Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:21

Kennelijk is de natuurlijke selectie niet sterk genoeg, anders hadden er nu nooit zoveel paarden geweest. Het is inderdaad een jaarlijks terugkerend fenomeen (net zoals de bosbranden). Maar om dan maar te zeggen dat al die paarden het zelf moeten uitzoeken met al dat water.. Dat is net zo gruwelijk al dan niet gruwelijker. Als een paard in een klap doodgeschoten kon worden was dit natuurlijk wel perfect geweest.. Maar liever zie ik een paard sterven in 5 minuten dan uren vechten en ploeteren en dan uiteindelijk de hoop opgeven en wachten tot hij sterft in een moeras.. (Evt nog in afwachting van krokodillen).

Het is hetzelfde als de herten in de bossen hier, overpopulatie is nooit goed.
Er zijn zat zeldzame dier en plantsoorten die hier onder lijden. Dier en plantsoorten die dan ook enkel in Australië of zelfs enkel in dat gebied voorkomen. En dat moet wel beschermt worden imo.

bulck:
Een afbeelding van de omgeving daar:
Afbeelding
http://ozebook.com/wordpress/wp-content ... 3_fhdr.jpg
Afbeelding
En dit dan enkele honderden tot duizenden km's.

Het is niet even makkelijk jagen omdat er wat bomen staan hoor :'). Het gaat om gebieden waar mensen vrijwel niet komen. En dat heeft zijn redenen. Ze hebben daar ook 'the flying doctors', speciaal voor de geïsoleerde gebieden in de outback. En o.a. de boeren die daar wonen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:24

Gini schreef:
Oreo schreef:
Ineens gaat het licht uit. Prima toch?

Heb je ooit dat vreselijke filmpje gezien van de Amerikaanse soldaten die zich "uitleven" op een hond. Weet je hoeveel kogels dat dier in zijn lijf heeft gekregen voordat die uiteindelijk stierf? Niks, ineens het licht uit. Lange lijdensweg. En dat ging dan over een hond, die stil zat, met mensen, soldaten op nog geen twee meter afstand.
Dit keer gaat het om paarden, die aan het lopen zijn, vanuit een helikopter, op ?? meter afstand. Geen romantische tafereeltjes waarbij paarden meteen mooi ter aarde neerstorten zonder ook maar iets te beseffen. Bloedbad, onnodige leed, trauma voor de overlevenden, dat voorspel ik.

Ik weet (gelukkig) niet welk filmpje je bedoeld, waarschijnlijk doel je op een zieke actie van een stel verveelde militairen die zich op een walgelijke manier uitleven op een hond? Maar iedere gek kan een hond op 2 meter in één keer neerschieten en getrainde profs kunnen gegarandeerd zorgen voor een netjes afschot van paarden.... Zeker als er een extra nacontrole met quads of jeeps is moet dat binnen de grenzen van "correct" mogelijk zijn. Naar mijn mening een betere oplossing dan alle ellende die deze overpopulatie anders met zich mee gaat brengen.

heidy_wilco

Re: Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:33

En ik denk niet dat ze de eerste beste mensen met een geweer pakken hoor. Ik denk dat ze daar wel snipers (scherpschutters) voor inhuren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:35

Het moerasverhaal werd niet door mij aangehaald, maar dat is gewoon echt natuur. En de wreedheid daarvan, dat ontken ik niet.

Maar over zo'n uitgebreid gebied met helicopters paarden gaan afschieten is helemaal van een andere orde. Het probleem is er, maar niet ontstaan van vandaag op morgen. Vanaf het ogenblik dat er heli's overgevlogen komen zal er stress ontstaan in de kuddes (veronderstel meerderen gezien het aantal) en zullen ze vluchten, dit dus over kilometers met mss een een dodelijk schot, maar veeleer ongelukken (blinde paniek), schotwonden etc. Wat gebeurt er met de paarden die geraakt zijn, maar niet dodelijk? Dat is ook een lange lijdensweg met wss een dodelijk einde. En wat gebeurt er met de kadavers, want 10.000 over heel dat gebied dat zo moelijk te bereiken is, zal daar dan liggen rotten? Ik veronderstel dat ze die niet 1 voor 1 gaan ophalen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:39

Ik wet niet wat ze met de lijken doen, maar het zal wel goed zijn voor de grond als de paarden daar blijven liggen en wegrotten. is goed voor de vruchtbaarheid van de grond.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:51

heidy_wilco schreef:
En ik denk niet dat ze de eerste beste mensen met een geweer pakken hoor. Ik denk dat ze daar wel snipers (scherpschutters) voor inhuren.

