Filippijnen: Paard bijt geslachtsdeel man eraf [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:16

Famke160301 schreef:
Begrijp je het zelf wel goed? Niks arrogantie! Voel me echt niet meer of minder dan een ander. Maar heb wel moeite met belerende toontjes.. En dat schrijf ik ook. Niks meer en niks minder. Dat ik niet van filosofie hou, vind het persoonlijk erg zweverig, maakt jou toch niks uit? Dat is nou t mooie van mensen, d'r is d'r geen één dezelfde, qua uiterlijk niet, maar zeker qua denkwijze en doen en laten niet. Mooi toch? Maar we dwalen af...dit topic gaat nog steeds over een afgebeten pielemuis en dat blijft natuurlijk erg vervelend!

Wat is er zweverig aan filosofie? Als je er niet van houdt, moet je deze discussie niet voeren. De vraag luidt namelijk: hebben wij het recht om iemand, of een hele cultuur, achterlijk te vinden om wat hij denkt, en dat is een filosofisch vraagstuk. Je kunt die vraag niet beantwoorden, met welk antwoord dan ook, zonder filosofie te bedrijven. Jij doet er hierboven al aan, al vind ik het wel filosofie van de koude grond.

En ja, mensen zijn allemaal verschillend. Daarom gelooft de één in geesten en de ander niet. Ik vind dat inderdaad mooi, jij ook als je consequent bent. Tiepfoudt duidelijk niet. Die ging over haar nek alleen maar omdat iemand er anders over denkt. En ja, er zijn een hoop dingen die je w.m.b. niet mag van je geloof, maar geloven mag je wel. Want: er staat in dat hele bericht alléén maar wat die vader omtrent dat paard gelooft, nog niets over wat hij er nou mee van plan was. Is het dan niet op zijn zachtst gezegd erg voorbarig om maar dadelijk aan te nemen dat iemand er een "rituele dans" of zo omheen doet?
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 24-09-13 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:18

Het gaat hier toch om een afgebeten lul, niet om filosofie of cultuur, of mis ik weer eens iets?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:33

Betteke schreef:
Het gaat hier toch om een afgebeten lul, niet om filosofie of cultuur, of mis ik weer eens iets?

Dat is een geweldig onderschrift. :P

De aanleiding voor deze discussie staat ergens aan het begin.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:51

Betteke schreef:

Wat een lul al niet kan doen. Lekker laten lullen _O-
vind de discussie wel interessant hoor, maar moest er ff op inhaken zo :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:01

wetenschap en filosofie zijn 2 dingen, die je niet in 1 adem kunt noemen :D
ik snap wel wat tiepfoudt bedoeld, en het word weer ernstig uit z'n verband gehaald.
tuurlijk geloofden we 200 jaar geleden, dat de aarde plat was, en meer van dat soort dingen.gelukkig zijn we "gegroeid "in dat soort dingen,met dank aan de wetenschap.anders, indien we dat niet hadden gedaan, verbrandden we nu nog b.v. heksen.men evolueert. of dat altijd beter is, is de vraag.vaak wel,maar niet altijd.het is gewoon een raar idee, dat men in deze technologisch hoogstaande tijd, nog in zoiets geloofd.het geloof erin is ansich geen probleem,maar wel de rituelen, die veel volkeren erop na houden, om de kwade geesten uit te bannen. in veel landen worden nl. nog steeds heksen verbrand.

het is makkelijker, om een kwade geest de schuld te geven, als de fout bij jezelf te zoeken.ik kan me nl. alleen voorstellen, dat het mannelijke onderdeel eraf is gebeten, als het blootgesteld ( :D ) was. door een broek heen iets afbijten, word lastig denk ik.

Ladyson

Re: Filippijnen: Paard bijt geslachtsdeel man eraf [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:06

Ik vind deze filosofie wel erg offtopic. Vervelend voor deze jongen, al denk ik ook dat dit wel een beetje uitgelokt is..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 02:25

Musiqolog, wind je niet zo op man, het is maar internet. Je zou moeten lachen om dit soort topics ipv er zo serieus op in te gaan. Je kunt je niet alles in de wereld zo aantrekken en moet je al helemaal niet drukmaken om een groep geinende meiden op bokt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:48

catzkillz schreef:
Ik kan me niet inbeelden dat een paard bewust zo laag gaat happen..

