Ontwormen: iets wat je 'gewoon' doet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:38

unihorses schreef:
FlyAway schreef:
Een reden temeer om samen met je dierenarts een plan op te stellen, dan kun je gefundeerd keuzes maken.

FlyAway schreef:
DA`s zouden juist wat moeilijker moeten doen, dat is een belangrijke conclusie die je uit dit artikel zou moeten trekken ;)

En als een DA dus niet "moeilijk" doet over ontwormen en actief samen met de klant een plan gaat maken los je dat probleem ook niet op.

zo, best verwarrend :+ maar jij vind dus dat je wel een plan samen met je da moet opstellen, maar wel met een heel kritische da?

En ja, 2x perdag mest ik hier uit. alles om maar die wormenpopulatie zo laag mogelijk te houden. niet in stand, maar zo ver mogelijk uit te roeien ( want wormen worden hier niet verdragen )

Ik zie niet in wat er zo verwarrend aan is hoor? Je moet een plan opstellen met een DA die ontworming net zo belangrijk vind als jij zelf. Waarbij dat voor sommige waarschijnlijk betekend; business as usual, maar eigenwijze mensen houd je altijd :D

Wesco

Re: Ontwormen: iets wat je 'gewoon' doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:41

Helaas zijn er ook genoeg mensen die niet genoeg weten van ontwormen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:47

Wesco schreef:

Ja, die zijn er helaas genoeg. En dat zijn vaak de mensen die gewoon lekker blijven doorgaan met ontwormen, zonder te weten of het nou wel echt moet, waardoor de kans op resistentie alleen maar toeneemt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:58

Ja ik voel me er goed bij. Mij ga je niet overtuigen. Teveel negatieve ervaringen met mestonderzoek.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:04

Wesco schreef:
Ja ik voel me er goed bij. Mij ga je niet overtuigen. Teveel negatieve ervaringen met mestonderzoek.

Zo zijn er meer mensen hoor.
Ik vind het een lastige kwestie, zelf ben ik voor niet meer ontwormen dan nodig.
Dat kun je bepalen door mestonderzoek en bloedonderzoek, maar zoals ik al zei die methodes zijn niet altijd waterdicht.
Daarmee bedoel ik dat je soms wat kunt missen, dat ligt niet per definitie aan het onderzoek maar ook aan die rotwormen :P .
Door enkele slechte ervaringen zijn er veel mensen die er liever maar te veel in gooien dan te weinig, dat is jammer maar wel begrijpelijk.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:12

Wesco schreef:

Vandaar ook dat er een recent artikel is geplaatst door dierenartsen van de Universiteit Kliniek in Utrecht. Ik ga er vanuit dat deze mensen écht wel weten waar ze over praten ;-)

Ik denk dat je veel kunt leren van dit artikel, ook al wil je wel persé preventief blijven ontwormen.

Nogmaals zou ik graag wetenschappelijke artikelen lezen waarin wordt gesuggereerd dat preventief ontwormen resistentie niet in de hand zou werken. Ik kan ze niet vinden!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:16

FlyAway schreef:
En ja, 2x perdag mest ik hier uit. alles om maar die wormenpopulatie zo laag mogelijk te houden. niet in stand, maar zo ver mogelijk uit te roeien ( want wormen worden hier niet verdragen )

Ik zie niet in wat er zo verwarrend aan is hoor? Je moet een plan opstellen met een DA die ontworming net zo belangrijk vind als jij zelf. Waarbij dat voor sommige waarschijnlijk betekend; business as usual, maar eigenwijze mensen houd je altijd :D[/quote]

ik en de da zijn net zo kritisch. en hebben samen het zelfde doel : de wormen in mijn merrie zo laag mogelijk houden
en verandering is niet altijd verbetering. business as usual kan toch echt beter zijn. en wij doen niet aan business as usual, in overleg krijgt zij meer dan eigenlijk nodig is ja,... en we hebben 1 jaar er maar 4 gegeven, resultaat? totaal ingevallen pony. :n en dat we er behoorlijk wat in stoppen betekent niet direct dat ik er geen verstand van heb, en ook niet dat ik roekeloos of onverantwoordelijk ben. en eigenwijs ook niet.

