Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:41

troi schreef:
manic schreef:
Mevrouw Nina Piermont die hier eerder genoemd wordt is een anti windmolen lobbyist, dus ook niet geheel objectief te noemen.

Maar ook lobbyisten kunnen goede studies verrichten en zijn, in mijn ogen, zeker nadere verdieping waard. Helaas dat ik bij haar tot nu toe geen objectieve studies ben tegengekomen.. Erg jammer!

Is inderdaad een beetje kip en ei verhaal want mensen kunnen ook lobbyist worden na zo een onderzoek... Na wat verder lezen geloof -ik- alleen niet dat dat hiet het geval is.

Sowieso staan overal van die molens en alleen op deze specifieke plek krijgen jonge paarden zulke rare benen. Het is dan aanemelijker dat er iets anders in de omgeving in ieder geval OOK van invloed is hierop.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:46

kamille schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Mmm, Turn18 is een organisatie die sceptisch tegen klimaatverandering door CO2 staat. Zeg maar een pro-olie en steenkool lobby. Dat zegt natuurlijk niets over het onderzoek zelf maar zou voor mij wel een reden zijn om er met wat gezond wantrouwen naar te kijken.

Aha, dat verklaart een hoop!

Eh.....er is ook een windmolenlobby overigens, een hele sterke lobby, vanwege de kapitalen die te verdienen zijn met wind. En , geloof me, uit die hoek wordt er ALLES aan gedaan om klachten over gezondheid weg te zetten als "overlast".

troi

Re: Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:01

Daarom moet je ook alles dus juist wel serieus nemen en goed lezen wat ze exact gedaan hebben! Objectieve mensen/organisaties bestaan niet, (behoorlijk) objectief onderzoek wel!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:02

Nickeltje schreef:
Dat dit stuk wat hier als openingspost aangehaald wordt, geen officiele wetenschappelijke publicatie is en die er ook niet zijn over dit onderwerp.

Mariana Alves Pereira heeft wel wetenschappelijk gepubliceerd over de gevolgen van langdurige blootstelling aan Laag Frequent Geluid.
Haar onderzoeken beslaan een periode van meer dan 30 jaar,en daarin heeft zij o.a. ook een klein aantal paarden onderzocht in de buurt van een windindustrieterrein. Ik weet niet of dit hetzelfde onderzoek is geweest als waarvan sprake is in de openingspost.
Voor dit onderzoek werden 5 nakomelingen van 4 verschillende vaders onderzocht. De paarden waren allen geboren op dezelfde locatie en vertoonden op 1 na een gestoorde ontwikkeling in het fundament. (club foot) Nadat sectie werd verricht, werd aangetoond dat er in alle gevallen sprake was van een verstoorde collageengroei. Dit was verantwoordelijk voor de misvorming van de pezen, die weer had geleid tot de ontwikkeling van de steltvoet. Het beeld klopte met de ondervindingen van Alves, dat langdurige blootstelling aan LFG kan leiden tot een ziektebeeld.
Hiermee is natuurlijk niet onomstotelijk bewezen dat op die lokatie, onder die omstandigheden, de windturbines de oorzaak waren, maar uitgesloten is het ook niet.
De onderzoeken van Alves worden in Nederland steeds bekender. Onlangs was zij te gast op een voorlichtingsbijeenkomst voor ministerie en belangengroeperingen voor en tegen windturbines.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:04

Op mijn werk hebben we regelmatig te maken met windmolen(-parken) te maken. Iedereen wil groene energie maar niet in hun achtertuin. Voor de een verpest het het uitzicht, de ander heeft een andere reden. Zo is er altijd wel wat. De bezwaren tegen zo'n parken zijn vaak gigantisch. Als zo'n windmolen vergund wordt gebeurt dat echt niet zonder gedegen onderzoek en advies van allerlei instanties en die worden echt niet gelobbyt door de maatschappijen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:11

eiber schreef:
Nickeltje schreef:
Dat dit stuk wat hier als openingspost aangehaald wordt, geen officiele wetenschappelijke publicatie is en die er ook niet zijn over dit onderwerp.

