Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:32

hier ook een keer gehad, dan zeggen die mensen uit die ballon:' ja, sorry we hadden de landing hier gepland.'
gingen ze gewoon in het land waar allemaal koeien stonden landen :roll: weet niet maar dan zou ik daar toch echt niet landen. Vervolgens waren die koeien door het draad gegaan en gewoon echt op hol.
gaat die man zo leuk doen, geeft hij ons een fles wijn en zegt erbij voor de schade :wow:, een koei moest ingeslapen worden omdat hij in de sloot gevallen was, en meerdere hadden ook wonden, en de stress die erbij kwam kijken. Je kunt je vee/paard echt niet opvoeden voor zo iets onverwachts.
sorry hoor maar ja, die ballonvaarders kunnen soms echt wel wat beter nadenken voor ze gaan landen

karijn

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:59

Het had dus zomaar kunnen zijn dat toen hij ging kijken voor de landing, de koeien eerst in een andere wei stonden en daarna verhuisd zijn naar een andere wei...tja, dan lijkt het mij heel moeilijk om ineens even uit te wijken naar een andere plaats. Een paar jaar geleden is er bij ons aan de overkant een ballon in het maisveld geland. Ja, dat geeft schade maar dat werd gewoon keurig vergoed.
Je kan overal wel een korrel zout op gaan leggen maar ongelukken gebeuren en met de beste wil van de wereld maar het fietst er bij mij niet in dat ballonvaarders zulke aso's zijn. Uitzonderingen daar gelaten. Zolang je een dialoog aan kan gaan met de boer in kwestie, kom je er wel uit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:04

Begrijp ik nou goed dat er een wet is die zegt dat ballonvaarders overal mogen landen? Of is dat een soort regel die ballonvaarders hebben bedacht?

Volgens mij hebben we in nederland nog recht van eigen grond. Dat betekend dat je daar als vreemde niks te zoeken heb zonder uitnodiging van de eigenaar. Schade gemaakt zou zeker moeten worden betaald door de gene die zich daar niet hoort te bevinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:03

karijn schreef:
Zolang je een dialoog aan kan gaan met de boer in kwestie, kom je er wel uit.

Ik vond het bijv wel lastig toen ik nog in pension stond dat de pensionhouder zelf wel akkoord was met alleen een fles champagne, maar je als eigenaar stond te kijken met een paard wat doodnerveus bleef de eerste dagen en in sommige gevallen dus wonden van de draad had omdat de kudde daar dwars doorheen joeg in hun vlucht.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:50

Heel begrijpelijk maar de pensionstal is van de eigenaar en dat maakt het als stalhuurder lastig maar ook in zo'n geval moet je in gesprek gaan met elkaar en je niet verschuilen achter de regeltjes en je daar aan vast blijven houden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:14

Veulen84 schreef:
Begrijp ik nou goed dat er een wet is die zegt dat ballonvaarders overal mogen landen? Of is dat een soort regel die ballonvaarders hebben bedacht?

Volgens mij hebben we in nederland nog recht van eigen grond. Dat betekend dat je daar als vreemde niks te zoeken heb zonder uitnodiging van de eigenaar. Schade gemaakt zou zeker moeten worden betaald door de gene die zich daar niet hoort te bevinden.

Dat begrijp je inderdaad goed. Er is een wet die regelt dat ballonvaarders overal mogen landen en die wet schrijft zelfs voor dat de eigenaar van die grond verplicht is te helpen de ballon van zijn terrein te laten komen. Overigens betekent dat niet dat de grondbezitter letterlijk moet helpen de ballon op te ruimen, hij dient alleen de poort te open (of indien mogelijk de draad natuurlijk) voor hulptroepen en om de ballon van het terrein af te krijgen.

Verder is er een gedragscode voor ballonvaarders, waar ik eerder in het topic al via een link naar heb verwezen. Maar goed, een gedragscode is geen wet, dus er zullen ongetwijfeld ballonvaarders zijn die het er niet zo nauw mee nemen.

De ballonvaarder is verplicht WA verzekerd en schade kan via de verzekering afgehandeld worden als die groot is. Kleine schade wordt vaak ter plekke afgehandeld en zoals iemand al schreef, vaak heeft de ballonvaarder ook nog een aardigheid bij zich voor de grondbezitter.

