Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:17

Wááruit kan de brandweer met zekerheid constateren dat ze al lang zonder water zaten?!?

Tabaluga12

Re: Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:18

De bak was waarschijnlijk helemaal droog en ze vochten om water....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:19

IndianLady schreef:
Stel jij vult voor dag en dauw de watertonnen. Je gaat daarna naar je werk, 's avonds kom je terug om weer te vullen en ze zijn leeg. Paarden komen op je af en gaan drinken van het verse water.

Ben je dan ook nalatig?

Wie zegt dat deze man 's morgens ook niet al is geweest?

Dan ga ik na waardoor dat komt.
Hebben de paarden alles leeggedronken, dan is de waterbehoefte blijkbaar groter en zal ik dus ervoor moeten zorgen dat ik meer water kan aanvoeren. Meer tonnen, grotere tonnen, een paar 1000 liter bakken, naargelang de grootte van de kudde.

Is het omdat de paarden de waterbakken omstoten. Dan zal ik een systeem moeten verzinnen waardoor dit niet meer kan gebeuren. Grotere waterbakken waar meer water in kan en die dus ook zwaarder zijn, meerdere waterbakken zodat het niet erg als er eentje omvalt. De waterbakken vastbinden aan de omheining, autoband eromheen, ingraven, in een hoek zetten,...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:19

Of tussen het eerste telefoontje en de tijd dat de brandweer kwam om te vullen.
Maargoed dat ze geen water hebben vind ik gewoon niet goed te praten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:21

bromfiets schreef:
Paarden zien er verder prima uit, maar veel bokkers vallen over het minste en geringste zonder de situatie te kennen en slaan dan wartaal uit. Zou dat door de warmte komen?

Ik vind het niet ok dat dieren bij 35 graden geen permanente beschikking hebben over water. And I'm proud of that. *\o/*

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:24

Eens, maar als je geen aansluiting bij je wei hebt moet je dat op andere manieren oplossen. Ik vind het geen pas om de eigenaar voor vanalles uit te maken terwijl hij waarschijnlijk ook gewoon doet wat hij/zij kan.

Dat de paarden aanvallen op het water hoeft niks te zeggen, mijn paard drinkt liever binnen terwijl ze buiten gewoon water heeft. Zij valt ook haar drinkbak aan zodra ze binnenkomt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:25

Tabaluga12 schreef:

Ja, je kan zelfs een eitje op het asfalt bakken, dus water verdampt nu ook gewoon hoor :')
Dus een droge bak zegt niks en vechten? Welke foto is dat?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:25

Ik ben ábsoluut eens dat dieren, zéker bij deze extreme warmte, over water moeten beschikken!
Maar als een bak droog is, betekend niet uren zonder, maar met dit weer is dat heel gauw gebeurd :P
Ik heb gister ongeveer een uur bij de pony's in het land gezeten. Er is er in die tijd niet een naar de waterbak gelopen. Het is natuurlijk niet zo dat ze nu 24 uur per dag bij de waterbak staan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:28

Nee, daarom dat ik de man ook gelukkig niet beledigd heb. Al vind ik een kuub voor zoveel dieren ook ontoereikend hoor. Maar goed, ik ken inderdaad de situatie niet en ik ga dus ook niet oordelen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:30

bromfiets schreef:
Eens, maar als je geen aansluiting bij je wei hebt moet je dat op andere manieren oplossen. Ik vind het geen pas om de eigenaar voor vanalles uit te maken terwijl hij waarschijnlijk ook gewoon doet wat hij/zij kan.

Dat de paarden aanvallen op het water hoeft niks te zeggen, mijn paard drinkt liever binnen terwijl ze buiten gewoon water heeft. Zij valt ook haar drinkbak aan zodra ze binnenkomt.

Ik heb na deze post het topic nog eens nagelezen maar de eigenaar wordt nergens voor van alles uit gemaakt. Dat mensen het nalatig vinden of schandalig dat de paarden geen water hebben wordt zeer zeker gezegd en dat mag ook op een forum :) Maar dat hij/zij ergens voor iets wordt uitgemaakt is niet zo.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:34

Dan zien wij dat in andere perspectieven, want ik vind dat dus wel ;)

Ik kan me voorstellen dat je dit niet leuk vindt om te lezen als eigenaar zijnde, zeker niet als je wél gewoon je best doet en dat kun je zien aan de verdere conditie van de paarden. Zeker ben ik het ook eens dat hij naar een oplossing moet zoeken, bijvoorbeeld zo'n vat erbij zodat er afgewisseld kan worden maar dat is ook niet binnen een paar uur en soms zelfs niet in een paar dagen geregeld.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:36

IndianLady schreef:
Tabaluga12 schreef:

Ja, je kan zelfs een eitje op het asfalt bakken, dus water verdampt nu ook gewoon hoor :')
Dus een droge bak zegt niks en vechten? Welke foto is dat?

