Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:17

Jeetje.. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje hypocriet. Ik kan alleen oordelen vanaf de foto's en de film, dat wel. Ik zie pony's die er helemaal zo slecht nog niet uit zien? Ik zie hele balen hooi/kuil liggen tussen de pony's?

Ja het is een veel te klein terrein.. Maar ze staan er beter bij dan mening slachtdier in ons land.. Maar koeien of varkens zijn kennelijk zo belangrijk nog niet.

ik praat het niet goed, ik vind het alleen hypocriet. het is een handelaar dus ( aanname) de pony's staan er tijdelijk. Ze hebben ( foto's en film) eten en drinken en zijn op een prima gewicht. Deze man kan waarschijnlijk failliet verklaard worden na alle kosten, terwijl mening slachtvee boer het toch stukken minder goed voor elkaar heeft. Nogmaals, ik praat het niet goed.. Ik vind het zo ontzettend dubbel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:20

Was wel duidelijk zichtbaar dat er minder paarden/pony's stonden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:22

Oke, het is ook goed dat er is ingegrepen. begrijp me niet verkeerd :) Maar ik vind het als nog hypocriet.. Ze moeten eens bij een gemiddelde varkensfokkerij gaan kijken of runderen voor de slacht. Maar omdat het paarden zijn, worden ze in beslag genomen.

Ik heb naast een slachtvee bedrijf gewerkt, hoeveel beesten daar wel niet dood gingen aan ziektes en narigheid..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:27

Lezen jullie mijn berichten ook wel ? :)
Was gisteren nog ter plaatse en zoals ik het vertel is het en niet anders.
Niet dat ik alles beter weet maar ik zie heus wel wat ziek en niet ziek is en te mager of te dik.
Praat hem niet nogmaals niet goed over de omstandigheden en er waren nog een paar dikke fouten aanwezig maar qua gezondheid is het dik overdreven geweest.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:30

Helemaal mee eens, ik zie ook geen magere pony's op de foto's.
Mijn paard is ook op goed gewicht (ribben zijn te zien maar spiertjes zitten erop, het wordt koud, dan is dat prima) en stond vorig jaar winter ook in een drab van 20 cm diep, vaak zonder hooi en soms ook een uur (of twee) zonder water maar verwaarloosd daardoor? Nee.
Heeft ook wel eens haar ogen (niet erg) ontstoken en een snotneus, so what, wij zeker niet, dat heb je al snel met dit weer wat constant blijft wisselen.

110 4beners op een stuk, tja, dat is volgens mij nog altijd beter dan 1 (te dik, eenzaam) paard op 3 bij 3 meter, gereden met slecht zadel en sporen, zoals véél paarden in Nederland gehouden worden. DB heeft volgens mij kleppen op.[/quote]

Wees blij dat de foto de werkelijkheid niet heeft laten zien. Want dan had je letterlijk achter je pc zitten kokhalzen. En ik woon enkele meters van een melkerij vandaan en daar wordt toch ook met regelmaat een controle uitgevoerd. Dus ja de DB zal zeker hier en daar te kort schieten en op sommige plekken heel veel.
Maar ook zij moeten roeien met de riemen die ze hebben. En moeten meten met de maatstaven van de maatschappij.

En als LukieBradley een dood paard wat tussen de andere ligt gezond vind is het maar goed dat ik haar berichten niet lees.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:32

Een dood paard tussen anderen is inderdaad niet goed, maar we weten de toedracht toch niet? Wie weet zijn die pony's die nacht dood gegaan? Ze zien er elk geval nog "vers' uit. Nogmaals ik praat het niet goed, maar met alle info die er is, vind ik het een beetje overdreven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:35

Je kan me ook gewoon persoonlijk aanspreken ipv zo misselijk te doen hoor ;)
Zei ik dat ik dat gezond vond?
Nee dat zei ik zeker niet, geld ook niet voor de andere die overleden was.
Zoals ik al zei had ik het over degene die er nog stonden en dat vond ik alles meevallen.
Als jij op 2 te lichte paarden na daar 1 magere pony tussen vind, vind ik het erg knap

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:36

Nessah, nogmaals ik ben er bij geweest... Dus na wat ik gezien heb, overdrijf ik verre van. Echter heeft de
DB steken laten vallen door niet eerder op de hulp vraag te reageren. Zelfs niet van de man zelf.