Mariana Alves Pereira heeft wel wetenschappelijk gepubliceerd over de gevolgen van langdurige blootstelling aan Laag Frequent Geluid.
Haar onderzoeken beslaan een periode van meer dan 30 jaar,en daarin heeft zij o.a. ook een klein aantal paarden onderzocht in de buurt van een windindustrieterrein. Ik weet niet of dit hetzelfde onderzoek is geweest als waarvan sprake is in de openingspost.
Voor dit onderzoek werden 5 nakomelingen van 4 verschillende vaders onderzocht. De paarden waren allen geboren op dezelfde locatie en vertoonden op 1 na een gestoorde ontwikkeling in het fundament. (club foot) Nadat sectie werd verricht, werd aangetoond dat er in alle gevallen sprake was van een verstoorde collageengroei. Dit was verantwoordelijk voor de misvorming van de pezen, die weer had geleid tot de ontwikkeling van de steltvoet. Het beeld klopte met de ondervindingen van Alves, dat langdurige blootstelling aan LFG kan leiden tot een ziektebeeld.
Hiermee is natuurlijk niet onomstotelijk bewezen dat op die lokatie, onder die omstandigheden, de windturbines de oorzaak waren, maar uitgesloten is het ook niet.
De onderzoeken van Alves worden in Nederland steeds bekender. Onlangs was zij te gast op een voorlichtingsbijeenkomst voor ministerie en belangengroeperingen voor en tegen windturbines.

Hoe weten ze zo zeker dat die vergroeingen veroorzaakt werden door LFG, en niet door de ondergrond waarop de veulens opgroeiden, het voer dat ze kregen, bestaande erfelijke afwijkingen binnen het ras/bloedlijnen, hoe ze bekapt werden etc? Mijn inziens zijn dat namelijk veel aannemelijkere verklaringen dan de nabijheid van een windindustrieterrein. Ik ben oprecht benieuwd hoe de onderzoekers tot de conclusie zijn gekomen dat de oorzaak LFG was.
Om mijn vraag te verduidelijken: heeft het onderzoek aanwijzingen opgeleverd dat het niet aan andere factoren lag dat deze veulens afwijkingen vertoonden? Want puur het gegeven dat dit een overeenkomst was tussen de veulens, maakt nog niet dat het ook een oorzaak is.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:23

Het is met wetenschap zo dat ze een aanknopings punt nemen en dan het onderzoek die kant op sturen om het te staven. Wat ik hier lees is een mooi uitgangs punt en een kleinschalig onderzoek op 1 locatie waar dit mogelijk de oorzaak is.

Het is intresant om te lezen en heb er beeld bij dat vibraties in de grond wel degelijk meer invloed hebben op dieren dan op mensen, en daarom dieren eerder weten dat er een aardbeving komt dan wij.

dit soort dingen lees ik meer als wat zielig voor de paarden met de misvorming en dan maakt het me weinig uit hoe het komt
maarja dat is mijn mening

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:39

eiber schreef:
[
Voor dit onderzoek werden 5 nakomelingen van 4 verschillende vaders onderzocht.

En de nakomelingen van die vaders die in een ander gebied zijn opgegroeid, wat gebeurde daarmee? Vooral de vergelijking tussen ander met windmolens en ander gebied zonder windmolens is dan natuurlijk zeer relevant (daarmee verhoog je ook de aantallen want 5 is natuurlijk echt heel erg weinig). Daarnaast, hoe zit het met de moederlijnen? Waren die ook gerelateerd? Heb je de referenties van dat stuk? Want dan zoek ik het op.

IK vind het reuze interessant! En wil niks liever dan een goede studie vinden van waaruit je ook echt wat concluderen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:16

Nickeltje schreef:
Dit hele verhaal is gebaseerd op 1 casereport, heeft iemand dat regeltje gelezen?
De mogelijkheid van toeval en pech is daarmee in mijn ogen totaal niet uitgesloten.

Inderdaad, en daarbij is dit een normale afwijking bij veulens die geboren worden komt hier ook wel regelmatig voor (destijds nog geleerd vanuit school voor fokkerij & hoefsmid) Deels komt het door een te korte spier of verkeerde stand van de hoeven. (wat met behulp van dierenarts & hoefsmid kan worden verholpen.) Mijn paard is geboren met een steltvoet/bokvoet. Heeft nu 9 jaar later nergens last van.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:38

renep schreef:
Het is met wetenschap zo dat ze een aanknopings punt nemen en dan het onderzoek die kant op sturen om het te staven.

