Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:55

Bah wat een gezeur weer, is het eindelijk zover wordt er nog gezeurt.. is ook nooit goed.. ze zijn er vast nog mee bezig

Snadrem

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:01

Leuk! Wie weet ga ik dan ooit nog eens dressuur starten :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:22

AustriaTrick schreef:
Bah wat een gezeur weer, is het eindelijk zover wordt er nog gezeurt.. is ook nooit goed.. ze zijn er vast nog mee bezig

Hoezo wordt er gezeurd?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:45

AustriaTrick schreef:

waar zijn ze nog mee bezig?
ik vraag me gewoon af hoe het contact wordt beoordeeld... met mijn crb wil ik niet constant contact.. ( nou weet ik ook dat je hier niet mee mag starten... ) maar de lederen hoofdstellen is natuurlijk wat anders.
maar, al met al een goede reden om een rambo micklem Multi bridle te vragen voor mijn verjaardag :D

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:50

Leuk! Maar als je hoger rijdt als je bv M1 start, mag je dan wel L2 starten bitloos meedoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:52

Wat geweldig zeg!

Ik rij zelf niet bitloos (helaas manegeruiter), maar als het aan mij lag zou ik al lang in Zweden wonen en op mijn eigen paard zonder zadel of wat dan ook rijden (wat klinkt dat penny :\ )

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:56

Hé wat goed zeg! Beter laat dan nooit!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:02

Hé dat is supernieuws, ik ga volgend jaar in de B beginnen met mijn frederiksborger :D kan ik mooi overstappen op mijn Micklemm!!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:21

Zou je dan bij het aanvragen van een startpas moeten kiezen, of per wedstrijd?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:22

demo_love schreef:

ik hoop per wedstrijd :o

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:59

unihorses schreef:
demo_love schreef:

ik hoop per wedstrijd :o

Me too, dan zou ik ook bitloos gaan proberen iig. Ik vind het nu de moeite niet waard.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:09

Super nieuws, ik had het natuurlijk ook al ontvangen via de nieuwsbrief.

Jammer dat het nog steeds maar tot en met het L2 is. Want ik ben M1 startgerechtigd, dus dan kan ik alsnog niet verder n begrijp ik, toch?

TurdusMerula schreef:
Iemand vroeg of er anders wordt gejureerd:
Ja. Het einde van het protocol is iets anders.
Ik heb geen idee waarom trouwens, het verschil ontgaat mij volledig.

dat lijkt me vreemd, want je mag nu "gewoon" bitloos starten tussen alle anderen, dus hoe weten ze dan dat ze een andere protocol moeten pakken als ik de ring in kom?
Moet ik er nog apart 'bitloos' bij vermelden dan, ik wordt nu toch beoordeeld net zoals een bitruiter?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:18

*\o/* *\o/*
Ik ben van plan te gaan starten tegen die tijd, als ik de financiële middelen heb. :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:22

Heel mooi. Dat daar nou de hele tijd zo moeilijk over gedaan werd zeg...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:40

daffodil schreef:
Ik heb het altijd al onzin gevonden dat er een aparte rubriek voor bitloos uitgeschreven moest worden en ik heb deelnemers nooit anders beoordeeld dan als ze tussen de andere ruiters gereden hadden. Fijn dat dit opgeheven wordt en de bitlozen (zoveel zijn het er niet...) gewoon in de normale rubrieken meerijden!

Inderdaad, ik heb het ook nooit begrepen.
Ook niet wat er anders zou zijn aan de aanleuning.
Tijdens mijn hoofdstellentest gaven mijn paarden gewoon na, net als met bit en het gevoel was ook niet anders.