@Karijn, net als onder elke bevolkingsgroep zullen er onder ballonvaarders best minder vriendelijke exemplaren zijn die het niet zo nauw noemen met de gedragscode, maar het merendeel is voor zover ik weet gewoon vriendelijk en respectvol. En soms is er sprake van overmacht, als er iets is met de ballon of als de wind bv gaat liggen, maar de ballon toch echt aan de grond moet komen ivm het voor het donker aan de grond moeten staan. Als het eenmaal schemert, valt de donker ook gauw in.

Bij mijn eerste (en tot op heden laatste) ballonvaart, kwamen we helaas in een veld terecht met verse aanplant mais terecht. Nog voor de ballonvaarder met wat hulp van een paar potige passagiers de kans had gehad de ballon ietsje op te laten komen en over het hek naar een braak liggend stuk grond te trekken met lange lijnen, stond de boer al vloekend en dreigend en razend voor de ballon. Echt een klassieke in jagers tenue compleet met hoedje.

Ballonvaarder kon praten als brugman over het vergoeden van de schade en het overzetten van de ballon naar het andere veld, maar de beste man was niet voor reden vatbaar. Dreigen met het bellen van de politie en toen heeft de ballonvaarder op nog steeds vriendelijke toon aangegeven: 'Prima, bel gerust, de politie zal u vertellen dat wij wettelijk het recht hebben hier te landen.'

De boer is weggelopen, de ballon is netjes over het hek naar het volgende, lege stuk grond gezet om verdere schade te beperken, we hebben de ballon opgeruimd en zijn vertrokken. Aangezien de boer niet meer verschenen is, geen gegevens wilde aannemen noch af had gegeven, weet ik niet of er achteraf nog iets geregeld is, maar ik weet van deze ballonvaarder en zijn collega's in elk geval dat ze absoluut alles zullen doen om de grondeigenaar te vergoeden.

Overigens lijkt mij een landingsplaats moeilijk met 100% zekerheid te plannen, aangezien je met een ballon afhankelijk bent van windsnelheid en windrichting. De richting blijft doorgaans wel hetzelfde, maar de snelheid kan tijdens de vlucht variabel zijn. Ze kijken vooraf wel naar de weersvoorspellingen, maar die zijn natuurlijk ook nooit helemaal sluitend.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:28

Annick, begrijp me niet verkeerd, ik heb er geen problemen mee hoor, ik vind het niet meer dan logisch dat ballonvaarders ergens op een stuk land moeten landen. Ik reageerde meer op een aantal reacties dat ballonvaarders oa. aso's zijn en niet het welzijn van levende have of gewas in acht nemen. In jouw voorbeeld is men in gesprek gegaan met de boer, dat bedoelde ik met dialoog aangaan. Ook was de boer in jouw voorbeeld niet de meest ideale gesprekspartner ;) .

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:05

Jeetje, wat een asociale bedoeling, die ballonvaart :oo
Dat ze overal overheen vliegen oké, wat iemand ook al zei, luchtruim is van niemand.
Maar dat je het maar moet goedvinden dat ze je spullen (gewas/dieren) kapot maken :(
Ze zullen waarschijnlijk best kijken of ze een goede landingsplek kunnen vinden, maar als dat niet mogelijk is zijn ze dus niet te beroerd om anderen met hun probleem lastig te vallen.
Kan me wel voorstellen dat mensen daar woedend om worden, het is niet dat geld alles maar oplost.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:47

Karijn, mijn eigen 'ervaringsverhaal' is ook niet zozeer aan jou gericht hoor, maar meer in het algemeen, dat er echt wel een dialoog aangegaan wordt door veel ballonvaarders, zo niet de meesten. Enne, die boer was inderdaad niet de meest ideale gesprekpartner. Hoewel ik er wel gelijk associatie bij kreeg van dat liedje in een groen groen knollenland. Hij had zo de jager kunnen zijn:

@Choce en andere die nu de hele ballonvaart asociaal noemen, scheer ajb niet gelijk alle ballonvaarders over één kam. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, zoals er in alle beroepsgroepen, onder sporters en eigenlijk in alle lagen van de bevolking rotte appels te vinden zijn. Denk alleen maar even aan die ponyplettende dame.

