Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:00

Lizzyy schreef:
ik vind het altijd jammer dat er (even inhaken op 'de manege in assendelft') niet bij wordt verteld wat je er allemaal bij kreeg. Zadel, hoofdstel, deken, dekje, poetsspullen, een jaar lang een uitgebreide verzekering bij Hippo..
Erg jammer hoe het nu gaat.

Dan nog... Heb je enig idee hoeveel onderhoud kost? Een lootje van 10 euro betalen kan iedereen wel.. en een jaar lang een verzekering, fijn, maar dat is een jaar? En daarna? :) Hebben mensen dan wel een potje daarvoor of?

Hoeveel mensen denken niet dat een pony in de achtertuin van hun rijtjeshuis past, dat ie geen gezelschap nodig heeft en weet ik veel wat?

De aankoop van een paard, sowieso elk dier, met een wel overwogen beslissing zijn... Maarja :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:01

Dani schreef:
Soraya10 schreef:
prima wat jullie willen het is blijkbaar volkomen normaal om beesten als objecten te verloten en blijkbaar vinden mensen het nog lachwekkend ook. ongelooflijk dat wel.

En wat is daar dan precies het grote probleem aan? Denk je nu werkelijk dat de kans dat een paard op deze manier in slechte handen terecht komt zóveel groter is dan die van een willekeurige shetlander op marktplaats? Ik denk namelijk van niet. En er zijn een stuk meer van die shetlanders dan van dit soort verlotingen. Dat de Dierenbescherming haar prioriteiten zo slecht kan stellen vind ik al kwalijk genoeg; om daar vervolgens blind achteraan te hobbelen is nog veel stommer.

Mij gaat het om het principe dat je een levend wezen niet verloot. Geen cavia, geen hond, geen pony of wat dan ook, maar het word nu een welles, nietes. Ik had het verder niet over de dierenbescherming. Alleen ben ik het wat dit betreft ermee eens.

xSlvna

Re: Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:13

Dus, men mag een dier wel gratis weg geven, maar niet als lot omdat...? Is het slechter voor het dier, of gewoon minder goed?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:16

Ik ben sowieso tegen het gratis weggeven van een dier. Daarbij heb ik een hele slechte ervaring met een loting.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:21

Dus omdat jij een slechte ervaring hebt met een loting, en gratis weggeven niet kan, mag het niet?
Mag ik vragen waarom gratis weggeven niet kan, volgens jou? Waarom moet er altijd een geldbedrag aan alles hangen?

Ik heb ook liever mijn kat/hond/paard gratis, zodat ik voor dat geld de enting(en) kan betalen, of dat geld in het potje-voor-ziekte kan houden, niks mis mee, lijkt mij.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:24

Wij weggeven weet je van te voren aan wie, heeft diegene er over nagedacht... Bij loten wordt iemand opeens opgescheept met een paard (ok, je koopt een lot met de kans op... dus je weet het van te voren...) maar hoevaak is dat niet ondoordacht? Bij het gratis weggeven van een paard, vind ik dat je als eigenaar wel een beetje de plicht hebt om te zorgen voor een goed huis (paard gaat nooit voor niets zo maar weg?)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:31

Wie zegt dat de winnaars niet onderzocht worden? Wie zegt dat het paard gewoon bij de winnaar gedumpt wordt, wie zegt dat er geen regeltjes aan zitten? (Moet op deze stalling blijven bijvoorbeeld, regelmatig foto's sturen, weet ik veel).
Je ziet bij de NRPS (?) pony's dat het goed gaat.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:36

xSlvna schreef:
Dus omdat jij een slechte ervaring hebt met een loting, en gratis weggeven niet kan, mag het niet?
Mag ik vragen waarom gratis weggeven niet kan, volgens jou? Waarom moet er altijd een geldbedrag aan alles hangen?

Ik heb ook liever mijn kat/hond/paard gratis, zodat ik voor dat geld de enting(en) kan betalen, of dat geld in het potje-voor-ziekte kan houden, niks mis mee, lijkt mij.

Ik zeg niet dat het niet mag. Ik vind het zelf niet kunnen. Daarbij had ik het nog eerder over het feit dat wij een pony kregen die slecht verzorgd was (word toch weggegeven) en dat is hem fataal geworden. Dus het gaat mij om 2 dingen a) degene die het beestje verloot (komt ie zn verplichtingen wel na m.b.t tot onderhouden van het paard tot aan de loting b) kunnen de winnaars wel zorg dragen voor het paard.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:37

Gratis weggeven gebeurt meestal alleen bij paarden die wat mankeren dus aan het eind hangt daar ook vaak een flinke prijskaart aan. mensen doen hem vaak niet voor niets weg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:43

Als ik kijk naar het paard dat verloot wordt bij de ene stalling, naar de rug, bouw, uitstraling, zo op het eerste oog is er absoluut niks mis mee.
Het kan ook best zijn dat een paard niet meekomt in de sport (aanleg), tja dan is die niet veel waard hè.
Verder betekend het niet dat een verloot paard waardeloos is, vraag €10 per lot en heb 100 gekken die 1 of meedere loten kopen en je zit op een €1200, misschien wel meer, dat is toch echt meer dan de verkoopprijs van menig paard, gratis gaat die dus, voor degene die hem weg doet, absoluut niet weg, hij maakt er wss alleen maar winst op. Dat de winnaar maar €10 betaald, betekend niet dat de verloter maar €10 ontvangt voor het paard hè.
Hierdoor kan met het ook maken om een gezond en goed paard weg te 'geven'.

