Strengere regels voor hobbyfokker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:36

Oh ja nog wat.
Ik weet niet wie van jullie het stukje heeft gezien bij het journaal van RTL, maar die fokker die in beeld kwam, dat was echt geen hobbyfokker :?
Als je zoveel Teckels en Beagles hebt lopen, ben je gewoon beroepsmatig bezig met het fokken van honden.......

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:38

liesje84 schreef:
Voor zover ik heb begrepen... gaat het niet om het controleren, maar om de eventuele bewijslast bij rechtsgang. Door deze regel ligt de bewijslast niet bij puppy-koper maar bij de fokker.

Als je dus een zieke pup hebt gekocht (erfelijke afwijking enz) en je daagt de fokker voor de rechter, is het aan de fokker om te bewijzen dat ze een gezond dier hebben gefokt.
Voor deze nieuwe regel was het zo dat jij als pup koper de bewijslast had.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:41

kamatz schreef:
Oh ja nog wat.
Ik weet niet wie van jullie het stukje heeft gezien bij het journaal van RTL, maar die fokker die in beeld kwam, dat was echt geen hobbyfokker :?
Als je zoveel Teckels en Beagles hebt lopen, ben je gewoon beroepsmatig bezig met het fokken van honden.......

las ergens op internet dat je tot 25000 euro opbrengst het 'Hobby' mag blijven noemen, ik noem dat een volledig inkomen -O-

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:43

liesje84 schreef:
liesje84 schreef:
Voor zover ik heb begrepen... gaat het niet om het controleren, maar om de eventuele bewijslast bij rechtsgang. Door deze regel ligt de bewijslast niet bij puppy-koper maar bij de fokker.

Als je dus een zieke pup hebt gekocht (erfelijke afwijking enz) en je daagt de fokker voor de rechter, is het aan de fokker om te bewijzen dat ze een gezond dier hebben gefokt.

maar dat is ook geen beste zaak, want je weet niet hoe sommige mensen met pups omgaan, dan kan jij wel een gezonde pup afleveren, maar wat er daarna mee gebeurt heb je geen vat op, zelfde als je een paard op proef meegeeft en hij komt kreupel terug

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:46

echte beroepsfokkers, of puppyfarms zullen hier niet zitten. de meesten zitten net over de grens in belgie, of het oostblok.
ik denk dat er ook meer gedaan aan pretnestjes, of oops-ontsnapt -nestjes. daar is geen enkele controle op. laat staan dat de ouders getest e.d. zijn.
oops-ontsnapt/het was niet de bedoeling is de meest gehoorde smoes..

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:49

liesje84 schreef:
liesje84 schreef:

Zoals het nu in de wet staat beschreven is dat als binnen de eerste zes maanden zich een gebrek openbaart is het aan de verkoper om te bewijzen dat op de dag van aflevering de pup dit nog niet had. Is het na de zes maanden, dan is het aan de koper om te bewijzen dat de pup dit op de dag van de aflevering al had.
Dus het eerste half jaar is de bewijslast voor de verkoper en na het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de koper.

Dat zal nu verandert gaan worden inderdaad.
Maar als je als fokker zijnde je eigen aan de gezondheidseisen houdt en dat ook kan aantonen dmv zwart op wit gegeven feiten en bewijzen, vraag ik m'n eigen af in hoeverre een koper en de verkoper dan nog in zijn recht staan?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:55

Miepie77 schreef:
kamatz schreef:
Oh ja nog wat.

las ergens op internet dat je tot 25000 euro opbrengst het 'Hobby' mag blijven noemen, ik noem dat een volledig inkomen -O-

Volgens mij klopt dat niet helemaal ;)
Zou toch raar zijn? Ik werk naast mijn gewone baan als freelancer en dan mag ik naast mijn gewone baan tot € 5000 bij mogen verdienen op jaarbasis, waar ik geen belasting over hoef te betalen. Ga ik over dat bedrag heen moet ik wel belasting afdragen.
Ik kan me eigen dus ook niet voorstellen dat je dus € 25000 op jaarbasis belastingvrij zit. Dit is inderdaad gewoon een inkomen en deze fokkers genereren dus inkomsten uit hun hobby, waarvan ze dus hun werk hebben gemaakt.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:23

Hier werd de vraag gesteld. hoe willen ze dat controleren.

