Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

Jammer, maar het is niet anders. Eigen schuld van de mens net zoals met de kikker en de konijnenplaag daar. De paarden hebben net zoals de herten en zwijnen in Nederland daar niet echt natuurlijke vijanden die echt actief op ze jagen afgezien van een paar dingo's. Het is of afschieten, of wolven oid importeren en uitzetten. Afschieten is hierbij de goedkoopste (en veiligste) oplossing. Maar ze moeten voor iets lange termijn zoeken, want dit gaat geheid nog een keer gebeuren.

Zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:09

Gini schreef:
Ik zou zeggen: kijk naar de mustangs en leer. Al zijn er in Amerika ook weer andere paardenproblemen. :x Mensen en natuur, je kan er een soap van maken. :+

Uiteraard kan ik hier nu niet 1 2 3 een Australisch natuurbeleidplan gaan uitdenken. Daar zullen idd fondsen voor vrijgemaakt moeten worden, een paar parlementaire zittingen, opleidingen, logistiek en transport etc etc. Dat zal ook wel tijd kosten. Zaak is van de gehele flora en fauna voor ogen te houden en niet te focussen op 1 diergroep.

Ja maar het feit is dat paarden helemaal niet thuis horen in het biologische evenwicht van de outback, ze vreten al het eten op van de écht inheemse dieren, ze zijn lang geleden mee genomen met een schip en nooit meer mee terug genomen.. nu kampen ze met een overbevolking... ik vind het goed dat ze ze afslachten, wel sneu natuurlijk dat er zoveel leed is, want dat is er op het moment, ongetwijfeld... :n uughh *rilling*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:36

bigone schreef:
Heb er ooit eens iets van over gezien, reken maar dat het een bloedbad word met ondraaglijk lijden als gevolg. Ondanks dat het zeer ervaren schutters zijn, een rennend paard uit een heli in één keer doodschieten is bijna onmogelijk, ze worden geraakt, slaan over de kop, breken benen en liggen zo te wachten tot ze doodgaan. Waarom niet meer mensen inzetten en ze met helicopters naar grote vangkralen drijven, zo doen ze het in Afrika ook met de wilde dieren. En dan de jonge hengsten eruit, netjes afmaken en dan de merries knikkers erin. Maar ja, dat kost weer teveel en is gevaarlijk voor de mensen op de grond.

Ik dacht precies hetzelfde..

Anoniem

Re: Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:42

en niet te vergeten dat het bijna onbegaanbaar terrein is...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:56

minajtje schreef:
Alleen wat ik me wel afvraag, zijn er dan geen gif kogels of zo iets? dat ze sowiezo dood gaan aan het gif? Ze vangen wilde dieren toch ook met pijlen/kogels waar iets in zit?
Of zeg ik nu wat heel doms?

Als ze de karkassen laten liggen zou je dan wel iets moeten gebruiken wat niet schadelijk is voor de aaseters want dan dood je misschien onverhoopt ook een boel dieren die je juist niet wil bejagen.

bigone schreef:
Heb er ooit eens iets van over gezien, reken maar dat het een bloedbad word met ondraaglijk lijden als gevolg. Ondanks dat het zeer ervaren schutters zijn, een rennend paard uit een heli in één keer doodschieten is bijna onmogelijk, ze worden geraakt, slaan over de kop, breken benen en liggen zo te wachten tot ze doodgaan. Waarom niet meer mensen inzetten en ze met helicopters naar grote vangkralen drijven, zo doen ze het in Afrika ook met de wilde dieren. En dan de jonge hengsten eruit, netjes afmaken en dan de merries knikkers erin. Maar ja, dat kost weer teveel en is gevaarlijk voor de mensen op de grond.

Ik vind dat wel een beetje een makkelijk punt om over heen te walsen. Ga jij even een knikker in de achterkant van een wilde merrie doen of hou je je schedeldak ook liever heel?? Bovendien los dat het probleem niet op, dan zijn er volgens jaar misschien wat minder maar dan verhongeren ze dit jaar alsnog met zijn allen en verhongeren ook de inheemse en vaak bedreigde soorten die moeten concureren met de paarden...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:11

Frederieke_ schreef:
Gini schreef:
Ik zou zeggen: kijk naar de mustangs en leer. Al zijn er in Amerika ook weer andere paardenproblemen. :x Mensen en natuur, je kan er een soap van maken. :+

Uiteraard kan ik hier nu niet 1 2 3 een Australisch natuurbeleidplan gaan uitdenken. Daar zullen idd fondsen voor vrijgemaakt moeten worden, een paar parlementaire zittingen, opleidingen, logistiek en transport etc etc. Dat zal ook wel tijd kosten. Zaak is van de gehele flora en fauna voor ogen te houden en niet te focussen op 1 diergroep.

