Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:36

Ik zeg volgens mij niet dat mensen hetzelfde in gedrag zijn als paarden?

Raineri

Re: Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:18

Nee, maar suggereer dat dan ook niet met een voorbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:52

Yamcha schreef:
Babootje schreef:
Mannen zijn binnenvetters en vrouwen gooien de stress lekker naar buiten en zijn ervan af (een beetje kort door de bocht maar wel een algemeen beeld).

Dit is algemeen (wat dus inhoudt dat het iets zegt over de grote groep en niet over individuele personen) en ook nog kort door de bocht volgens Babootje zélf, en er staat ook nog eens niets in over paarden. Dus ik ben nu erg benieuwd waar jij dan wel uithaalt dat ik dat als voorbeeld voor paarden gedrag gebruik? Of Babootje zelf, want dat staat nergens.

Babootje schreef:
Als een hengst of ruin zich rustig gedraagt wil dat nog niet zeggen dat hij geen stress heeft en omgekeerd.

Ik doelde hierop.

Zelfs hierbij (en dat is dan nog soortspecifiek) zegt het één niets over het ander. Hoe wil je dan uit gedrag van ratten iets over páárden gaan concluderen, als uit gedrag van paarden het soms al moeilijk is om iets over paarden op te maken?
Hoe is dat geen gokwerk?

Buiten dat is een voorbeeld slechts een beeld om iets uit te leggen en is het bij mijn weten geen wetenschappelijke conclusie. Ik vond het een prima beeld om uit te leggen wat mijn punt was. Waarvoor alsnog mijn dank aan Babootje :)

Dat is nu precies het punt. Gokwerk. Dit onderzoek zegt helemaal niks over paarden IMO.

Mijn ervaring in de paardenwereld is wel, dat binnenvetters (paarden) vaak minder betrouwbaar zijn dan stress kippen (paarden). Dus op zich zou ik het een interessant onderzoek vinden (vooropgezet dan dat het met paarden zou worden uitgevoerd en dan een grotere controle groep) hoe paarden, die rustig ogen, met stress omgaan.