Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Vijftig verwaarloosde paarden gevonden bij dressuurruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:45

Vraag me af of dit eigen kweek is, of dat hij ze gekocht heeft... En of hij van plan was om deze paarden ooit nog op te leiden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:46

Mijati schreef:
In Polen zullen ook Polen de stal runnen en in Polen zijn wel wat andere normen als die wij kennen. Neemt niet weg dat deze ruiter de problemen al eerder zelf had kunnen waarnemen en bijsturen.
Paarden in deze conditie verkopen of iets betere conditie, levert echt niets op. Ze zijn waardeloos.
Vanuit dat oogpunt uit bezien, kun je ze beter laten sterven, economisch dan. Toch zie je op het filmpje dat er gras en hooi genoeg lijkt te zijn. Dus wellicht zijn er wel andere problemen, die niet zozeer met de hoeveelheid voeding te maken hebben, maar is er bv een virus waardoor de dieren geen voeding kunnen opnemen.

In de OP staat dat ook op zijn Deense boerderij misstanden te vinden waren, 1 paard dat dringend veterinaire hulp nodig had en 15 uitgehongerde paarden. Dat ligt dan niet aan de Poolse verzorgers maar aan de eigenaar zelf lijkt me.

Het filmpje vond ik ook te erg om naar te kijken. Arme dieren. Ik hoop dat ie goed wordt aangepakt en alle paarden in beslag worden genomen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:46

Dit is echt zeer triest! Je laat je lieve knappe paarden toch zo niet lijden.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:53

Arme paarden |(

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:54

Verschrikkelijk, geen woorden voor. Wat ik dan ook niet snap is dat je alle 300 paarden aanhoudt als er geldproblemen zijn en het zover laat komen, natuurlijk is de handel ook niet je van het, maar je hoeft er dan ook niet de hoofdprijs voor te vragen. Arme paarden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:05

Ik vraag me af of het geldproblemen waren gezien de hoeveelheid eten die er ligt.

In het eerste stukje van het filmpje zie je een paard liggen, maar verderop staat een berg hooi? Dat paard lijkt wel open wangen te hebben (kan niet zo goed zien) dus wellicht droes oid?

Wat een vreselijk, vreselijk verhaal... wat ben je een afschuwelijk mens als die dit willens en wetens kunt laten gebeuren...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:10

Ik heb niet meer gekeken, want ik kan wel huilen bij het zien van zoveel ellende.

Arme dieren.

Ik vind het ongelooflijk wreed, dat het zover is gekomen.

Degenen die hierover gaan, kunnen toch wel nadenken en zien aankomen en dus tijdig maatregelen kunnen nemen.

Zoiets valt absoluut niet goed te praten hoe dan ook.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:15

Ik denk inderdaad dat meer dan de helft wel ingeslapen moet worden. Niet omdat je dat zou willen, maar als je dat filmpje ziet is dat zeker wel nodig! Erg, erg triest is het.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:21

echt verschikkelijk om dit te zien, het is maar goed dat de meeste van onze paardjes in nederland het zo goed hebben..
wat ik wel vreemd vind is dat er paarden mager en half dood op de grond liggen, maar een paar meter verderop staat een grote baal hooi?

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:26

Lisaterburg schreef:
echt verschikkelijk om dit te zien, het is maar goed dat de meeste van onze paardjes in nederland het zo goed hebben..
wat ik wel vreemd vind is dat er paarden mager en half dood op de grond liggen, maar een paar meter verderop staat een grote baal hooi?

Dat zag ik ook ik vraag me af of er niet iets meer aan de hand is daar

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

OMG!!! dat filmpje is echt om te huilen!! :'(
als je verdikke zoveel paarden heb en je weet dat je voor bepaalde paarden geen tijd heb, VERKOOP ze dan
hij heeft "zon goede naam" die kan zn paarden echt wel kwijt!!

BAH! laat hem creperen in de bajes!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:32

OMG |(!!!?? Ik heb het filmpje gezien, echt verschrikkelijk. Alleen snap ik niet als je olympisch kampioen bent verdien je veel geld, waarom laat je je dieren dan zo leiden, als je het makkelijk kunt betalen.
Ik heb hier geen woorden voor _-:(

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:33

Nooit maar dan ook Nooit meer laten starten waar dan ook.Wat een viespeuk die
Verdient niks maar dan ook niks meer .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:33

Flint05 schreef:
Lisaterburg schreef:

Dat zag ik ook ik vraag me af of er niet iets meer aan de hand is daar

misschien een kleine worminfectie?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:37

joyce B schreef:
geldproblemen?

chelle_dora schreef:
naomi_g1998 schreef:

Dus als jij geldproblemen hebt ga jij ook zo met je beesten om in plaats van dat je je dier verkoopt en hem zo een beter leven geeft?
Jeetje wat belachelijk.

Ze zegt toch niet dat ze het normaal vind wat er is gebeurd?
Jeetje wat belachelijk, zo'n overdreven reactie.

Vind het echt heel sneu voor de dieren, zeker als je dan dus leest dat er al eerder aan de bel getrokken had kunnen worden. Soms is de wereld enorm krom.

dank je, ik moest zelf even lachen toen ik die reactie zag...

