Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:58

In het filmpje uit de openingspost is het een "evenement" maar dit gebeurt op veel plekken in Oostenrijk zonder toeristen/publiek/evenement en daar is het gewoon jaarlijkse routine.
Ik heb wel video's gezien waar het er veel heftiger aan toe gaat (ga eens bij Paard&Koets in de Norikerstand kijken, daar draaien ze die banden vast nog wel).

Ik vind het Norikerstamboek een perfect georganiseerde club, die goed weten wat ze doen en deze traditie is niets nieuws, dit doen ze al héél erg lang zo, dit deden ze al ver voordat er videocamera's en internet was.....

Die Dunckelfuchsen vind ik overigens wel bloedmooi......(en peperduur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:59

xSlvna schreef:
Leuk hoe je dat laatste brengt _O-
Maar ik geef je groot gelijk, stel je voor ze krijgen het koud, stel je voor ze moeten hun eigen lichaam inzetten zoals het hoort, hun vacht etc.

Nee, dat ze in de winter lekker in een warme stal staan, dat is natuurlijk en goed voor hun eigen lichaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:04

Morrie schreef:
Ik vind het Norikerstamboek een perfect georganiseerde club, die goed weten wat ze doen en deze traditie is niets nieuws, dit doen ze al héél erg lang zo, dit deden ze al ver voordat er videocamera's en internet was.....

Kijk maar uit wat je roept, als je roept dat iets traditie is en al heel lang gedaan wordt, dan krijg je meteen je half Bokt over je heen en wordt er direct vergeleken met stierengevechten en andere diergerelateerde evenementen die nou idd niet meer van deze tijd zijn.

Iig ben ik blij met degenen die de filmpjes die ik later in het bericht heb geplaatst hebben bekeken, daardoor hun mening enigszins hebben bijgesteld en niet alleen afgaan op het filmpje in de openingspost. Helaas denken er nog teveel aan een half woord genoeg te hebben en zonder zich verder te informeren gaan vergelijken met paardengevechten in China en Leeuwenkuilen in tijd van het oude Rome waar dit toch echt niets mee te maken heeft.

En ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of de vangst van de jaarlingen bij de Mehrfelder Bruch in Duitsland nou ook zonder publiek zou moeten gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:06

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
Mijn eerste gedachte ( en ik geloof dat ik daar ook maar bij blijf) is dat ik het toch een uiterst bizar trekje van mensen vind die het kijken naar vechtende dieren 'leuk' vinden. Of dat nou paarden, hanen of honden zijn.

mijn gedachte.... :j mensen zijn sadistisch....neem de leeuwenkuilen in de romeinse tijd.
Ik vermoed dat we een aantal draden los hebben zitten in ons brein.De een iets meer dan de ander ;)

Mensen vind ook gevechten tussen mensen interessant om naar de kijken? :j

Ik vind de nummer 10 in het eerste filmpje een cool paard. Waarom vechten als je ook gras kunt eten :D

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:07

Het is gaaf om te zien! Maar ik weet niet of het nou zo verstandig is met zoveel hengsten? Volgensmij gaan ze door met knokken op die Alm of is dat niet zo?

ik heb er geen verstand ofzo van hoor.. :+

Hoe dan ook, ik zou het wel een keertje willen zien :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:09

Cassidy schreef:
En ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of de vangst van de jaarlingen bij de Mehrfelder Bruch in Duitsland nou ook zonder publiek zou moeten gebeuren.

Wat mij betreft met publiek, waarom zou je dat niet doen? Publiek en openheid van zaken is niets mis mee?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:19

RdLFoto schreef:
Het is gaaf om te zien! Maar ik weet niet of het nou zo verstandig is met zoveel hengsten? Volgensmij gaan ze door met knokken op die Alm of is dat niet zo?

ik heb er geen verstand ofzo van hoor.. :+

Hoe dan ook, ik zou het wel een keertje willen zien :j

volgens mij moeten ze dan hun energie steken in eten, want de alm ziet er ietsje anders uit dan de groene weilanden met koeiengras die we in Nederland gewend zijn en waar we onze paarden in zetten.

Je kunt er van alles van vinden, maar in Oostenrijk (en Duitsland) blijven ze dit toch wel doen, of ze er in Nederland nou bezwaar tegen hebben of niet.

Ik ben blij met mijn ge-almde no-nonsenspaard, hij is er lekker bomproof van geworden!
Als het hier in NL onweert en z'n weidemaatjes staan bibberend van angst naast hem, zie je hem bijna lachen.... onweer... haha, moet je eens horen wat ik in Oostenrijk in de bergen meegemaakt heb op dat gebied !