de een stelt dat mensen die tegen het mest onderzoek zijn te weinig weten van wormen,
ik stel dat mensen die het mest onderzoek heilig stellen ook niet genoeg weten van (ont)wormen.
en zeg nou zelf, wie gaat iedere week een mest onderzoek laten doen?
en over het resestentie verhaal, ik vind dit gewoon geld vangen dat hele mestonderzoek. misschien over een jaar of 5 dat ik er aan begin, ALS het dan verder is ontwikkeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:16

Wesco schreef:

Ik ontworm mijn paarden ook gewoon, met steeds een andere kuur. Zoals ik dat al jaren doe en zoals dit tientallen jaren gedaan is en ik vind het prima.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:23

unihorses schreef:
ik en de da zijn net zo kritisch. en hebben samen het zelfde doel : de wormen in mijn merrie zo laag mogelijk houden
en verandering is niet altijd verbetering. business as usual kan toch echt beter zijn. en wij doen niet aan business as usual, in overleg krijgt zij meer dan eigenlijk nodig is ja,... en we hebben 1 jaar er maar 4 gegeven, resultaat? totaal ingevallen pony. :n en dat we er behoorlijk wat in stoppen betekent niet direct dat ik er geen verstand van heb, en ook niet dat ik roekeloos of onverantwoordelijk ben. en eigenwijs ook niet.

Dat dit het beste is voor jouw pony betekend niet dat heel bokt het zo zou moeten doen!

unihorses schreef:
de een stelt dat mensen die tegen het mest onderzoek zijn te weinig weten van wormen,
ik stel dat mensen die het mest onderzoek heilig stellen ook niet genoeg weten van (ont)wormen.
en zeg nou zelf, wie gaat iedere week een mest onderzoek laten doen?
en over het resestentie verhaal, ik vind dit gewoon geld vangen dat hele mestonderzoek. misschien over een jaar of 5 dat ik er aan begin, ALS het dan verder is ontwikkeld

Ik stel dat de dierenartsen van de universiteitskliniek Utrecht het beter weten als de gemiddelde bokker die 1 of 2 paarden heeft :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:27

Vraagje over mest weghalen:
Er staat in de zomer minstens 2x per week, maar in de winter is het niet zo belangrijk begrijp ik uit het verhaal? In de winter staan ze bij ons op zo'n groot stuk dat uitmesten niet te doen is. Je vindt de mest niet allemaal. In de zomer wordt de winterweide gehooid dus kunnen de paarden via die weg ook weer hooi binnenkrijgen waarop gemest is.

Ik begrijp sowieso niet zo goed hoe de wormen of eieren in of op het gras komen. Al haal ik de mest weg, er blijft toch altijd wat aan het gras kleven. Wie weet hoe het nu echt zit?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:32

Sprintje schreef:
Nogmaals zou ik graag wetenschappelijke artikelen lezen waarin wordt gesuggereerd dat preventief ontwormen resistentie niet in de hand zou werken. Ik kan ze niet vinden!

Dat heb je mij niet horen zeggen.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:35

Ik zou er nog even op willen wijzen dat er meerdere soorten wormen zijn en dat elke soort behandelt moet worden met een andere werkzame stof, dus zomaar ergens mee ontwormen is niet echt doeltreffend en geeft een vals gevoel van veiligheid en kan resistentie in de hand werken.
Zo heb ik begrepen dat de ingekapselde larven van de bloedworm, die vooral bij jonge paarden een probleem zijn, bestreden moeten worden met een jaarlijkse kuur Moxidectine. Dus als je dan altijd Praziquantel of ivermectine pak je deze niet dus niet.

