Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Een goede ruiter traint zijn paard om het gewenste uit te kunnen voeren zonder problemen, niet voor niets hebben we verschillende niveaus in de dressuur waarin de 'zwaarheid' oploopt.
Yris schreef:Tsja... zit wat in.![]()
Goede stof om eens over na te denken!
Maar.... wij mensen moeten ook hard werken voor een dak boven ons hoofd en eten en drinken.
Mijn paard mag wel wat terug doen voor zijn dagelijkse hooi, bix, weidegang, vriendjes en schone stal.![]()
Ik loop toch nog steeds harder voor mijn paard, als mijn paard voor mij! Hahaha!
connepon85 schreef:Waarom wordt eigenlijk nu de vergelijking met het wild gemaakt?
Ik denk dat als ik zou doen waar mijn paard het meest happy van wordt, zou ik hem dagelijks uitgebreid poetsen, lekker in de wei, ruime/schone/warme stal en ritten door het bos/strand etc. En zo ziet zijn leven er niet uit, want ik rijd dressuur met mijn paard, waardoor hij regelmatig in de bak getraind wordt. Ondanks dat ik een heel vriendelijke, meewerkend paard heb, weet ik vrijwel zeker dat hij niet "gelukkiger" wordt van die rondjes in de bak.
Oreo schreef:Yris schreef:Tsja... zit wat in.![]()
Goede stof om eens over na te denken!
Maar.... wij mensen moeten ook hard werken voor een dak boven ons hoofd en eten en drinken.
Mijn paard mag wel wat terug doen voor zijn dagelijkse hooi, bix, weidegang, vriendjes en schone stal.![]()
Ik loop toch nog steeds harder voor mijn paard, als mijn paard voor mij! Hahaha!
Toch heeft hij dat dak en die brokjes en dergelijke alleen maar nodig omdat wij zonodig rijpaarden willen houden en hebben....
Prachtig gezicht, maar die dieren hebben het 100 x zwaarder dan onze (recratie) rijpaarden.
Ninx schreef:connepon85 schreef:Waarom wordt eigenlijk nu de vergelijking met het wild gemaakt?
Ik denk dat als ik zou doen waar mijn paard het meest happy van wordt, zou ik hem dagelijks uitgebreid poetsen, lekker in de wei, ruime/schone/warme stal en ritten door het bos/strand etc. En zo ziet zijn leven er niet uit, want ik rijd dressuur met mijn paard, waardoor hij regelmatig in de bak getraind wordt. Ondanks dat ik een heel vriendelijke, meewerkend paard heb, weet ik vrijwel zeker dat hij niet "gelukkiger" wordt van die rondjes in de bak.
Maak je dan ook een deal met hem?
Omdat hij voor jou doet wat hij niet zo leuk vind, krijgt hij dan als tegenprestatie wat hij wel leuk vind?
Dus dragen jullie gezamenlijk de lusten en de lasten?
Oreo schreef:@ LaBull: Ik denk dat veel, misschien het meeste dierenleed wordt veroorzaakt door de prestatiedrang. Dat is bij poezen, hamsters ed. normaal niet aan de orde....
connepon85 schreef:Ik maak geen deal met mijn paard, op geen enkel vlak. Maar mijn punt was om aan te geven dat het rijden van dressuur iets is wat ik wil en dat ik mijn paard daar niet per se een plezier doe. Het is iets voor mijn eigen plezier, maar daarnaast probeer ik natuurlijk wel mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen. Enerzijds omdat ik goed wil zijn voor mijn dieren, anderzijds omdat hij beter presteert als hij goed in zijn vel zit.
Ninx schreef:connepon85 schreef:Ik maak geen deal met mijn paard, op geen enkel vlak. Maar mijn punt was om aan te geven dat het rijden van dressuur iets is wat ik wil en dat ik mijn paard daar niet per se een plezier doe. Het is iets voor mijn eigen plezier, maar daarnaast probeer ik natuurlijk wel mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen. Enerzijds omdat ik goed wil zijn voor mijn dieren, anderzijds omdat hij beter presteert als hij goed in zijn vel zit.
Waarom niet? In iedere goede verstandhouding, vriendschap, werkverhouding doe je dat toch?
Waarom dan niet met je paard?
Telpeva schreef:Leuk stukje, ik kan zoiets ook wel waarderen.
Caelum: het doel van je post snap ik niet helemaal, waarom de aanname dat de columnist thuis een dier heeft zitten dat uren alleen is en verkeerd gehouden wordt? Dat weet je toch helemaal niet of ken je de columnist persoonlijk