Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:06

Waarom wordt eigenlijk nu de vergelijking met het wild gemaakt?

Ik denk dat als ik zou doen waar mijn paard het meest happy van wordt, zou ik hem dagelijks uitgebreid poetsen, lekker in de wei, ruime/schone/warme stal en ritten door het bos/strand etc. En zo ziet zijn leven er niet uit, want ik rijd dressuur met mijn paard, waardoor hij regelmatig in de bak getraind wordt. Ondanks dat ik een heel vriendelijke, meewerkend paard heb, weet ik vrijwel zeker dat hij niet "gelukkiger" wordt van die rondjes in de bak.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:07

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar wat let iedereen de laatste tijd op elkaar zeg! Bah, niemand doet het goed en overal is commentaar op... bah!

Tuurlijk is het onnatuurlijk om op een paard te gaan zitten, maar wat is er tegenwoordig nog wel "natuurlijk". Uit eigen ervaring, merk ik dat mijn pony het wel degelijk leuk vindt om met/voor mij te werken, ze is veel gemoedelijker en liever. Als ik op stal komt, komt ze naar me toe en het rijden gaat steeds beter. Ze wordt er lichamelijk ook gewoon beter van.
Misschien vind ze alleen de aandacht leuk, met als "noodzakelijk kwaad" het rijden erbij.
Maargoed, het liefst zou ik ook gewoon de hele dag rond lopen en eten, zo heeft eigenlijk niemand een eigen keus :)

Mijn pony moest het maar met mij doen, anders was ze in de worst gegaan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:09

Ik vind het hoe dan ook onzin. Denk dat niemand het eens is met paarden die dag en nacht op stal staan, kinderen die (omdat er toch geen toezicht van een volwassene is) hun pony vrolijk kapot rijden en wat al niet meer, maar alle ruiters maar fijn over één kam scheren vind ik naar :n Een goede ruiter traint zijn paard om het gewenste uit te kunnen voeren zonder problemen, niet voor niets hebben we verschillende niveaus in de dressuur waarin de 'zwaarheid' oploopt.

Overigens zijn er echt wel paarden die graag werken hoor. 'Verzorg'paard was onhoudbaar tijdens zijn blessuretijd, mega druk enzo, terwijl hij de hele dag buiten stond. Nu staat ie in training om weer op te bouwen, en ondanks dat ie veel meer op stal staat is hij veel rustiger, omdat hij nu aan het werk gezet wordt. Dan maak je mij niet wijs dat ie niet wil werken :n

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:09

Tsja... zit wat in. :j
Goede stof om eens over na te denken!

Maar.... wij mensen moeten ook hard werken voor een dak boven ons hoofd en eten en drinken.
Mijn paard mag wel wat terug doen voor zijn dagelijkse hooi, bix, weidegang, vriendjes en schone stal. :P

Ik loop toch nog steeds harder voor mijn paard, als mijn paard voor mij! Hahaha!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:12

Yris schreef:

Maar.... wij mensen moeten ook hard werken voor een dak boven ons hoofd en eten en drinken.
Mijn paard mag wel wat terug doen voor zijn dagelijkse hooi, bix, weidegang, vriendjes en schone stal. :P

Ik loop toch nog steeds harder voor mijn paard, als mijn paard voor mij! Hahaha!

Toch heeft hij dat dak en die brokjes en dergelijke alleen maar nodig omdat wij zo nodig rijpaarden willen houden en hebben....

En gedresseerde circusdieren voeren dingen uit die ze in het wild ook kunnen en doen, maar net als paarden moet het de oefening zelf, het aantal keer, en de timing precies zo zijn als wij het van ons paard verwachten. Of een leeuw nu door een hoepel springt of door een nauwe opening in de jungle.... Of een paard dan over een boomstammetje springt in de natuur of over een felgekleurde muur... wat is het verschil? Daarbij zal een paard er liever om heen lopen als hij de kans krijgt en bijvoorbeeld eerder door een kniediep slootje heen waden ipv over een brede waterbak met 10 cm blauw water erin heen te springen. Waarbij dan ook de 20 cm er achter niet geraakt mag worden...
Laatst bijgewerkt door Oreo op 31-10-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:14