Ja maar het feit is dat paarden helemaal niet thuis horen in het biologische evenwicht van de outback, ze vreten al het eten op van de écht inheemse dieren, ze zijn lang geleden mee genomen met een schip en nooit meer mee terug genomen.. nu kampen ze met een overbevolking... ik vind het goed dat ze ze afslachten, wel sneu natuurlijk dat er zoveel leed is, want dat is er op het moment, ongetwijfeld... :n uughh *rilling*

Ook mustangs zijn lang geleden meegenomen op scheepjes. Eigenlijk zijn er maar weinig plaatsen waar paarden inheems zijn.
Zoals al eerder gezegd, zelfs de IJslander is ooit meegevoerd door de Vikingen naar IJsland.

Jammer dat diegenen die hier vraagtekens bij zetten meteen afgeschilderd worden als penny's die deze paarden gewoon een halster om willen doen en roze vlechtjes willen maken. Zijn de argumenten op en gaan we daarom de ander maar belachelijk maken? ;)
Ach ja, ik zal me maar concentreren op de inhoudelijke berichten die gelukkig nog in de meerderheid zijn.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:25

eenitraM schreef:
A_nouk schreef:
Ik heb vorige week foto's van de 'slachting' voorbij zien komen, afgezien van dat ik het probleem begrijp vind ik het totaal onbegrijpelijk dat het op deze manier gaat..:n

Ga jij ze dan vangen met een halstertje? Ik hou je niet tegen.

Jammer dat t zo ver heeft kunnen komen, maar uiteindelijk wordt t alleen maar beter.

Jammer dat jou reactie zo kortzichtig is op die van mijn :j ( wil je absoluut niet beledigen)

Spreek nergens over het vangen met een halstertje, ben geen penny die alles zielug! vindt ;) , wel spreek ik over foto's die ik voorbij heb zien komen en waar het gewoon om een totale afslachting gaat.
Een afslachting waarbij paarden niet uit hun lijden worden verlost maar een situatie wordt gevormd waarin ze dit proberen. Een situatie waarbij ze de paarden maar half raken en het dier half strompelend in volle paniek met kogel gaten in zijn lichaam rond rent.

Ik ben van mening dat dit niet moet kunnen, wanneer ze een probleem zo groot laten worden, moeten ze ook de verantwoording pakken en de dieren op een fatsoenlijke manier afmaken, en nee dan spreek ik niet over het vangen met een halstertje. Zoek een manier die humaan is en steek er wat meer tijd in.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:58

Brainless schreef:
JustMyZtje schreef:
ik vind het dood zonde...

ik zou een orrzaak zoeken,
waarom is er niet veel eten? misschien omdat ze er alleenmaar bouwen en weggejaagd worden uit gebieden( weet niet zo of het is hoor)
en kunnen ze ze niet ergens anders uitzetten?

Omdat paarden daar niet thuis horen.
Weet je hoeveel 10.000 paarden per dag nodig hebben aan eten?
En waar denk je ze neer te zetten?

ik denk dat er heel veel dieren wel ergens niet thuis horen! al die reptielen die hier gehouden worden, al die insecten die overal vliegen! allen bomen die ergens neer gezet worden omdat ze mooi zijn, nah dan gaan die zich voortplnten en komen ze overal! kom laten we daar roundupp op doen e dan maar gewoon kapot laten gaan, ik vind dat ook een beetje een vorm van discriminatie hahaa!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:04

Nu de paarden worden afgeschoten, is er paniek en verontwaardiging. Maar dat ze anders een nog pijnlijkere hongersdood sterven, dat is de andere kant. Het is erg vervelend allemaal, maar als die paarden moeten worden afgeschoten dan is dat zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:06

het is gewoon een hele moeilijke questie, het is het een of het ander, dood gaan ze namelijk toch wel... vraag me af wat beter is, afschieten of doodgaan van de honger/dorst..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:11

Gini schreef:
Ook mustangs zijn lang geleden meegenomen op scheepjes. Eigenlijk zijn er maar weinig plaatsen waar paarden inheems zijn.
Zoals al eerder gezegd, zelfs de IJslander is ooit meegevoerd door de Vikingen naar IJsland.

Jammer dat diegenen die hier vraagtekens bij zetten meteen afgeschilderd worden als penny's die deze paarden gewoon een halster om willen doen en roze vlechtjes willen maken. Zijn de argumenten op en gaan we daarom de ander maar belachelijk maken? ;)
Ach ja, ik zal me maar concentreren op de inhoudelijke berichten die gelukkig nog in de meerderheid zijn.

In America heb je ook nog beren en wolven die paard eten.
Daarnaast worden ook in America klopjachten gehouden op paarden.

