Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:00

Ayasha schreef:
Deden ze dat ook maar voor trailers. Dat je met je kl*te Audi A3'tje niet nog vlug voor een auto met trailer in moet vliegen omdat je denkt dat dat wel kan want dat die mensen er vermoedelijk een levend wezen op hebben staan dat verwond kan raken als je bruusk moet remmen :x
Nee, imo wordt er nog niet genoeg bewust gemaakt van de levende have die vervoerd wordt op de openbare weg op eender welke manier.

Vind ik eigenlijk niet zo verwonderlijk als je ziet hoe het slachtverkeer rijdt. :n

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:04

Onbegrijpelijk dat iemand na zo'n voorval gewoon doorrijd! :n

Ik geef zelf ook autorijles in onze familierijschool, wij geven het leerlingen ook mee, maar zoals al eerder gezegd... het is maar een klein groepje van het totaal. Plus, wij zitten in Friesland op het platte land, het overgrote deel van onze leerlingen is bekend met het buitenleven en dieren, ze zijn wel redelijk goed in het inschatten van hoe ze zouden moeten handelen bij paarden op de weg. (of ze het naderhand ook doen als ze het rijbewijs in the pocket hebben is een tweede natuurlijk := )
Een paar jaar geleden werd er ook met veel bombarie over een campagne begonnen, is wel landelijk geweest, maar imo helaas niet de benodigde aandacht gekregen. Zouden ze nog eens moeten doen, maar dan groter aanpakken en idd bij de bron beginnen; de instructeurs :j

Ik rij zelf tegenwoordig altijd met zo'n geel veiligheidshesje als ik de weg op ga, ik heb heel duidelijk gemerkt dat mensen dan ineens veel oplettender en voorzichtiger zijn, dat vind ik toch wel prettig.
Hoewel ik tegenwoordig toch liever in de bossen en andere natuurgebieden rij om het verkeer maar te mijden. Dan woon ik in Friesland en het is me hier al te druk en onvoorspelbaar op de weg...! Maar goed, overal heb je te maken met mensen die onwetend of onwillend zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:35

Percy schreef:
benangelique schreef:
Hoe de weg ook ingericht is, er is te weinig kennis bij weggebruikers over paarden in het verkeer. Daar zou tijdens de rijopleiding best wat meer aandacht naar toe mogen

Er is net een grote campagne gaande in België genaamd "paard op de baan, kalm aan" om automobisten bewust te maken van de gevaren. Helaas zijn er altijd mensen die alles aan hun laars lappen.

Nog niets gemerkt van die campagne. Noch op de radio noch op TV. Laat staan met borden langs de wegen.

mamavrend

Re: Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:39

Heb straks een uurtje vrij en zal dan de redactie van de Reflector even bellen.
Ik laat jullie het weten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:53

Wij rijden vrijwel dagelijks met paarden in het verkeer en maken heel wat mee.

Het valt mij op dat veel mensen te weinig afstand houden, ik vraag mij af of deze mensen fietsers ook zo inhalen?
Mensen halen ook vaak in terwijl het eigenlijk niet kan, om niet bovenop een tegenligger te botsen snijden ze ons paard compleet af.
Of ze rijden te dicht achter je waardoor ze niet op tijd stil kunnen staan, er zijn al eens mensen op onze menwagen gebotst.
Ons paard moest over een rooster in de weg waar de zon net op scheen en kwam daardoor terug in tempo en toen konden ze niet op tijd remmen.

Grote groepen racefietsers, hardlopers of skeeleraars houden vaak ook weinig rekening met paarden.
Zo zijn we al eens links en rechts rakelings ingehaald door een enorme groep hardlopers.
Ik besef dat veel mensen gewoon niet weten dat een paard daar van kan schrikken, maar als de helft onze vraag om links in te halen en afstand te houden gewoon negeert dan erger ik mij daar wel aan. Ons paard zou maar schrikken en opzij springen en daarbij tig eigenwijze mensen overlopen, ik moet er niet aan denken!

En mijn schaapmakke pony is eens op hol geslagen (had haar aan de fiets) toen een groep mensen op skeelers vlak achter ons ging rijden, omdat ze vanwege een tegenligger nog niet konden inhalen. Dat geluid van al die wieltjes op een halve meter achter ons was toch iets teveel voor haar.

Voor de rest zijn er gelukkig ook mensen die wel rekening met ons houden.
Afgelopen vrijdagochtend kwam mij een groep hardlopers tegemoet rennen, dat vond mijn rijpaard toch wel een beetje eng.
Toen ik aangaf dat mijn paard angst had is de groep mij zonder te mopperen rustig gepasseerd +:)+

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:05

Heb net de redactie van de Rij-instructie aan de telefoon gehad en wat denken jullie???? Over 2 maand wordt er een pagina aan gewijd *\o/*
Hij vondt het zeer interessant onderwerp en waar hij zeker meer van wilde weten.
Waarschijnlijk met een foto van mij en mijn poown. Dat vind ik nou net weer wat minder haha.
Maarja het is voor een goed doel.

Nu mijn vraag over de do's en don'ts maar daar zal ik dan even een topicje voor openen.
Dus heb je hier ideeen over kom dan even naar die topic.\

edit:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1737147
Laatst bijgewerkt door mamavrend op 02-09-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:07

Pfoe, echt walgelijk dat mensen zo onverschillig doen. Ik ben blij
dat ik in een klein 'paardendorp' woon waar ik heel veel mensen ken en ze
ook altijd extra voorzichtig zijn met het passeren van paarden. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:24

Toen ik nog met mijn paard over de straat ging, liepen we, als er een auto aankwam altijd midden op de weg. Pas als de auto vaart minderde ging ik naar de kant. Natuurlijk werkt dit alleen als je ruim zicht hebt.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:28

Hier hebben we een klein smal weggetje, waar ik een keer overheen reed met mijn verkeersmakke paard. Nu was het zo dat er een vrachtwagen aan het uitladen was met een heftruck, dat was toch wel heel spannend. Dus ik gevraagd of de mensen misschien wouden stoppen tot ik er voorbij was, ze keken me aan en lachte me uit. Ik afgestapt en liep net naast de vrachtwagen toen er iemand instapte en de wagen starte. Weg was paardje en ik er achteraan rennen toen ik achter me alleen maar gelach hoorde. Uiteindelijk is me paard geen andere auto of iets tegen gekomen en is zonder kleerscheuren op stal gekomen. Terwijl ik aan het rennen was had ik me moeder gebeld die gelijk in de auto was gesprongen en toen ze bij de vrachtwagen kwam had ze gevraagd of ze daar een paard hadden gezien. De mannen lachte haar weer uit in haar gezicht en wezen de verkeerde kant op. Sommige mensen arghh..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:29

Goeie actie mamavrend!

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:44

Dank je wel blue_sky :)
Ik ga mijn best doen.
Nu eerst even weer een paar uurtje lessen 8-)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:26

Ja, dat heb je goed gedaan mamavrend!
Nu nog do's en don'ts inzamelen... (heb zelf nog geen -recente- buitenrittenervaring... toen ik jáááren geleden buitenreed, was het een stuk rustiger dan nu).