Binnenkort nieuwe layout voor Bokt, nu ook voor mobiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:14

Iris82 schreef:
Iejoorr schreef:
Mogen we niet gewoon blijven kiezen tussen bokt 4 en bokt 5?
Ik vind bokt 5 (sorry) onwijs lelijk (smal op scherm) en heel onhandig lezen.
Anders ga ik denk ik maar over op de office functie, want bokt 5 word m voor mij niet :=

Help, het scherm is smal!Op hele brede schermen werden de regels wel erg lang. Op die schermen wordt Bokt daarom niet meer over de volle breedte getoond. Veel gebruikers geven aan dat het even wennen is, maar wel prettiger leest. Maar andere gebruikers willen het net zo hebben als eerst. Dit kun je instellen: ga naar Instellingen -> Foruminstellingen en zet daar het vinkje aan bij "Bij Bokt 5 altijd de volledige breedte van je browser gebruiken"

Nee, je kunt niet switchen. Dat hebben we de afgelopen twee maanden kunnen doen, maar de verandering is definitief.

Ik heb dit al ge-edit hoor ;) Ik heb nog wel andere dingen die ik onwijs onhandig en lelijk vind. Jammer, ik vind het lettertype echt te klein en het leest dus totaal niet lekker!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:17

Hmm ik vind het best mooi! Maar als ik op m'n mobiel van Forums naar Nieuws ga, springt die terug naar de bokt4 layout en kan ik niks meer aanklikken qua nieuws wiki of forums? Dan moet ik of de terug knop gebruiken om naar het Forum te gaan of een topic aanklikken en dan staan de bokt5 layout er weer..

En op m'n iPad veranderd er in de header niks, klopt dat? Blijven daar gewoon de teksten Actieve onderwerpen en Eigen berichten staan? Of horen daar ook de 'plaatjes' te komen?

Ik hoop dat jullie me snappen :+

eilleen333

Re: Binnenkort nieuwe layout voor Bokt, nu ook voor mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:19

Bij mij op de ipad zie ik eigenlijk ook geen verschil. Denk dat dat te maken heeft met het feit dat dat scherm sowieso breder is dan dat van een mobiel ofzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:20

En op je mobiel R_D?

Ik zou het overigens niet weten want ik heb geen Ipad. :)

Dat eerste zou in ieder geval niet de bedoeling zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:21

Op mijn mobiel is de lay out wel heel anders wanneer ik in een topic blader. De hoofdpagina is volgens mij practisch hetzelfde. ik heb trouwens een Iphone.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:22

8nnemiek: de letters zijn op mobiel wel groter, maar horen niet gigantisch te zijn.
Kan het zijn dat je browser dat zelfstandig de letters nog groter maakt (of via een instelling)? Welke telefoon / browser heb je, en met welk formaat scherm?

Creatas: Opera Mini blijkt in de praktijk bepaalde standaard html en css niet goed te accepteren. Een aantal problemen lijken in nieuwere versies verholpen, maar sommige dingen zijn helaas niet op te lossen.

Wat betreft datagebruik. Het gebruik van deze versie van Bokt ligt hoger dan die van de oude m.bokt. Daar zaten immers helemaal geen plaatjes op, en ook helemaal geen advertenties.

Het gebruik wordt wel zoveel mogelijk beperkt: foto's worden niet standaard geladen en er wordt zoveel mogelijk gecached (opgeslagen in je browser, zodat het kan worden hergebruikt). Ook zijn er meer tekstadvertenties op mobiel. Het lijkt me wel handig om in het begin je dataverbruik in de gaten te houden omdat het effect van sommige dingen door ons niet goed voorspeld kan worden.

Iejoorr: het lettertype is niet veranderd en ook niet kleiner geworden. Wel maakten sommige browser hiervoor fouten in de berekening van de lettergrootte (omdat het een hele omslachtige berekening was.) Nu doen alle browsers ongeveer hetzelfde, dat kan de verandering verklaren. Maar die verandering was je ook tegengekomen als je je browser had geupdate.