Dat zou een zooitje worden als iedereen ineens zijn paard vrij liet ! :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:15

connepon85 schreef:

Ik denk dat als ik zou doen waar mijn paard het meest happy van wordt, zou ik hem dagelijks uitgebreid poetsen, lekker in de wei, ruime/schone/warme stal en ritten door het bos/strand etc. En zo ziet zijn leven er niet uit, want ik rijd dressuur met mijn paard, waardoor hij regelmatig in de bak getraind wordt. Ondanks dat ik een heel vriendelijke, meewerkend paard heb, weet ik vrijwel zeker dat hij niet "gelukkiger" wordt van die rondjes in de bak.

Maak je dan ook een deal met hem?
Omdat hij voor jou doet wat hij niet zo leuk vind, krijgt hij dan als tegenprestatie wat hij wel leuk vind?

Dus dragen jullie gezamenlijk de lusten en de lasten?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:17

Hij zegt zelf 5 jaar te hebben paardgereden, dan vraag ik mij erg af waarom het de eerste 5 jaar blijkbaar niet zielig was en nu ineens wel . :+

Yris

Oreo schreef:
Yris schreef:

Toch heeft hij dat dak en die brokjes en dergelijke alleen maar nodig omdat wij zonodig rijpaarden willen houden en hebben....

Kijk maar naar de doorgewinterde wilde paarden in de Oostervaardersplassen... Ze gaan bij bosjes dood tijdens strenge winters.... En als die stoere paardjes het al zwaar hebben in de natuur, zou die van mij al binnen een maand het loodje leggen. :P Prachtig gezicht, maar die dieren hebben het 100 x zwaarder dan onze (recratie) rijpaarden.

(maar ik snap je punt hoor, voordat we een dike discussie krijgen) :)
Laatst bijgewerkt door Yris op 31-10-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

En de kat van de heer Koelman (Suzy) heeft wel een keuze?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:22

Ninx schreef:
connepon85 schreef:

Maak je dan ook een deal met hem?
Omdat hij voor jou doet wat hij niet zo leuk vind, krijgt hij dan als tegenprestatie wat hij wel leuk vind?

Dus dragen jullie gezamenlijk de lusten en de lasten?

Ik maak geen deal met mijn paard, op geen enkel vlak. Maar mijn punt was om aan te geven dat het rijden van dressuur iets is wat ik wil en dat ik mijn paard daar niet per se een plezier doe. Het is iets voor mijn eigen plezier, maar daarnaast probeer ik natuurlijk wel mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen. Enerzijds omdat ik goed wil zijn voor mijn dieren, anderzijds omdat hij beter presteert als hij goed in zijn vel zit.

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:22

Als je het zo bekijkt en het hier dus 100% mee eens bent,
ben je er waarschijnlijk ook voor om huisdieren helemaal af te schaffen.
Een vis hoort niet in een vissenkom of aquarium.
Een hond hoort van nature niet drugs op te sporten en in een mand te liggen.
Een kat hoort van nature al helemaal niet binnen te zitten.
Ratten, muizen en nog meer van dat soort dieren, in een hokje? Dat kan echt niet.
Blablabla.

Als je zo'n column maakt, moet je het ook maar over andere dieren hebben.

Oreo

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:25

@ LaBull: Ik denk dat veel, misschien het meeste dierenleed wordt veroorzaakt door de prestatiedrang. Dat is bij poezen, hamsters ed. normaal niet aan de orde....

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:25

abbycootje schreef:
Hij zegt zelf 5 jaar te hebben paardgereden, dan vraag ik mij erg af waarom het de eerste 5 jaar blijkbaar niet zielig was en nu ineens wel . :+

Zeer goed punt _/-\o_

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:27

Oreo schreef:
@ LaBull: Ik denk dat veel, misschien het meeste dierenleed wordt veroorzaakt door de prestatiedrang. Dat is bij poezen, hamsters ed. normaal niet aan de orde....

