Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Ongeluk tijdens concours hippique Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:45

Wel opvallend hoeveel bokkers hier aanwezig waren,er waren Vanmorgen namelijk amper toeschouwers.
De toeloop viel de hele week al tegen .
Ik ben bang dat dit de laatste keer was dat dit concours is gehouden,want het kon beslist niet uit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 02:14

Fijn dat er zo goed en adequaat opgetreden is en dat ze het dier een lijdensweg en revalidatieperiode bespaart hebben.
Veel sterkte voor de ruiter.

Crypto schreef:
Zoolgangster schreef:
@Crypto: Een haarscheurtje in het bot dat al eens eerder is opgelopen bij een ongelukje kan ervoor zorgen dat een paard daarna bij iets onbenulligs als verstappen al een been breekt.

Ow oke , Daar heb ik nooit bij stil gestaan of over nagedacht eigenlijk.. Thnx :)

En dat hoeft nog niet eens is zo te zijn.. topic zegt genoeg. [IM] Vegas G.E.P. aka Mister V. Mijn zwarte parel is er niet meer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:20

Vreselijk bericht! Maar er is een klein dingetje wat ik mij nog afvraag: waarom wordt dit paard nog met de trailer weggereden wanneer de verwonding zo duidelijk enkel naar euthanasie kan leiden?

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:45

Pff je zou na hem maar de ring in moeten.. Gini ik denk dat ze het paard niet met publiek erbij wouden euthanaseren. Zeker als er ook kinderen in het publiek hebben gezeten. Wel ontzettend triest! Ik heb 2x een pony met een gebroken nek gezien en 1x met een gebroken been echt geen fijn gezicht! Sterkte voor alle betrokkenen!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:58

papagroom schreef:
Wel opvallend hoeveel bokkers hier aanwezig waren,er waren Vanmorgen namelijk amper toeschouwers.
Ik ben bang dat dit de laatste keer was dat dit concours is gehouden,want het kon beslist niet uit.

Moet je nagaan hoe populair bokt is :Y).

Ik sta er met de stand en het was gisteravond mooi druk. Ik hoop dat het vandaag weer zo druk is. Maar dat geheel off-topic.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:29

Jeetje wat verschrikkelijk zeg! Krijg er kippenvel van, hopelijk herstelt de ruiter snel!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:31

Heftig ongeluk!

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:46

Wat verschrikkelijk. Hopelijk komt alles goed.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:50

_Anneruth schreef:
papagroom schreef:

Moet je nagaan hoe populair bokt is :Y).

Ik sta er met de stand en het was gisteravond mooi druk. Ik hoop dat het vandaag weer zo druk is. Maar dat geheel off-topic.

Of dat iedereen die daar aan het werk was bokker is.LOL..

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:53

nobility schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:
Ik was gister ook bij NIC, en toen reed er ook een man mee, van buitenlandse afkomst, die zijn paard voor geen meter onder controle had, paard liep braaf, maar werd totaal aan zijn lot over gelaten waardoor ze meerdere keren of dwars door de hindernis of op de hindernis terecht kwamen!!! Als ik deze naam zo lees hoop ik niet dat dit dezelfde combinatie is geweest! :(

Die jij bedoelt is een andere ruiter, heb ik vanavond zien springen... Durfde halverwege niet meer te kijken. Hij heeft vrijwillig het parcours verlaten. Wat een stuntpiloot.

Maar echt verschrikkelijk wat er is gebeurd. Een nachtmerrie :( Sterkte aan alle betrokkenen.

Oow, wat een geluk!!! Ik zou het dubbel zo erg vinden als dat door onkunde was gebeurd!!! ;(
Maar, deze mensen horen daar niet thuis vind ik! Schandalig!!

Erg naar voor de mensen die het hebben zien gebeuren, sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:39

Gini schreef:
Vreselijk bericht! Maar er is een klein dingetje wat ik mij nog afvraag: waarom wordt dit paard nog met de trailer weggereden wanneer de verwonding zo duidelijk enkel naar euthanasie kan leiden?

Omdat je een paard niet midden in de ring gaat inslapen...

En over onkunde van een andere ruiter, soms hebben ze hun dag gewoon niet. Ze komen niet zomaar op dat niveau. Ik heb Albert Zoer ook een keer een parcours zien rijden waarbij geen afstand klopte bwv, kan gewoon gebeuren soms!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:28

Het paard was binnen 5 min afgevoerd.
Inc afzadelen en halster halen bij BXM-Horses,die daar als standhouder stond.
Super snelle actie dus

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:48

Joolien schreef:
Gini schreef:

Iemand sprak mij daar in pb ook al over aan. En mijn vraag is waarom niet? Op dat moment vind ik het verkorten van het lijden van het paard een prioriteit, boven het beschermen van de toeschouwers.
Dus daarom mijn -overigens oprechte- vraag waarom je een paard niet in de ring kan laten inslapen? Is dat puur omwille van de omstanders of heeft dat logistieke redenen of...?

