Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:25

ohjajoh6 schreef:
Toch vreemd dat de western ruiters altijd zeggen dat ze op zit rijden en losse teugels, maar nu ik dit zo zie en lees, vind ik dat niet zo gek meer, die paarden hebben altijd pijn in de mond door dit soort asociale methodes. En sorry hoor maar een paard aan zijn bit vastzetten aan iets en weglopen? Dan spoor je toch echt niet in je bovenkamer hoor, wat nou als die schrikt, valt of struikelt? Krijg je dit, Arm, arm paard.

Ja en iedere westernruiter beleert zijn paard zo. Lekker generaliseren..

Lianne86

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:27

Laten we lekker elkaars rijstijl aan gaan vallen, terwijl het om een trainingsmethode gaat die te ver gaat.

Alles gaat onder dwang, maar dan nog kan het op verschillende manieren. Netjes of met geweld...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:28

ohjajoh6 schreef:
Toch vreemd dat de western ruiters altijd zeggen dat ze op zit rijden en losse teugels, maar nu ik dit zo zie en lees, vind ik dat niet zo gek meer, die paarden hebben altijd pijn in de mond door dit soort asociale methodes. En sorry hoor maar een paard aan zijn bit vastzetten aan iets en weglopen? Dan spoor je toch echt niet in je bovenkamer hoor, wat nou als die schrikt, valt of struikelt? Krijg je dit, Arm, arm paard.

Scheer vooral alles over 1 kam ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:29

ohjajoh6 schreef:

Als ik jou was zou ik eerst maar eens het volledige topic doorlezen voordat je alle western ruiters op een hoop gooit en ons allemaal beschuldigd van mishandeling.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:30

VivaLaVida schreef:
1 of andere debiel die doorgeslagen is in deze trainingstechniek. Jammer want nu krijg je weer hordes niet-voor-zich-nadenkende paarden mensen die de hele trainingstechniek veroordelen.

Een slofteugel kun je ook misbruiken.
Of het kan een hulp stuk zijn voor je paard.

Maar waarom breken? Waarom niet gewoon een paar weken extra trainen op een vriendelijke manier en dan hetzelfde resultaat bereiken? Waarom moet alles tegenwoordig zo snel?

Anoniem

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:32

Dit is geen breken. heb je het filmpje gekeken?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:33

BIT had een paar jaar geleden een artikel over een Nederlandse westerntrainster die die ook deed. Ook toen was er op Bokt al een vreselijke commotie over (en terecht).

Maar zoals ook hierboven al door diverse aangehaald, het gebeurt niet alleen in de Westernsport. Ook in de dressuur etc etc zie je afschuwelijke excessen.
Toptrainers bedenken een methode om een paard sneller en makkelijker te "trainen", laten dit in volle glorie zien (het eindresultaat) zonder de benodigde achtergrondinfo.
De gemiddelde penny die bij zo' clinic aanwezig is denkt dit ook al gauw te kunnen want het ziet er zo makkelijk uit.............. Levensgevaarlijk (voor mens en dier).

Zo stond ik laatst ook bij een demonstratie groene paarden beleren. Zo uit het land en binnen 5 minuten erop en een rondje rijden. Iedereen in extase: Wat knap he!! Gaaf, geweldig. Niemand zag dat bij het arme dier alle lucht uit zijn lijf getrokken werd (dit werd de rem genoemd) door een scherp touw om zijn neus :( (onder het neusbot en bijna over de neusgaten heen)

Alles draait om de kundigheid van de trainer. Met geweld maak je veel meer kapot dan je lief is alleen is het zo gewoon geworden dat mensen het niet meer zien als geweld maar als een geweldige trainingsmethode.

Het meest schrijnende van dit hele verhaal vind ik dat het paard lag dood te gaan zonder dat daar door de trainer enige aandacht aan werd besteed. Dit soort mensen horen geen dieren in handen te hebben en ik hoop dat hij een levenslang verbod krijgt op het houden en trainen van dieren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:33

Als de methode goed wordt gebruikt is het niets anders dan longeren met bijzet.
Dat een methode wordt misbruikt is ook hier in Europa niets nieuws. Wat een aantal al aangeven hierboven zijn we het incident met Power & Paint alweer vergeten.
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... -and-paint

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:34

Overigens is de website van de ruiter offline momenteel.. Ik vermoed dat zijn reputatie zo naar de sodemieter is dat hij in elk geval nu al flink gestraft is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:35

PowerReiner schreef:
ohjajoh6 schreef:

Als ik jou was zou ik eerst maar eens het volledige topic doorlezen voordat je alle western ruiters op een hoop gooit en ons allemaal beschuldigd van mishandeling.