Je kunt overigens in je browser het lettertype ook vergroten naar een formaat dat voor jou prettig leest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:25

Eileen en Rubber_Duck: de hoofdpagina (Nieuws) is inderdaad niet veranderd, het gaat alleen om het forum zelf. De header is dus ook nog een beetje anders. Dit wordt wel opgelost in de loop van de tijd.

Rubber_Duck: op de ipad verandert er niet zoveel, dat klopt. Die schermen zijn groot genoeg om de hele tekst te tonen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:35

+:)+ top, ik ben tot nu toe tevreden :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:35

Ooh die nieuwe versie is heel fijn!
Vind het heerlijk dat het kader wat smaller is gemaakt, dat leest -vind ik- veel fijner.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:36

Fortitude schreef:
Ooh die nieuwe versie is heel fijn!
Vind het heerlijk dat het kader wat smaller is gemaakt, dat leest -vind ik- veel fijner.

Vond ik juist ook :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:36

Iris82 schreef:
Er is in ieder geval de volgende feature ingebouwd voor het data-verbruik:

De afbeeldingen zijn te zien als [img]. Je dient ze dus aan te klikken en dan laden ze allemaal tegelijk.
Niet doen dus als je geen mbs wil verbruiken.

Hoe het precies zit qua verbruik itt m.bokt kan Bart of Shadow wrs het beste beantwoorden.

Dat weet ik :)
Wat misschien nog een idee is is een optie om plaatjes zoals avatars uit te zetten in je instellingen? Ik weet niet of dat te doen is, maar ik kan me voorstellen dat dat gewaardeerd wordt? :) Ik weet dat ik toen met mijn oude abonnement me echt zorgen maakte over deze nieuwe versie toen het werd aangekondigd :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:44

Shadow0 schreef:
8nnemiek: de letters zijn op mobiel wel groter, maar horen niet gigantisch te zijn.
Kan het zijn dat je browser dat zelfstandig de letters nog groter maakt (of via een instelling)? Welke telefoon / browser heb je, en met welk formaat scherm?

Ik heb een iphone, de 4S. Andere websites hebben wel een normaal formaat tekst. Ik kan ook niet verder uitzoomen, en ik zou niet weten hoe ik handmatig het lettertype kan verkleinen..

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:54

Afbeeldingen uitzetten kan al in de instellingen volgens mij

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:55

Ik vind het alleen lastig dat de banners zo dicht op de volgende pagina knop zit of waar je naar iemands profiel kunt, ik klik nu vaak op de banner namelijk (mobiel). Wellicht dat de marge van die bannerruimte groter kan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:56

Het gaat dus nu definitief worden de versie 5? Voor mij nog steeds niet goed en prettig leesbaar. De letters zijn echt kleiner en scherper geworden. Ik blijf zolang het kan oldbokt gebruiken. Voor nu de best leesbare en bruikbare versie voor me. Wordt dat ook de nek omgedraaid is het dan echt einde bokt omdat het niet leesbaar meer is voor langer dan 5 minuten op een dag. Daarna gaan mijn ogen zeer doen vanwege de scherpe letter die toch echt anders is dan bokt4.

Een ding waar ook bokt dus aan gaat beginnen. De verplichting om mobiel de mobiele site te gebruiken. Niets zo irritant dan dat omdat de mobiele versies vaak minder mogelijkheden hebben of domweg onduidelijk klein zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet om de gebruiker de vrije keus te geven. Ik heb het pas op de mobiel van manlief geprobeert, maar dat is totaal niet leesbaar. Miniklein, je moet heel goede ogen en motoriek hebben wil je nog wat kunnen ontcijferen. Terwijl de oude versie voor pc wel goed leesbaar is en werkt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:02

8nnemiek schreef:
Shadow0 schreef:

Ik heb een iphone, de 4S. Andere websites hebben wel een normaal formaat tekst. Ik kan ook niet verder uitzoomen, en ik zou niet weten hoe ik handmatig het lettertype kan verkleinen..