Ik ben ook weleens gebeten aan de binnenkant van me been bij me knie zeg maar.
En me zusje is door dit zelfde paard weleens gebeten in haar borst.

Ze kunnen je echt overal bijten!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:32

wat een bericht zeg :)

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:45

Knakker schreef:

Jij hebt wel een toepasselijke naam voor dit topic :=

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:28

spicegirl schreef:
wetenschap en filosofie zijn 2 dingen, die je niet in 1 adem kunt noemen :D
ik snap wel wat tiepfoudt bedoeld, en het word weer ernstig uit z'n verband gehaald.
tuurlijk geloofden we 200 jaar geleden, dat de aarde plat was, en meer van dat soort dingen.gelukkig zijn we "gegroeid "in dat soort dingen,met dank aan de wetenschap.anders, indien we dat niet hadden gedaan, verbrandden we nu nog b.v. heksen.men evolueert. of dat altijd beter is, is de vraag.vaak wel,maar niet altijd.het is gewoon een raar idee, dat men in deze technologisch hoogstaande tijd, nog in zoiets geloofd.het geloof erin is ansich geen probleem,maar wel de rituelen, die veel volkeren erop na houden, om de kwade geesten uit te bannen. in veel landen worden nl. nog steeds heksen verbrand.

het is makkelijker, om een kwade geest de schuld te geven, als de fout bij jezelf te zoeken.ik kan me nl. alleen voorstellen, dat het mannelijke onderdeel eraf is gebeten, als het blootgesteld ( :D ) was. door een broek heen iets afbijten, word lastig denk ik.

Je zegt hier echt een paar dingen die ik niet kan laten staan.

Wetenschap en filosofie zijn wel twee verschillende dingen, maar ze liggen juist heel erg in elkaars verlengde. Er zijn weinig filosofische subdisciplines zo uitgediept als de wetenschapsfilosofie.

200 jaar geleden geloofden we helemaal niet dat de Aarde plat was. Hoe kom je daar in godsnaam bij? Al in de oudheid wisten geleerden dat de Aarde rond was, en ook in de middeleeuwen werd dat op universiteiten (ja, die waren er toen al! Zo onderontwikkeld was die tijd helemaal niet) en kathedraalscholen onderwezen. 200 jaar geleden hadden we het humanisme en de Verlichting n.b. al achter ons, dus toen wisten we ook al dat de Aarde om de zon draait én dat dat door de zwaartekracht komt.

Verder: die eeuwige heksenverbrandingen... die kwamen in de middeleeuwen nauwelijks voor! Pas tegen het einde van de vijftiende eeuw werden ze frequenter; de echte massahysterie kwam in de zestiende eeuw en in de zeventiende eeuw was het al gauw afgelopen. De elite geloofde niet in heksen, maar in die tijd morde het volk en moest het tevreden worden gesteld met heksenprocessen (populisme, waar hebben we dat vaker gezien?) Mensen waren in de middeleeuwen namelijk ook niet gek, net zo min als mensen op de Filipijnen.

Dát is nou net de manier van denken die ik bij sommigen van jullie aantref: wij weten het beter en andere mensen hebben kak in hun ogen, net als onze voorouders. Terwijl je ondertussen heel gemakkelijk afgaat op vooroordelen: over onze voorouders en over andere landen.

Tot slot: ja, het is gemakkelijker om de schuld bij een ander te leggen. Maar dat doen wij ook. Het is allemaal de fout van de buitenlanders, de regering, de banken, of het paard dat een naar karakter heeft, hoe vaak hoor je dát wel niet? Daar heb je geen volksgeloof in geesten voor nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:19

Op dit moment volg ik het vak Philosophy of science op de universiteit. Letterlijk dus wetenschapsfilosofie.