Citaat:
niet-voor-zich-nadenkende paarden mensen

Told you so :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:36

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

Dat wordt normaal opgebouwd, gaat niet zo strak dat het paard kan omvallen en is in beweging.
Vind ik nog wel wat anders dan een paard met zijn neus op de schouder vastbinden en een uur laten staan.
Van longeren is ook nog nooit een paard dood gegaan, voor zover ik weet.
Maar evengoed moet je met bijzetten ook opletten dat je geen toestanden krijgt zoals met P&P.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:37

VivaLaVida schreef:

Ik heb het niet over het filmpje geplaatst door Focussed. Ik heb het over de tekst en dat lijkt mij toch wel breken? Uit te tekst vind ik ook blijken dat meerdere stallen het op die manier doen en vandaar mijn opmerking :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:39

Citaat:
SelkaMaar waarom breken? Waarom niet gewoon een paar weken extra trainen op een vriendelijke manier en dan hetzelfde resultaat bereiken? Waarom moet alles tegenwoordig zo snel?

Tijd is geld daarom.

Er zijn genoeg stallen waar paarden op een en de zelfde manier getraind worden.
Als het paard het niet snapt, wordt er met harde hand opgetreden!
Er wordt niet naar het paard opzich gekeken, paard wordt niet afgelezen, paard wordt niet aangevoeld!

Het wordt gewoon even grof weg ingeslagen, bah!

Helaas heb ik dit met eigen ogen meegemaakt.

en gelukkig zijn er ook nog genoeg stallen, waar er wel fijn getraind wordt en waar ervoor elk paard een een aangepast traningsprogramma is.
Gelukkig heb ik nu zo'n stal gevonden.

(sorry voor de oude frustratie) :o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:40

Maar is het niet in heel de paardenwereld zo, niet per se bij western, niet bij de dressuur, springsport of wat dan ook, dat het tegenwoordig (vooral met de crisis) steeds meer op presteren aan komt? En dan maakt het niet uit hoe je je doel bereikt.

Hoeveel mensen laten hun paard daadwerkelijk uitgroeien? Hoeveel mensen geven hun paard genoeg tijd om alles te verwerken? (Kijk naar trainingsstallen.... dat een paard binnen een maand ingereden moet zijn... Het liefst meteen B-klaar) etc. Wel in een krul omdat dat er mooi uit ziet, maar nog niet op eigen benen kunnen lopen... Alles moet snel, loopt een paard met zijn 6e nog niet op een bepaald niveau, wordt ie al bijna afgeschreven.. Wordt er gekeken naar de mentale kant voor het paard? Vaak niet, de fysieke kant, in mijn ogen ook weinig....

En het erge is... Mensen blijven doen wat "werkt", het liefst zo snel mogelijk werkt zelfs, want dan levert het meer geld op...

Anoniem

Oh. Je vroeg het aan mij dus vandaar.
Waarom ze dat op zo'n wrede manier doen?
Snel resultaat, geld.
Denk ik dan.

ElCid

VivaLaVida schreef:

Nee, dit is pure dierenmishandeling! Paard presteerde overigens al op shows, waar dit voor nodig was? Dat is mogelijk alleen in het zieke brein van de train er te achterhalen.
"Bitting_up/ Tying around" is i.m.o. "not done" en niet te vergelijken met, normaal, gebruik van een bijzet teugel. Kortom een methode voor luie, onkundige ruiters die op de koop toe ook nog wreed zijn en mogelijk een "kick" krijgen van deze vorm van machtsmisbruik.
Het gaat bij deze methodes alleen maar om geld en prestaties en niet om het paard; die is er alleen ter meerdere eer en glorie van de ruiter en dat geldt dan ook meteen voor iedereen die deze "trainings" methode (het heeft helemaal niets met training/ opleiding van een paard te maken!) goedpraat.
Niet alleen brengt deze vorm van mishandeling enorm lichamelijke problemen met zich mee ( denk aan spier krampen, kneuzingen in de mond, letsel aan de rug, etc) maar ook geestelijke problemen en dan klopt het "breken" wel weer, al was dat ik het geval van Bella wel heel letterlijk.............
Wie de schoen past trekt hem aan......

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:41

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:42

Selka schreef:
Maar waarom breken? Waarom niet gewoon een paar weken extra trainen op een vriendelijke manier en dan hetzelfde resultaat bereiken? Waarom moet alles tegenwoordig zo snel?