Je vraagt je toch af hoe zoiets kan gebeuren? Geld of het werk niet meer aan kunnen zijn dan dingen waar je aan kunt denken met zoveel dieren. Als je dan een stal in het buitenland hebt kan slecht toezicht op onbetrouwbaar (of gedemotiveerd door slecht betaald) personeel ook nog meespelen. Daarmee is het nog niet goedgekeurd... Dit soort dingen mogen niet gebeuren, daar moet ingegrepen worden als iemand het zelf niet meer op kan lossen.

Als dit al in 2011 speelde kun je je afvragen waarom dit zo lang door heeft kunnen gaan...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-08-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:38

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:38

Mijati schreef:
Citaat:
in Polen zijn wel wat andere normen als die wij kennen.

Waar baseer je dat op?
Dan zou de dierenbescherming aldaar toch niet hebben ingegrepen?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:40

|( |( |( -:(- -:(- _-:( _-:( :n :n ;(

Dit is het enigste wat ik er van kan zeggen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:42

Aaah wat ellendig, heb al veel ellende gezien en meegemaakt maar dit gaat toch best ver!
Wist niet wat ik te verwachten kreeg bij het openen van het filmpje maar echt vanaf begin af aan met open mond gezeten.

Ik maak me al hysterisch druk om 2 te magere ponys die ernstige rode worm hebben gehad en zelfs die zagen er niet zó uit

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:42

wanneer je het financieel niet meer aankunt, kan je ze ook weggeven bijv , heb je wel geen inkomen maar ook zeker geen uitgaven meer.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:43

In het artikel van 2011 staat al beschreven dat de Deen de paarden in Polen heeft neergezet maar zich er verder niet om bekommerde. De instanties hadden al in de gaten dat het een verzamelaar was.
Hij had 4 mensen in dienst om de paarden te verzorgen maar deze konden het niet bijhouden, wegens voedseltekort en slechte kwaliteit van het voedsel, het begon met 150 paarden en liep uit naar 300 paarden.

Er wordt aangegeven dat het aantal paarden steeds verder opliep en het aantal werknemers op 4 bleef steken, het was voor de verzorgers niet bij te houden.

Dit heeft niks met de poolse mentaliteit te maken, zelfs in het artikel staat dat de poolse boeren woedend zijn op de manier waarop de paarden gehouden worden, en ook deze boeren hebben meermalen aan de bel gertokken. Blijkbaar is de Deen niet aangesloten bij een fokkersorganisatie (?) waardoor er weinig tegen hem gedaan kon worden en de boeren en instanties weinig anders konden dan toekijken.

De deen heeft een berisping gehad en moest binnen een maand de omstandigheden verbeteren. Echter gaf de deen aan dat er geen noodzaak was en dat het allemaal niet zo erg was als dat het leek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:45

Ik ben jaren geleden met de middelbare school werkweek/uitwisseling eens op een poolse staatsstoeterij geweest. Ze hadden er rijpaarden, koetspaarden en er werd met Koniks gefokt. De Paarden zagen er goed uit en werden ook prima verzorgd.

Maar er zijn inderdaad in Oostbloklanden soms ook mensen die het allemaal niet meer zo kan schelen en die het niet zo nauw nemen. Armoede en ongelijkheid en slechte kansen hebben daar ook mee te maken.
Maar goed. Verwaarlozing van dieren komt overal wel voor...

Jammer dat in deze zaak het personeel niet eerder/harder naar buiten toe getreden is dat het de verkeerde kant op ging. Maar snap het wel dat je moeilijk je baas afvalt als je van het inkomen afhankelijk bent. En als instanties het dan ook nog laten gebeuren terwijl er wel gemeld wordt...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-08-13 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:47

En dat moet dan aan de top staan van de sport. Toch eigenlijk te belachelijk voor woorden dat zulke mensen dat doen en dat ze daar nu pas wat aan doen. Hopelijk mag de persoon van z'n leven geen paard meer houden. En is z'n carrière ook voorbij.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:49

joyce B schreef:
Ik ben jaren geleden met de middelbare school werkweek/uitwisseling eens op een poolse staatsstoeterij geweest. Ze hadden er rijpaarden, koetspaarden en er werd met Koniks gefokt. De Paarden zagen er goed uit en werden ook prima verzorgd.

Maar er zijn inderdaad in Oostbloklanden soms ook mensen die het allemaal niet meer zo kan schelen en die het niet zo nauw nemen. Armoede en ongelijkheid en slechte kansen hebben daar ook mee te maken.
Maar goed. Verwaarlozing van dieren komt overal wel voor...

Je noemt me nu ook een boerderij he. De staatsboerderij is niet te vergelijken met een boerderij van een (arme) boer uit de bergen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:01

Ja dat soort misstanden heb je overal.
Ik vind het afschuwelijk en het is niet voor te stellen dat je zoiets laat gebeuren.
Toch worden hier wel snel conclusies getrokken. Je weet niet wat het achterliggende verhaal is - ondanks dat dit niet als excuus mag dienen-
Als ik lees dat het een verzamelaar is, dat zijn vaak mensen met psychische problemen.
Niet om het voor die man op te nemen, begrijp me niet verkeerd, maar er zou ook bij wet meer mogelijk moeten zijn om in te grijpen in situaties waarin de eigenaar niet capabel is en zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Niet pas als het zo ver uit de hand gelopen is.