Maar er zou richting alle juryleden wel een duidelijk uitleg moeten komen over de verschillende toegestane optomingen en ook over de hoogte van de ligging van de neusriem want van de weinige bitloze starts die ik beoordeeld heb hadden de meesten de neusriem te laag hangen waardoor deze te sterk inwerkte. Hmm, naar de ruiters toe dus ook. Wellicht een goed idee om daar een item aan te besteden in P&S.
Als ze het ook nog door gaan trekken naar het Z schaf ik ook een bitloos hoofdstel aan. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:43

het is toch gewoon 2 vingers onder dat botje...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:45

unihorses schreef:

Nope. Niet bij alle hoofdstellen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:47

Snadrem schreef:
unihorses schreef:

Nope. Niet bij alle hoofdstellen.

ow, mijn crb, touwhalster sidepull en kaakgekruist wel ;) :o rambo micklem misschien niet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:48

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:53

KarinvdM schreef:
unihorses schreef:

Nee, dat is te laag.
http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... riem_a.pdf

ow, bij mij komt het dacht ik prescies uit.. maar bij de kleine indd 1,5 vinger. doe het allemaal maar op gevoel, zo dat ze fijn lopen zit hij. heb hem ook wel eens amper een vinger onder jukbeen, of crb de knopen erop. ( hoe hoger hoe minder het over komt, te laag dus meer als 2 geeft hevige reactie. )
voor mijn gevoel zit hij goed. maar ja, met een botwoekering exact waar de neusriem hoort... _-:(

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:56

Super, toevallig is mijn vereniging voor mij aan het regelen dat ze een bitloze rubriek erbij krijgen, moesten dan wel een aparte jury regelen zeiden ze, maar dat hoeft dus ook niet meer! Top zeg!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:56

unihorses schreef:
ow, mijn crb, touwhalster sidepull en kaakgekruist wel ;) :o rambo micklem misschien niet?

Geen idee hoeveel vingers onder dat botje mijn Micklem lag.

Voor mijn kingekruiste kreeg ik de volgende informatie:
"De neusriem moet zo geplaatst worden dat de onderkant van de neusriem zo'n 4 tot 5 cm boven de mondhoeken ligt. De bovenkant van de neusriem bedekt dan net de inhammen die naast het neusbot liggen. Zo ligt de neusriem nog op het harde bot van de neusbrug.

Sommige paarden reageren erg gevoelig op de aanbevolen lage plaats van de neusriem. Probeer dan in eerste instantie zo min mogelijk druk op de teugels te zetten. Ook kunt u de neusriem iets hoger doen. De sterkte van de signaalwerking neemt dan weliswaar af, maar dat kan bij dit paard toevallig net nodig zijn.
Wordt de neusriem te laag geplaatst, dan zal het de beweeglijkheid van de neusvleugels hinderen, wat kan leiden tot kopschudden of steigeren."

Bij Alanda heb ik hem nu overigens op zijn hoogst op de neus zitten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:58

Snadrem schreef:
unihorses schreef:

Geen idee hoeveel vingers onder dat botje mijn Micklem lag.

Voor mijn kingekruiste kreeg ik de volgende informatie:
"De neusriem moet zo geplaatst worden dat de onderkant van de neusriem zo'n 4 tot 5 cm boven de mondhoeken ligt. De bovenkant van de neusriem bedekt dan net de inhammen die naast het neusbot liggen. Zo ligt de neusriem nog op het harde bot van de neusbrug.

Sommige paarden reageren erg gevoelig op de aanbevolen lage plaats van de neusriem. Probeer dan in eerste instantie zo min mogelijk druk op de teugels te zetten. Ook kunt u de neusriem iets hoger doen. De sterkte van de signaalwerking neemt dan weliswaar af, maar dat kan bij dit paard toevallig net nodig zijn.
Wordt de neusriem te laag geplaatst, dan zal het de beweeglijkheid van de neusvleugels hinderen, wat kan leiden tot kopschudden of steigeren."

Bij Alanda heb ik hem nu overigens op zijn hoogst op de neus zitten.

4-5 dat is laag :oo

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:05

@KarinvdM
Er is op zich niet iets anders denk ik met of zonder bit, goed is goed. Het probleem zat er volgens mij meer in hoe het begrip gedefinieerd was tot nu toe. Volgens mij ging het om de definitie vanuit de FEI waarbij het paard "on the bit" moet zijn. Die definitie hanteerde de KNHS ook. Dus ik denk dat gewoon de situatie op papier moest worden aangepast aan de praktijk aangezien je bitloos natuurlijk moeilijk een definitie voor aanleuning kunt hanteren waar het woord bit in zit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:07

Ja, het ging om de nageeflijkheid in de nek en het kaakgewricht.. Volgens een aantal personen bij de KNHS is dat bij bitloos anders omdat het paard niet kan nageven in de kaak zonder bit.