Dan ben ik dus erg knap.. want heb er meerdere gevonden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:36

Mijn verzorgpaard is gestorven aan een hartstilstand (zwak hart), mocht die 's avonds of 's nachts op de weide zijn gestorven hieraan had die de dag erna ook dood op de wei gelegen.
Op 110 paarden is het dan makkelijker om 2 hiervan te hebben, wie weet had de een een hartstilstand en de ander een verkeerde trap van een andere pony gekregen in de zelfde nacht, wij weten het niet, maar het kan héél onschuldig zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:52

xSlvna schreef:
Mijn verzorgpaard is gestorven aan een hartstilstand (zwak hart), mocht die 's avonds of 's nachts op de weide zijn gestorven hieraan had die de dag erna ook dood op de wei gelegen.
Op 110 paarden is het dan makkelijker om 2 hiervan te hebben, wie weet had de een een hartstilstand en de ander een verkeerde trap van een andere pony gekregen in de zelfde nacht, wij weten het niet, maar het kan héél onschuldig zijn.

Dat indd. maar die ene foto ziet eruit als een heel jong veulen. Dat veulen kan prima dood geboren zijn. Ze drogen onwijs snel op. Ons doodgeboren veulen lieten we ook een dagje bij moeders liggen, en met een uurtje, of 2 zeker, is het aardig droog en ziet het eruit alsof ze zo wakker wordt.

Kijk, wat MIJN probleem is met deze filmpjes en foto's, zonder de werkelijkheid blijkbaar zoals Barendshoeve zegt, is dat LEKEN! dit ook zien en dus ook voor normale paarden in de blub gaan bellen. Die helemaal niet verwaarloosd worden. Mijne staan ook met regelmaat in de blubber, en niets wat ik eraan WIL doen, want aan die 2000m2 blubber zit dik een hectare grasland vast, dus ze gaan er zelf staan terwijl ze er niet hoeven te staan. Toch heb je dan leken die het zo sneu vinden dat ze maar in de modder staan... Want dat is wat ze zien op foto's, paarden die er redelijk goed tot goed uitzien en in de blubber staan, en die worden in beslag genomen, dat zie je toch op tv en in de krant!!

ok, je snapt mijn punt neem ik aan wel. Toon de werkelijkheid, of laat het niet in het nieuws komen. Zo denk ik erover.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:58

Ik ben het ook met je eens, ook zichtbare ribben is zielig (zo heb ikzelf ondergewicht volgens iedereen, ik eet te weinig. Bedankt voor die melding, ik zal mijn ruim 3000kcal per dag nog wat verhogen, is vast goed voor mijn lichaam. :j) terwijl vet helemaal nergens voor nodig is in deze tijd, nergens. Waar hebben de paarden vet voor nodig als ze de hele dag kunnen eten wat hun lichaam nodig heeft om warm te blijven, om energie te krijgen?
Net als in de blubber/mest staan, zullen de paarden echt erg vinden, vieze voeten. :j

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:02

ShamalArabs: Ik ben het volledig met je eens. Tuurlijk kan een paard in de modder staan, zeker met deze nattigheid. Maar ook daar zit een verschil in. Zeker mag hij eens zonder water zitten maar niet dagen lang. En een paard wat hele dagen op stal staat is net zo verwaarloosd in mijn ogen. Ook al heeft het wel eten en drinken. Alleen door berichten als deze is de grens tussen goed en fout uit zijn verband getrokken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:04

Wat nu als het water in Wagenberg nét opwas? Met 110 paarden is het al snel op tussen twee vulbeurten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:05

Citaat:
Hier krijgen de dieren de benodigde verzorging en goede huisvesting. Alle kosten van de verzorging zijn voor rekening van de eigenaar van de dieren.

Dat word een krantenwijkje er bij denk ik. :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:06

xSlvna schreef:
Wat nu als het water in Wagenberg nét opwas? Met 110 paarden is het al snel op tussen twee vulbeurten.

Dan moet je er geen 110 houden, als je dit wel doet moet je er maar voor zorgen dat er ten aller tijde water is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:08

ShamalArabs schreef:
Kijk, wat MIJN probleem is met deze filmpjes en foto's, zonder de werkelijkheid blijkbaar zoals Barendshoeve zegt, is dat LEKEN! dit ook zien en dus ook voor normale paarden in de blub gaan bellen. Die helemaal niet verwaarloosd worden. Mijne staan ook met regelmaat in de blubber, en niets wat ik eraan WIL doen, want aan die 2000m2 blubber zit dik een hectare grasland vast, dus ze gaan er zelf staan terwijl ze er niet hoeven te staan. Toch heb je dan leken die het zo sneu vinden dat ze maar in de modder staan... Want dat is wat ze zien op foto's, paarden die er redelijk goed tot goed uitzien en in de blubber staan, en die worden in beslag genomen, dat zie je toch op tv en in de krant!!

ok, je snapt mijn punt neem ik aan wel. Toon de werkelijkheid, of laat het niet in het nieuws komen. Zo denk ik erover.