Het is echter zo dat er voor de ballonvaart een aantal dingen wettelijk geregeld en er is een gezamenlijke gedragscode. Daarbij moet schade dus gewoon via de WA-verzekering vergoed worden, of bij beperkte schade kan het soms ook direct geregeld worden.

Moet een ballonvaarder dan het leven van zijn passagiers gaan riskeren? Tuurlijk, tussen vee landen, laag over levende haven varen vind ik ook niet netjes, zeker niet als het onnodig gebeurt! Gebeurt het in een noodsituatie en is het onvermijdelijk, dan vind ik het een iets anders verhaal, maar moet uiteraard eventuele schade wel goed geregeld worden.

Maar de wettelijk regels omtrent de landingsrechten zijn er niet voor niets, die zijn er voor de veiligheid van ballonvaarder en passagiers. Een ballon moet voor het donker aan de grond staan en 'm dan nog even over een rij bomen heen proberen te tillen in de hoop dat er achter die bomen een meer geschikte landingsplek is, is geen optie, want dat is levens gevaarlijk.

Het komt wat minder vaak voor, maar een vliegtuig(je), ultralight of ander (plezier)vlucht voertuig(je) kan in geval van nood ook in de wei of op akkerland terecht komen en dat geeft vaak ook nog veel meer schade.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:17

Ik ben al een aantal keer een dialoog aangegaan met een bepaalde ballonvaarder. Via de ballonvaardersverening voor elkaar gekregen dat wij als gevoelig gebied werden aangemerkt (mag je niet landen en moet je de minimale hoogte van 150 meter respecteren). En deze aso houdt zich er gewoon niet aan. Lekker laag overvliegen en dan vlak boven je land de gasbrander opengooirn. Van de ballon op zich gaan ze hier niet echt door het lint, maar wel door die gasbrander. En dan te bedenken dat ze wettelijk verplicht zijn om op minder dan 150 (alleen toegestaan bij stijgen en landen) een stille gasbrander (veebrander) moeten gebruiken. Je bent verplicht ze op je grond te laten landen, maar zij zijn ook het e.a. verplicht en daar houden er zich maar heel weing van die ballonvaarders aan. Ik kan me dan ook wel een boze reactie van een boer voorstellen. Weet jij hoeveel keer er al in zijn mais of tussen de koeien is geland. Weides met vee moeten ze trouwens wettelijk ook vermijden en daar is de volgauto voor..

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:26

Ook hier komen wel eens ballonnen over, mijn paarden zijn er panisch voor.

We hebben daarom de weiden in stukken gedeeld die te klein zijn om op te landen, bomen er om heen en geen last meer van de gasbranders, ze moeten nu wel hoog blijven.

Ik vak niemand lastig met mijn hobby en wil dus ook geen last van de ballonnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:01

Je paard zal maar een been breken, dat moet dan met schadevergoeding opgelost worden?

Ik snap de wet niet dat men overal maar mag landen. Bij nood ala, maar waarom mogen die dingen overal maar landen?

Ik snap die boer prima, ik zou ook gallig zijn als een deel van je gewassen wordt verstampt, om andermans hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:03

Jinks schreef:
Ook hier komen wel eens ballonnen over, mijn paarden zijn er panisch voor.

We hebben daarom de weiden in stukken gedeeld die te klein zijn om op te landen, bomen er om heen en geen last meer van de gasbranders, ze moeten nu wel hoog blijven.

Ik vak niemand lastig met mijn hobby en wil dus ook geen last van de ballonnen hebben.

Das wel een goeie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:09

Mindim schreef:
Je paard zal maar een been breken, dat moet dan met schadevergoeding opgelost worden?

Ik snap de wet niet dat men overal maar mag landen. Bij nood ala, maar waarom mogen die dingen overal maar landen?

Ik snap die boer prima, ik zou ook gallig zijn als een deel van je gewassen wordt verstampt, om andermans hobby.