Dus ik ben absoluut vóór wormeitelling, maar bij jonge paarden is het goed die ingekapselde larven wellicht wél preventief aan te pakken.
Kortom, in overleg met dierenarts, regelmatig tellen en een goed beeld krijgen van je paarden. Verder mest verwijderen.

eitelling kost hier minder dan een tientje.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:26

En wat als je last hebt van Longwormen op je grond? Dit omdat er ooit ezels gelopen hebben? Die krengen overleven jaren in de grond. EN dan kan ik mijn mest wel opruimen maar dat helpt niet bij deze wormen. Alleen ter voorkoming dat het er meer worden? HOe pak je dat aan? Want daar lees ik eigenlijk weinig over. Als je al grond hebt waar veel wormen in overleven en waar van je voorgangers die niet zo netjes waren met ruimen wormen hebt?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:12

Over mest uit de wei halen, alles weg weg is is weg en kan niet voor nieuwe besmettingen zorgen.
Mijn DA zei mij dat je een wei weer worm vrij kan krijgen door het goed uit te mesten en 3 maanden bloot te laten liggen.
Al zeiden ze wel dat als het land erg besmet is, je het niet red met 3 maanden.

Verder zei mijn voerleverancier dat je zout op je land kan strooien tegen de wormen, want ze houden daar niet van. Geen idee of dat werkt maar hij is wel een vakman met jaren lange ervaring.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:24

Ik zie dat hier aardig wat mensen zijn met kennis hier over
Dus wil even mijn verhaal delen.
Bij onze paarden in februari bloedworm gevonden (mestonderzoek).
Netjes ontwormt en overleg met het woud hoe ik zeker kan weten dat het weg is.
Advies was twee weken later weer onderzoek doen.
Prima netjes gedaan en de paarden waren schoon.
Nu paar weken geleden weer onderzoek gedaan hebben ze allemaal weer bloedworm wel iets minder heftig.
Nu ontwormt met equest maar wat nu ik wil er gewoon vanaf.
Over paar weken bloedonderzoek doen ? Of preventief nog een keer ontwormen?

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:31

maar wat is dan een goed ontwormingsplan?

hoor hier verschillende strategieen en meningen als zou ik wel doen of moet je niet doen.

maar ik hoor niemand over dit is een goed plan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:37

Sanniej_ schreef:
Ik zie dat hier aardig wat mensen zijn met kennis hier over
Dus wil even mijn verhaal delen.
Bij onze paarden in februari bloedworm gevonden (mestonderzoek).
Netjes ontwormt en overleg met het woud hoe ik zeker kan weten dat het weg is.
Advies was twee weken later weer onderzoek doen.
Prima netjes gedaan en de paarden waren schoon.
Nu paar weken geleden weer onderzoek gedaan hebben ze allemaal weer bloedworm wel iets minder heftig.
Nu ontwormt met equest maar wat nu ik wil er gewoon vanaf.
Over paar weken bloedonderzoek doen ? Of preventief nog een keer ontwormen?

ik zou inderdaad onderzoek laten doen hoeveel het er zijn. dan er nog een wormenkur in met pyrantel, ivermectine of moxidectine en goed het weiland vrij van mest houden. ( voordeel moxidectine is ook het niet volwassene deel aanvallen)
ik zou bij deze paarden straks in het voorjaar ook oppassen, ... alles wat het paard in het najaar binnen krijgt kapselt zich in, en komt dan in het voorjaar uit. ;) ( dit is dus ook het geval geweest in februari lijkt mij. )
maar de da zal hier toch wel een passend advies op kunnen geven icm met jouw paard? want dit is alleen maar eigen ervaring bij eigenpaard, welke natuurlijk weer anders is . ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:38

|Ik hanteer al 23 jaar mijn veearts advies, gewoon ontwormen, wisselende kuren per periode.
Vroeger was het enige gevaar van resistent maken ontwormen met te weinig middel.
Ik denk dat daar ook nog steeds een deel van het probleem zit.

Ik mest mij weide niet, is enorm groot en de hoeveelheid mest ligt centraal. paarden eten niet in de buurt van de mest.
Ik heb in 23 jaar geen met wormbesmette paarden gehad, dus om die reden ga ik nu niet overstappen op de nieuwe methodes, dit bevalt me prima.

Mijn ene paard heeft wel ooit een leverbot besmetting gehad, dit heeft heel veel kwaad gedaan voor we erachter waren. maar dat stond los van het ontwormverhaal.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:04

bumblebijtje schreef:
maar wat is dan een goed ontwormingsplan?

hoor hier verschillende strategieen en meningen als zou ik wel doen of moet je niet doen.

maar ik hoor niemand over dit is een goed plan?

