, moet een begeleider het tweede voertuig vergezellen.

53.5. Wanneer de lading van een mallejan langer dan 12 meter is, moet een begeleider te voet achter de lading volgen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artikel 55. Dieren

55.1. De bestuurder van trek-, last- of rijdieren en van vee moet, in voorkomend geval, door een voldoend aantal begeleiders bijgestaan
worden.

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en
kunnen beletten dat zij het verkeer belemmeren en ongevallen veroorzaken.

55.3. Binnen de bebouwde kommen is het verboden de ingespannen of de bereden dieren te laten galopperen.

55.4. De ruiters die de rijbaan volgen, mogen met tweeën naast elkaar rijden.

Artikel 55bis. Ruiters in groep
55bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van ten minste 10 ruiters.
55bis2. De ruiters die in een groep van ten minste 10 rijden, mogen begeleid worden door een groepsleider die waakt over het goede
verloop van de tocht.
Deze groepsleider moet ten minste 21 jaar oud zijn en hij moet om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale
kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "groepsleider".
55bis3. Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag de groepsleider het verkeer op de
dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep oversteekt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artikel 83. Gespannen

83.1. Reflectoren
83.1.1. Bespannen voertuigen moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren.
Deze reflectoren moeten een driehoekige vorm hebben; zij moeten vast aangebracht zijn en goedgekeurd zijn. Een der toppen
van de driehoek moet naar boven gericht zijn, terwijl de tegenoverliggende zijde horizontaal ligt.
83.1.2. Een of meer oranje reflectoren mogen op de zijkanten van het voertuig aangebracht worden.
83.1.3.
1° De reflectoren moeten zodanig geplaatst zijn dat geen enkel deel van het voertuig de doelmatigheid ervan vermindert.
Zij moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen.
2° Het hoogste punt van het lichtweerkaatsend gedeelte van de reflectoren mag zich op niet meer dan 1,20 meter boven de grond en het
laagste punt op niet minder dan 0,40 meter boven de grond bevinden als het voertuig ledig is.
3° De twee rode reflectoren achteraan moeten symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig en in eenzelfde vlak, loodrecht
op die lengteas aangebracht zijn.
4° De buitenrand van het lichtweerkaatsend gedeelte van de reflectoren achteraan moet zich zo dicht mogelijk bij de buitenomtrek van
het voertuig en, in ieder geval, op ten hoogste 0,40 meter hiervan bevinden.

83.2. Remmen
Bespannen voertuigen moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.
Deze bepaling geldt niet voor tweewielige bespannen voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand niet meer dan 1.000 kg bedraagt en waarvan de bespanning zodanig is dat het voertuig terzelfdertijd als het trekdier stilhoudt.

83.3. Afmetingen.
De afmetingen van bespannen voertuigen mogen niet groter zijn dan deze bepaald door het technisch reglement van de auto's.
Laatst bijgewerkt door rockie op 05-11-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:51

geen gevaren driehoek dus zoals in Nederland maar wel verlichting verplicht

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:57

driehoek is wel verplicht
Artikel 83. Gespannen

83.1. Reflectoren
83.1.1. Bespannen voertuigen moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren.
Deze reflectoren moeten een driehoekige vorm hebben; zij moeten vast aangebracht zijn en goedgekeurd zijn. Een der toppen
van de driehoek moet naar boven gericht zijn, terwijl de tegenoverliggende zijde horizontaal ligt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:58

dat zijn kleine rode driehoekige gevaren dingen die ieder aan een kant van de kar zitten en totaal niet te vergelijken zijn met de grote gevaren driehoek die in Nederland verplicht is
Nederland
Afbeelding

Belgie
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:08

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:10

Inderdaad, die driehoeken op onderste foto hadden wij vroeger ook.
Al hadden we dan wel nog van die flikkerende fietslampjes voor als we toch eens verrast werden door het snel donker worden. Dan konden we die ook aanknippen, maar ze zijn dus niet verplicht, de driehoeken wel.

De driehoek van Nederland is in elk geval stukken duidelijker, mochten ze hier ook verplichten.
Maar dan zou hij wel helemaal achterop de kar/koets mogen.
Want als er nog twee mensen bij komen zitten, elk met hun knieën voor de driehoek, dan gaat weer een deel van het effect verloren.

Of zo'n knipperlamp zoals hier op de meeste huifkarren staat.
Zo ook nog wel een optie zijn, maar is ook nog niet verplicht.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:12

Verschrikkelijk als dit waar blijkt te zijn. Maar als je ook leest met wat voor klap het gegaan moet zijn, dan verbaasd het me ook niet dat iemand zo ernstig gewond is geraakt. Hoop natuurlijk dat het niet zo is en dat ze er weer bovenop komt...

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:14

Helaas is er weer een ongeval gebeurd met een koets, heel spijtig!
Heb ook uit goede bron vernomen dat de vrouw maandagmorgen is overleden aan de opgelopen verwondingen. Haar vriend zou met meerdere breuken in het ziekenhuis liggen.
Heb helaas geen medeleven met de automobilist die zich wer eens koning van de weg waande en een dier, dat er niet heeft om gevraagd, de dood heeft ingejaagd. Ach ja, het is maar een dier, zoals zovelen zeggen.
Het autoverkeer is inderdaad gewoonweg moordend geworden, ondervindt dit alle dagen zelf als ik mijn pony over de smalle wegggetjes hier aan de hand wandel. 2 op 3 auto's rijden me gewoon van de baan ondaks alle voorzorgsmaatregelen.
Veel sterkte toegewenst aan haar vriend die nu alles alleen moet verwerken : het verlies van een geliefde, de dood van een geliefd dier en de bijkomstige materiële schade.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:17

Is het inmiddels duidelijk hoe het kan dat de auto-bestuurder de koets niet gezien heeft en hoe hard die gereden heeft?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:02

Update

Pas op foto in de link kan als schokkend worden ervaren.

Slachtoffer aanrijding auto en huifkar overleden
http://www.hbvl.be/ / http://www.bokt.nl
Getipt door Bokker Shetter & [***]

De 50-jarige vrouw uit Neerpelt, Belgieë die zondagavond levensgevaarlijk gewond raakte na een aanrijding tussen een auto en een huifkar in Bocholt, is in de nacht van maandag op dinsdag in het ziekenhuis bezweken aan haar verwondingen. Het nieuws werd vanmorgen bekend gemaakt op de Belgische televisie en is inmiddels ook bevestigd via de krant.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:04

Nancy01 schreef:
Heb helaas geen medeleven met de automobilist die zich wer eens koning van de weg waande en een dier, dat er niet heeft om gevraagd, de dood heeft ingejaagd. Ach ja, het is maar een dier, zoals zovelen zeggen.

Waar haal jij die info vandaan? Hoe kun je nou zomaar de automobilist de schuld geven?! Denk je dat die graag even een aanspanning + 2 mensen overhoop rijdt?!
Wat een walgelijke reactie :r
Wie weet als er een fietser had gefietst daar ivp. de aanspanning, dat die net zo goed overhoop was gereden.

En wat verschrikkelijk dat de vrouw in kwestie toch is komen te overlijden ;( Y;( heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

rockie

Re: Vrouw kritiek na ongeval met auto en aanspanning *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:13

heel erg om te horen dat de vrouw overleden is.

ivm met de gevaren driehoeken, is er inderdaad een verschil. maar wat beter is, is natuurlijk een discussiepunt, beide hebben voor en nadelen.

romyloverrr

Re: Vrouw kritiek na ongeval met auto en aanspanning *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:18

vreselijk !