Luier voor paarden in Bloemendaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:42

Als het niet lukt om tijdens het rijden de mest op te ruimen, omdat je paard lastig is, de situatie gevaarlijk, etc., kan je ook na afloop van je rit even langs rijden op de fiets, scooter of met de auto en je mest daarna opruimen.

Vroeger werden wij van de manege ook op pad gestuurd met emmer en schepje op de fiets om de mest in de buurt op te ruimen na een buitenrit om problemen met de buurtbewoners te voorkomen.
Ik weet niet beter, we zijn zo gewoon opgevoed op stal. Erf / bak / stal / weide en omgeving schoonhouden.

PolleMaster

Re: Luier voor paarden in Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:14

Pfff, ben ik blij dat ik niet meer in Bloemendaal woon. Lijkt me echt alles behalve prettig voor een paard, zeker in een hoog (rengalop) tempo.
Maar lang leve het platteland inderdaad :D , hier (voorlopig) geen last van.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:49

PolleMaster schreef:
Pfff, ben ik blij dat ik niet meer in Bloemendaal woon. Lijkt me echt alles behalve prettig voor een paard, zeker in een hoog (rengalop) tempo.

In rengalop midden door het dorp? :roll:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:40

Just_Sannee schreef:
MirandaFuego schreef:

Misschien kun je het onderweg verkopen voor de rozentuintjes!
Maar als je paard het gewend is kan hij er heus wel mee galopperen, das vast niet zo zwaar als dat mens op z'n rug!

Lekker, zou jij ook met een volle zak stront tegen je benen aan willen rennen? :+

Mijn paard ligt er ook het liefst met zijn gezicht in, paarden hebben echt geen problemen met poep hoor! :D
10y schreef:
PolleMaster schreef:

_O-

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:51

Het valt me wel op dat voornamelijk de ruiters heel fel reageren. Ik ken heel veel stalhouderijen waren alle paarden aangespannen met een zak om de komt lopen om mest overlast te voorkomen, die paarden hebben nergens last van??!

Tevens vind ik dat het probleem eigenlijk bij de mentaliteit van de ruiters cq menners ligt. Ik woon tegenover een pensionstal in de bebouwde kom, er lopen vanaf de stal hele brede bermen naar het bos en nog laten ze hun paarden constant de fiets en voet paden vol schijten.... Nergens voor nodig

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:04

Zelf heb ik geen last van paardenpoep, hondenpoep vind ik veel smeriger..
En zo'n zak is gewoon een kwestie van wennen, vroeger wilde ook niemand aan de hondenpoep opruimzakjes.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:50

Haha het is nu op Hart van NL

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:51

10y schreef:
PolleMaster schreef:

Oh dan moet je die zak zeker even afdoen en neer leggen als je op een stuk komt waar je tempo kan maken?! :o?

Lijkt me een leuk gezicht, zo'n rijtje poepzakken aan het begin van het ruiterpad.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:57

willemieke schreef:
Het valt me wel op dat voornamelijk de ruiters heel fel reageren. Ik ken heel veel stalhouderijen waren alle paarden aangespannen met een zak om de komt lopen om mest overlast te voorkomen, die paarden hebben nergens last van??!

Tevens vind ik dat het probleem eigenlijk bij de mentaliteit van de ruiters cq menners ligt. Ik woon tegenover een pensionstal in de bebouwde kom, er lopen vanaf de stal hele brede bermen naar het bos en nog laten ze hun paarden constant de fiets en voet paden vol schijten.... Nergens voor nodig

Bij menpaarden met poepzakken zit de ene kant toch aan het tuig vast en de andere kant aan de kar? Lijkt me het paard veel minder storend, dan komt de zak namelijk niet tegen het paard aan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:01

Ik snap niet dat iedereen een zadel niet storend vind maar zo'n zak wel. dat is toch gewoon een kwestie van gewenning?