Of mensen de kosten kunnen betalen ná aankoop/winnen, weet je zelfs niet wanneer je het verkoopt voor €5000.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:59

Je weet het niet, maar je gaat er wel vanuit dat het een weloverwogen keuze is... En dat de klik er met het paard is, anders koop je een paard niet denk ik zo...

Laat ik het zo zeggen: er zijn weinig paarden waar ik blij van zou worden als ik ze voor 10 euro kon kopen/winnen of wat dan ook :p

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:02

Gelukkig! Slaat nergens op dieren verloten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:03

Nah, die pony zou ik best wel voor €10 hebben, zelfs voor €100 zou ik die gelijk nemen, zonder eerst te zien, bevalt die bevalt die, zo niet verkoop ik alles apart, desnoods het paard aan het slachthuis als niemand anders hem wilt door verborgen gebreken. Zo simpel is dat.
Denk ook dat mensen zonder geld dat doen, het paard gelijk doorverkopen.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:13

Ieder jaar weer dit gezeur, van Eerden heeft zo alleen maar meer publiciteit, juist goed voor hem. Er is nog nooit een pony niet goed terecht gekomen. Als ik jullie was zou ik me lekker bezig houden met je eigen paarden, als de nieuwe eigenaar van de Bingo dat ook doet, dan komt t allemaal wel goed. Niemand kan van te voren voorzien wat de kosten gaan worden en je kan niet in de portemonnee van een ander kijken, daarbij is het voor iedereen anders tot hoe ver je voor een paard (en zijn onderhoud) wilt gaan. Gun het een ander en geef een ander ook een kans om te zien hoe fijn het is een paard te bezitten...

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:20

Serendip90 schreef:
Je weet het niet, maar je gaat er wel vanuit dat het een weloverwogen keuze is... En dat de klik er met het paard is, anders koop je een paard niet denk ik zo...

Laat ik het zo zeggen: er zijn weinig paarden waar ik blij van zou worden als ik ze voor 10 euro kon kopen/winnen of wat dan ook :p

Ja daar ga jij van uit, net als dat mensen een wel overwogen keuze maken loten te kopen of niet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:33

Mjah, dat mensen het niet doen is juist de reden dat het afgeschaft wordt :p

Zo hoort het ook te gaan... Een dier is geen pakje boter :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:37

Zoals al gezegd is geworden, is KOPEN ook geen zekerheid. Ik kan ook 5000 euri sparen en daarvan een paard kopen, een bar slecht zadel erop gooien, een veel te scherp bit, te lange sporen met verkeerd beengebruik etc. etc. etc. etc. etc.
Niks geeft zekerheid, tja, we hebben gezien hoe €16.000.000 naar de ***** is gewerkt, zelfs met zulke bedragen heb je geen zekerheid op goede zorg én training _O-

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:39

Tis geen zekerheid... Dat sowieso niet.. Maar denk dat mensen het toch leuk vinden om het te proberen als het "maar 10 euro" is en daarna wel weer verder zien... (en de gevolgen: toch lang aanhouden, door onkunde veel fouten maken --> paard verpest?)

Heb ooit letterlijk iemand horen zeggen "Dan zet je toch gewoon zo'n shetlandpony in de tuin, kosten maar 30 euro joh en zijn klein, eten zo veel als een hond" :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:41

Ja maar die ezels mensen heb je overal, mocht die persoon rijk zijn geweest, had die best kunnen zeggen, 'Kosten maar €500 euro joh, eten zo veel als een hond'.

JackAebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:50

Hier ook een gewonnen paard!
Nu bijna 5 jaar geleden, heeft mijn oma op Terschelling een fries veulen gewonnen. Gelukkig was mijn opa boer en kon hij makkelijk vervoer regelen hier naar Zuid-Holland.
Alleen kwam hij helemaal groen van de jodium hier aan, hij was namelijk van zijn moeder gescheiden, meteen naar een drukke markt gegaan. Ik heb gehoord dat hij zich daar tot 2x toe heeft losgetrokken en is uiteindelijk verdoofd.
Hij heeft er gelukkig niks aan overgehouden en nog steeds "een lot uit de loterij"

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:54

Beter maakt men zich druk om degene die t dier verloot :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:02

Waarom dat?

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:05

Zie post JackAebe

suzukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:28

Ik kocht als kind altijd de twee bekende pony blaadjes waarbij je ook elk jaar een pony kon winnen.Elk jaar weer die spanning misschien win ik hem wel je mocht dacht ik dan op je eigen manege een pony uitzoeken .Elk jaar weer mijn ouders ,maar we houden hem niet hoor als je hem wint mooi niet met 3 opgroeiende kinderen en een bovenhuis. Elk jaar weer de teleurstelling ik was het niet. Nu denk ik mijn dochter mag niet eens mee doen met dit soort loterijen want een pony is een hele verantwoording en nee tegen een penny kind zeggen is als ouder echt niet zo leuk en daarbij een paard is voor mij een wel overwogen beslissing waar je zowel met geld als tijd volledig achter moet staan .

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:59

Amen! Gelukkig ook mensen die iets verder kijken.