Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:49

Esmeralda schreef:
Twiggy2008 schreef:
Vroeger had je ook zwaar onweer, hoor. Ik weet niet wanneer de mensen geboren zijn die dat roepen (ik ben zelf van 1970 :+ ), maar vroeger had je ook heel zwaar onweer.

en was het in de winter veel kouder en in de zomer veel warmer!!!

Dan gaan we dus weer naar vroegah...haha.....ik heb een keer de paarden binnen gezet toen de lucht zwart werd en wij gewoon ook buiten zaten, op het moment dat we onder het afdakje zaten te kijken naar de regenslag die losbarstte, kwam er plotseling een enorme lichtflits, een kabel zo dik als jewelste en op het moment dat hij de grond raakte schoot hij door over de hele wei, door naar het water naar de buren.......stonden ze buiten waren ze geëlektrocuteerd en wij ook.....was de bliksem net even verder ingeslagen, dan dus in de stal....

Maw onweer is altijd gevaarlijk, maar het meest gevaarlijk zonder regen!!, dan gaan ze altijd naar binnen!!

Maar mijn hart gaat uit naar de eigenaren......

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:50

Wij waren gisteren onderweg met de trailer toen de ergste storm bezig was. Gelukkig bleven de paarden er erg cool onder en verliep alles vlot ;) Onze paarden worden nooit binnen gezet. Ze hebben een schuilstal, als ze echt willen kunnen ze daar lekker in staan, maar meestal blijven ze gewoon buiten staan.

Anyways, veel sterkte voor de eigenaar!

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:06

Prima, maar ze zijn vannacht aan alle kanten de omheining ingerend uit angst en dus heb ik ze liever gewoon op stal. De stal zit aan het huis vast dus als we dan toch gaan, dan maar samen. Maar goed, dit gaat offtopic.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:09

2 jaar geleden is mijn paardje ook getroffen door de onweer mijn mening is niet veranderd hierdoor. Ik snap de drang om paarden naar binnen te halen met onweer.
De kans is zo klein dat dit gebeurd! En als het idd op stal gebeurd ben je ze allemaal kwijt.

Uitbreken is dan idd ander verhaal.

Veel sterkte voor de eigenaren...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:18

Hier staan gewoon bliksemafleiders op het dak v/d oude stal..

hebben ze die niet op nieuwe stallen volgens mij, daar zie ik ze nooit

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:20

Verschrikkelijk ;( veel sterkte voor de eigenaren

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:22

Oh wat vreselijk...
Sterkte voor de eigenaar. (of meerdere eigenaren)

44Myrthe44

Re: Paarden getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:25

Het punt is, dat een wei een veel groter oppervlakte heeft dan een stal.
En omdat een wei vaak nat is met onweer, maakt het niet uit waar in de wei de bliksem inslaat; je paard is hoe dan ook dood omdat de bliksem via de natte bodem naar je paard wordt geleid.
Imo is een stal dus veel veiliger omdat het oppervlakte kleiner is, en dus minder kans dat de bliksem erin slaat.

roxiie

Natuurlijk kan het ook inslaan in een stal, maar dat kan t ook in een huis..
Zelf zoek je ook een veilig onderkomen binnen en ga je ook niet op een open veld staan..

Mijn paarden staan dan ook veilig binnen met zulk weer..

DendroFleur

Je hebt erg veel pech als dit gebeurd, maar kan zowel op stal als in de wei gebeuren.
Tegenwoordig wordt er steeds gewaarschuwd voor onweer en storm en 9 vd 10 keer komt er niks. Heb er gisteren bewust twee buiten gezet. Wel twee die niet snel in paniek raken als er een boom id omwaait. Maar ze stonden in de hozende regen lekker te grazen. Leek me wel lekker na al die hitte om even op te frissen. Maar geen hagel, geen wind en geen onweer. Alleen een harde bui van 5 min en een beetje gerommel.
Als ze trouwens buiten staan en het begint te onweren, haal ik ze ook niet binnen. Meestal willen ze niet naar het hek komen en wil niet het risico lopen zelf geraakt te worden. Zie ik het aankomen dan is het een ander verhaal. Gisteren wel bewust merries en veulens vroeg op stal gehaald.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:38

Wat erg! heel veel sterkte voor de eigenaar

Hier gaan de paarden altijd op stal met onweer. En als het alleen erg regent gaan ze ook vaak naar binnen. Vooral mijn merrie heeft een hekel aan regen, nu heeft ze een veulen aan haar voet lopen dus doe ik ze zeker naar binnen.
Mijn ruin doe ik dan ook omdat hij anders alleen buiten moet staan. Laatst was hij ook 's nachts uitgebroken omdat hij alleen was, want mijn merrie en veulen stonden binnen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:57

Ik kijk dagelijks op de buienradar om te kijken of er een onweersbui aankomt. Mijn paard stond vannacht binnen, zo een risico wil ik niet lopen.