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:04

Dat het gewenning is ben ik zeker met je eens, maar ik vind alles dat een losse klapperende beweging maakt storend voor een paard. En dat doet een zadel (als het goed is!) niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:09

Ik denk niet dat het makkelijk went hoor, zo'n zak. Zie een paard maar eens bokken op een bontje van de pessoa. Dat is dan zo'n licht dingetje wat gewoon stilhangt. Een zware zak erachter die met gewicht (mest) ook nog tegen de benen aanklappert, dan heb je wel een hele nuchtere onder je kont. Het onregelmatige bewegen van het ding, dat is imo hetzelfde als met een zweep de benen toucheren, blijven ze ook na jaren aantikken de benen nog van intrekken (en dan is dat braaf, lekker consequent :+ )

Betere oplossing imo: dagkaarten of abonnementen om te paard in/door de gemeente te mogen rijden, van de opbrengst een opruimdienst langs de cruciale wegen laten rijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:17

PolleMaster schreef:
Dat het gewenning is ben ik zeker met je eens, maar ik vind alles dat een losse klapperende beweging maakt storend voor een paard. En dat doet een zadel (als het goed is!) niet.

Nee maar een mens wel en losse beugels ook, daar reageert mijn paard niet op hoor, allemaal gewend.
En de mijne is niet zo nuchter, haha!

En aan zo'n pessoa precies hetzelfde, misschien in het begin bokken maar dat blijft niet zo!
En ik denk ook dat het klapperen van zo'n ding best meevalt. :j

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:19

Ik zie het al helemaal voor me, valt er een drol in die zak, ben ik zo weer thuis! Paard heeft al last van bakkabouters laat staan een zak aan z'n kont...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:21

Deleted schreef:
Ik zie het al helemaal voor me, valt er een drol in die zak, ben ik zo weer thuis! Paard heeft al last van bakkabouters laat staan een zak aan z'n kont...

Als je paard zo schrikkerig is al voor bakkabouters denk ik dat het ook gevaarlijk is om door de stad te gaan rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:23

Ik heb er een die ik na een weekje niet rijden echt wel eerst met losse beugels moet longeren en bij het rijden eerst de kont en de rechterkant bekloppen voor mijn been erover gaat, anders schrikt hij van mijn rechterbeen. Die is nu 7,5 jaar zadelmak hahaha. Dat wordt dus dagelijks met de poepzak rijden bij zulke schrikkepieten :+
Nou rij ik die ook echt niet even door de stad, maar er zullen best mensen zijn met een paard wat niet kijkerig is maar wel gevoelig aan het lijf lijkt me.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:26

MirandaFuego schreef:
Deleted schreef:

Als je paard zo schrikkerig is al voor bakkabouters denk ik dat het ook gevaarlijk is om door de stad te gaan rijden.

Doe ik toch al niet! Ben niet zo van door de stad rijden met de dwazen die er tegenwoordig rondlopen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:27

En wil je je paard wel laten wennen aan iets dat zo irritant heen en weer botst op de benen? En van zodra je twee drollen hebt, hangt er heel wat gewicht aan de staartwortel.
Ik zal altijd netjes de poep in de berm of de goot schoppen, maar zo een ding wil ik echt niet omdoen.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:42

MirandaFuego schreef:
PolleMaster schreef:

Nee maar een mens wel en losse beugels ook, daar reageert mijn paard niet op hoor, allemaal gewend.
En de mijne is niet zo nuchter, haha!

En aan zo'n pessoa precies hetzelfde, misschien in het begin bokken maar dat blijft niet zo!
En ik denk ook dat het klapperen van zo'n ding best meevalt. :j

Als het goed is, is de ruiter geen klapperend ding. Zowel, dan ben je als ruiter inderdaad ook een storende factor!
Natuurlijk zullen er paarden zijn die er nuchter genoeg voor zijn, maar ik zou van mijn sensibele paarden niet verwachten dat ze iets klapperends (soms zelfs met gewicht) tegen hun kwetsbaarste deel (achterhand) accepteren.
En dat wil niet zeggen dat je niet met ze over straat kan, ze zijn prima in het verkeer!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die zo'n mestzak heeft en er mee rijdt. Wat diegene zijn/ haar ervaringen zijn?
Menner zijn er inderdaad genoeg met poepzak. Maar ruiters? We hebben er hier wel allemaal een mening of idee over, maar (ik denk) geen van allen ervaring.

