Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:06

Zo wat vriendelijker reageren kan zeker niet? :+

Het zijn ook geen verse knipjes, maar ik vind het er wel erg veel om gewoon ongelukjes te zijn eigenlijk... of ze moeten ooretende monsters daar hebben :') Het knippen van oren is iig iets wat wel vaker gedaan wordt bij dieren :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:09

Fiffill schreef:
Foto 3 voorste paard mist de puntjes, paard linksachter heeft een inkeping, die daarachter mist puntjes, foto 7, foto 8 meerdere paarden, en op de rest van de foto's staan er nog wel meer...

Voorste paard (paard vooraan op de foto) is een zwarte met complete oren. Paard linksachter en die daarachter staan er zo wazig op dat je er niks zinnigs over kunt zeggen.

Foto 7: linksonderin een bruine die het puntje van z'n rechteroor lijkt te missen. Dat is in de fotoserie het enige paard dat een stukje oor mist. Verder zie ik wel wat paarden met veel haar in hun oren, waardoor het LIJKT alsof er een inkeping zit. Maar dat is gewoon de oorschelp + een flinke bloemkool.

Als er structureel in oren zou worden gekerfd zou dat veel beter te zien moeten zijn. En het zou ook geen enkel nut hebben als iedere eigenaar de puntjes eraf zou halen, want dan hebben nog alle paarden hetzelfde merkje. Dan weet je nog niet van wie hij is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:12

Oh sorry ik bedoelde foto 4 ipv 3! Waar die vent op zit. Maar dan zie jij toch wat anders dan ik, dit ziet er precies zo uit als de paarden met geknipte oren die ik heb gezien. Foto 12 bijv.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:13

Gadsie ik schrik ook wel van de foto's... geen leuk festival.. puur voor de mensen, die arme beesten weten niet wat hun overkomt..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:14

Oh, die oren: in veel landen is dat om te laten zien dat: een dier een eigenaar heeft, of dat een dier al een bepaalde medische behandeling achter de rug heeft... (er zijn landen waarbij ze gesteriliseerde katten zo merken)
Tja... ik kan er ook niets aan doen dat ze dat daar zo doen.

Suelza

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:15

Pfff wat kunnen mensen toch ontzettend barbaars zijn... dit is toch niet meer van deze tijd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:21

Fiffill schreef:
Oh sorry ik bedoelde foto 4 ipv 3! Waar die vent op zit. Maar dan zie jij toch wat anders dan ik, dit ziet er precies zo uit als de paarden met geknipte oren die ik heb gezien. Foto 12 bijv.

Ja, die waar die kerel op zit is overduidelijk wat mee aan de hand. Maar alle andere paarden op die foto hebben normale oren. En als signaal van een behandeling, wat Zoolgangster zegt: die paarden worden elk jaar bijeen gedreven. Dan zou er elk jaar weer een stukje oor af gaan? Lijkt me sterk ;)

Op foto 12, dat paard wat steigert heeft gewoon heel veel haar in z'n oren. Kijk maar goed. Geldt ook voor die bruine hélemaal rechts.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:25

Ik blijf erbij dat ik het geknipt vind lijken. Zo ook die zwarte rechtsonder op foto 8.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:29

Fiffill schreef:
Ik blijf erbij dat ik het geknipt vind lijken. Zo ook die zwarte rechtsonder op foto 8.

We hebben er nu dus 2. Deze zwarte en die ene waar die kerel op zit. Je maakt mij niet wijs dat al die andere paarden hun oren toevallig nog wel hebben omdat ze nog niet zijn afgeknipt. Ik denk dat deze twee gewoon in een gevecht terecht zijn gekomen.

Net zoals een aantal katers hier in de buurt. Scheuren in hun oren door gevechten. Niet doordat ze ergens voor behandeld zijn :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:32

Meer dan 2. Foto 4 met de kerel, foto 7, foto 8 waar er meer op staan (ook waar een kerel op zit), misschien foto 12. Ik vind dat wel erg toevallig ;) maar goed, maakt ook niet uit verder. Een op foto 8 lijkt ook wel een soort oormerk te hebben?

Edit: overigens zeg ik ook niet dat ze die andere oren nog gaan knippen? Ik zeg alleen dat knippen van oren vaker voorkomt, en dat het dus zou kunnen dat de oren zijn geknipt ter herkenning.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-10-13 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:32

Op foto's 7 en 8 kan ik er echt geen ontdekken, sorry. Maar misschien wil Midas123 wel voor wat opheldering zorgen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:33

Of misschien moet je een brilletje kopen :Y) :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:36

Fiffill schreef:
Of misschien moet je een brilletje kopen :Y) :P

Nee hoor, ik kan dat prima zien. Jij wil gewoon dat die paarden zielig en toegetakeld zijn :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:38

.... _O- _O-

Heb je überhaupt mijn reacties in dit topic gelezen?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:40

Fiffill schreef:
.... _O- _O-

Heb je überhaupt mijn reacties in dit topic gelezen?!

Ja. En wat ik eruit kan opmaken is dat je je laat meeslepen door de paniekzaaierij van Midas123.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:42

Ik vindt het er maar gevaarlijk uitzien, stel je valt dan wordt je wel mooi in elkaar getrapt door ze. Wel goed dat ze medische hulp krijgen indien nodig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:43

Paniekzaaierij? Ik geef alleen een mogelijke verklaring voor de missende oorpuntjes. Ik zeg nergens dat het zo is, alleen dat dit een reden zou kunnen zijn. Ook zeg ik nergens wat ik er van vind. Toch knap dat jij daar blijkbaar een hoop bij kunt verzinnen...

