Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:44

LadyMadonna schreef:
Een scooter mag ook niet op het fietspad :?

op het brom-fietspad toch wel?

Moonlight17

Urielle schreef:
Moonlight17 schreef:
Dan mag elke boer hier ook wel beginnen van het schoonmaken van het fietspad hier en zie dat ook niet echt gebeuren.

Ik weet niet of dat gemeentelijk bepaald is of wellicht Vlaanderen/Nederland maar hier moeten de boeren die met de trekker van de akker komen ook de sporen van de weg scheppen (en doen dat meestal ook).
Daarnaast geeft andermans rommel geen permissie om zelf nog meer vuil achter te laten. What's next, vuile pampers op de weg smijten om de vuilniskosten te drukken?

Hier kennen ze het ieder geval niet Urielle, daarom vindt ik dat ze dan ook alles gelijk moeten trekken en dan ook over de boeren gaan zeuren en niet alleen over paarden.

Veulen84

Artikel 8 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt dat het niet mag. Sterker nog, in het zelfde stuk wordt geregeld dat geleiders van rij en -trekdieren ook niet op het fietspad mogen. Omdat ze niet in de specifieke artikel 8 worden genoemd mogen deze ook niet in de berm.

Dus met je paard aan de hand moet je op de weg, te paard mag je ook nog in de berm. De wet is er nogal simpel in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:46

LadyMadonna schreef:

Ze bedoelt een scooter met blauw kenteken, die moeten verplicht op het fietspad

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:47

Ik snap wel dat mensen last hebben van een hoop paardenpoep. Aan hondendrollen stoor ik me ook en paardenpoep is nog een grotere hoop natuurlijk. (Al vind ik hondenpoep veel smeriger dan paardenpoep)
Maar ik moest toch wel erg lachen om het 'nieuwsbericht', waarbij ik de situatie al helemaal voor me zie van die vrouw op d'r hakjes.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:48

Geryon schreef:
LadyMadonna schreef:

Ze bedoelt een scooter met blauw kenteken, die moeten verplicht op het fietspad

en met geel moeten ze verplicht op bromfietspad, welke wij hier eigenlijk alleen maar hebben :P
maar vind dat paard toch wel gelijk staat aan 45-km scooter... paard gaat op asfalt al helemaal een stuk trager.

coiyaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:57

Als ze nu eens veel meer ruiterpaden maken dan heb je hier geen last van : )

Licor

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:08

Ik heb bij het nationale verkeersexamen eens gezien dat de wet veranderd was en dat ruiters niet per definitie meer op de weg hoefde.. ik begreep dat zij zelf moesten inschatten of de weg, fietspad of berm de veiligste plek was..
Ik kan dit echter nergens terug vinden.. nou moet ik zeggen dat ik sowieso eigenlijk geen officiele regels kan vinden over paarden in het verkeer.. wel op particuliere websites, maar dan weet je nog niet zeker in hoeverre zij op de hoogte zijn van nieuwe regels of veranderingen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:13

horsies5 schreef:
Ik heb bij het nationale verkeersexamen eens gezien dat de wet veranderd was en dat ruiters niet per definitie meer op de weg hoefde.. ik begreep dat zij zelf moesten inschatten of de weg, fietspad of berm de veiligste plek was..
Ik kan dit echter nergens terug vinden.. nou moet ik zeggen dat ik sowieso eigenlijk geen officiele regels kan vinden over paarden in het verkeer.. wel op particuliere websites, maar dan weet je nog niet zeker in hoeverre zij op de hoogte zijn van nieuwe regels of veranderingen..

Artikel 8 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt dat ruiters niet op het fietspad mogen. Ze moeten op het ruiterpad indien aanwezig. Ze dienen rechts op de weg te houden en mogen eventueel gebruik maken van de berm. Sterker nog, in het zelfde stuk wordt geregeld dat geleiders van rij en -trekdieren ook niet op het fietspad mogen. Omdat ze niet in de specifieke artikel 8 worden genoemd mogen deze ook niet in de berm.

Dus met je paard aan de hand moet je op de weg, te paard mag je ook nog in de berm. De wet is er nogal simpel in.