Mestzakgebruikers, meldt u!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:26

jowien schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die zo'n mestzak heeft en er mee rijdt. Wat diegene zijn/ haar ervaringen zijn?
Menner zijn er inderdaad genoeg met poepzak. Maar ruiters? We hebben er hier wel allemaal een mening of idee over, maar (ik denk) geen van allen ervaring.

Mestzakgebruikers, meldt u!

Ja, precies, ik heb het idee dat het allemaal wel meevalt met klapperen enz. maar echte ervaringen zou wel handig zijn!
Volgens de verkoper is het allemaal prima te doen, maar dat zegt niet zóveel! :+
Je ziet wel foto's maar allemaal stilstaand.
Citaat:
Voor het paard vormt de lichte (slechts 500gr) SteedAppleCatcher totaal geen belemmering, het dier draagt de SteedAppleCatcher ongehinderd, opent en sluit de SteedAppleCatcher zelf met de staart om zijn behoefte te doen.
De SteedAppleCatcher is op een heel eenvoudige manier te ledigen. U kan namelijk gemakkelijk een plastic zak aan de speciale haakjes hangen. 2 Klemmetjes openen en de inhoud verdwijnt in de zak. Als U een kunststof zak gebruikt die biologisch afbreekbaar is, dan kan hij met inhoud zo op de composthoop.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:30

Wat zal dat paard mooi op z'n achterhand gaan lopen met zo'n volle zak, misschien wel wat voor m'n dressuurwedstrijden :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:32

mavantos schreef:
Wat zal dat paard mooi op z'n achterhand gaan lopen met zo'n volle zak, misschien wel wat voor m'n dressuurwedstrijden :')

Zou dat bij hengsten ook wat uitmaken? :P

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:54

pff...en als het paard pas op de wei staat heb je lekker van die vieze groene spetterpoep in zo'n zakje. getsie..
Nee vind het niet echt een idee zo'n zak.
Hoe moet ik dat trouwens vastmaken aan een belg zonder staart?
En het lijkt me ook niet echt op zijn plek blijven zitten in draf bijvoorbeeld. En als de merries plassen dan plassen ze ertegen aan? Hmm.. staart optillen tijdens rijden?
Nee lijkt mij niet echt een goede oplossing...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:59

Ik vind de oplossing niet zo zeer geweldig, maar dat er wat aan het probleem gedaan moet worden snap ik zeker wel!
Mest hoor je gewoon op te ruimen, kan het niet op het moment zelf, dan ga je later terug.
Ik heb fietspaden gefietst, waar ik moest zigzaggen om paarden mest. En dan horen paarden ook gewoon helemaal niet op fietspaden.

Ik snap wel dat de gemeente er wat aan wil doen, en als voorbeeld menners neemt, die wel met poepzak rijden. Ik vind het ook logisch geredeneerd: waarom ruiters niet dan?

Wij, als ruiters, hebben dit probleem echter gecreërd, ik vind dan ook dat 'wij' er wat aan moeten doen.

Denk dat als iedereen in Bloemendaal gewoon braaf de mest achter z'n kont op ruimt, er helemaal geen probleem was geweest. Dan was dit hele idee nooit ontstaan. Maar juist doordat mensen niet opruimen, ontstaan dit soort dingen. Collectief 'straffen'. Niet eerlijk? Nee. Maar dat maakt niets uit, andere mensen hoeven hier geen last van te hebben.

Men wil paarden, en buitenrijden met de paarden. Maar dan moet je niet voor enige overlast zorgen imo. Als je buitenrijdt, zorg je dat je paard verkeersmak is en geen gevaar voor anderen bent, en dat je anderen niet hindert. Mest achterlaten is imo een vorm van andere mensen hinderen.

Dat paardenmest niet erg is, dat zegt een paardenliefhebber. Het wordt ook als asociaal beschouwt je kauwgom op de grond te spugen, of je hond midden op de straat te laten kakken. Waarom paarden mest dan niet?