Maar goed, ik was er ook niet bij, dus ik wil zelf ook niet te veel speculeren. Op dat moment moet je ook maar doen wat kan en wat als beste geacht wordt. Alleen lijkt het mij echt een lijdensweg voor een paard om met een overduidelijk ernstig gebroken been zich toch staande moeten houden op een trailer die een hobbelig terrein afgereden wordt.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:43

vreselijk.
dit is iets waar je op hoopt dat het je nooit zal overkomen.

ik vind het heel erg voor ruiter en paard dat het zo is geeindigd.... |( |(

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:55

Heb het niet zien gebeuren, maar lijkt me heel heftig om het wel te zien. Denk dat die beelden nog regelmatig voorbij zouden flitsen als je zoiets meemaakt.

Hopelijk dat de ruiter snel hersteld van de kneuzingen en ik wens hem heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:11

Ik was erbij, zat in de organisatie. Been bungelde erbij en ik ben heel blij dat het dier snel uit zijn lijden is verlost. Ruiter maakt het naar omstandigheden goed.

De beelden blijven je inderdaad bij. Hoewel ik redelijk ver weg stond wist ik meteen dat het been gebroken was. Ik was er misselijk van. En nog steeds, als ik eraan terugdenk.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:13

Gini schreef:
Iemand sprak mij daar in pb ook al over aan. En mijn vraag is waarom niet? Op dat moment vind ik het verkorten van het lijden van het paard een prioriteit, boven het beschermen van de toeschouwers.
Dus daarom mijn -overigens oprechte- vraag waarom je een paard niet in de ring kan laten inslapen? Is dat puur omwille van de omstanders of heeft dat logistieke redenen of...?

Maar goed, ik was er ook niet bij, dus ik wil zelf ook niet te veel speculeren. Op dat moment moet je ook maar doen wat kan en wat als beste geacht wordt. Alleen lijkt het mij echt een lijdensweg voor een paard om met een overduidelijk ernstig gebroken been zich toch staande moeten houden op een trailer die een hobbelig terrein afgereden wordt.

Lijden hoort ook bij het leven.

Een kerngezond paard inslapen kan een hele nare bedoeling worden(als ze er tegen gaan vechten met bijbehorend gegil) daar kan je kinderen een levenslang trauma mee bezorgen.

Ik heb op 7 jarige leeftijd per ongeluk een undercover docu op tv gezien over het slachten van varkens.....21 jaar verder hoor ik ze nog gillen. Dat vergeet je nooit weer.
Ik heb daarna nooit weer een stuk vlees(dood op mijn bord welteverstaan) aangeraakt.

Wat is 10 minuten langer lijden ten opzichte van een mogelijk levenslang trauma??

En ook als volwassene word je er erg naar van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:25

Ik denk dat je je vooral af moet vragen hoe je dat lichaam vervolgens uit de ring krijgt. Er is niet voor niks een spreekwoord over. Ook dat is geen pretje om te doen of te zien. (buiten het feit dat ze buiten de ring misschien een rustiger moment opzochten voor onderzoek en in dit geval ook voor het inslapen)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:27

Klinkt inderdaad logisch. Bedankt voor de antwoorden. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:38

Crypto schreef:
haha ;) Nee ik weet niet, maar bij mensen werkt het wel zo natuurlijk dat de bottdichtheid verminderd bij te weinig kalk

Maar melk en kalk hebben dan weer weinig met elkaar te maken :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:06

papagroom schreef:

't was alweer veel beter bezocht dan vorig jaar :). Ik denk toch dat het wat met de crisis te maken heeft!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:38

Het was het tweede paard dit jaar van deze ruiter hij heeft begin dit jaar ook al een paard verloren.
Hij reed 5 galloppassen in de betreffende lijn waar alle andere er 6 reden, hij reed in meerdere lijnen een pas minder dan de andere waardoor het paard steeds verder uitelkaar begon te lopen.

bianca88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:07

ik was er gelukkig niet bij die dag! wel was ik donderdag aanwezig!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:15

Gini schreef:
Joolien schreef:

Omdat een paard inslapen best een heavy gebeurtenis is, en niet zo 'vredevol' zoals al eens aangenomen wordt. Ik was er bij bij mijn oude pony, en ik kan best tegen een stoot, ik vond het best traumatisch en denk niet dat ik er opnieuw zou willen bij zijn..
Denk dat veel mensen er een nog naarder gevoel aan zouden overhouden..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:57

Het paard stond op zijn drie benen en liep, na wat aansporing, zelf de trailer in. De trailer hoefde niet ver te rijden. Ik vind dat ze een goede keuze hebben gemaakt, want, zoals hierboven al wordt gezegd, is het zien inslapen van een paard ook geen lolletje om te zien. Wellicht heeft het paard eerst nog pijnstiller gekregen, maar dat weet ik niet. Bovendien wil je de meeste mensen niet laten zien dat het paard ook daadwerkelijk overlijdt. Nu kon je nog denken dat hij beter gemaakt wordt, en dat vertellen aan je kinderen.