Een paard vol adrenaline zal echt recht in de kop geschoten moeten worden om die in 1 keer om te laten vallen. Snipers gaan hier niet aan te pas komen hoor. Dat is gewoon vuur openen en mikken (wat ze hebben, hebben ze). Ze hebben ook niet echt tijd, paarden in beweging, helicopter vliegt, dus helemaal goed gaat dat nooit.

Serieus 10.000 kadavers wegrottend heeft ook een impact op het ecoverhaal. Paarden hebben toch ziektes (equine influenza, moeraskoorts etc), die aangehaald worden om deze afslachting te rechtvaardigen. Dus dat slaat dus nergens op.

Het moet gewoon humaan kunnen. Ze hebben het jaren laten doen, bon dan moeten ze maar de rekening betalen ook. Met een doordacht beleid moet dit ook op te lossen vallen. Maar dat zal geld kosten ja, maar dat komt door de jarenlange struisvogelpolitiek.
Laatst bijgewerkt door bulck op 17-10-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:54

maar ook voor ziektes te verspreiden. Denk niet dat de dingo's die allemaal gaan oppeuzelen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:51

heidy_wilco schreef:
Ik wet niet wat ze met de lijken doen, maar het zal wel goed zijn voor de grond als de paarden daar blijven liggen en wegrotten. is goed voor de vruchtbaarheid van de grond.

Geen idee eigenlijk, ik weet wel dat boeren koeien etc wel vaak laten liggen. Road kills blijven ook vaak liggen, worden hoogstens langs de weg gelegd.
Alleen zou het nu dan natuurlijk om wel heel veel lijken gaan..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:41

Oreo schreef:
Gini schreef:
Heb je ooit dat vreselijke filmpje gezien van de Amerikaanse soldaten die zich "uitleven" op een hond. Weet je hoeveel kogels dat dier in zijn lijf heeft gekregen voordat die uiteindelijk stierf? Niks, ineens het licht uit. Lange lijdensweg. En dat ging dan over een hond, die stil zat, met mensen, soldaten op nog geen twee meter afstand.
Dit keer gaat het om paarden, die aan het lopen zijn, vanuit een helikopter, op ?? meter afstand. Geen romantische tafereeltjes waarbij paarden meteen mooi ter aarde neerstorten zonder ook maar iets te beseffen. Bloedbad, onnodige leed, trauma voor de overlevenden, dat voorspel ik.

Ik weet (gelukkig) niet welk filmpje je bedoeld, waarschijnlijk doel je op een zieke actie van een stel verveelde militairen die zich op een walgelijke manier uitleven op een hond? Maar iedere gek kan een hond op 2 meter in één keer neerschieten en getrainde profs kunnen gegarandeerd zorgen voor een netjes afschot van paarden.... Zeker als er een extra nacontrole met quads of jeeps is moet dat binnen de grenzen van "correct" mogelijk zijn. Naar mijn mening een betere oplossing dan alle ellende die deze overpopulatie anders met zich mee gaat brengen.

Sorry jammer genoeg niet. De bedoeling was ook om de hond bij het eerste schot gewoon af te maken. Toen dat niet meteen lukte ook niet na drie keer schieten, werd het voor de mannen in kwestie inderdaad een ziekelijk spelletje.
Ik vraag me trouwens af hoe ze weglopende paarden in het hoofd kunnen schieten. Als ze neushoorns in Afrika moeten verdoven is dat al een hachelijke onderneming om dat pijltje in de bips van het dier te krijgen, laat staat dat het recht in het hoofd moet.

Net zoals in het vorige topic over dit onderwerp denk ik dat sommige mensen de mogelijke dood van deze dieren ernstig romantiseren.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:50

Oh, ik romantiseer echt niet, net zoals vele anderen. Maar ik vind sommige reacties van de tegenstanders ook erg geromantiseerd. Net doen alsof de paarden daar thuishoren, en dat het wel op "diervriendelijkere" manieren kan, dat het helemaal niet nodig is... Ze doen dit echt niet voor niets hoor, maar dat wil er bij sommigen blijkbaar ook niet in. En er word op dit moment alleen maar aan die arme paarden gedacht, terwijl er wel meer diersoorten (Inheems en zeldzaam) rondlopen, die behouden moeten worden. Paarden lopen in de meeste landen wel rond, koala's niet (Oké, die klimmen...).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:18

bulck schreef:
In het topic staat toch duidelijk overbegrazing, dus daar zullen die koeien ook wel hun aandeel in hebben. Brumbies zijn evengoed wildlife zoals de mustang dat is. (ooit vrijgelaten en zo eigen geworden aan een gebied)
Probleem is niet dat er iets moet gebeuren, wel de manier waarop. Dit moet humaner en eigentijdser. Wij willen zaken controleren/behouden, dan is het aan ons om dat correct te doen. Dit speelt al jaren.