Precies!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:38

applausje voor de brandweer!!!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:38

Je weet toch dat er zulk warm weer aan komt, dan kan je daar al eerder op inspelen. Hebben de paarden normaal 1 drinkbak dan zorg je daarna voor twee of drie. Liever wat teveel dan te weinig. Nee het is niet leuk om te lezen, maar ipv daarover te kniezen kan je er ook wat van leren. Ik voel me liever even rot omdat ik iets gedaan heb wat niet goed is zodat ik er dan van leer dan dat ik me helemaal goed over voel en het vervolgens gewoon weer doe. Niemand heeft de eigenaar voor mishandelaar uitgemaakt. Wel nalatig en dat is imo ook zo.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:42

bromfiets schreef:
Dan zien wij dat in andere perspectieven, want ik vind dat dus wel ;)

Ik kan me voorstellen dat je dit niet leuk vindt om te lezen als eigenaar zijnde, zeker niet als je wél gewoon je best doet en dat kun je zien aan de verdere conditie van de paarden. Zeker ben ik het ook eens dat hij naar een oplossing moet zoeken, bijvoorbeeld zo'n vat erbij zodat er afgewisseld kan worden maar dat is ook niet binnen een paar uur en soms zelfs niet in een paar dagen geregeld.

Dat kan :)
En ik hoop dat hij/zij ook zeker gaat kijken naar een oplossing dat het niet nog eens gebeurd.
@ mondy, ben het er helemaal mee eens. Van kritiek kun je ook leren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:45

bromfiets schreef:

Als ik aankom bij mijn paard en ik zie dat de brandweer het water bij aan het vullen is en dat mijn paard er dorstig op afloopt, dan denk idd "sjips, wat ben je stom geweest Gini". En dan vind ik dat inderdaad niet leuk, maar wel begrijpelijk. Als iemand dan zegt "je bent nalatig geweest" dan kan ik niet anders dan die gelijk geven.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:46

Ik denk dat het feit dat de brandweer in je weiland staat al genoeg leerschool is, de kans dat de eigenaar op bokt zit is niet eens groot.

Over de oplossing hoop ik net zo hard met jullie mee, ik vind alleen dat dit soort dingen altijd zo opgeblazen worden (ook door de media hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:47

Jeetje he wat een reacties weer... Paarden en kalveren zien er verder goed uit, dus wat een gel*l dat de eigenaar ze slecht verzorgt. Weten jullie veel wat er aan de hand was, misschien had hij de bakken wel gevuld maar hebben ze ze om lopen trappen of weet ik veel wat.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:49

Sommige dingen woren helaas wel opgeblazen al vind ik dat het niet voldoende voor de basisbehoeften van een dier zorgen best wat opgeblazen mag worden omdat velen nog steeds niet beseffen wat dat teweeg kan brengen. Als de eigenaar nu gewoon er goed op gaat letten is er niks aan de hand en kan ieder er allen maar van leren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:55

één van mijn stinkers had van de week z'n ton omgegooid en stond waarschijnlijk vanaf de middag ook zonder water, voel ik me ook rot over en heb een steen erin gelegd zodat hij iets zwaarder is.

Geloof nooit dat dit opzet is geweest gezien je niet als eigenaar met een boel water aankomt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:10

IndianLady schreef:
Stel jij vult voor dag en dauw de watertonnen. Je gaat daarna naar je werk, 's avonds kom je terug om weer te vullen en ze zijn leeg. Paarden komen op je af en gaan drinken van het verse water.

Ben je dan ook nalatig?

Wie zegt dat deze man 's morgens ook niet al is geweest?

Dat hebben wij hier ook..maar voor problemen zijn altijd oplossingen, zoals ik al eerder zei, zet dan extra tonnen neer. Hier drinken ze met die hitte 1000 liter weg in een paar dagen op 4 paarden..voor we enorme dagen maken op t werk, worden ze weer aangevuld..geen haar op ons hoofd die de paarden zonder water laat staan..kleine moeite grotere bakken of meer bakken neer te zetten, dan maar een keer extra rijden om water te brengen.

edit: hier een eczemer die graag aan de waterbak jeukt, dus 2 hoge 500liter bakken neergezet, maakt het omgooien minder makkelijk ;) de stenen erin hier was helaas niet genoeg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:21

spicegirl schreef:
zou de eigenaar geen tip hebben gekregen, dat er brandweer was, en gauw water bracht ? ;)

Dat denk ik ook. Hij voelde "nattigheid".

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:23

Dan had hij die kuub water waarschijnlijk al volstaan dan, want die vul je niet in 10 minuten ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:23

Ik geloof niet dat dan mijn eerste gedachte zou zijn als ik zou horen dat de brandweer bij de beestjes was, kom laat ik even 1000 liter water gaan vullen en naar de paarden gaan................ Maar dat ik dan gelijk naar het land zou scheuren om te kijken hoe en wat :P

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:37

IndianLady schreef:
Dan had hij die kuub water waarschijnlijk al volstaan dan, want die vul je niet in 10 minuten ;)

Inderdaad, wat een speculaties weer. Wij hebben ook zo'n 1000 liter vat, dit duurt ongeveer 3 kwartier tot een uur met een normale leiding voor die vol is.
Het zou dus heel goed kunnen zijn, dat de eigenaar 1.5 uur eerder langs zijn dieren is gereden, geconstateerd heeft dat het water sneller is gegaan, en als een speef water is gaan regelen.

Dat het slordig is, ja maar aan de andere kant kom ik ook wel eens aan op stal, en dat er inderdaad 1 iets heeft omgeschopt, of ze drinken veel meer dan de dag ervoor (onder dezelfde temperatuur/inspanning).
Ik kom maar 1x per dag op stal.

Soms is het gewoon lastig inschatten, dat er dan gelijk zo zwaar aangetild wordt vind ik ook wat overdreven.

Maar dat het oppassen is met dit weer is duidelijk.