Dat komt omdat een goed plan, een plan is dat afgestemd is op een specifieke situatie. Er is niet een standaardplan wat altijd goed is. Daarom is het juist zo belangrijk om in overleg met je dierenarts, op basis van eitelling en het bespreken van hoe je paard gehouden wordt (wel of niet in een groep, hoeveel weidegang, etc.) een plan op te stellen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:29

Kostolany schreef:
En wat als je last hebt van Longwormen op je grond? Dit omdat er ooit ezels gelopen hebben? Die krengen overleven jaren in de grond. EN dan kan ik mijn mest wel opruimen maar dat helpt niet bij deze wormen. Alleen ter voorkoming dat het er meer worden? HOe pak je dat aan? Want daar lees ik eigenlijk weinig over. Als je al grond hebt waar veel wormen in overleven en waar van je voorgangers die niet zo netjes waren met ruimen wormen hebt?

http://www.artsendier.nl/hst/a03b08r/ar ... C10056690C

Weiland maatregelen:
Door de weidebesmetting (= wormeieren en -larven op het weiland) zolaag mogelijk te houden, wordt het aantal wormen dat door een paard wordt opgenomen bij het grazen, verminderd. U kan zo dus ernstige wormbesmettingen voorkómen.

Alle regels toepassen zal niet voor iedereen haalbaar zijn, maar zelfs één of enkele maatregelen kunnen al een belangrijke daling in de besmetting geven.

Weilandmaatregelen:

1. Verwijder minimaal 2x per week de mest uit het weiland.
Mest de stal minstens wekelijks volledig uit.
2, Weidt niet teveel paarden op hetzelfde stuk land: meer paarden = hogere weidebesmetting. Is er minstens 1 hectare weiland per paard, dan is ontwormen vaak niet nodig. Bij dieren jonger dan 5 jaar en in geval van twijfel is het verstandig mestonderzoek te laten uitvoeren.
3. Vooraf of samen grazen met herkauwers (schapen/ runderen); zij nemen de paardenwormen op maar worden er niet ziek van én de wormen kunnen zich hier niet voortplanten.
4. Stal nieuwe paarden apart op en voer mestonderzoek uit.
Ontworm de dieren indien nodig en controleer het effect na 14 dagen door middel van een 2e mestonderzoek (=controle op resistentie). als blijkt dat het veilig is, kunnen de nieuwe dieren bij de rest van de kudde in het weiland. Eventueel kunnen nieuwe paarden na het initieel ontwormen 3 dagen op stal gehouden worden en daarna in de kudde, maar dan weet u niet of het nieuwe paard resistente wormen heeft (die dan het weiland en uw andere paarden besmetten).
5. Houd het gras dat op- en rond de mestplaatsen in het weiland groeit, kort. de eieren en larven van de meeste wormen kunnen slecht tegen uitdroging.
6. Verweid elke 2-3 weken naar een schoon weiland - verdeel het land hiervoor in verschillende kleinere percelen. Onder schoon weiland wordt verstaan:
1. nieuw grasland voor paarden (nog nooit paarden op gelopen)
2. weiland waar dat jaar nog geen paarden hebben gelopen en
het vorige jaar enkel volwassen dieren (dus géén jaarlingen)
7. Ook kan u het land diep ploegen en opnieuw inzaaien. Het is daarnaast van belang niet te bemesten met paardenmest, aangezien u zo juist de worminfectie verspreidt over het land.

Ik vrees dat je bij een dergelijke longworm besmetting richting punt 7 moet denken.
Verder staan hier voor veel paarden eigenaren denk ik best wat handige tips. Is een vlas stal die eens in de 3 maanden wordt leeg gehaald nu wel zo handig in combinatie met wormen bijvoorbeeld? En willen we niet teveel paarden op te weinig grond houden?

Schoon weiland wordt in dit stuk dus aangemerkt als weiland waar een jaar geen paarden op hebben gelopen. Andere bronnen hebben het over 3 maanden. Dit zal wellicht wat te maken hebben met het type wormbesmetting en de ernst.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:22

Ik heb natuurlijk wel de mazzel de paarden op een hectare te hebben lopen, eigen weiland al 23 jaar en dus nagenoeg geen vreemde erop, of eromheen. Daarnaast geen jonge dieren en al ruim vjjftien jaar dezelfde kudde.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:28

unihorses schreef:
het mestonderzoek zelf niet, het vervolg daarvan wel. het mijn paard is worm vrij! jippie, een jaarlang doen we er niks in en vervolgens een doodziek paard want oepsie! je zag de wormen niet in de mest....