Daarom hoeft die meneer niet iedere ruiter over één kam te scheren. Hij doet nu net alsof wij (ruiters) dierenbeulen zijn.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:28

het klopt natuurlijk wel wat ze schrijft, maar als wij de paarden niet zouden zijn gaan rijden, zouden ze net als de koeien en varkens geëindigd zijn.................voor de slacht dus. Denk dat de meesten nu dus beter af zijn als je bv kijkt hoe varkens gehuisvest zijn en leven tot ze dik genoeg zijn.........

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:29

Oreo schreef:

Ook, maar dan in andere vorm. Denk aan doorfokken voor een leuk kleurtje, allemaal gestoorde hamsters die maar een jaartje leven. Of bij honden, gewrichten die kapot gaan, alles voor het "rassenstandaard" ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:29

abbycootje schreef:

Een mens kan nieuwe inzichten vergaren...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 31-10-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:30

connepon85 schreef:
Ik maak geen deal met mijn paard, op geen enkel vlak. Maar mijn punt was om aan te geven dat het rijden van dressuur iets is wat ik wil en dat ik mijn paard daar niet per se een plezier doe. Het is iets voor mijn eigen plezier, maar daarnaast probeer ik natuurlijk wel mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen. Enerzijds omdat ik goed wil zijn voor mijn dieren, anderzijds omdat hij beter presteert als hij goed in zijn vel zit.

Waarom niet? In iedere goede verstandhouding, vriendschap, werkverhouding doe je dat toch?
Waarom dan niet met je paard?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:31

abbycootje schreef:

Zij die nooit van mening veranderen hebben zelden iets geleerd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:32

Ninx schreef:
connepon85 schreef:

Waarom niet? In iedere goede verstandhouding, vriendschap, werkverhouding doe je dat toch?
Waarom dan niet met je paard?

Omdat je paard geen vrije keuze heeft?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:32

Telpeva schreef:
Leuk stukje, ik kan zoiets ook wel waarderen.

Caelum: het doel van je post snap ik niet helemaal, waarom de aanname dat de columnist thuis een dier heeft zitten dat uren alleen is en verkeerd gehouden wordt? Dat weet je toch helemaal niet of ken je de columnist persoonlijk

Dat ik verwacht dat hij alles zelf beter weet maar zelf iets vergelijkends doet met zijn eigen dieren of iets dergelijks

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:35

@ Telpeva: Of hij heeft een huisdier, of hij eet vlees, of hij heeft een leren bank in huis staan.... Die kans is vrij reëel.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:35

Ik vind dit echt, pure onzin! Diep is het misschien een beetje waar.

1. Dus alle mensen die paardrijden, houden niet van hun dieren? Oke , dan moet iedereen dus maar stoppen met rijden :\

2. Paarden sneuvelde tijdens de wereldoorlog, paarden zijn edeldieren, paarden zijn het enige soort dier dat er voor zorgde dat wij nu leven.
Allemaal waar natuurlijk. Maar wat over mensen te zeggen? Mensen sneuvelde ook tijdens de oorlog, en de ménsen zijn de reden dat wij nu leven, niet de paarden.

Maar ja, ik trek me niks aan van deze *bullsht* en ik blijf ook gewoon rijden hoor, en al helemaal niet voor goud

:Y)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:36

Hij heeft natuurlijk wel gelijk.

Wij rijden paard voor ons eigen plezier, niet voor die van het paard.

Maar als wij de dieren dan een goed leven bieden (een natuurlijk leven, bedoel ik dan) Dus soortgenootjes, weides en andere vrije-uitloop mogelijkheden, mogelijkheden tot uitvoeren instinctief gedrag, dan komen die paarden dat ene uurtje per dag dat ze het allemaal misschien net even iets minder grappig vinden echt wel te boven, lijkt mij.
Daarnaast zijn er absoluut momenten dat paarden het rijden wel degelijk (heel erg) leuk vinden, dus...

Ik denk ook dat de reden dat paarden als 'slaaf' zijn geaccepteerd (net als hond; kat is lastiger om te dresseren) is omdat deze het zelf ook makkelijk accepteert om zich als slaaf op te stellen. Mits ie goed behandeld en 'natuurlijk' verzorgd wordt, zie ik weinig paarden die er echt problemen mee hebben.