Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:12

Tja, ik denk dan..wie neemt een veulen van drie maanden oud met die hitte mee.
Die gaat stressen en dat ik combinatie met die warmte...sneu, maar verbaas me erover dat dr sport en premies voor alles gaan.

Pikkepor

Re: Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:34

Wat afschuwelijk :n

Snap ook niet dat het met die hitte niet afgeschaft/verplaatst is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:39

Als je goed hebt gelezen was het vorige week zaterdag 27 juli niet heet.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:40

Jeetje, sterkte voor de eigenaren ed!

Wij waren vorige week op de zomerkeuring van shetlanders in Vries
en terwijl bij ons de onweer/regen uitbrak hoorden we
dat er in Drachten 2 paarden waren omgekomen op een keuring door de onweer.
Onze keuring werd op dat moment afgelast.
Ik vond het al vreemd dat hier nergens een bericht van was afgelopen week,
maar zie hier nu ineens dit bericht.
De paarden waren dus om een andere reden overleden.
Maar wederom, nog triest.. Was een gemis...

FriesWytske schreef:
Als je goed hebt gelezen was het vorige week zaterdag 27 juli niet heet.

Iedereen praat over hitte, maar dat viel hier in Groningen/Friesland inderdaad mee. Het was zelfs af en toe bewolkt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:46

Bewolkt of niet, dat heeft niets met hitte of benauwdheid te maken. Heeft iemand hier een "bewijs" hoe warm en drukkend het was vorige week? Geen idee waar te zoeken. Zelfs met die oudere merrie klinkt het naar "niet tegen de hitte kunnen" ook al wordt er anders beweerd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:09

FriesWytske schreef:
pillow schreef:
volgens de Leeuwarder courant ging het om een 22 jarige merrie. En het veulen zou bij het brandmerken helemaal over de rooie zijn gegaan en door de hitte in elkaar gezakt zijn. Het is wel erg als je zoiets overkomt

Als je iets meld wil je het dan ook goed melden. Kan je zeggen dat de eigenaar het op een ander forum heeft verteld wat er is gebeurt. En dat dit dus helemaal niet klopt. Ten eerste wordt er niet meer gebrandmerkt en ten tweede is het na het chippen gebeurd. Ze zouden merrie en veulen in een stal daar zetten. Bovendien is het helemaal niet bekend dat het door de hitte kwam bij beide paarden.

http://forum.friespaardenforum.nl/viewt ... 57&t=16313

Je hoeft niet zo lomp te reageren. Ik meld wat ik gelezen heb. En die andere link heb ik niet kunnen vinden. Nu heb ik jou link wel gelezen en idd het is een ander verhaal.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:58

GamblersCup schreef:
Bewolkt of niet, dat heeft niets met hitte of benauwdheid te maken. Heeft iemand hier een "bewijs" hoe warm en drukkend het was vorige week? Geen idee waar te zoeken. Zelfs met die oudere merrie klinkt het naar "niet tegen de hitte kunnen" ook al wordt er anders beweerd.

Waarvoor heb je bewijs nodig eigenlijk?

Er waren meerdere fokdagen/keuringen vorige week zaterdag,
laat staan wedstrijden waarbij paarden nog veel intensiever bezig zijn..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:02

brrr wat een nachtmerrie bah!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:05

jeetje das ook heftig. denk wel dat we moeten uitkijken dat we niet gaan speculeren als we er niet bij zijn geweest weet je nooit de echte oorzaak!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:12

peetjjuh schreef:
GamblersCup schreef:

Waarvoor heb je bewijs nodig eigenlijk?

Er waren meerdere fokdagen/keuringen vorige week zaterdag,
laat staan wedstrijden waarbij paarden nog veel intensiever bezig zijn..

Ik poersoonlijk heb geen bewijs nodig, ik heb zo mijn eigen idee hier over. Maar omdat sommige mensen rare dingen beweren, zoals dat "het was niet heet, want het was bewolkt"... en 27 graden kan ook al te warm zijn met de stress erbij, voor een veulentje en een ouder paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:44

Het was naast warm ook gewoon ontzettend benauwd en erg vochtig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:47

Hier in Friesland was het niet warm en benauwd, Cayenne. Het kan heel goed zijn dat deze 2 al wat anders onder de leden hadden. En dat deze dag net teveel was van het goede.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:48

FriesWytske schreef:
Hier in Friesland was het niet warm en benauwd, Cayenne. Het kan heel goed zijn dat deze 2 al wat anders onder de leden hadden. En dat deze dag net teveel was van het goede.

Ik heb iemand gesproken die aanwezig was en die noemde het wel degelijk warm en benauwd, dus misschien is die standaard voor iedereen weer anders. Haar paard had er in ieder geval ook last van (ze zijn dan ook zsm na de keuring naar huis gegaan).

