Famke160301 schreef:Begrijp je het zelf wel goed? Niks arrogantie! Voel me echt niet meer of minder dan een ander. Maar heb wel moeite met belerende toontjes.. En dat schrijf ik ook. Niks meer en niks minder. Dat ik niet van filosofie hou, vind het persoonlijk erg zweverig, maakt jou toch niks uit? Dat is nou t mooie van mensen, d'r is d'r geen één dezelfde, qua uiterlijk niet, maar zeker qua denkwijze en doen en laten niet. Mooi toch? Maar we dwalen af...dit topic gaat nog steeds over een afgebeten pielemuis en dat blijft natuurlijk erg vervelend!
Wat is er zweverig aan filosofie? Als je er niet van houdt, moet je deze discussie niet voeren. De vraag luidt namelijk: hebben wij het recht om iemand, of een hele cultuur, achterlijk te vinden om wat hij denkt, en dat is een filosofisch vraagstuk. Je kunt die vraag niet beantwoorden, met welk antwoord dan ook, zonder filosofie te bedrijven. Jij doet er hierboven al aan, al vind ik het wel filosofie van de koude grond.
En ja, mensen zijn allemaal verschillend. Daarom gelooft de één in geesten en de ander niet. Ik vind dat inderdaad mooi, jij ook als je consequent bent. Tiepfoudt duidelijk niet. Die ging over haar nek alleen maar omdat iemand er anders over denkt. En ja, er zijn een hoop dingen die je w.m.b. niet mag van je geloof, maar geloven mag je wel. Want: er staat in dat hele bericht alléén maar wat die vader omtrent dat paard gelooft, nog niets over wat hij er nou mee van plan was. Is het dan niet op zijn zachtst gezegd erg voorbarig om maar dadelijk aan te nemen dat iemand er een "rituele dans" of zo omheen doet?