Idd dit speelt jaren. Verschil met USA is dat daar roofdieren zijn maar ook dat is niet afdoende om het aantal binnen de perken te houden. Dus worden daar ook eens in de zoveel tijd paarden bij elkaar gedreven en uit een gebied gehaald. Daar wordt in USA geld voor vrijgemaakt, in Australie is het gebied veel groter, veel onherbergzamer en is dat geld er gewoon niet.

Er werd eerder aangegeven dat in Australie er dan een extreme Brumby makeover zou moeten plaatsvinden. Er lopen daar heel veel Brumby's rond, daar zijn echt niet genoeg trainers voor die genoeg kennis van zaken hebben om een dergelijk dier goed op te leiden, en misschien wel mensen die dan een dergelijk goed getraind dier willen kopen maar er ook het geld niet voor overhebben dat een dergelijk dier kosten moet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:22

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:41

Immigranten hebben in het verleden dieren meegenomen en losgelaten om ergens op te kunnen jagen. De paarden zijn niet altijd met opzet losgelaten, soms ook gewoon ontsnapt. Maar er zijn meer dieren die te succesvol zijn met voortplanten in Australie. Het probleem van de konijnen is ouder dan tientallen jaren:

http://www.australie.nl/id/1/6743/

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:45

heidy_wilco schreef:
Oh, ik romantiseer echt niet, net zoals vele anderen. Maar ik vind sommige reacties van de tegenstanders ook erg geromantiseerd. Net doen alsof de paarden daar thuishoren, en dat het wel op "diervriendelijkere" manieren kan, dat het helemaal niet nodig is... Ze doen dit echt niet voor niets hoor, maar dat wil er bij sommigen blijkbaar ook niet in. En er word op dit moment alleen maar aan die arme paarden gedacht, terwijl er wel meer diersoorten (Inheems en zeldzaam) rondlopen, die behouden moeten worden. Paarden lopen in de meeste landen wel rond, koala's niet (Oké, die klimmen...).

Het lijkt me nogal logisch dat op een paardenforum de aandacht vnl naar de paarden gaat en niet naar andere diersoorten (die btw ook niet vernoemd worden) Dat er een teveel aan paarden is heb ik hier ook nog niemand weten ontkennen. De reacties komen enkel op de manier waarop ze willen inperken.
De inheemse dieren dat is een discussie apart. Deze paarden lopen er ook al meer dan een eeuw, dus echt uitheems kan je ze amper nog noemen. En er lopen idd ook overal paarden rond, maar brumbies staan net zo gekend als mustangs. Dus schieten prima, maar dan op een humane manier en niet beesten opjagen en op goed geluk schieten en nog laten afzien. En dat is niet geromantiseerd, maar wel hoe het bij dergelijke zaken aan toegaat. En die wegrottende lijken, kunnen mss dan wel de grond vruchtbaarder maken. maar 10.000 gaan vooral wegrotten ziektes verspreiden en dus eveneens geen added value zijn aan hun ecosysteem. En wat ik me nu ff afvroeg het regenseizoen?? Is het in australie al niet bijna zomer?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:15

bulck schreef:
En wat ik me nu ff afvroeg het regenseizoen?? Is het in australie al niet bijna zomer?

Ja, het wordt nu zomer in Australie. Maar voor het noordelijk deel betekent dit dat de regentijd eraan komt. Ze zitten nu midden in de zgn 'Build Up' en de echte regentijd is grofweg van November tot Maart.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:39

Barramundi schreef:
bulck schreef:
En wat ik me nu ff afvroeg het regenseizoen?? Is het in australie al niet bijna zomer?

Ja, het wordt nu zomer in Australie. Maar voor het noordelijk deel betekent dit dat de regentijd eraan komt. Ze zitten nu midden in de zgn 'Build Up' en de echte regentijd is grofweg van November tot Maart.

Dank u, weten we weer wat meer ;-)