Een bont paard kan ook snel zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:22

Jammer van de jonge leeftijd :(
Maar wat een grappig pakje van die jockey! En een errug mooi paard :)

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Een bont paard kan ook snel zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:12

Discussie's over het jong inrijden van renpaarden kunnen ergens anders op het forum gevoerd worden, op VN is dit offtopic.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:13

Silvery moon heeft overigens ook nog een volle broer Modern Society deze staat in training in Engeland maar heeft tot nu toe niets laten zien. Gister heeft hij nog in Kempton gelopen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:35

Gero_Justine schreef:
Ondanks dat ik tegen heel de wereld en manier van doen van de drafsport ben... Vind de combinatie om zo te zien wel geweldig ! Stoer van die jockey dat hij zo'n uniform aantrekt.

Helaas vorig jaar een paard uit de drafsport van dichtbij meegemaakt. Nog 1 jaar jonger als mijn eigen paard, welk toen 4 was. Maar al zo in zichzelf gekeerd en bezinnend. Blijkbaar al heel veel meegemaakt. Gelukkig werd het weer een 3-jarige na een paar maanden bij ons op stal. Helaas bedacht de eigenaar toen om het toch nog een keer te gaan proberen. Dus nu loopt ze weer op de baan...

Wat een vooroordeel weer :n

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:38

IZEP schreef:
2 jaar... hoe walgelijk! :r

ja vreselijk ze hebben het zooo slecht.

Liever als 2 jarige 50 kg op je rug.

Dan als 3 jarige 90 kg....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:40

Volgens mij was er net een modopmerking geplaatst ThreeFingers, maar hij is niet groen dus misschien overheen gelezen? :P Zou jammer zijn als het topic alsnog op slot zou gaan :+

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:41

Ooops sorry heb ik niet gezien 8)7

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:08

Ik wist allang dat bonten ook snel konden zijn :D Maar erg leuk dier!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:40

petraaken schreef:
Dus het kan maar zo zijn dat dit de extreme vorm van het Sabino gen is waardoor hij bont toont maar niet het echte bontgen heeft? :)

Ja, extreem sabino is zeker mogelijk bij Volbloeden en komt ook voor.
Hier een pagina met nog veel meer gekleurde Volbloeden http://www.whitehorseproductions.com/pintotbs.html
En zelfs een familie van Japanse witte Volbloeden.

Ik heb even snel gekeken naar de afstamming van Silvery Moon, en z'n vader I Was Framed staat te boek als een frame overo hengst (en misschien dat er ook nog wat sabino achter zit, want Northern Dancer gaf af en toe nog wel eentje met veel aftekeningen). Bovendien gaf over-overgrootvader Halo z'n zoon Sunday Silence ook "iets" mee, want die is mede-verantwoordelijk voor de Japanse familie.

Dus ja, kleurtjes mogen wel bij volbloeden, zolang het DNA maar aangeeft dat de ouders correct zijn opgegeven. Dat de meeste mensen liever een egaal gekleurde Volbloed zien staat daar los van 8-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:46

ik denk dat de meesten het geen jota kan schelen wat voor kleur ie heeft, als ie maar snel is ;)

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:14

mooi paard! maar hebben paarden eigenlijk last van een maanoog?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:42

Volbloed? Zou eerder zeggen een Paint :+ Paint x Volbloed = Paint.

Maar kan me ook deerlijk vergissen. In ieder geval op de renbaan in de VS zie je genoeg Paints en Quarters racen. In ieder geval wel flink gekruist met volbloeds.
( vind je via Google heel veel over)
Maar ook in bijvoorbeeld dressuur, springen, etc.
Kijk maar eens bij 2 keer Horse of the year Rugged Lark, die kon alles. Staan heel wat filmpjes op internet (Google)

http://en.wikipedia.org/wiki/Rugged_Lark

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:55

zelfs appaloosa's racen daar :j
alleen de bovengenoemde paarden hebben zoveel EV, dat je er eigenlijk niet meer van kan spreken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:02

mooie verschijning op de baan!
Ben benieuwd hoe hij vordert in zijn race's of dit een toevalstreffer was. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:35

Zo gaat dat, jong inrijden.... Wij hebben nog een hengst op stal staan die heeft gekoerst. Is ook vroeg ingereden en op verschillende plekken op de renbaan geweest (internationaal). Paard is momenteel 24 en kan de jeugd herleven. Hele dag buiten, af en toe bos ritje. Wilt niet zeggen dat ik het goed vind maar dit paard heeft geen hinder ondervonden van het vroege inrijden

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:51

Hij is in ieder geval goed te volgen op de baan! Leuke verschijning.
En tja... verder is de draverij niet mijn sport. Moge ze later een goed pensioen krijgen _/-\o_

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:26

Siamsmeesje schreef:
petraaken schreef:
Dus het kan maar zo zijn dat dit de extreme vorm van het Sabino gen is waardoor hij bont toont maar niet het echte bontgen heeft? :)

Ja, extreem sabino is zeker mogelijk bij Volbloeden en komt ook voor.
Hier een pagina met nog veel meer gekleurde Volbloeden http://www.whitehorseproductions.com/pintotbs.html
En zelfs een familie van Japanse witte Volbloeden.

