Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:06

En om daar aan toe te voegen. Bokkers, zint eer gij begint om te gaan fokken met je paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:09

Anoniem schreef:
En om daar aan toe te voegen. Bokkers, zint eer gij begint om te gaan fokken met je paard.

Juist, er staat bij ons in de buurt een gigantische kudde shetlanders, beesten ontbreekt het aan niets maar wel elk jaar een veulen aan de voet, eergisteren waren alle veulens in één keer weg, waar zouden die toch gebleven zijn. Waarschijnlijk in de salami.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:10

Ja, ze vreten weinig, kosten niets en brengen bij de slacht nog een zakcentje op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:37

Een shetveulen slachten??? dat kan echt niet uit.
Er zit gewoonweg te weinig vlees aan. Vergeet niet om deze beestjes te vervoeren naar italie kost net zoveel als het veulen zelf (en het slachten is niet gratis). Waar ze wel heen gaan.... ik zou het niet weten. Een kennis van me fokt op kleurtjes bij zijn shetten (bont, appalosa's, en creme (die zijn echt mooi) en die leveren veel geld op. Die gaan echt niet naar de slager :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:54

Toch wel Yarrah, een shet brengt toch wel snel 50 euro op dus tel uit je winst.
En daarbij worden in nederland en belgie ook paarden geslacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:03

Vijf shetten of nog meer, nemen op een vrachtwagen net zo veel ruimte in als een groot paard en ze kunnen ook nog eens in twee verdiepingen gezet worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:06

waren idd minder paarden en minder mensen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:17

bigone schreef:
lennie schreef:
Dus zijn er toch mensen naar het leed van paarden gaan kijken... Volksvermaak inderdaad en dat is van alle tijd.

Iemand overigens wel eens gezien hoe ze met slachtpaarden naar en in Italie omgaan? Ik kan je vertellen, das niet fijn voor de dieren!

Hierbij een oproep aan alle paardenbezitters: zorg ervoor dat je weet waar je paard terecht komt bij de verkoop!!!!!!!! Jij hebt de verantwoording, jij bent verantwoordelijk voor het einde van het dier en de weg daar naar toe.

Droom lekker door, dit zal nooit gebeuren, ik denk dat mensen die heel begaan zijn met hun dieren ze niet via de markt verkopen. En diegenen die hier wel de dieren verkopen accepteren de regels, jij de centen zij het dier.

Je hoeft je paard niet te verkopen aan de slager hoor, er lopen daar ook genoeg mensen rond die gewoon een leuk paard zoeken. Je bent er zelf nog altijd bij als je een paard verkoopt op de markt. Kennis van mij heeft er gister ook een paard verkocht, die is ook gewoon naar een goed tehuis gegaan. Zij hadden dat paard volgens mij ook niet vast staan, maar gewoon aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:51

Een goed tehuis is ook maar betrekkelijk. Wanneer je paard verkocht is heb je er immers niets meer over te zeggen. Ik heb ook wel paarden verkocht naar een heel goed tehuis. maar ja, deze mensen gingen scheiden of stopte met de sport, dus het paard moest weg. Dan is het altijd maar weer afwachten waar hij naar toe gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:55

lennie schreef:
Dus zijn er toch mensen naar het leed van paarden gaan kijken... Volksvermaak inderdaad en dat is van alle tijd.

Iemand overigens wel eens gezien hoe ze met slachtpaarden naar en in Italie omgaan? Ik kan je vertellen, das niet fijn voor de dieren!

Hierbij een oproep aan alle paardenbezitters: zorg ervoor dat je weet waar je paard terecht komt bij de verkoop!!!!!!!! Jij hebt de verantwoording, jij bent verantwoordelijk voor het einde van het dier en de weg daar naar toe.

je weet nooit waar je paard terecht komt....dat is voor mij een reden om ze gewoon niet te verkopen.
Bij mij gaan ze alleen dood het pad af.

Iemcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:56

DonCamillo schreef:
Iemke: nee, dit paard had geen mok. Het was een schimmel van rond de 1.56m, apto, met vol papier en spaans paspoort. De Koning bood hem aan, hij stond naast de grote koffietent vlakbij het paard van Ome Loeks, dacht ik. Hij zette de hele tijd de boel op stelten, met piaffes, steigeren, draaien, brullen enzovoort.
Hij had voor iets ongelijke stand van de hoeven, maar toen ik hem liet monsteren leek hij niet kreupel. Ik vertrouwde het echt niet en ik wou in ieder geval geen volwassen paard van de markt. Maar ja, ik wou ook nooit een schimmel, en ik heb inmiddels de vierde (wo 2 mini-appaloosa's) in de wei lopen...
Deze hengst is uiteindelijk gekocht door circus Renz, die ook veel Friese hengsten gekocht hadden. Het was in 2005.