Dat is mijn gedachte ook erbij.
Ik bedoel: ik knal toch ook niet vanavond met mijn paarden even in een galopje over de akker hiertegenover omdat er verder geen galopbaan in de buurt is en ik de schade achteraf wel regel met de boer? Dan zou iedereen me (terecht) voor gek verklaren. Ik sta er echt van te kijken dat het wettelijk gewoon toegestaan is, totale verbazing!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:36

Urielle schreef:
Mindim schreef:

Ik bedoel: ik knal toch ook niet vanavond met mijn paarden even in een galopje over de akker hiertegenover omdat er verder geen galopbaan in de buurt is en ik de schade achteraf wel regel met de boer? Dan zou iedereen me (terecht) voor gek verklaren. Ik sta er echt van te kijken dat het wettelijk gewoon toegestaan is, totale verbazing!

Over een paard heb je meer controle dan over een ballon, of wordt jouw paard ook gestuurd door alleen de wind? . Dus die vlieger ehh ballon gaat niet op. Daarom mogen zij overal landen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:46

Andere hobbie zoeken dan als je alleen andere tot last kan zijn.
Ik vind de vergelijking perfect met dat wij ook geen eigendom van een andere stuk maken voor eigenbelang.

De wet stamt nog uit een tijdperk dat je er 1 per jaar zag.
Nu zie je zo vaak.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:54

Sodeknetter.. Wat een verwijten hier.. :\
Voor zover ik lees in het bericht, ging het met de ballon mis, werd er dus niet opzettelijk met vuur en geschreeuw geland en was het paard al enorm verzwakt.. Ongelukkige samenloop van omstandigheden dus.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:58

Ben het wel ene beetje met Sok eens. Het klinkt als een erg vervelende samenloop van omstandigheden en niets als ballonvaarders die gewoon landen waar ze zin in hebben. Wel vind ik dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid moet nemen in plaats van wat ze nu doen. Uiteraard blijft het verschrikkelijk voor de eigenaren en het paard, deze dan ook erg veel sterkte gewenst!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:17

Ik heb de oplossing : gooi wat Limousin koeien tussen je kudde. Die beestjes zijn behoorlijk agressief en dat weten veel ballonvaarders!

In kleine stukjes delen van het weiland, hoe groot maak je ze dan? Vorige week nog is er hier een ballon geland op een parkeerplaats in de binnenstad. Dat gezegd zijnde ben ik blij dat we nu met maïs en aardappelen rondom staan. Paard heeft een peesblessure dus staat in een doolhof, ik wil er niet aan denken wat er zou gebeuren.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:17

vuurneon schreef:
Urielle schreef:

Over een paard heb je meer controle dan over een ballon, of wordt jouw paard ook gestuurd door alleen de wind? . Dus die vlieger ehh ballon gaat niet op. Daarom mogen zij overal landen.

Misschien rijd ze zonder tuig en reageert paard niet op verdere hulpen.
Mag het dan wel? :+

Vind het gewoon erg scheef dat deze wet zo erg verschilt van andere wetten over hoe om te gaan met eigendommen van anderen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:20

JoAnn schreef:
Ik heb de oplossing : gooi wat Limousin koeien tussen je kudde. Die beestjes zijn behoorlijk agressief en dat weten veel ballonvaarders!

Oei :=
Is het dan ook nog niet zo dat als zij verwondingen oplopen jij als eigenaar van de koeien dat mag gaan betalen? Terwijl zij ongewenst op jouw land zijn?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:36

Geen idee. De man met wie wij meevaren zei toch dat hij het absoluut zou vermijden om bij die "rosse" koeien te landen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:59

vuurneon schreef:

Als er geen controle is over het 'voertuig' mag je ook de openbare weg niet op, dus wellicht is een ballonvaart dan toch ook echt uit de tijd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:33

Dat is appels met peren vergelijken. Goed, waar zouden ze dan moeten landen als ze niet op een wei of akkerland mogen landen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:40

Dat moet de gemeente of het bedrijf van de ballonvaarten dan maar voorzien (of wellicht zijn er vooraf afspraken te maken met bepaalde boeren en grondbezitters, gebeurt met de grote concoursen ook). Maar dan moet je wel uit kunnen gaan van enige stuurbaarheid.