Dat is alles goed en wel. De overheid heeft misstanden gesignaleerd en stelt nu, eindelijk, richtlijnen vast.

Maar, de overheid is niet je moeder of vader, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid lijkt me maar zo. Er kan niet van alles voor iedereen maar geregeld worden. Schijnbaar is dat al zo normaal geworden, dat men zelf niet eens meer de moeite neemt.

Of het nu honden, katten of paarden betreft. Koop dan nooit een dier wat niet is getest op de nu bekende afwijkingen. Ga niet dekken met een dier wat niet is getest op de bekende afwijkingen. En vooral test je eigen dieren voordat je aan het fokken begint. Alleen op deze manier is het mogelijk de bekende afwijkingen uit te bannen en het verblijvende bestand gezond en krachtig te houden.

Ja, die tests van een erkend laboratorium kosten natuurlijk wel een paar centen, maar is niks vergeleken met de ellende die je krijgt en tevens de dierenartskosten als je zomaar lukraak fokt. Dat zijn onze plichten en niet die van de overheid. Een goede fokker, zelfs een hobbyfokker zou wel zo verstandig moeten zijn.

Het is gewoon triest, dat niemand meer zijn eigen verantwoording neemt, alles aan anderen, in dit geval de overheid wil overlaten. En ja, de dieren die je koopt, of de dekkingen zullen wat duurder uitvallen. Dat weegt echter niet op tegen alles wat er op je af komt als je daar geen aandacht aan wenst te besteden.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:44

Ben het met je eens 10y,

Maar het grootste gedeelte van de mensen weet niet eens dat een kat verhaard of een kattenbak nodig heeft.
Het zal je verbazen de vragen die ik krijg van iemand die voor het eerst een dier koopt....
Daarbij als zelfs een dierenarts fokt met kapotte honden (zelf gezien) waar moet je dan als huisdier-maagd door de bomen het bos nog zien.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:50

FriesWytske schreef:
essie_blue schreef:
Tjaaa... Dacht zelf juist dat de echte rassen fokkers meedragen aan het inteelt en dergelijke.
Onder het mom 'goede genen vastleggen'. Kan me er groen en geel aan ergeren.
Vind het sowieso één grote zooi geworden met het fokken van hondenrassen, en ben bang dat de paardenfokkerij er achteraan gaat. Kijk alleen maar naar al die friezen en dat inteelt. Je ziet het trouwens ontzettend vaak, inteelt bij zowel paarden als honden. Dat moet toch verboden worden..

Mijn eerste pony had twee dezelfde opa's, maar was wel ggk dekhengst en erg bekend in de welsh cob wereld. Vind het eigenlijk maar apart.

Bij de Friezen zijn ze hier al jaren mee bezig. Denk dat er bij de KWPN-ers een hogere inteelt is bij sommige nakomelingen. Hoe vaak zie je wel niet dat vader en opa of beide opa's dezelfde hengst zijn.

Ja dat klopt, maar het is bij friezen ook veel te veel uit de hand gelopen. Volgens mij zijn ze daar op gaan letten nadat er opeens allemaal veulentjes werden geboren met dwerggroei en waterhoofden.

Ben het met je eens wbt de KWPN-ers, dat moet ook aangepakt worden. Als zo'n dier op de keuring komt en beide opa's dezelfde hengst zijn, hoe kan zo'n beest nou predicaten krijgen?? Dat kan toch niet? Mijn eerste pony was de ggk hengst Hendrewen Prince, heel bekend Welsh cob hengstje. Die had twee dezelfde opa's.. Bij mensen is dat verboden, moet bij beesten ook zo worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:28