Artikel 5 van de wegenverkeerswet zegt ook nog eens dat je geen andere weggebruikers in gevaar mag brengen. Dus bij het rijden in de berm of op de weg mag je geen gevaarlijke fratsen ophangen. Er zijn agenten die daaraan ophangen dat je dus ook niet zonder tuig bv op de weg mag, of meerdere paarden tegelijk mag verplaatsen.

Artikel 5 is een kapstok artikel en dat mag een agent dus redelijk bepalen.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:15

Veulen84 schreef:
milja78 schreef:
zullen alle automobilisten idd heel blij mee zijn als wij met zijn allen de weg op gaan, ze moeten jou met je paard namelijk stapvoets passeren...

Volgens mij staat dat nergens in de wet.
Hooguit dat je bij een inhaalverbod helemaal niet mag inhalen. 90% van de 80 km wegen hebben hier een doorgetrokken streep. ze zullen blij zijn dat ze 5km achter me moeten hangen als ik in stap zit...

artikel 5, dat gaat over de beleefdheidsregels, leer je als het goed is tijdens je rijlessen, mens en dier passeer je op gepaste manier, stapvoets dus..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:17

Veel weggebruikers weten niet wat het woord beleefdheidsregels betekent. Daar wringt hem de schoen en niet zozeer het feit dat paarden op de weg moeten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:17

Hoe scheel ben je als je zo'n hoop stront niet ziet liggen? :')
Niet zo netjes van de eigenaar alleen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:20

Mijn dochter pakt hier in het dorp ook het fietspad maar de moppen schop ik in de berm of ik kom even terug om ze op te ruimen. Is ook niet fijn om door zo'n paardendrol heen te fietsen ;)
Wij hebben al regelmatig politie voorbij zien rijden maar we zijn nog nooit aangesproken over het op het fietspad rijden.

A-scooters (snorfietsen in Nederland) moeten overigens op het fietspad. B-scooters hangt er van af.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:22

_San87_ schreef:
Veel weggebruikers weten niet wat het woord beleefdheidsregels betekent. Daar wringt hem de schoen en niet zozeer het feit dat paarden op de weg moeten.

Je bedoelt de beleefdheid om even de mest van het fietspad te verwijderen? :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:23

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

Je bedoelt de beleefdheid om even de mest van het fietspad te verwijderen? :D

Ook. Een ruiter is ook een weggebruiker, hé :D.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:25

Ik vraag me af wat er eerder beboet zou worden onder artikel 5:

Je steekt een kruising over. Halverwege begint je paard te mesten. Mest laten liggen is gevaarlijk, mest weghalen ook...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:26

Als je niet op het fietspad mag komen zouden ze de ruiterpaden misschien wat beter moeten aanleggen. In een wijk kan je prima op de weg rijden, maar ik ga niet op een 80 km weg met mijn pony rijden. Is voor zowel mij en de pony als voor de bestuurders gevaarlijk.

En dat je in een hoop zakt is natuurlijk gewoon dom, zie al helemaal voor me wat voor 'n type dat is..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:30

Mij zie je hier voor mijn huis de straat ook niet op rijden. Het is een 70 kilometer weg en ze rijden er vaak 90. En er ligt een mini fietspad naast maar daar ben ik ook niet zo voor want daar wordt je als fietser door auto's al afgereden. En Berm wil ik best doen hier..maar die is te smal en ligt meteen een diepe greppel naast..leuk als hij op zij stapt. EN er ligt vaak veel rotzooi van Automobilisten/fietsers in de berm. Daarnaast de standaard paaltjes van gemeente enz. NIet handig rijden dus. Als ze daar nu meer over nadenken wil ik best op de weg rijden hier. Maar nu durf ik het van geen kanten.

Nieuw fietspad staat gepland maar daar mag ik dan niet op? Spannend...

Nog een ander probleem, naast het feit dat je niet op een fietspad mag: Je bent ook niet verzekerd zeggen ze omdat je op een fietspad rijdt waar je niet hoorde te rijden als bestuurder? Maar dat geloof ik nog niet helemaal. En weet ik het fijne niet van maar dat is mij ooit verteld als je een ongeluk krijgt met je paard op fietspad of andere schade door jou, hoeft de verzekering niet uit te keren omdat je er niet hoort?