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:22

Of er publiek bij is of niet maakt me eigenlijk niet uit. Ik zou ook best wel eens die gevechten willen zien, omdat het gewoon een stukje natuurlijk gedrag is van onze geliefde viervoeter, wat we hier maar zelden meer kunnen zien.
Ik vind het juist knap dat ze dat daar doen, hebben die hengsten toch wat sociaal contact, wat weinige hengsten hier gegund is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:22

Morrie schreef:
volgens mij moeten ze dan hun energie steken in eten, want de alm ziet er ietsje anders uit dan de groene weilanden met koeiengras die we in Nederland gewend zijn en waar we onze paarden in zetten.

Ik denk dat menigeen die vindt dat dit gevecht op de Alm kan plaatsvinden niet weet wat de Alm is of hoe het daar uitziet. Niet qua ondergrond en niet qua gras wat er groeit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:24

fransje23 schreef:
Cassidy schreef:

Wat mij betreft met publiek, waarom zou je dat niet doen? Publiek en openheid van zaken is niets mis mee?

Maar dat valt dan weer onder volksvermaak en dat is per definitie not done als dieren onderling gaan knokken of met mensen moeten knokken. Want die jaarlingen hebben nog nooit een halster omgehad en daar gaat het er voor het oog ook niet zachtzinnig aan toe. Bekijk de filmpjes maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:26

Cassidy schreef:
[Helaas denken er nog teveel aan een half woord genoeg te hebben en zonder zich verder te informeren gaan vergelijken met paardengevechten in China en Leeuwenkuilen in tijd van het oude Rome waar dit toch echt niets mee te maken heeft.

ik vind het wel leuk dat je overal zo serieus op in gaat :))
ik heb mijn eigen mening over het filmpje, ik zie het wél zo.
en dat kun jij lekker toch niet veranderen :P }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:29

O, je mag bij je eigen mening blijven. En daar aan vasthouden. Zegt meer over jou dan over mij. Want als je mening is gevormd op grond van aannames, onderbuikgevoel en halve informatie, en je niet bereid bent om die bij te stellen, heb je een paar stappen overgeslagen bij het vormen van die mening.

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Misschien wel leuk om eens door te nemen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:30

Cassidy schreef:
Morrie schreef:

Ik denk dat menigeen die vindt dat dit gevecht op de Alm kan plaatsvinden niet weet wat de Alm is of hoe het daar uitziet. Niet qua ondergrond en niet qua gras wat er groeit.

dat blijkt wel uit de reactie van mensen die in Oostenrijk op vakantie gaan, jaar na jaar en daar nooit ook maar 1 paard "los" op de berg hebben zien rondlopen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:38

Cassidy schreef:
O, je mag bij je eigen mening blijven. En daar aan vasthouden. Zegt meer over jou dan over mij. Want als je mening is gevormd op grond van aannames, onderbuikgevoel en halve informatie, en je niet bereid bent om die bij te stellen, heb je een paar stappen overgeslagen bij het vormen van die mening.

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Misschien wel leuk om eens door te nemen.

Cassidy, het begint echt op te vallen zeg.
Iedereen die het niet met jou eens is weet domweg niet hoe hij of zij een mening moet vormen. :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:43

kan je nagaan, en dan ben ik "al" 41 jaar oud.
hihi...denk dat ik dat op deze leeftijd wel al hoor te weten toch? ;)

maar ik blijf bij mijn mening.
ik weet niet of ik het zo leuk vind om hengsten te zien knokken voor publiek vermaak
in wat voor vorm dan ook

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:45

Ik ga geen aannames doen, want ik weet niet hoe een ander tot een mening komt. Mijn mening is (en daar kunnen jullie dan weer geen verandering in brengen) dat een mening die is ontstaan uit emoties, gevoelens en halve informatie en vervolgens de rest zelf in te vullen zonder je verder te informeren of bereidheid om een eenmaal gevormde mening bij te stellen niet compleet is. En dan vraag ik me af of stappen 3 tm 9 niet zijn overgeslagen bij het vormen van die mening. Doe ermee wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:47

Ligt het nu aan mij? Ik hoor hier om me heen verhalen van mensen met kreupele KWPNers die hun verwonding hebben opgelopen door een klap of beet van een ander paard in de wei... Leg mij dan eens uit waarom dit dan niet zou kunnen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:47

Ik weet het ook zo net nog niet, maar.... als dit het offer is wat gebracht moet worden om een zomer lang van de vrijheid te genieten, vind ik het zo gek nog niet.

Ik doe er helemaal niks mee, het was gewoon een waarneming van mij...