Mee eens vooral de eerste zinnen over modder.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:12

xSlvna schreef:

Dat zou kunnen, maar er van uit gaand dat er 5 water kuipen stonden van 5o liter de stuk, de kraan zeker 400 meter verderop zat,
en er geen slang oid aanwezig was. Is dat in mijn ogen niet het geval.
En ik mag toch hopen dat als iemand in mijn weide bij mijn paard ziet dat deze door de elle lange hoeven amper tot niet kan lopen
ook de DB belt. Want dat groeit niet in enkele weken zo lang. En mocht het dan zo zijn dat de handelaar het paard zo heeft gekocht
is de handelaar naar mijns inzien verplicht het dier te helpen. En dat niet enkele weken later.
En als hij besluit het dier niet te kopen er via de hulp lijn voor moet zorgen dat het dier hulp krijgt. Want zijn wij als maatschappij
het niet verplicht aan elkaar om elk levend wezen in nood onze hulp te bieden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:12

chanel1985 schreef:
xSlvna schreef:

Dan moet je er geen 110 houden, als je dit wel doet moet je er maar voor zorgen dat er ten aller tijde water is.

Serieus, mijn paard staat zo vaak een uurtje zonder water in de winter, kan gebeuren, ik kan niet naast de box blijven liggen. Als ze snachts de emmer vol krijgt kan het makkelijk zo zijn dat die 's morgens al leeg is, ik dierenbeul.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:16

chanel1985 schreef:
xSlvna schreef:

Ze kunnen best even zonder (Welzijnsregels TRANSPORT: • het is verplicht om de 8 uur paarden drinkwater te geven en te voeren, eventueel op de wagen <- om even aan te geven dat het wel KAN, dat even zonder). En aan de paarden op de foto's te zien kwamen ze echt niet te kort daarin, anders hadden ze niet zo goed eruit gezien.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:18

XSlvn: Nee, een paard kan makkelijk even zonder water. Kunnen wij ook. Maar er is een verschil tussen even zonder water zitten en tussen veel te weinig tot geen water krijgen. En het nadeel van berichten als deze is dat er alleen met de vinger naar de man wordt gewezen, zonder de echte werkelijkheid te laten zien. Maar dar er nergens in het nieuws wordt gewezen op de fouten die de overheid in deze heeft gemaakt. Want ook die zijn er zeer zeker. En zo krijg je dus ook misverstanden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:19

Het is niet omdat het wettelijk kan en mag, dat het ook goed is. Nu iedereen heeft daar zijn idee over, ik ben van mening dat dieren afhankelijk zijn van de goedwil van hun baasjes, en dat die er dan ook voor moeten zorgen.
Imo zoveel paarden op zo'n oppervlakte kan zowiezo niet goed zijn!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:20

Volgens mij krijgen paarden op transport bewust weinig water, omdat sommige paarden niet willen plassen op de wagen en dat kan problemen geven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:30

LBLGypsyCobs schreef:
Volgens mij krijgen paarden op transport bewust weinig water, omdat sommige paarden niet willen plassen op de wagen en dat kan problemen geven.

Dus mogen ze op de wagen wel opeens zonder water? ;)

We weten niet hoelang de paarden zonder water stonden, de bak kon evengoed nét leeggedronken en opgedroogd zijn (wat snel gaat).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:38

LBLGypsyCobs schreef:

true. maar dierenartsen houden soortgelijke richtlijnen aan.

chanel1985 schreef:
Het is niet omdat het wettelijk kan en mag, dat het ook goed is. Nu iedereen heeft daar zijn idee over, ik ben van mening dat dieren afhankelijk zijn van de goedwil van hun baasjes, en dat die er dan ook voor moeten zorgen.
Imo zoveel paarden op zo'n oppervlakte kan zowiezo niet goed zijn!

ik zeg ook niet dat het goed is. Ik zeg alleen dat ze best even zonder kunnen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:39

Geen 110 maar 160 en alleen in het midden gedeelte blub met genoeg droge uitloop.
Gisteren stond de kraan in het achterste gedeelte waar zo ongeveer alles kon komen ook continu aan en die slang zag er niet net neer gelegd uit, zal niet ontkennen dat het misschien wel zo kon zijn maar op de fotos die ik tegenkom hebben ze inderdaad de lege speciekuipen gefotografeerd die nu nog leeg waren.
Nu ging het om 3 mega bakken die je nergens terug ziet.
De dode pony heb ik gezien, het was geen oud veulen maar ook niet heel jong.
Van mij mogen ze die man ook leeg trekken hoor want hij zit fout maar ik vind wel dat de media ALLES moet laten zien en niet toevallig net als die bakken, 1 gedeelte