Er liggen hier wel veel nieuwe ruiterroutes het domme is dat er 2 startpunten bij mij op de andere hoek liggen langs de zelfde drukke weg waar ik niet op durf en de bordjes staan door de gemeente geplaatst in de berm/voortuinen van huizen en berm is te smal en niet onderhouden? Moet ik dan toch op het fietspad daar rijden omdat de bordjes het zeggen? Je rijdt er ook midden door woonwijken. En wel rustiger maar toch 2 a 3 een drukke baan op die onoverzichtelijk over te steken zijn en auto;s je vaak geen voorrang zullen geven en geen oversteek punt waar je veilig over komt. Die is er vaak ook al niet voor fietsers? Hoe kom je dan weg? Over de 70 kilometer..vinden de auto mensen enz leuk joh:)

Ik denk dat het tijd wordt dat iemand met hart voor paarden zich eens gaat buigen over de kwestie paard op de weg en fietspad en de regels daarvoor. De wegen worden gewoon steeds drukker en vind ons dan wel bestuurder maar wel met een anders soort is geen machine die doet wat ik doe soms;) En is wel bomproof maar niet botsproef bij auto contact;0

Tja, lastige kwestie dit en zal het blijven. Vind wel dat je met je paarden kaka in de weer moet. Als ik het op mijn eigen erf opruim en in de weides waarom dan niet op de weg als ik rijdt? Het is geen middeleeuwen meer:) Je hebt zn Kaka-zak voor aan de staart..maar dan moet ik nog even trainen dat de mijne snapt als hij kaka heeft gedaan het aan zijn gat blijft hangen in een zak en lekker even mee beweegt als je het niet meteen kan weg halen:)

En ik bedankt elke weg gebruiker als ze mee denken. Dan hoop ik dat ze het de volgende keer weer doen voor mij en andere ruiters

Paardjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:49

Ik rijd eigenlijk altijd op de fietspad als ik langs de weg moet met mijn pony.... :o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:49

Nou ik weet een leuke stunt hoor. Ik print even die wetsartiekelen uit en ga al stappend met mijn paard breedlopen op de 70 km weg. Kijken wat er gebeurt. :+ Eerste de beste die stopt en zeg dat ik op het fietspad hoor schuif ik hem/haar het document onder zijn neus. Kijken hoe lang het duurt tot de politie word gebeld omdat ik file veroorzaak :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:50

miss_lizje schreef:
Nou ik weet een leuke stunt hoor. Ik print even die wetsartiekelen uit en ga al stappend met mijn paard breedlopen op de 70 km weg. Kijken wat er gebeurt. :+ Eerste de beste die stopt en zeg dat ik op het fietspad hoor schuif ik hem/haar het document onder zijn neus. Kijken hoe lang het duurt tot de politie word gebeld omdat ik file veroorzaak :')

Bel me wanneer je dat gaat doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:01

Stel dat ze de regels gaan aanpassen zodat paarden op het fietspad moeten.
Hoe doe ik dat met mijn aanspanning?
Hoeveel fietsbruggetjes/onderdoorgangen zijn er wel niet die absoluut niet geschikt zijn voor paarden?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:02

_San87_ schreef:
miss_lizje schreef:

Bel me wanneer je dat gaat doen.

Tuurlijk, ik stuur wel een pb dan! Maar ik denk dat mijn moeder mij wel tegen houd omdat ze bang is dat het paard iets overkomt. Eigenlijk denk ik ook dat het beter werkt als je dit in groepsverband zou doen, 3 paarden bij elkaar ofzo. Dan is de groepsdruk iets groter en zullen de automobilisten meer moeite moeten doen. Ik stel voor als "stil protest" dat iedereen in groepsverband de weg gaat innemen :') . Tot ze doorhebben dat een paard toch beter op het fietspad hoord dan rijweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:04

KozieZ schreef:
Dat paarden niet op het fietspad mogen, is nooit anders geweest. Het wordt alleen wel vaak gedoogd. Eigenlijk dus niets nieuws...

In de gemeente groningen bij de kruizing vlak voor het politiestation op het fietspad staat zelfs een drukknopje met een icoontje dat het voor ruiters is, staat ook op ruiterhoogte. Zijn er andere regels voor politiepaarden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:06

@maarten
Is het wel een fietspad of is het een fietssuggestiestrook?