Ik heb zelf oormerken gezet en knipjes gemaakt, nooit de indruk gehad dat dieren daar erg veel last van hadden. De meesten leken het erger te vinden dat je ze vasthield :+

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:44

Weet je wat zielig is?? Die tinkers en alle andere paarden die lekker vrij in een kudde staan dan ineens gevangen worden om vervolgens naar Nederland te worden verscheept om hier als rijpaard/pony te functioneren dat is zielig!!

Niet dat ze 1x per jaar bijeen gedreven worden om te behandelen te knippen en te brandmerken
Wat een heisa weer zeg pffff

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:45

Fiffill schreef:
Paniekzaaierij? Ik geef alleen een mogelijke verklaring voor de missende oorpuntjes. Ik zeg nergens dat het zo is, alleen dat dit een reden zou kunnen zijn. Ook zeg ik nergens wat ik er van vind. Toch knap dat jij daar blijkbaar een hoop bij kunt verzinnen...

Paniekzaaierij ja. Iemand pleurt hier een knuppel in het hoenderhok en jij haakt meteen aan. Alleen op basis van je ervaringen in een heel ander land met heel andere gewoontes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:46

Volgens mij is er nergens paniek om die oren, dus dat blijkt toch mee te vallen :')

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Zoolgangster schreef:
... (er zijn landen waarbij ze gesteriliseerde katten zo merken)
.

In Nederland dus o.a. bij verwilderde katten na castratie/ sterilisatie.

On topic, ik zie het drama ook niet van wat er hier gebeurt, paarden worden bij een gedreven en gecontroleerd, manen bijgeknipt zodat die niet compleet in de klit raken ( of erger) en daarna mag het hele spul weer de bergen in.......Jong spul en merries met veulens worden apart gehouden. En die oren, acht, als dat al zo is overleven ze dat ook wel weer... Er zijn er inderdaad die oorpunten missen maar of dat eraf geknipt is of eraf gebeten door andere paarden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:53

Fiffill schreef:
Volgens mij is er nergens paniek om die oren, dus dat blijkt toch mee te vallen :')

Gelukkig dat niet gelukt nee. Poging mislukt dus, Midas123.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:56

Lief doen jullie!!!
Anders vang ik jullie en knip ik jullie oren af!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:01

De eerste duidelijke schriftelijke verwijzing naar Rapa das Bestas te Sabucedo stamt uit 1682. Het zou een Middeleeuwse oorsprong hebben verwant met de pest.
Het zal ongetwijfeld ook geen toeval zijn dat de vlooien die pest verspreiden niet houden van paardengeur. Het zou verder een oorsprong hebben die heidens was en later een religieus karakter kreeg, zoals veel Spaanse tradities. Paardenhaar werd dan klaarblijkelijk gebruikt om de pest buiten de deur te houden.
Er werd traditioneel betaald voor het paardenhaar. Paardenhaar is/was immers waardevol.

Het begint op de eerste zaterdag van juli (en duurt 3 dagen). Er worden in Galicië meerdere rapas georganiseerd in juni, juli en augustus.
De Rapa das Bestas van Sabucedo is een van de bekendste.
Lees hier meer over de Rapa van Sabucedo. (In het Spaans weliswaar).
Zie ook hier: http://www.rapadasbestas.es/ voor tekst en uitleg, en beeldmateriaal.

En jawel, op deze traditie bestaat zeer zeker kritiek in Spanje zelf, omdat het niet meer van deze tijd zou zijn en de wijze van omgaan met de paarden niet zachtzinnig te noemen is.

Wat betreft de stukjes van de oren: bij hengsten wordt een puntje eraf gesneden om ze eenvoudig te kunnen onderscheiden binnen een groep. Er werd ook wel gebruik gemaakt van brandmerken, maar het identificeren aan de oren wordt gemakkelijker gevonden ivm het werk dat in brandmerken gaat zitten. Er wordt onderzocht of er minder pijnlijke methoden voor handen zijn met brandmerken. Op IJsland wordt ook gebruik gemaakt van oormerken van paarden. Dit staat trouwens ook uitgelegd op de site van de organisatie.

Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:15

Een discussie over het aantal afgeknipte oorpuntjes op foto's? :') Kom op zeg lieve bokkers..

JoSav schreef:
Verder begrijp ik niet waarom er in oktober op de voorpagina aandacht besteed wordt aan een evenement dat begin juli plaatsvindt (andere rapas worden gedurende de periode juni-augustus ook elders in Galicië georganiseerd). Wat is de aanleiding voor dit artikel? Dat kan ik nl. niet uit de tekst halen. Is Wikipedia de aanleiding? Graag tekst en uitleg, want het ontgaat mij volledig.
Idem. Het ontgaat mij ook waarom hier nu aandacht aan besteed wordt.

Moest stiekem wel lachen om een opmerking van die site trouwens:
"400 jaar geleden werden er hier heksen verbrand en mensen gemarteld, doen we dat ook nog? Als het om dieren gaat mag alles blijkbaar."

:') :o