Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:14

Tja, een veulen achter zo'n dun lijntje is gedoemd om mis te gaan! Ze moet de schuld bij zichzelf zoeken en niet bij regeltjes....
Ragdollcat schreef:
NoorW schreef:
Waarom altijd maar draden met (stroom)prikkels? Een degelijk hek (met daarbij eventueel een stroomdraadje) werkt nog altijd het allerbeste...

Eigenlijk is dit het beste.

Helaas zie ik dat te weinig en worden er erg veel met diverse soorten stroomdraden gewerkt.

Vertel me dan eerst maar eens wat er mis is met een fatsoenlijke omheining in de vorm van goede palen stevig in de grond, gecombineerd met kwalitatief goede bevestiging van kwalitatief goed lint.
Een hek is idd het meest ideaal, maar wordt onbetaalbaar voor grotere stukken land. Als dat de enige juiste manier van afrasteren is, zou bijna niemand meer paarden moeten houden. Maar volgens mij zitten er nog enorm veel goede mogelijkheden tussen een stom draadje en een heel hekwerk.
Ik heb zelf enorm veel zitten zoeken en lezen naar opties toen ik mn paarden aan huis ging houden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor bruin breed lint wat relatief makkelijk breekt, gecombineerd met kunststof palen met bevestigingsdingetjes die indien nodig ook gewoon breken. Omheining staat als een huis, maar mochten ze erdoorheen vliegen, geen probleem want ze trekken de boel gewoon kapot zonder zelf kapot te gaan. Imo net zo acceptabel als een hekwerk en veeeeele malen goedkoper!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:17

of wat helemaal handig is: Hekwerk= dus metaal etc wat wij hebben in de paddock= Ideaal wel prijzig maar heeft echt voordelen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:27

Vereentjex schreef:
of wat helemaal handig is: Hekwerk= dus metaal etc wat wij hebben in de paddock= Ideaal wel prijzig maar heeft echt voordelen!

Wij hebben een gróóóte ´paddock´ met dikwandig stalen hek én drie hoog breed lint.
Het land is begrensd door een rivier in een 6 meter diepe bedding, een metershoge houtewal én twee hoog breed lint.

bestekhaha

Re: Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:10

is een houten hek niet veiliger? schokdraad is niet altijd veilig, dat blijkt nu wel, en prikkeldraad lijkt me ook geen goed plan. helaas is hout wel duur, maar wat ik me afvraag: je betaalt toch ook voor de stroom die in schokdraad zit? of niet? (ik weet het dus niet)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:39

bestekhaha schreef:
is een houten hek niet veiliger?

Nee. Staal breekt niet in scherpe punten en is véél sterker.
Het is gewoon dat veel mensen hout mooier vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:38

Wij hebben hier het geluk van een houten omheining om de buitenkant van ons stuk, maar daarbinnen gebruiken we gewoon lint/draad. Nog nooit problemen mee gehad. Er staat goed stroom op (geen accu die leeg raakt oid), de paarden zien het overduidelijk goed en de keren dat het mis ging knapte de draad direct en er heeft er nog nooit eentje ook maar een schrammetje aan over gehouden.
Ik zie echt het probleem van stroomomheining niet mits goed neergezet. IJzerdraad met stroom erop vind ik wel levensgevaarlijk, evenals veel lage kwaliteit houten omheiningen waarvan ik uit directe omgeving 2x weet van een geval waarbij een paard zich dood heeft gerend op een plank.

Verder is stroom veiliger als je een springer hebt omdat het meer aanmoedigd om überhaupt niet in de buurt van het hek te komen. Ga maar eens een stalen/houten hek van 2m hoog zetten om 3 hectare... dat is niet realistisch :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:46

Er zijn zoveel mogelijkheden om een wei veilig en goed te omheinen en toch zijn er nog steeds mensen die een dun praktisch onzichtbaar draadje kiezen (vaak nog enkelvoudig ook).

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:27

Misschien moet de overheid meer moeite doen om de paardenhouders goed te informeren wat de beste alternatieven zijn in plaatst van terug gaan naar prikkeldraad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:43

Bravour89 schreef:
Misschien moet de overheid meer moeite doen om de paardenhouders goed te informeren wat de beste alternatieven zijn in plaatst van terug gaan naar prikkeldraad.

Tuurlijk; het is weer de schuld van een ander _-:(

Het is de verantwoordelijkheid van de paardhouder zélf.
Is die te stom of te knieperig, dan is een verbod veel beter op de plek, want dat wordt dan toch nooit wat.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:41

Bravour89 schreef:

eeh, mischien de tekst niet goed gelezen? ze mogen niet meer prikkeldraad.
de overheid heeft zich er al enorm mee bemoeit door het prikkeldraad te verbieden. het is namelijk niet hun verantwoordelijkheid, de welzijn van een andermans dier.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:51

unihorses schreef:
Bravour89 schreef:

eeh, mischien de tekst niet goed gelezen? ze mogen niet meer prikkeldraad.
de overheid heeft zich er al enorm mee bemoeit door het prikkeldraad te verbieden. het is namelijk niet hun verantwoordelijkheid, de welzijn van een andermans dier.

Dat klopt ik had anders moeten zeggen. Er staat wel dat er een versoepeling van het verbod komt en ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen (Waarschijnlijk een overgangsperiode ofzo).