Omdat mensen geen geduld hebben, tijd geld is, ego een prioriteit is en het bovendien dwang door iedereen kan worden toegepast, terwijl correct trainen op een paardvriendelijke manier met respect voor dat paard zeer veel ervaring, kennis en kundigheid vergt, samen met het blijven openstaan voor de signalen van het paard en het begrip hebben daarvoor.

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:45

Ja hoor en daar gaan we weer! Waarom toch altijd de strijd tussen western en engelse ruiters?
Het gaat hier om het dode paard :( waarvoor dit 'topic is geopend.
Dit is geen topic western vs engels rijden, vind dit zo'n trieste poging om dit meteen weer aan te snijden.

Kunnen we nou niets eens het engelse en western weglaten voor het woord ruiter/trainer en het met zijn alleen eens zijn als ruiter/trainer dat dit soort manier van 'trainen' zeer zeer zeer fout is en hier zware sancties op horen te staan?????!!!!!!!

In elke tak van de paardensport bevinden zich 'trainers' die onder het kopje 'rotte appels' vallen.

Laten wij met zijn alleen opstaan als paardenliefhebbers en fel zijn tegen paardenleed ongeacht in welke tak het zich deze keer bevind!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:48

Helaas is de paardenwereld voor een paard nog weleens erg wreed en dan vooral als we richting top paarden gaan of potentiële toppaarden die hebben niet altijd zo'n luizenleventje. En dat is in elke tak en elk land. En ik vrees dat het ook nooit zal gaan veranderen. Mensen zijn af en toe echt verschrikkelijk wezens.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:56

Heel erg, zolang er mensen bestaan zal dit jammer genoeg nog gebeuren...welke mishandeling ook. Goed dat dit aan het licht gekomen is, ik hoop dat de dood van dit paard een wending geeft.
Jammer genoeg een druppel op een hete plaat....

Zolang er topsport is zal er mishandeling zijn, het kan allemaal niet snel genoeg gebeuren. Kassakassa is de enige boosdoener, heb ook al meerdere trainers bezig gezien met paarden van mensen die hun geld en geloof eraan hechtten.
Meerdere keren met afgunst terug naar huis gekeerd na het zien van brutale omgang omdat de paarden niet begrepen wat ervan hen verwacht werd...nooit of nooit zet ik nog een paard in training, ik geef er nog liever veel meer aan uit om het zelf te fiksen en er maanden langer over te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:00

Selka schreef:
Citaat:
De bedoeling van die trainingsmethode is om het hoofd van het paard vast te zetten, zodat ze leren om niet door het bit te gaan: zodra het paard het bit voelt, zal het zelf een oplossing voor die druk willen vinden en een comfortabele hoofdhouding aannemen. .”

Ga aub een andere hobby zoeken zoals fietsen! Wie heeft dit in godsnaam ooit bedacht? -O-

En dan hopen dat ie een slingerende automobilist tegenkomt. }>
Ongelofelijk, dat dit soort barbaarse methodes worden gebruikt om een paard te laten doen wat je wilt(eist)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:00

iana schreef:
Meerdere keren met afgunst terug naar huis gekeerd na het zien van brutale omgang omdat de paarden niet begrepen wat ervan hen verwacht werd...nooit of nooit zet ik nog een paard in training, ik geef er nog liever veel meer aan uit om het zelf te fiksen en er maanden langer over te doen.

"Vind ik leuk" ofwel, ik denk er exact hetzelfde over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:08

capopjekop schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ja en iedere westernruiter beleert zijn paard zo. Lekker generaliseren..

Dat zeg ik niet, maar zie er eerlijk gezegd niet 1 die scherp/stang loos rijd, ben trouwens zon zgn engelse ruiter, maar word ook niet goed bij anky haar rollkur, zag daar pas geleden nog een filmpje over, waarin ze doodleuk de rollkur gymnastiseren noemde... -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:12

ohjajoh6 schreef:
Dat zeg ik niet, maar zie er eerlijk gezegd niet 1 die scherp/stang loos rijd, ben trouwens zon zgn engelse ruiter, maar word ook niet goed bij anky haar rollkur, zag daar pas geleden nog een filmpje over, waarin ze doodleuk de rollkur gymnastiseren noemde... -O-

Hoeveel Z+ ruiters zie je die stangloos rijden dan? Is hetzelfde namelijk..

Ik snap je wantrouwen hoor maar het is altijd verstandig in materie te verdiepen voor je oordeeld..