Zo werkt wetenschappelijk onderzoek niet.. :n

Er is al zoveel mis met de onderzoeksopzet (lijkt meer een self-fulfilling prophecy) dat ik het onderzoek zelf niet serieus kan nemen. Het zou het eerste onderzoek niet zijn met verrassende resultaten, maar eerst een duidelijk (dubbel)blind onderzoeksopzet met voldoende case/controls.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:04

hahaha wat een onzin :D Dat er mensen zijn die dat geloven :D!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:49

petraaken schreef:
Op mijn werk hebben we regelmatig te maken met windmolen(-parken) te maken. Iedereen wil groene energie maar niet in hun achtertuin. Voor de een verpest het het uitzicht, de ander heeft een andere reden. Zo is er altijd wel wat. De bezwaren tegen zo'n parken zijn vaak gigantisch. Als zo'n windmolen vergund wordt gebeurt dat echt niet zonder gedegen onderzoek en advies van allerlei instanties en die worden echt niet gelobbyt door de maatschappijen.

Dit is pertinent onwaar. Er wordt wel degelijk gelobbyt door de windmolenbranche. En niet zo zuinig ook. In Den Haag lopen ze de betreffende ministeries plat. Maar goed, dat gaat buiten dit topic.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:59

Toydoll schreef:

Jammer dat je zo reageert. Ik begrijp ook wel dat 1 enkel onderzoek niet kan aantonen dat er een causaal verband is. Maar dat het probleem van LFG schromelijk wordt onderschat is een feit. En dat windturbines heel veel LFG uitzenden is ook een feit.
Het onderzoek van Alves( =niet het onderzoek dat in de openingspost genoemd wordt dus) heeft bewezen dat er verband bestaat tussen vaatverdikking en langdurige blootstelling aan LFG.
In Nederland staan we, op dit moment, op de 3e plaats in Europa als het gaat om aantallen windturbines per vierkante kilometer, onder Denemarken en Duitsland. Nu moeten er nog veel meer komen. En dat terwijl we wat inwoneraantallen per vierkante km. Denemarken en Duitsland verslaan.
Je kunt dus nagaan dat problemen met windturbines veel meer mensen in de toekomst zullen gaan treffen.
Wat is er op tegen dat daar VOORAF gedegen (wetenschappelijk) onderzoek naar wordt gedaan???
De kosten voor het plaatsen van dit contingent windenergie is enorm, alleen al de subisidiestroom is miljarden. Die kosten gaan betaald worden door de verbruikers met een opslag op de energierekening van rond de 100 euro per maand in 2020.
Lijkt me dat we voor dat geld toch wel mogen verwachten dat het ZEKER is dat we er op termijn niet ziek van worden met z'n allen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:08

eiber schreef:
[ En dat windturbines heel veel LFG uitzenden is ook een feit.
Het onderzoek van Alves( =niet het onderzoek dat in de openingspost genoemd wordt dus) heeft bewezen dat er verband bestaat tussen vaatverdikking en langdurige blootstelling aan LFG.
.

Referenties? Ik ben oprecht nieuwsgierig!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:24

@ Troi: ik stuur je een pb.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:03

Wist niet dat het al komkommertijd was?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:21

eiber schreef:
Jammer dat je zo reageert. [...]

Ik zou je zorgen gaan maken over dingen waar we echt misvormd en dood aan gaan, zoals kern rampen, oorlogen, uitstoot van auto's etc en alle toevoegingen in het supermarkt eten wat je toch echt niet binnen wilt krijgen. Of het wonen onder hoogspanningsmasten.

Windmolens zijn echt geen oorzaak van misvormingen. Het is een windmolen hoor, gewoon zo'n ding wat rondjes draait XD Gezien het aantal windmolens bij mij in de buurt vroeger hadden we dan toch ontelbare misvormingen moet krijgen, en van alle 100den veulentjes die onder de windmolens zijn geboren en opgegroeid, is er niet één ongezond geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:34

Ik zou het best willen geloven.
- Maar op 1 boerderij bij een paar paardjes..
- Verwant aan elkaar
- Niet (erg) naar andere factoren kijkend..
Dus niet erg geloofwaardig..!

Ik heb de engelse stukken niet(helemaal) gelezen omdat ik dan toch de helft moet ontcijferen. Maar mijn mening is dat dit onderzoek aan alle kanten rammelt.. Er moet eerst een echt goed onderzoek komen mag ik dit geloven!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:40

Nickeltje schreef:
Dit hele verhaal is gebaseerd op 1 casereport, heeft iemand dat regeltje gelezen?
De mogelijkheid van toeval en pech is daarmee in mijn ogen totaal niet uitgesloten.

Dat dacht ik ook.