Daar werd recent ook acupunctuur aangekaart. Tot voor kort werd dat in de reguliere geneeskunde net zo behandeld als het "huladansje". Nu is het ondertussen opgenomen in de reguliere geneeskunde. Is opeens de acupunctuur zo veranderd of bleek die "achtelijke" cultuur toch niet zo achtelijk?

Nu geloof ik ook in geesten, hoewel niet op de manier zoals hier in de OP gesuggereerd wordt. En nee, ik heb geen bewijs daarvoor. Maar ik heb ook nog geen sluitend bewijs gezien tegen. En zo lang de wetenschap met verschillende onderzoeken over hetzelfde nog recht tegenover elkaar komen te staan regelmatig, vind ik niet dat wetenschap sluitend is.

En ik ben het dan ook met musiqolog eens. Wetenschap en filosofie zijn ontzettend met elkaar verbonden. Maar in dit geval zou ik eerder wijzen naar cultuurfilosofie en wereldfilosofie. Ontzettend interessant en je kan ook gewoon nuchter blijven denken en tegelijkertijd met filosofie bezig zijn. Juist zelfs (maar het hoeft niet per se, het hangt uiteraard van je richting van denken uit).

Ooit heeft iemand gezegd: Voor de gewone man is er Geloof, voor de wijze man is er Filosofie.
Deze zin moet je plaatsen in een tijd waar eigenlijk iedereen gelovig was, en ook de filosofen waren vrijwel altijd gelovig. Maar ze probeerden verder te kijken dan de leidraad waarin opgedragen werd wat je wel en niet moest doen. En ik ben het niet volledig eens, maar wel voor een groot deel. Want de meeste mensen willen gewoon een stel regels waar ze zich aan moeten houden en willen er verder niet over nadenken. Terwijl juist het verder erover nadenken filosofie beoefenen is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:08

Hallo, het gaat hier om een afgebeten lül.... maak zelf even een ander topic aan die over dit gewauwel gaat.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:33

@Mizora: Amen. In grote lijnen dan. :)

Ik hou ermee op, want deze discussie is inderdaad uit de hand gelopen. Maar blijkbaar wel voor genoeg mensen boeiend. De moderatoren hadden onze berichten al tien kunnen weghalen wegens off-topic, maar hebben ze laten staan. Blijkbaar lazen ook zij geïnteresseerd mee.

Ik weet best dat ik niet het laatste woord kan eisen (iedereen kan na mij nog wat zeggen), maar ik ga dit onderwerp wel ontvolgen. Verwacht dus geen antwoord als je mij (of iemand anders uit mijn 'kamp') tegenspreekt.

Tot het volgende piemel-onderwerp!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:36

Kriel schreef:
Wat ontzettend 'sneu' dat men hier weer voorpagina nieuws van maakt....
Sjonge jonge zeg :n

Het is komkommer eeh piempiemeltijd?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:38

En jullie hier maar ruzie maken over filosofie terwijl die arme man in het ziekenhuis ligt te huilen zonder zijn pielemoos 8)7

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:45

mmm dan is het wel een heul slim paard geweest dat ie precies wist wat er achter die broek zat om daar dan net wat af te bijten....

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:46

PocoGaucha schreef:
haha dat paard is zeker getraint door Cartman

Exactly my thoughts :')

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:47

Misschien zat hij wel niet achter zijn broek :=

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:48

Storm schreef:
Misschien zat hij wel niet achter zijn broek :=

gok inderdaad dat iemand een kijkje om een hoekje heeft genomen :P

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:51

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:26

claudia85 schreef:
Knakker schreef:

Jij hebt wel een toepasselijke naam voor dit topic :=

o god :')
Ben ik heel de discussie aan het volgen, lees ik dit.
Moet ik hardop lachen :')

Maar best lullig voor die man :))

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:51

Ik vond ook de discussie best interessant. Maar het was hier natuurlijk compleet off-topic.
Misschien een ideetje om een nieuw topic aan te maken op de plek waar die hoort? :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:59

Vind musiqolog anders wel boeiende dingen zeggen. :)

Hahaha knakker _O-

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:33

Waarschijnlijk zat er gewoon een beloning in zijn broekzak en heeft t paard verkeerd "gemikt"? :=