Ik heb even snel gekeken naar de afstamming van Silvery Moon, en z'n vader I Was Framed staat te boek als een frame overo hengst (en misschien dat er ook nog wat sabino achter zit, want Northern Dancer gaf af en toe nog wel eentje met veel aftekeningen). Bovendien gaf over-overgrootvader Halo z'n zoon Sunday Silence ook "iets" mee, want die is mede-verantwoordelijk voor de Japanse familie.

Dus ja, kleurtjes mogen wel bij volbloeden, zolang het DNA maar aangeeft dat de ouders correct zijn opgegeven. Dat de meeste mensen liever een egaal gekleurde Volbloed zien staat daar los van 8-)

Gave site! Ik vind die witte volbloeden ontzettend mooi. Zijn dat stiekem geen OWLS paarden die op een of andere manier toch zo zijn dat ze niet dood gaan na de geboorte? Aangezien ik ook frame overo er veel voorbij zie komen.
En over dat jong inrijden... ik ben er zelf geen voor of tegenstander van. Persoonlijk zou ik het nooit doen, maar aan de andere kant, er zijn genoeg voorbeelden van volbloeden die gewoon oud worden, zonder problemen. En ik vraag me ook af of rondjes rennen met lichtgewicht op je rug te vergelijken is met onnatuurlijke bewegingen maken met meestal zwaardere ruiters...

Een heel mooi paard in ieder geval, hopen dat hij succesvol wordt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:07

http://www.allbreedpedigree.com/i+was+framed
Vader is overduidelijk Frame-overo, dus een blauw oog is normaal.
Het Frame komt bij vaders kant vandaan uit deze merrie
http://www.allbreedpedigree.com/patchy+lassy
Zelf niet heel Frame, maar geeft het wel door.

@Ilse_123: een OLWS (Overo Lethal White SYndrom) komt alleen voor als je een homozygote Frame hebt. Dus uit 2 Frame ouders 25% kans op een Lethal.
Witte paarden hebben een heel andere genetische code (anders als het witte van 'bont' iig wat eigenlijk 'geen kleur' is) en of dat sowieso voor kan komen in homozygote vorm is nog niet helemaal duidelijk.

valtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:29

Wat een beauty!

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:16

Wat een mooie verschijning!

En wat een discussie over een sport waar menigeen geen verstand van heeft.

Ik kan me voorstellen dat als je dit doet voor je levensonderhoud en omdat je een paardenman/vrouw bent?
Je wel mee moet doen op jonge leeftijd zodat de rest van de stal ook te eten heeft?
Het is makkelijk oordelen!
En ik ben het met het bovenstaande eens de jocky is heel licht ,het zadel ook lijkt me en als het paard het fysiek nog niet aankan zullen ze heus niet zomaar gaan koersen [is ook geld verlies toch?]

Hoe vaak zal een 2 jarige koersen?Weet iemand dit?
Het zal vast niet elke week zijn?

Een heleboel vraag tekens :)

Wat ik me ook afvroeg even opgezocht op wikipedia:
Red Rum (3 mei 1965 - 18 oktober 1995) was één van de bekendste renpaarden die de wereld ooit gekend heeft. Hij wist als enige paard tot drie keer toe The Grand National te winnen en werd zo een legende.

Begon ook op jonge leeftijd en hoe kan het dat hij 30 jaar is geworden?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:38

Basic alles heeft met jou onderschrift te maken.
2 jarige koersen niet veel zeg ongeveer 5× per jaar.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:48

kyrkelover,bedankt voor je antwoord ik dacht al het zal vast niet zoveel zijn.
Het is gewoon een heel andere catogorie paard &sport [wel bloedmooi]

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:49

Erg leuk paard!
Maar wat al gezegd is: met een jockey op de rug is heel wat anders dan rondjes in de bak lopen. Maakt het niet goed, maar ben ook er niet super op tegen. Zie genoeg paarden in de gewone sport die het slechter hebben.

Juliarks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:35

Loe_Loe schreef:
Misschien een stomme opmerking, maar sinds wanneer is kleur een graadmeter voor snelheid??? >;)

Het is geen graadmeter, het is alleen bijzonder dat er een bont paard meedoet omdat je dat niet vaak ziet..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:53

"Een bont paard kan ook snel zijn" (titel van dit topic) suggereert dat bonte paarden vrijwel nooit snel zijn. Tuurlijk snap ik ook wel dat het bijzonder is om een bont paard op de renbaan te zien, maar dat staat er niet. Maargoed, ik zal wel mieren aan het n*ken zijn... :Y)