Als er nu bij verschillende stoeterijen uit verschillende bloedlijnen veulens met deze aandoening geboren zouden worden wordt het tijd om er echt onderzoek naar te laten verrichten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:43

eiber schreef:
Toydoll schreef:

Jammer dat je zo reageert. Ik begrijp ook wel dat 1 enkel onderzoek niet kan aantonen dat er een causaal verband is. Maar dat het probleem van LFG schromelijk wordt onderschat is een feit. En dat windturbines heel veel LFG uitzenden is ook een feit.
In Nederland staan we, op dit moment, op de 3e plaats in Europa als het gaat om aantallen windturbines per vierkante kilometer, onder Denemarken en Duitsland. Nu moeten er nog veel meer komen. En dat terwijl we wat inwoneraantallen per vierkante km. Denemarken en Duitsland verslaan.
Je kunt dus nagaan dat problemen met windturbines veel meer mensen in de toekomst zullen gaan treffen.
Wat is er op tegen dat daar VOORAF gedegen (wetenschappelijk) onderzoek naar wordt gedaan???
De kosten voor het plaatsen van dit contingent windenergie is enorm, alleen al de subisidiestroom is miljarden. Die kosten gaan betaald worden door de verbruikers met een opslag op de energierekening van rond de 100 euro per maand in 2020.
Lijkt me dat we voor dat geld toch wel mogen verwachten dat het ZEKER is dat we er op termijn niet ziek van worden met z'n allen.

Vaatverdikking door LFG? Wat is LFG en hoe kan het voor vaatverdikking zorgen? En waar in het lichaam veroorzaakt het die vaatverdikking? En wat zijn de gevolgen daarvan?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:01

@ Natasja: google is your best friend! :D
LFG is Laag Frequent Geluid. Om het populair te zeggen: geluid dat de meeste mensen niet kunnen horen omdat het onder het spectrum van 200 Hertz is. Veel over LFG kun je vinden op de website van Leefmilieu: http://www.leefmillieu.nl.
Om te begrijpen hoe LFG vaatverdikking (en veranderingen in het collageen weefsel) kan veroorzaken moet je het onderzoek van Mariane Alves Pereira lezen. De vaatverdikking kan overal in het lichaam plaats vinden. Berucht is de verdikking van het hartzakje, het pericard, hetgeen kan leiden tot een verminderde werking van het hart en in uitsterste gevallen tot een hartstilstand.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:38

Rex_Rolfo schreef:
Mmm, Turn18 is een organisatie die sceptisch tegen klimaatverandering door CO2 staat. Zeg maar een pro-olie en steenkool lobby. Dat zegt natuurlijk niets over het onderzoek zelf maar zou voor mij wel een reden zijn om er met wat gezond wantrouwen naar te kijken.

Het veulen op de rechterfoto laat ook overduidelijk niet bekapte hoeven zien, de verzenen zijn net zo lang als de teen. Denk dat de fokker eens op zoek moet gaan naar een andere hoefsmid.

Vind zoiezo dat je hier niet echt van een onderzoek kunt praten maar eerder een onnozele tijdsbesteding als je een onderzoek doet op 11 paarden (waarvan 9 van het bedrijf zelf) op 1 bedrijf. Ik geloof er geen barst van, of komt dat omdat ik genoeg jonge paarden heb zien opgroeien onder de windmolens in noord-holland en nog nooit met misvormingen heb gezien?

Vind de onderzoeks resultaten die hier de laatste tijd genoemd worden eigenlijk een beetje zonde van de tijd om te lezen omdat er te weinig paarden gebruikt worden om van een onderzoek te kunnen spreken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:49

Wat willen ze dan? Lekker kolencentrales bouwen zeker, nee, daar wordt het allemaal veel beter van dan van een windmolenpark idd.....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:56

Ik vind dit wel erg ver gezocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:27

petraaken schreef:
Als zo'n windmolen vergund wordt gebeurt dat echt niet zonder gedegen onderzoek en advies van allerlei instanties en die worden echt niet gelobbyt door de maatschappijen.

Nou.... diezelfde discussie speelt hier ook, en dat 'gedegen onderzoek' bleek toch wel behoorlijk vooringenomen. En het eveneens 'gedegen onderzoek' naar zinvolle alternatieven bleek in een weekje op 2 A4'tjes neer te pennen :P

Dus hoe het precies zit met de situatie in Portugal zou ik werkelijk niet weten, maar vergunningsverlening gaat zeker niet altijd zorgvuldig.