Vreselijk voor de eigenaar van deze paarden. ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:58

och, wat een nachtmerrie zeg.
Altijd blij met zulk weer als de telefoon niet gaat en er dus niets gebeurd is op stal.
Hier blijven de paarden buiten staan, zijn ook geen stallen (een paar dan, maar die zijn voor een aantal mensen die hun paarden snachts binnen willen hebben, de rest staat 24/7 buiten).

Vraag me af of het van 1 of meerdere eigenaren zijn, sterkte aan de betrokkenen in elk geval.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:01

liempje schreef:
Ik kijk dagelijks op de buienradar om te kijken of er een onweersbui aankomt. Mijn paard stond vannacht binnen, zo een risico wil ik niet lopen.

heel verstandig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:05

Hier staan ze ook buiten. Ze staan hier niet ver van de elecriciteitsmasten, meestal slaat het daar op.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:31

Mijn tweejarige staat in de opfok en het is nu weide seizoen.
Weiland is niet bij de stal, dus binnenzetten had weer een logistiek gedoe geweest.
Weiland is omringt met bomen,

Eigenlijk heb ik mij geen seconde zorgen gemaakt, de kans dat dat gebeurd is zo klein!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:35

Super sneu voor de eigenaren :( :(

funnyhorses schreef:
Paarden horen niet buiten te staan met onweer,het onweer van tegenwoordig is te heftig. -O-
Vind het heel erg voor de eigenaren,arme paardjes ;(

Hahahhaa. Paarden horen niet buiten te staan met onweer, Yeahhhhhh. Waar denk je dat wilde paarden staan met onweer? In een stal?

Het is super sneu maar opgesloten in een stal is een paard ook niet veilig. Er komen nog altijd meer paarden om in brand in stal dan door geraakt door bliksem in een weiland.

Mijne hebben ook gewoon 'buiten' gestaan (of misschien dat ze geschuild hebben in het inloop stalletje, maar hun kennende waren ze gewoon aan het grazen....)

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:36

Echt VRESELIJK !

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:41

Bah wat sneu... Veel sterkte voor de eigenaren!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:43

Ik vind het een beetje ongepast dat mensen hier aanhalen dat de paarden beter binnen hadden kunnen staan.

Het is vreselijk voor de eigenaren, en je weet nooit wat er kan gebeuren. Als de bliksem in de stal was ingeslagen had er ook brand kunnen ontstaan.

In dit soort gevallen is het gewoon overmacht en valt hier eigenlijk niks over te discussiëren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:44

liempje schreef:

Alsof die buienradar ook maar iets klopt. Heb al zo vaak gehad dat op buienradar niets te zien is en we hier stortbuien hadden en andersom. Hier was voor afgelopen nacht niets verwacht, in ieder geval niet op het moment dat ik keek, dus als ik het daarvan had laten afhangen hadden ze dus ook gewoon buiten gestaan.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:45

Jeetje wat erg zeg.
Bij ons is het 2 jaar geleden in de wei ingeslagen, 20 meter van onze shetlander vandaan.
Ze roepen altijd dat het in het hoogste punt inslaat. Dus niet.
Bij ons in een weidepaal van 1.20 meter die omringd stond met hoge bomen en bossen enzo.
Toch blijven mn paardjes gewoon buiten, kans is net zo groot dat het in stal inslaat dan in de boom waar ze net onder staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:49

monnikenburg schreef:
Jeetje wat erg zeg.
Bij ons is het 2 jaar geleden in de wei ingeslagen, 20 meter van onze shetlander vandaan.
Ze roepen altijd dat het in het hoogste punt inslaat. Dus niet.
Bij ons in een weidepaal van 1.20 meter die omringd stond met hoge bomen en bossen enzo.
Toch blijven mn paardjes gewoon buiten, kans is net zo groot dat het in stal inslaat dan in de boom waar ze net onder staan.

Even een vraag, omdat ik hierboven steeds lees dat als de wei dan nat is, dat het niet uitmaakt waar je pony/paard staat, omdat het water geleidt. Hoe was dat bij jullie? Was er toen ook regen bij de onweersbui?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:50

Wat verschrikkelijk zeg.. :(