Het gaat niet om het controleren, wat hier geroepen wordt maar om het kunnen declareren van schade. Dat gaat volgens mij echt wel voor een stuk zelfregulatie zorgen.
Voorbeeld: ik heb hier 2 honden, broers, waarvan een als pup hier gekomen is en een als herplaatser. Beiden hebben een aandoening die binnen het ras veel voorkomt en zijn er aan geopereerd. Kosten 5000-5500 euro. Die zou ik dus kunnen gaan verhalen.
Ik heb voor deze regeling al bij de rasvereniging aangeklopt, maar die geeft niet thuis. Ze hebben niet het idee dat het veel voorkomt. Bij zoeken op Google blijkt het tegendeel, maar ze doen er niks mee. Logisch, want een groot gedeelte van de fokhonden zal het wel hebben (getallen binnen literatuur rond de 70%) en dan moet je een groot gedeelte buiten de fok gaan houden. Dus financieel is dat niet echt prettig. Tot op heden kon je dus niets. Maar als iedereen fokkers aansprakelijk gaat stellen voor dermate hoge kosten, gaan ze echt wel voorzichtiger worden.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 16-06-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:45

Muppett schreef:
Een goede zaak maar inderdaad, hoe controleer je dit. Er zijn hier echt teveel dieren die geen baasje kunnen vinden of verpieteren in kleine rothokjes naar mijn idee.

Door eigenaren te verplichten hun dier voordat ze ermee gaan fokken uitgebreid te laten keuren op erfelijke rasspecifieke of niet rasspecifieke ziekten zoals bijvoorbeeld HD bij honden, waarop het dier dan een "geschikt voor de fokkerij" aantekening in het paspoort krijgt.
Een verbod op fokken met niet goedgekeurde dieren (en daarop te handhaven).
Handel in ongechipte dieren zonder paspoort strafbaar te stellen.
En net als bij de paardenhandel een cosumentenkooprecht in te voeren, waarbij de fokker de schade moet vergoeden, indien het dier aan een erfelijk gebrek lijdt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:52

_San87_ schreef:
Why? Als ik een KWPN merrie met papier heb die zo krom is als een hoepel en ik gooi daar een KWPN-hengst op, dan komt daar een veulen uit dat KWPN papier krijgt. Als dat veulen volgroeid ook zo krom is als een hoepel en ik gooi daar weer een KWPN hengst op, dan krijgt het veulen van het veulen ook een KWPN papier.

Of zie ik het verkeerd..?

Er is een essentieel verschil tussen het fokken van rijpaarden en het fokken van (het overgrote deel van) rashonden.
Bij rijpaarden fok je voor funcionaliteit. In jouw voorbeeld zal je als fokker snel uit de markt zijn verdwenen, omdat niemand presteert op die kromme hoepels.
Als je daarentegen bijvoorbeeld engelse bulldogs fokt maakt het niemand wat uit dat de snuit zó misvormd is dat het beest geen tien meter kan rennen zonder dodelijk zuurstoftekort te riskeren....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:55

Babootje schreef:
Muppett schreef:
Een goede zaak maar inderdaad, hoe controleer je dit. Er zijn hier echt teveel dieren die geen baasje kunnen vinden of verpieteren in kleine rothokjes naar mijn idee.

Door eigenaren te verplichten hun dier voordat ze ermee gaan fokken uitgebreid te laten keuren op erfelijke rasspecifieke of niet rasspecifieke ziekten zoals bijvoorbeeld HD bij honden, waarop het dier dan een "geschikt voor de fokkerij" aantekening in het paspoort krijgt.
En net als bij de paardenhandel een cosumentenkooprecht in te voeren, waarbij de fokker de schade moet vergoeden, indien het dier aan een erfelijk gebrek lijdt.

Dat kun je alleen controleren bij geregistreerde fokkers, maar de boer die in zijn schuur een nest border collies heeft liggen kraait niemand naar. Dus, niet controleerbaar.

En iemand zei hier iets over dat de meeste puppy farms in buitenland zitten, hier in Nederland zitten genoeg handelaren.

Wij fokken ook, en je moest soms eens weten wat voor idioten je hebt de een pup willen kopen, die geen enkel idee hebben wat voor ras ze in huis nemen, alleen zo'n pup willen vanwege de aaibaarheidsfactor. Als goede dierenarts of fokker licht je voor, maar de onbenul die een pup bij de handelaar koopt voor de helft van de prijs krijgt echt geen voorlichting.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:01

maar als een "goede" dierenarts willens en wetens ziek gefokte dieren verkoopt....