In Australië bestaan geen grotere landroofdieren, zoals de wolf.
En de paarden bedreigen het voortbestaan van oa diverse soorten kangoeroes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:16

precies, ze moeten daar weg..
wij mensen verstoren zoveel, word altijd beetje treurig als ik dit soort dingen lees...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:06

Brainless schreef:
Gini schreef:

In America heb je ook nog beren en wolven die paard eten.
Daarnaast worden ook in America klopjachten gehouden op paarden.

In Australië bestaan geen grotere landroofdieren, zoals de wolf.
En de paarden bedreigen het voortbestaan van oa diverse soorten kangoeroes.

Dat klopt! Die grote landroofdieren in Australië hebben we al eerder uitgemoord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:07

Gini schreef:
Dat klopt! Die grote landroofdieren in Australië hebben we al eerder uitgemoord.

Welke grote roofdieren waren er dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:08

Frederieke_ schreef:
het is gewoon een hele moeilijke questie, het is het een of het ander, dood gaan ze namelijk toch wel... vraag me af wat beter is, afschieten of doodgaan van de honger/dorst..

Nou die keus zou ik voor mezelf wel weten... als je dan toch dood moet.

overigens zijn wijzelf de grootste grote jager... Dat vergeten we wel eens, maar het ecosysteem op deze aarde heeft al honderdduizenden jaren de mens aan de top van de piramide.
Wat dat betreft is het helemaal niet erg als wij populaties zo in toom houden dat alles en iedereen gezond kan blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:10

Brainless schreef:
Gini schreef:

Welke grote roofdieren waren er dan?

Tasmaanse Tijger, die eerst op het vasteland van Australië voorkwam. Was maar ietsje kleiner dan de jaguar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:13

Gini schreef:
Tasmaanse Tijger, die eerst op het vasteland van Australië voorkwam. Was maar ietsje kleiner dan de jaguar.

Geen natuurlijke vijand van het paard dus
Citaat:
De buidelwolf at geen grote dieren zoals vaak gesuggereerd wordt. Kangoeroes stonden waarschijnlijk niet op het menu. De dieren waarop de buidelwolf joeg, wogen niet meer dan 10 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:13

Frederieke_ schreef:

idd, ik kan me zo voorstellen dat dood gaan van de honger minder erg is. Dan ga je langzaam in een soort roes ...
Dit is blinde paniek, en pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:16

nou dat weet ik niet hoor, hongers dood is ook heel erg hoor, maar wel minder stress en pijn dan nu ja...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:18

Toen niet nee, omdat de inbreng van paarden toen pas begon. Maar ik kan me voorstellen dat een zwak veulen nu heus wel op het menu zou staan. Dieren zijn opportunisten en passen zich aan aan de situatie. Als er ineens van een bepaald soort prooidier veel zijn, dan passen roofdieren zich daar opmerkelijk goed aan aan.

Maar goed, dat is idd alleen speculatie. Toont wel aan hoe schrijnend het is als mensen zich moeien. De dieren sterven uit.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:23

Bah, verschrikkelijk.
Wat een stress zullen die beesten hebben!
Je vriendje naast je wordt neergeschoten, jij rent weg, voor je worden er 3 doodgeschoten, 1 paard naast je ligt zwaar gewond te sterven.. en vervolgens krijg jij een kogel in je buik waardoor je doodbloed..

Kunnen ze inderdaad die paarden niet bij elkaar drijven? Een soort 'massa graf'?
Bah. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:24

En hoe zit dat dan als ze allemaal dood zijn? 10000 paarden die liggen te verrotten? lijkt me niet echt gezond voor de natuur...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:25

MariekeB schreef:
Frederieke_ schreef:

idd, ik kan me zo voorstellen dat dood gaan van de honger minder erg is. Dan ga je langzaam in een soort roes ...
Dit is blinde paniek, en pijn.

Ja, nadat je eerste wekenlang/maandenlang buikpijn gehad hebt, je nog in leven wist te houden op een paar kluitjes graswortels.. Je langzaam verzwakt bent en waarschijnlijk overal pijn hebt gehad, in je spieren, organen, omdat je essentiele voedingsstoffen mist om alles goed op gang te houden en je lichaam op zichzelf inteert...
Er gevochten werd in de kudde omdat de sterkste dieren de paar grasjes/struikjes willen.
Uiteindelijk zul je zover heen raken dan je wegzakt, maar dat gebeurt niet van op één dag.

Die blinde paniek duurt dan maar even.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:56

krankzinnig fenomeen...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:04

Maar de rest van de paarden die wel ''overblijven'' hebben die dan wel genoeg eten en drinken of gaan die ook alsnog dood?