Het is toch echt niet de bedoeling dat je zo'n mestonderzoek maar 1 keer per jaar doet he! De kans dat de eitjes meerdere keren niet te vinden zijn in de mest (door een deskundig persoon) is wel zo klein..

Jou ontwormingsschema is niks mis mee wat betreft resistentie, daar heb je helemaal gelijk in. Maar onnodig is het zeer waarschijnlijk wel. Om nog maar niet te spreken van de kosten, de impact op de darmflora van je paard en de hoeveelheid ontwormmiddel die op deze manier onnodig in het milieu terecht komt (en wat overigens net zo goed resistentie op kan leveren).

Ik gok dat jou dierenarts van de oudere garde is?

Dit is trouwens een erg interessant en handig linkje: http://www.parasietenwijzer.nl en dan doorklikken naar paard.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:45

Sprintje; Dankjewel:)
Punt 1 en 2 volg ik al op want heb meer grond dan paarden. En heb 1 grote en 2 minis. In de toekomst misschien 1 paard erbij van iemand.

Punt 3; Schapen en rundvee hebben dus last van leverbot. Of de boer moet daar weer goed op ontwormen. En dan krijg je die weer in je land. Dus dat samen lopen?? Is dat wel handig? Wilde al schapen gaan lenen bij de boer maar niet met dat risico:) Iemand daar verstand van?

Punt 4 komt niet voor omdat ik 3 paarden van mezelf heb aan huis. En als er al een nieuwe komt gaat hij apart in een stukje in een paddock tijdelijk.

Punt 6 is goed uit te voeren en kan ik nog extra doen de weide in stukken verdelen en de nieuwe weides ook dan heb ik straks echt veel weide en kan zelfs gaan hooien op mijn land.

Punt 1 en 2 komen er aan want we zijn nog weides aan het zaaien voor volgend jaar. Dus dan is punt 7 ook gedaan. En de eerste weide waar ze nu pas dit seizoen voor het eerst op staan zijn net nieuw ingezaaid vorig jaar met paardengras. En paardenmest ruim ik en strooi ik niet mee;) Die doe ik weg op een stuk wat we niet gebruiken voor paarden en wordt daar compost en is weg naar mensen:) Ook maaien we altijd de eerste keer het gras af in het voorjaar.

Ik denk dat ik toch aardig onderweg ben met juist doen voor minder wormen. Paarden hadden van de winter in stalling gestaan waar ze dit niet doen en een flinke besmetting opgelopen waar ik lang bezig ben geweest om het allemaal weer recht te zetten. Waarvan 1 shet nog bezig is en waarschijnlijk toen ik haar kocht al vol zat met een opgeblazen buik. Dus daa rzijn we nu aan het knokken om haar erop te trekken en houden. En zij heeft tot voorkort apart gelopen even. Nu zou ze worm vrij zijn maar nog wel echt slecht eruit zien helaas.

Dan hoop ik met ons stappenplan de aankomende jaren geen wormen meer te krijgen. Alleen de longworm is dus een lastige om weg te krijgen en leverbot eventueel. weet niet of die er zit. dan blijk ik toch uit mezelf al een aardig beleid te voeren meer op ervaring dan op kennis.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:48

Wij doen altijd een mestonderzoek, en zelf de keutels goed in de gaten houden werkt ook. Een paar maanden geleden had mijn veulen spoelwormen, daar ben ik toen heel snel achtergekomen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:31

Je kan de mest zo goed in de gaten houden, doe ik zelf ook maar van de week na het ontwormen toch spoelworm(dood) in de mest bij ons veulen.
Nu heeft hij 7 weken in de kliniek gestaan dus zie ik het niet of als je ze ziet dan is het misschien al te laat.
Overleg gehad met de da, we gaan hem nu voorlopig streng ontwormen voor spoelworm icm mestonderzoek.