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:15

Het was inderdaad echt niet (extreem) warm of benauwd.
Zoals FW ook al zegt, kan jet best zijn dat deze twee al iets anders onder de leden hadden en dat dit net de druppel was die de emmer deed overlopen..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:17

Jeetje dat is schrikken, sterkte voor de eigenaren. Je zou toch logischer wijs denken dat het door de hitte komt maar zeker weten doe je het niet. In elk geval goed uitkijken dus met warm weer!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:08

gaat lekker hier probeer die eigenaren een nog groter schuldgevoel aan te praten, daar worden ze vrolijk van, terwijl niemand echt weet hoe het zit

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:35

Helaas komt dit bij Friezen vaker voor dan bij andere rassen. Hun huid is wat dikker waardoor de aderen minder snel aan de oppervlakte komen om het dier te koelen. Bij trainen met friezen zijn wij hier daar erg alert op, met warm weer GEEN Friezen in de rijbaan.
We zeggen rustig lesklanten daarom af. Misschien ligt hier ook een taak voor het stamboek hoe moeilijk ook...
Sterkte voor de eigenaren, wat een schrik.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:44

moelly schreef:
Bovendien (heb ik ergens gelezen, durf niet met zekerheid te zeggen of het ook echt war is) schijnen paarden veel beter over warmte te kunnen dan mensen.

Zeg het dan niet als je het niet met zekerheid durft te zeggen...

Mijn Fries kan echt slechter tegen warm weer dan mijn Oldenburger, bij laatstgenoemde paard komt het aderstelsel duidelijk naar boven en wordt het bloed op die manier ook door de langsstromende lucht gekoeld. Bij mijn Fries ligt dat dieper waardoor ze het sneller heet heeft en ook sneller verzuurt.

Hoe het precies is gekomen maakt niet meer uit en dat het achteraf misschien te warm is geweest ook niet. Je kunt alleen in het vervolg misschien beter opletten met warm weer en beter koelen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:10

Fred_Kroket schreef:
moelly schreef:
Bovendien (heb ik ergens gelezen, durf niet met zekerheid te zeggen of het ook echt war is) schijnen paarden veel beter over warmte te kunnen dan mensen.

Zeg het dan niet als je het niet met zekerheid durft te zeggen...

Pff.. Slechte dag ofzo?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:13

moelly schreef:
Pff.. Slechte dag ofzo?

Oh is zo heerlijk, jij hapt altijd :D :') Yes!!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:52

ik ben er bij geweest.
de merrie oogde hartstikke fit,liep een prachtig rondje,was niet eens kortademig toen ze de ring uit kwam,als het door de warmte was geweest zou ze ook kortademig geweest zijn,doordat ze schrok van een partytent ging ze over de rooie,en daardoor is het gebeurd.
het veulen heb ik een aantal keren,zowel thuis als op de keuring gefotografeerd,er was niets mis mee.
de oorzaak ligt in het midden,onvoorziene omstandigheden.
denk aan de eigenaren die dit ook kunnen lezen,voor hun dubbel pijnlijk.
het is gebeurd,je kunt het niet meer terug draaien.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:37

Bij Friezen zouden ze eens wat aandacht moeten gaan besteden aan teveel inteelt en daarbij komende hartproblemen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:43

lisa_pluisje schreef:
Bij Friezen zouden ze eens wat aandacht moeten gaan besteden aan teveel inteelt en daarbij komende hartproblemen.

Denk dat je je iets beter moet inlezen. Daar word enorm veel aandacht aan besteed. Kun je net zo goed over het KWPN zeggen. Daarnaast is het niet een gegeven dat het hart problemen waren.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:25

Natuurlijk zijn het hartproblemen bij Friezen, dat fok je er zomaar niet uit.
Kwpn heeft veel minder inteelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:32

InekeN schreef:
Helaas komt dit bij Friezen vaker voor dan bij andere rassen. Hun huid is wat dikker waardoor de aderen minder snel aan de oppervlakte komen om het dier te koelen. Bij trainen met friezen zijn wij hier daar erg alert op, met warm weer GEEN Friezen in de rijbaan.
We zeggen rustig lesklanten daarom af. Misschien ligt hier ook een taak voor het stamboek hoe moeilijk ook...
Sterkte voor de eigenaren, wat een schrik.

Sorry, maar wat wordt er hier weer een onzin verteld. Friezen hebben geen dikkere huid als alle andere rassen. Ze kunnen het, doordat ze zwart zijn, wel eerder warm hebben dan een paard met een andere kleur. Ik rijd ook met warm weer gerust door, pas mijn training dan wel aan. Maar dat doet iedereen met warm weer.