Ik heb hetzelfde en hoop ook van harte dat je met mobiel kunt kiezen voor welke versie. De computerversie wil ik best gebruiken op mijn mobiel maar de mobiele website niet.

De meeste mobiele websites zijn voor mij vervelender maar dit is toch wel eentje die ik het minst kan waarderen. Ik heb trouwens de samsung galaxy note 2... doe mij maar gewoon de normale webversie!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:03

Ik zit al vanaf het begin op Bokt5 (en ook mobiel vanaf wanneer het kon) en ik hoefde echt helemaal niet te wennen. Alles werkt prima en heb geen op of aanmerkingen. :D

Die feature dat je op je mobiel standaard [img] te zien krijgt bij foto's is echt top! +:)+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:05

Ik vind het eigenlijk ook wel mooi en overzichtelijk, enige wat ik jammer vind is dat het niet meer beeld vullend is ik heb ruim 10 cm aan beide kanten niets naast het bokt gedeelde dat is wel heel veel vind ik persoonlijk.

Edit de hoofdpagina is wel beeldvullend klopt dit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:06

Ik vind de mobiele versie juist top. Nou ja, eerst nog even de voorpagina fatsoeneren en dan is ie top :+.

@Seven, lezen is ook een vak, hé ;). De breedte van het scherm kun je instellen. Staat keurig in de OP.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:08

Is mij dan inderdaad ontgaan dacht dat dat over de mobiel versie ging.
Kan gebeuren toch. :D

Heb het nu gefikst
Laatst bijgewerkt door Seven op 24-09-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:09

ik ben mobiel even overgeschakeld van Boat browser naar Opera mini en daar is inderdaad verschil tussen. Terwijl dat bij mijn HTC Desire S niet zo was, maar nu dus wel bij de HTC Desire 500.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:10

Bellatrix schreef:
Die feature dat je op je mobiel standaard [img] te zien krijgt bij foto's is echt top! +:)+

Kan je dit ook uitzetten? Want ik vind het niet fijn om alle foto's los te moeten openen...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:14

Je hoeft maar 1x op img te drukken en dan opent hij ze allemaal he :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:16

Karuna en andere mensen die problemen hebben met het lettertype: je kunt in je browser zelf dat soort dingen ook instellen. Het loont zeker de moeite om daar naar te kijken. Als de gewone instellingen niet voldoen heb je ook nog de 'toegankelijkheidsopties' die nog meer mogelijkheden bieden.
Je kunt het dan veel beter op je eigen wensen aanpassen dan ik ooit kan doen, omdat de wensen van iedereen zo uiteen lopen.

Zo zijn er op dit moment mensen die de letters te klein vinden en mensen die de letters te groot vinden. Ik kan dat niet oplossen want iets wat de ene persoon helpt, maakt het voor de andere nog erger. Dan kunnen er wel allerlei extra instellingen gemaakt worden, maar dat maakt het alleen maar ingewikkelder. En het is ook niet nodig, want heel veel van die functionaliteit zit al in veel browsers. Bij het bouwen van Bokt is zoveel mogelijk rekening gehouden met de standaarden, en zoveel mogelijk met de schaalbaarheid: als je de lettertypen / grootte aanpast zou Bokt toch gewoon moeten werken. Maar ik kan het niet voor iedereen perfect maken.

Magda_90: ik dacht dat ik dat had aangepast, maar dat zal ik nog even nakijken, het zou er ook zomaar toch tussendoor geglipt kunnen zijn.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:19

Ik vind de nieuwe mobiele layout erg mooi!!! Ziet er meteen een stuk gezelliger uit :D
Ik erger me alleen mateloos aan de grootte van de banner onder aan elke blz. Die zou best weg mogen :o of iig wat kleiner/subtieler