Oke dan is dat toch een andere want wij stonden echt in dubio van wagen we de gok of niet toch maar niet gedaan heb nog wel vaak aan hem gedacht wat zou er met hem gebeurd zijn. het jaar tijd zou wel ongeveer kloppen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:58

yarrah schreef:
Een shetveulen slachten??? dat kan echt niet uit.
Er zit gewoonweg te weinig vlees aan. Vergeet niet om deze beestjes te vervoeren naar italie kost net zoveel als het veulen zelf (en het slachten is niet gratis). Waar ze wel heen gaan.... ik zou het niet weten.

Waar zouden die beestjes anders allemaal blijven?

Anoniem schreef:

Het chippen is al duurder :7 Maar goed ik weet uit ervaring dat er ook ontzettend veel shetten chiploos over de grens heen gaan, want dan kunnen ze er nog wat aan verdienen... Maar goed die zie je niet op de markten natuurlijk!

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:04

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:10

Jaleesaa schreef:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2678_n.jpg

Zag deze voorbij komen op facebook vanochtend
een paard in de regen op de grond.
Er waren geen dierenartsen aanwezig op deze enorme markt en uiteindelijk kwam er na een uur een dierenarts voor dit paard.

Na een uur pas een Dierenarts??? triest
Die hoort toch continue aanwezig te zijn op zo'n grote markt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:19

bigone schreef:
Vijf shetten of nog meer, nemen op een vrachtwagen net zo veel ruimte in als een groot paard en ze kunnen ook nog eens in twee verdiepingen gezet worden.

Mag niet, alleen schapen en varkens mogen in 2 lagen.
Paarden (hoe klein ook) mogen dit niet.

De controle hierop is zeer groot.

@Gast5428
50 E voor een shetveulen?
Waar? Ik heb nog wel mensen die graag een hengstje kwijt willen.
Chippen is vanaf 35E, dus dan is de winst hooguit 15E en daar moet de vervoerskosten nog vanaf.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:23

Brainless schreef:
bigone schreef:

Mag niet, alleen schapen en varkens mogen in 2 lagen.
Paarden (hoe klein ook) mogen dit niet.

De controle hierop is zeer groot.

@Gast5428
50 E voor een shetveulen?
Waar? Ik heb nog wel mensen die graag een hengstje kwijt willen.
Chippen is vanaf 35E, dus dan is de winst hooguit 15E en daar moet de vervoerskosten nog vanaf.

nou op marktplaats genoeg gratis af te halen shetjes hoor :') of voor 50 euro

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:27

Vandaar vroeg ik ook, waar ze 50E betaalden voor een shetveulen.
Want dat is (zeker voor een hengstje) goed betaald.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:48

Anoniem schreef:

Daarbij komen nog slachtkosten, keuring en vervoer overheen.... Sorry dat kan niet uit voor een paar kilo vlees.

Ik hoorde net van een hele betrouwbare bron dat zijn shets voor gemidddeld 300 euro per stuk naar italie zijn gegaan. En die gaan zeker niet de salami in :) anders word de salami wel erg duur.

Shetten gaan niet chiploos de grens over de bekeuring is belachelijk hoog. Dat loont niet.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:58

Wist dat ik niet moest kijken naar die foto, toch gedaan. Arm dier!
Zodra er geld bij komt kijken worden dieren vaak dingen en daar gaat het dan ook heel vaak mis. Zowel in de handel als op transport naar waar dan ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:03

yarrah schreef:
Shetten gaan niet chiploos de grens over de bekeuring is belachelijk hoog. Dat loont niet.

Er zijn er anders nog genoeg die dat risico nemen...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:22

Rianneke schreef:
yarrah schreef:

Er zijn er anders nog genoeg die dat risico nemen...

Dat denk je,...... maar een boete van een paar duizend euro en het niet verder vervoeren van deze dieren, sta je daar met een vrachtwagen met 20 paarden je gaat die geen risico nemen. Net als je vrachtwagen overbeladen is een boete van 30.000 euro. Geloof me ze doen het niet de controle is echt heel streng.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:37

Ik zorg tot aan hun dood voor mijn paarden. Stel je voor ik zie een van mijn paarden op zo een markt liggen als op de foto die op facebook rond gaat. Ik zou me daar zeer bezwaard onder voelen.
Je weet nooit wat er met je paard gebeurd wanneer je hem/haar verkoopt.
Dus tis een kwestie van normen, waarden en goed fatsoen om je verantwoording te nemen voor jouw paard! Zorg voor je dieren, zij kunnen niet bepalen waar ze naar toe gaan, jij wel.

Het is een kwestie van bewustwording en verantwoording nemen voor de dingen die je doet.