Adelinde Cornelissen niet van start tijdens CHIO Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Re: Adelinde Cornelissen niet van start tijdens CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:04

Wow wat een pech heeft ze! Maar gelukkig komt alles dus wel weer goed. Wat een rot periode voor haar :(:)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:16

Aurora3 schreef:
Tendance schreef:
Dat zei ik dus ook!

Overigens is het niet maar een ingreepje hoor!
Je hebt maar 50% kans. Als de ingreep lukt, dan is de kans op volledig herstel zeer groot.
Met medicijnen redt 1 op de 3 paarden het.

Waar heb jij die percentages vandaan Tendance? Volgens professor Van Loon zijn de succespercentages heel wat hoger. Bij medicamenteuze therapie is de slagingskans 60-80% en bij de shock onder narcose die Parcival gehad heeft zelfs 95%
Groot nadeel is wel dat de kans op het terugkomen van het probleem 20-35% is. Maar in het geval van Parcival gaan ze dat vast goed in de gaten houden en dan kan dat gewoon opnieuw behandeld worden mocht dat nodig zijn.

Atrium fibrillatie (de aandoening waar het hier over gaat) is trouwens niet iets waar een paard aan dood gaat. Zijn prestaties worden alleen minder omdat het hart minder efficiënt werkt. De atria trillen alleen nog wat in plaats van dat ze ritmisch samentrekken en ontspannen.

Mijn paard had zelf atrium fibrillatie en dit is het percentage van slaging wat ik uit Wolvega heb. Veel paarden krijgen door de medicijnen een hart wat op hol slaat en of niet meer terug gebracht kan worden naar normaal tempo, waardoor een hartaanval optreedt en bij anderen is de behandeling gewoonweg niet succesvol.
En een paard met atrium fibrillatie doe je geen plezier om in leven te houden als de behandeling niet succesvol was en de fibrillatie dus aanhoudt. Paard is eigenlijk altijd moe. Een enkeling redt het als landpaard, maar een veulen fokken of rijden is niet meer mogelijk.

Ik was ook op de hoogte van 60 tot 80 % maar de artsen gaven duidelijk aan, dat de kans realistisch gezien toch echt wat lager ligt.

Met electroshock heb je het risico van narcose wat meespeelt en is de oorzaak van de atriumfibrillatie vaak van groot belang voor het slagen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:24

Mijn paard kon nog geen 2 minuten draven aan de longe en toen ging ze erbij liggen. En dat terwijl het nog redelijk koel weer was. Dit paard liep 2 weken daarvoor nog een Z1 proef, dus ze had wel degelijk een goede conditie voor de atrium fibrillatie.
Dus een mindere conditie is niet echt wat er speelt, eerder geen conditie meer, of gewoon doodop.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:05

Ja, dat klopt zeker Tendance. Ik bedoelde vooral te zeggen dat ze er niet dood bij neervallen zoals bijvoorbeeld Hickstead deed.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:48

Let op dat atriumfibrillatie wel predisponerend is voor ventriculaire extrasystolen waardoor een paard wel degelijk 'zomaar' kan doodvallen ...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:51

Tendance schreef:
Mijn paard kon nog geen 2 minuten draven aan de longe en toen ging ze erbij liggen. En dat terwijl het nog redelijk koel weer was. Dit paard liep 2 weken daarvoor nog een Z1 proef, dus ze had wel degelijk een goede conditie voor de atrium fibrillatie.
Dus een mindere conditie is niet echt wat er speelt, eerder geen conditie meer, of gewoon doodop.

Tjee wat een heftige symptomen zeg, ik wist helemaal niet dat het zo ontzettend zichtbaar zou zijn. Dat moet ook enorm schrikken zijn. Ben heel benieuwd naar het herstel en hoop dat Parzival weer helemaal herstelt en ze nog wat wedstrijden kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:37

Debola_89 schreef:
Let op dat atriumfibrillatie wel predisponerend is voor ventriculaire extrasystolen waardoor een paard wel degelijk 'zomaar' kan doodvallen ...

Ja zoiets dacht ik ook al :roll:

Kaatje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:41

hopelijk komt parzival er snel weer bovenop.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:48

Parcival staat inmiddels weer thuis. Hopelijk is hij er snel bovenop

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:10

Relaxed schreef:
Debola_89 schreef:

Ja zoiets dacht ik ook al :roll:

_O- _O-