Het is juist het punt dat niet alleen maar "dieren in grote schuren" ziek zijn. Dus zal je als huisdier-maagd van goede huizen moeten komen om door de bomen het bos te zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:04

Babootje schreef:

Leuk bedacht, maar ik weet wie de beste lobby heeft in de fokwereld, en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Ik zie wat die mensen met een ras als de bordercollie hebben gedaan , en met hun fokproducten krijg ik mijn schapen niet van het hoogland.

NB. Je vergeet trouwens dat je plan alleen werkt als je alle niet voor de fok goedgekeurde dieren verplicht castreert.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:06

liesje84 schreef:
maar als een "goede" dierenarts willens en wetens ziek gefokte dieren verkoopt....

Het is juist het punt dat niet alleen maar "dieren in grote schuren" ziek zijn. Dus zal je als huisdier-maagd van goede huizen moeten komen om door de bomen het bos te zien.

Zo is alles over een kam te scheren he?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:07

Welke dierenarts verkoopt dieren...?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:17

Ik probeer juist niet alles over 1kam te scheren. Wat ik probeer aan te geven is dat het als puppy-koper zelf na gedegen vooronderzoek het nog niet makkelijk is om de juiste fokker uit te zoeken.

En ja schrijnend genoeg weet ik een dierenarts waarbij het er niet zo fris aan toe gaat, maarja als first-time buyer ben je snel geneigd te denken "bij een dierenarts zal het wel goed zijn".

@kuggur, die dierenartsen zijn er dus ook.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:37

Kuggur schreef:

Een dierenarts die daarnaast zelf fokt :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:45

De koper wil niets betalen dus goed fokken en je kosten eruit halen is al bijna onmogelijk, bij een ander kunnen ze wel voor Klein prijsje een dier halen. Ook zit ik wel eens vol verbazing de topics te lezen over hengst gezocht voor dekking. Soms totaal geen match maar toch praten mensen je hun hengst aan...

dit worden vast weer veel kosten voor de mensen die wel netjes werken en veel opbrengsten voor die er toch andere ideeën aan overhouden.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 16-06-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:01

kamatz schreef:

Ja, en als dat een "slechte" dierenarts zou zijn, zou hij alle laboratoriumgegevens moeten vervalsen of die niet kunnen leveren.

En de optie hier genoemd, alle dieren die niet voor de fok geschikt zijn vanwege welke erfelijke aandoening dan ook, laten castreren of steriliseren.

Ben er overigens absoluut voorstander van, als men toch al niet met zijn/haar dieren wil fokken. De kansen op ongewenste drachten zijn dan ook verkeken.

Dat heel veel mensen zich niet realiseren wat ze zich aanschaffen, dat vindt men terug in de asielen of laat met los ergens op straat, al dan niet aan palen of bomen gebonden (honden) en wat resulteert in zieltogende hordes zwerfkatten.
Hetzelfde geval is met pony's en paarden, die verkommeren en niet de juiste behandelingen krijgen. Want ach zo'n veulentje is toch zo leuk jôh, de buurman heeft nog een hengstje staan. Mensen realiseren zich niet dat je over je dieren kennis moet verzamelen voordat je eraan begint, dat het veel tijd en ook veel geld kost om alles te doen wat de dieren nodig hebben.
Zonder iemand te willen beledigen, mij gaan af en toe de haren recht overeind als ik sommige verhalen en vragen lees hier op bokt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:09

kamatz schreef:
Kuggur schreef:

IK vroeg me alleen af waarom "dierenarts" als beroepsgroep specifiek genoemd werd in deze discussie.
Voor zover ik uit de antwoorden kan opmaken, zonder enige zin dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:10

Wat goed dat er wat aan word gedaan vanuit de politiek! Elke stap in de juiste richting is er 1 zeg ik dan maar.
Weg met die zwakke heupen, platte neuzen en misvormde gebitjes! Ik hoop echt dat dit het begin is van een goede verandering in het fokken van dieren.

OnlyFroukje

Re: Strengere regels voor hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:38

hoe goed ik het ook vind dit kunnen ze bijna niet controleren. Ze moeten naar een manier zzoeken wat ook echt te controleren is!