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:55

Ik vind het ook altijd erg bijzonder dat er mensen zijn die het leuk vinden om naar vechtende dieren te kijken >;)
Maar ik moet wel zeggen, het zijn prachtige dieren zeg!!!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:02

Quote [Ik denk dat menigeen die vindt dat dit gevecht op de Alm kan plaatsvinden niet weet wat de Alm is of hoe het daar uitziet. Niet qua ondergrond en niet qua gras wat er groeit]

Dit is toch echt een aanname hoor Cassidy, :P
Mensen zijn nu eenmaal allemaal verschillend. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, kennis, voorkeur enz die je vormen tot wie je bent. Soms ben je het met elkaar eens, en soms niet. Je kunt elkaar soms overtuigen. Maar als je een ander niet kunt overtuigen van jouw mening, ligt dat niet alleen aan de ander. Je kunt toch moeilijk je over alles waar je een mening over hebt, je compleet informeren over alle feiten die er zijn. Want ook jij stelt je post selectief samen met filmpjes die het tegendeel bewijzen. Een ander zou filmpjes plaatsen met weer andere tegenargumenten. Wat dan de waarheid is?? Ik weet het niet. En of jij dan gelijk hebt, of die ander?? Dat zul je moeten accepteren. Ook in een discussie. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:22

We gaan nu vreselijk offtopic en dit is mijn laatste reactie hierover, maar ik ben van mening dat je je over dingen waarover je gaat discussieren wel degelijk dient te informeren voordat je je mening openbaar maakt en niet alleen af kunt gaan op gevoel en halve informatie/eigen interpretatie. Ongeacht je achtergrond, kennis en voorkeuren. Ik geef toe dat het niet over alles kan, maar over grote dingen kun je je informeren en dien je bereid te zijn om je verder te informeren. Filmpjes die ik plaats (en dan niet alleen in dit topic) lijken de enige info te zijn die ik heb, maar dat is dus niet zo. Verder zijn ze willekeurig van het internet geplukt, simpele zoektocht op Youtube op hengstauftrieb Rauris, zodat mensen zelf een oordeel kunnen vellen. Sommigen hebben dat gedaan en hun mening bijgesteld. En dat ik filmpjes plaats scheelt hen weer zoeken. Als je denkt dat ik selectief ben geweest met plaatsen, spendeer er vooral zelf een zoektocht aan.

Verder ben ik gerust bereid om mijn mening bij te stellen als er inhoudelijk goede argumenten komen. Met meningen gestoeld op emotie, eigen invullingen en onderbuikgevoel zonder feitelijke onderbouwing en bekijken van context kan ik helaas verder weinig anders dan adviseren om toch nog even verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:42

Morrie schreef:
Ik ben blij met mijn ge-almde no-nonsenspaard, hij is er lekker bomproof van geworden! Als het hier in NL onweert en z'n weidemaatjes staan bibberend van angst naast hem, zie je hem bijna lachen.... onweer... haha, moet je eens horen wat ik in Oostenrijk in de bergen meegemaakt heb op dat gebied !

_O- _O- Wat een onzin, mijn paarden zijn nog nooit in de buurt van de Alm geweest en zijn ook echt niet bang laat staan dat ze staan te bibberen van angst bij onweer _O- _O- , maar je hebt me wel laten lachen. +:)+

Nustice

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:54

Fijn voor die beesten. Kan prima. In Nederland denken mensen alleen dat het niet kan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:55

Mooi om te zien!

Ik ben het dan ook helemaal eens met het commentaar wat onder één van de filmpjes gegeven word:

Bevor wieder so beschränkte Postings kommen:
Die Hengste sind nicht beschlagen, ein Tierarzt ist für den Notfall anwesend und - JA es ist ganz Natürlich, dass sich die Hengste die Rangordnung untereinander auskämpfen! Dann gibts auf der Alm keinen Stress mehr!

Vertaling:
Voordat er weer zulke kortzichtige posts komen. De hengsten zijn niet beslagen, er is een dierenarts aanwezig voor noodgevalen en - JA het is volledig natuurlijk dat de hengsten onderling hun rangorde uitvechten. Dan veroorzaakt dat geen stress meer op de Alm.

En zo is het! Ik had het zelf niet beter kunnen schrijven. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:56

M_D_H : die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...

Die hebben dan misschien wel in de opfok gestaan tot hun 2e jaar, maar dat is wel heel wat anders dan volwassen dekhengsten die hele dekseizoenen achter de rug hebben. Je gelooft toch niet echt dat als je een Totilas, Jazz, Negro en noem er nog maar 47 op bij elkaar gooit dat er geen problemen van komen? Doe er 45 en dan 2 van mij erbij, dan weet je in ieder geval, ondanks hun goede opvoeding en dat ze buiten lopen met een shetlander, dat die van mij de eerste de beste die ze tegenkomen aanvallen en niet zachtzinnig.
Het spijt me, maar dan denk ik dat je even wat/meer ervaring met dat soort hengsten op moet zien te doen.